Polttimoita palaa w 210 -01
Polttimoita palaa w 210 -01
Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niin, nehän pitäisikin vaihtaa yhtäaikaisesti
Ongelma on tuttu täälläkin, itse minimoin riesaa vaihdattamalla kaikki etupään polttimot kerran vuodessa. Ja kerralla.

Ongelma on tuttu täälläkin, itse minimoin riesaa vaihdattamalla kaikki etupään polttimot kerran vuodessa. Ja kerralla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Polttimoita palaa w 210 -01
jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!




Ari66 kirjoitti:Niin, nehän pitäisikin vaihtaa yhtäaikaisesti![]()
Ongelma on tuttu täälläkin, itse minimoin riesaa vaihdattamalla kaikki etupään polttimot kerran vuodessa. Ja kerralla.
Onkohan samalla kertaa vaihtamisella jotain tekemistä lamppujen keston kanssa?
Kun vaihtaa lamppuja silloin kun ne on lauenneet, niin eivät ainakaan pimene samalla viikolla ja aina on edes toinen lamppu iskussa. Varsinkaan jos ovat kovin tasalaatuisia. Pahimmillaan auto pimenee matkalla kokonaa...

Laaduissa on eroja. Ainakin General Electricn lamput ovat kestäneet erinomaisesti.
W210 290TD T
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kyllä, jos oletetaan että lamput ovat tasalaatuisia (kuten pitäisi), niin loogistahan on että hyvin pian toinenkin sitten pimahtaa.TIMO T T kirjoitti:Onkohan samalla kertaa vaihtamisella jotain tekemistä lamppujen keston kanssa?
No se on varmaankin totta.TIMO T T kirjoitti: Kun vaihtaa lamppuja silloin kun ne on lauenneet, niin eivät ainakaan pimene samalla viikolla ja aina on edes toinen lamppu iskussa.
Todennäköisyys molempien "silmien" pimenemiseen vähenee, ehkä.
Mutta, silloinkin ollaan vähintään "silmäpuoli"

Juu tätähän yllä spekuloitiinkin.....TIMO T T kirjoitti: Varsinkaan jos ovat kovin tasalaatuisia. Pahimmillaan auto pimenee matkalla kokonaa...![]()
Näin varmasti on.TIMO T T kirjoitti:Laaduissa on eroja. Ainakin General Electricn lamput ovat kestäneet erinomaisesti.
Tietäisi vaan, mikä olisi se paras vaihtoehto valotehon ja kestoiän kulminaatiopisteessä, joka taas on jokaiselle erilainen

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Polttimoita palaa w 210 -01
kleitos kirjoitti:jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!Tervehdys! Oletko mitannut latausjännitteen, pitäisi olla luokkaa 13,8-14.0 V
Jos autossasi on H 7 polttimot, niin ne kestävätkin vain puolet H 4 toiminta ajasta
Kannattaisi jatkossa vaihtaa aina molemmat, niin ei käy noin
Mittasin 13.9v eli ok. Kiitos vastauksista

Tuossa omassani meni kanssa kuukauden sisällä molemmat H7 ja parkit
kuukauden sisällä siitä kun auto oli rantautunut Suomen maaperälle.
Aloin epäillä kanssa latusjännitteitä, mutta nyt on pysyneet polttimot kunnossa jo yli puoli vuotta.
Johtui varmaan tuosta kansalaisuuden vaihtamisesta johtuneesta järkytyksestä
nuo polttimoiden kärvähtämiset.
kuukauden sisällä siitä kun auto oli rantautunut Suomen maaperälle.
Aloin epäillä kanssa latusjännitteitä, mutta nyt on pysyneet polttimot kunnossa jo yli puoli vuotta.
Johtui varmaan tuosta kansalaisuuden vaihtamisesta johtuneesta järkytyksestä
nuo polttimoiden kärvähtämiset.
W201. 200 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
S210. 290 TD
S211 220 D
S212. 220 D
S213. 220 D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su 16.10.2005 21:39
No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Meillä meni Sprintteristä kanssa H1:siä muutaman kuukauden välein. Ei latausjännitekään muistaakseni yleettömän korkea ollut, mutta ei muuta kun sellainen 35A tasasuuntaussilta + johdon väliin, josta sitten käytettiin hyväksi muistaakseni 2 diodia, jotka on siis sarjassa. Nyt sitten se jännite putos lampuilta jotain 1,1 volttia, ja nyt kestää aika pitkään. Halpispolttimoilla ajelee vuoden, ylikin.
Perjaatteessa jos toinen polttimo palaa, se nostaa aavistuksen toisen polttimon jännitettä, koska kuormitus putoaa ja resistanssia aina esiintyy, tällöin virta vähenee ja jännite nousee. Tosin jännitteen nousu on todennäköisesti niin pieni, että sillä ei paljoa ole merkitystä. Ei ainakaan valotehossa huomaa
(korkeintaa valoteho putoaa noin puoleen
)
Perjaatteessa jos toinen polttimo palaa, se nostaa aavistuksen toisen polttimon jännitettä, koska kuormitus putoaa ja resistanssia aina esiintyy, tällöin virta vähenee ja jännite nousee. Tosin jännitteen nousu on todennäköisesti niin pieni, että sillä ei paljoa ole merkitystä. Ei ainakaan valotehossa huomaa


MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
Vaan ettei olisi päässy tapahtumaan sellainen polttimon palaminen, että se on mennyt oikosulkuun, tällöin muihin lamppuihin vaikuttaa jännite jonka voi laskea: Polttimon jännite jaetaan sarjassa olevien polttimoiden määrällä. Eli jos on vaikka 12v polttimoita 20 kappaletta sarjassa, yks palaa niin, että se menee oikosulkuun, niin muissa polttimoissa jännite nousee noin 0,6 volttiaTimo J kirjoitti:No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.

No, taitaa mennä jo vähä OT:ksi

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
OK, joskus on minulle joku tuollaisen mielikuvan kertonut, ja siitä jäänyt päähän. Kuten sanottua, sähköalan asiat menevät minulla jossain tyuolla ylhäällä...Timo J kirjoitti:No ei se kyllä ihan näinkään mene, vaikken olekkaan sähkömies. Jossain jouluvaloissa ( ilman muuntajaa toimivat) tuli tämä ilmiö kun oli tehty sarjaan ja rinnankytkennän sekoitus eli, kun yksipolttimo paloi niin muut kirkastuivat. Tätä ei (onneksi) ole käytetty autoissa.Timo L. kirjoitti:No eikös se jännite jollain tapaa kasva toisella polttimolla, jos toinen on mykkä (eli sokea)? Sähkömiehet herätys. Polttimot kannattaa AINA vaihtaa pareittain. Minulta ei ole koskaan pimentynyt kahta polttimoa kerralla. Tuo on kyllä tosiasia että H7 ei kestä läheskään niin pitkään kuin H4.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Oulussa Kärkkäisellä oli myynnissä Bl:n tekemä H7 polttimon säästäjä. vilkaisin aparaattia sen verran, että se pudottaa polttimolle menevää jännitettä alemmas ja kytkee täydet jännitteet vasta pitkille vaihdettaessa. lisäksi laitteessa on mahdollisuus kytkeä se erillisellä kytkimellä päälle ja pois. Tuo automattitoiminta ei kyllä kuullosta oikein viisaalta näkemisen kannalta.
eihän tossa mitään järkeä oo vaihtaa molempia yhtäaikaa, se nyt on minuutin homma vaihtaa uus kun lanka katkee. varapolttimo mukaan. Kyllähän se jännite nousee vähän kun toinen polttimo on pimee, mut sama tapahtuu kun esim. sammuttaa jonkin laitteen. 
Hyvä valopila: kaverit teki pahvista kaks ympyrää ja peitti yhen golffista omat valot. Seuraamus... hemmo lähti ajeleen kotia kohti pitkät päällä(siis lisävalot toimi) ja auton tullessa vastaan vaihto lyhyet.....hetken paniikki ja pimeys, sit pitkät takasin. Vastaa tullut oli arvatenkin miliisi auto. Pitkät juttutuokiot oli sen seuraamuksista. Eihän ne sakkoja tietenkään antaneet ja tekijästä ei sillon ollut viä tietoo. myöh. kyllä.

Hyvä valopila: kaverit teki pahvista kaks ympyrää ja peitti yhen golffista omat valot. Seuraamus... hemmo lähti ajeleen kotia kohti pitkät päällä(siis lisävalot toimi) ja auton tullessa vastaan vaihto lyhyet.....hetken paniikki ja pimeys, sit pitkät takasin. Vastaa tullut oli arvatenkin miliisi auto. Pitkät juttutuokiot oli sen seuraamuksista. Eihän ne sakkoja tietenkään antaneet ja tekijästä ei sillon ollut viä tietoo. myöh. kyllä.
Re: Polttimoita palaa w 210 -01
13,8 On liian vähän.kleitos kirjoitti:jari3 kirjoitti:Olen vaitanut vuoden aikana useat polttimot,pääasiassa ajovalojen polttimoita.
Nytkin vaidoin vas. polt. niin oikea pimeni viikon päästä!Tervehdys! Oletko mitannut latausjännitteen, pitäisi olla luokkaa 13,8-14.0 V
Jos autossasi on H 7 polttimot, niin ne kestävätkin vain puolet H 4 toiminta ajasta
Kannattaisi jatkossa vaihtaa aina molemmat, niin ei käy noin
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.