W126 öljynpaineet kadoksissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

W126 öljynpaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Terve!

Ässän barit ovat lyhyessä ajassa tippuneet selvästi. Nyt mittari kertoo seuraavia lukuja lämpimälle koneelle, siis ajettu motarilla 110km/h tunnin verran:

- tyhjäkäynti vapaalla n. 700 rpm: 1.5bar
- normaalia ajoa n. 2.500 rpm: 2.3bar
- tyhjäkäynti vaihde sisällä, esim. pysähtyneenä liikennevaloissa: 1.0bar

Aikaisemmin vastaavat luvut 2.2bar, 3bar, vähän alle 2bar. Tämä muutos on tullut lyhyessä ajassa, ei hitaasti esim. viikkojen tai kuukausien aikana.

Kylmänä nousee ajossa 3bariin, mutta heti kun kone vähän lämpenee, tippuu ym. lukemiin. Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu. Kone ei savuta tai vie öljyä enempää kuin aiemminkaan.

Muutenkin pelaa kuten ennen eli hyvin. Mistä vikaa kannattaa alkaa etsiä?

Kyselin samaa toisessa, vanhassa threadissa (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16888) mutta uskaltaudun avaamaan omaansa.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Eihän tossa mitään kadoksissa ole,hyvät paineet :P
Mutta alenemisen syitä,onkos öljy pysyny samana kun just oot vaihtanu?
Jaa pitäs olla kyllä normaali ajossa tapissaan mutta :wink:
Viimeksi muokannut Pietu71, Su 11.12.2005 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Olisiko kyse niistä uusista öljyistä, mitkä juuri vaihdoit?

Mitä öljyä koneeseen kaadoit?

Minusta nuo kertomasi öljyn paineet ovat ihan riittävät.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Öljy on puolisynteettinen 10W-40 eli samaa kuin aiemminkin, tosin merkki muuttunut Neste => Teboil. Mutta tämä ilmiö alkoi juuri ennen öljynvaihtoa; sillä oikeastaan öljyt ja filtterin nyt vaihdoinkin kun ajattelin josko olisi yhteyksissä.

Kovasti harmittaa hetkessä tapahtunut selvä muutos, vaikka barit vielä hyväksyttävän rajoissa olisivatkin. Jokin syy siihen on oltava, kun vain ymmärtäisi että mikä?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kokeileppa vaihtaa ö-paine anturi. Ei olis eka kerta kun alkaa valehtelemaan
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Mika.T kirjoitti:Kokeileppa vaihtaa ö-paine anturi. Ei olis eka kerta kun alkaa valehtelemaan
Tästä voisi tietysti olla hyvä aloittaa. Jos anturi on varmasti kunnossa ja edelleen näyttää alakanttiin, pitää jatkaa syyn etsimistä muualta.

Moponetistä näyttäisi löytyvän uutta osaa:

ÖLJYNPAINEANTURI MERCEDES W126 MALLI 80--91
37-0630 34.90 eur

Onko tuollaisen vaihto iso työ, eli meneekö parkkiksella perustyökaluilla ja -osaamisella? :wink: Pitää huoltorompulta tsekata missä päin tuo edes sijaitsee.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Yksi mikä voi aiheuttaa paineitten putoamista on menossa oleva kannentiiviste!
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

karjis kirjoitti:Yksi mikä voi aiheuttaa paineitten putoamista on menossa oleva kannentiiviste!
Mitkä ovat muut oireet tiivisteen hapantumiselle? Öljynpainemittari on alkanut tässä samalla jonkun verran 'pilkkiä'. Ei siis pientä värinää, vaan selkeämpää nykivää liikettä. Sitä ei tapahdu usein, mutta sen verran että siihen on nyt kiinnittänyt huomiota.

Viittaisiko tiivisteen falskaamiseen?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kannattaa kuitenkin ennen koneen avaamista testata uutta anturia. :P

Se on helppo vaihtaa, taitaa olla V8-malleissakin öljynsuodattimen jalassa kiinni, ei tarvi muuta kuin sopivan kiintoavaimen ja 5 minuuttia aikaa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

pomppii

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mulla mittari kanssa pomppii tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin.
Anturi on vaihdettu ja kannentiiviste. Silti pomppii..
Pitäisiköhän seuraavaksi alkaa tutkiskella
itse mittaria ja alapään laakereita/öljypumppua..
Ex monta W-kirjainta.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Oireet kannentiivisteen vuotamisessa on: Lämmöt saattaa heitellä, öljyn paineet alhaiset ja jossakin vaiheessa ei nouse ylös edes silloin, kun annetaan kierroksia koneelle, jää ns. roikkumaan.

Vika tietenkin voi olla myös öljypumpussa.

Seuraa muodostuuko öljykorkkiin vaahtoa ja jos muodostuu, niin autolla ei missään tapauksessa saa ajaa sen jälkeen :arrow: jos ajaa niin toden näköisesti moottori kilahtaa eli leikkaa kiinni.

Seuraa myös ettei jäähdytinnesteen pinnalle ala kertymään öljyä.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Mika.T kirjoitti:Kokeileppa vaihtaa ö-paine anturi. Ei olis eka kerta kun alkaa valehtelemaan
Tämä on nyt tehty. Oli tosiaan 5 min homma kuten PM totesi.

Kävin vetäisemässä 25km motarilenkin, 100 km/h nätisti rajoituksen mukaan. :wink: Lopputulos oli seuraava:

1. Ajossa kun kierroksia on 2.500-4.000 rpm, on paineet n. 2.6 - 3.0 bar. Näyttäisi siis että anturin vaihto "nosti" paineita yläpäässä kun on riittävästi kiekkoja. Tämän osalta näyttää siis hyvältä.

Sen sijaan uutena ominaisuutena tuli että paineet heiluvat tuon n. 2.6 - 3.0 barin välillä ajon aikana vaikka kiekat pitää samana. Tätä ei aiemmin esiintynyt.

2. Tyhjäkäynnillä vapaalla paineet on n. 1.1 - 1.6. Siis vähemmän kuin aikaisemmin ja lisäksi vaihtelua kun aiemmin pysyi nätimmin n. 1.5 barissa.

3. Tyhjäkäynnillä vaihde sisällä laskee alle 1.0 barin, ehkä n. 0.7 - 0.8 bariin. Tämäkin on vähemmän kuin aiemmin (1.0 bar).

Lopuutuloksena siis tilanne muuttui, mutta en ole ihan varma muuttuiko johonkin loogiseen suuntaan niin, että saisi ongelmasta kiinni... :roll:
karjis kirjoitti:Oireet kannentiivisteen vuotamisessa on: Lämmöt saattaa heitellä, öljyn paineet alhaiset ja jossakin vaiheessa ei nouse ylös edes silloin, kun annetaan kierroksia koneelle, jää ns. roikkumaan.
Oireet osuu aika hyvin kohdilleen kuvauksesi kanssa. Lämpöjen kanssa tosin ei ole ollut koskaan mitään ongelmia (kop, kop!), mutta paineiden osalta juuri noin.
karjis kirjoitti:Vika tietenkin voi olla myös öljypumpussa.

Seuraa muodostuuko öljykorkkiin vaahtoa ja jos muodostuu, niin autolla ei missään tapauksessa saa ajaa sen jälkeen :arrow: jos ajaa niin toden näköisesti moottori kilahtaa eli leikkaa kiinni.
Siis nimenomaan korkissa, ei yläkerrassa? Edellä kuvatun koeajolenkin aikana ei tullut vaahtoa ja yläkerta näyttää uivan ohuessa öljykerroksessa, mitä fikkarin valossa sai katsottua.
karjis kirjoitti:Seuraa myös ettei jäähdytinnesteen pinnalle ala kertymään öljyä.
Ei ole tätäkään havaittavissa.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaa seuraavaksi tarkistaa / testata / vaihtaa?

Kannentiiviste kuullostaisi loogiselta vaihtoehdolta. Jotenkin haluaisi kovasti uskoa ettei öljypumppu ole vielä kaput. :roll: Löytyisikö ehtoopuolella olevaan öljypumppuun vielä muita oireita jotka voisi tarkistaa ilman koneen avaamista? Millaisilla pumpun oireilla muut alkavat valmistautua vaihtoon?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Terve Tomi L.

Tuo vaappuva mittarin neula viittaa suoraan kyllä kosketus häiriöön/hapettumaan johdoissa tai liitokisissa..

Puhdista sen anturin liitin kunnolla ja tarvittaessa kiristä liitintä pihdeillä. Tämä voisi auttaa vaappuvaan mittariin.
Tuon Motonetin anturin verrattuna Mersun orggis mittarin arvojen ero voi pelkästään selittää tuon mittarinäytön erinlaisuuden.

Itse en usko tuohon öljypumpun kulumään varsinkaan jos tämä pudotus tapahtui oljynvaihto välin aikana( ellei öljynvaihdon väli ole ollut todella pitkä tai koneella ole ajettu liian vähillä öljyillä ), ennemminkin syynä on öljymerkin vaihto. Eli jos uusi öljylaatu on luonnostaan notkeampi kuin vanha.
Lisäksi olen itse huomannut, että joskus vanhan koneen täytyy "tottua" jonkin aikaa uuteen öljylaatuun.

Kannen tiivisteen vuotamisen tuntomerkithän ovat mm:
Vaalea vaahto öljykorkissa, vaaleampi tai sininen pakokaasu, veden tai öljyn kulutus, tai niiden sekoittuminen eli esim öljyn määrä lisääntyy, lämmityslaitte alkaa puhaltaa kylmää, lämpöjen nouseminen etc.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onhan venttiilien keinuvipujen öljyohjausputki kunnolla kiinni, tuppaa joskus löystymään. Kannattaa ainakin tarkistaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mulle sano motonetissaki myyjä että älä kiristä anturia liikaa ku on niin pehmeetä kamaa että alkaa näyttään päin honkia,huomasin kyllä kiristäessä se tosiaan on pehmeetä materiaalia,eli vois olla syy myös siinä miks alkoi näyttään eri lukuja.Mutta toisaalta myyjät puhuu lämpimikseen mitä sattuu useimmiten :P
pysyykös sulla muute kierrokset tyhjä käynnillä prikulleen samana että ei heijaa yhtään?
aina vaan fixataan :) 230te -86
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Kehoitinkin vain seuraamaan mainitsemiani asioita, jotta välttyisi ikäviltä yllätyksiltä.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

W126 öljynpaineet kadoksissa: RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Lyhyt versio: syynä oli täysin tukossa oleva öljyfiltteri

Pitkä versio:

Päätin vielä vaihtaa öljyfiltterin MANNin filsuun, öljynvaihdon yhteydessä oli suodattimeksi vaihdettu jokin tarvikefiltteri. Ajattelin josko olisi kuitenkin siitä kiinni...

Filtteriä irrottaessani alkoi ihmettely. Filsu oli sen näköinen että sillä oli ajettu huomattavasti enemmän kuin se n. 300 km mitä oli edellisestä öljyn- ja filtterinvaihdosta. Sitä edellisen kerran sama vaihto-operaatio oli tehty edellisenä syksynä, siis n. 8.000km aiemmin.

Iskin MANNin sisään ja koeajolle. Taas sama n. 25km motarilla reilua satasta + taajama-ajoa päälle. Paineet olivat koko ajan 3 barissa kun kierroksia oli hitunen yli tyhjäkäynnin. Valoissa seistessä tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla 2.7 bar. Ja tyhjäkäynnillä vaihde sisällä 1.8 bar.

Joltinenkin ero aiempaan tilanteeseen! :shock:

Loppupäätelmä: huoltiksen jannut eivät olleet öljyä vaihtessaan koskeneetkaan filtteriin! Vaikka uusi osa oli lyöty yhdessä öljyjen kanssa kouraan ja pyydetty vaihtamaan molemmat :evil:

Onneksi lopulta selvisi näin pienellä. Seuraavalla kerralla kun joku autolle jotain tekee, menen olan taakse roikkumaan kunnes työ on valmis :twisted:

Kiitokset kaikille auttajille!
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Vielä jatkokysymys samaan aiheeseen liittyen.

Olin ajatellut seuraavaksi mitata öljynpaineet jos ei olisi uudella suodattimella jo ratkennut. Eli olisin katsonut paljonko paineita todella on ja siten olisi voinut eliminoida anturin, mittarin ja sähköliitosten mahdolliset virheet.

Mihin mittari tuossa koneessa kiinnitetään? Öljynpaineanturin tilalle vai löytyykö koneesta oma proppu ko. toimenpiteelle?

Paljonko paineita pitäisi löytyä? Käsittääkseni Mersun mittarissa skaala on rajattu näyttämään max 3 bar, mutta todellisuudessa paineita on tapissa enemmän. 5-6 bar?

Jos näin on, meneekö kuitenkin 0-3 bar väli lineaarisesti myös Mersun mittarissa, ts. vain 3 barin ylimenevät barit on leikattu skaalasta pois?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Juuri näin kyllä niitä huoltamon setiä näköjään tarvii vahtia :D Juuri tästä syystä käyn itse vaihdattamassa öljyt paikassa jossa homma hoituu heti toimitukseen ja samalla voipi itte vahtia mitä tehdään. tai eipä noita vahtia tarvii kun itte on paikalla
ja kun on niin lyhyt aikakin kun tilaus tehtiin niin ei voi unohtaakkaan :D Huono puoli on et toisinaan joutuu ootteleen pitempääkin et pääsee sisään mut joutaahan sitä työ aikaan :oops: toki tämä pätee vain pelkkiin öljyn vaihtoihin tuskin kukaan joutaa kokopäivää vahtimaan isoa huoltoa paitsi minä kunhan joskus pääsen eläkkeelle 8)

Miten filtteri voi 8000km matkalla mennä tukkoon :?: ootko käyny monesti peräkkäin samalla pajalla öljynvaihdossa. ?

Ehkäpä tuo mittari kannattais tosiaan laittaa siihen anturin tilalle siitähän ne paineet on tarkotettu alkujaan mitattavksi tämä puhtaasti mutu pohjalta viisaammat korjatkoon jos/kun olen väärässä
W124 300D aut -89
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Pitää valitettavasti paikkanasa monen asian suhteen, että työ josta maksaa toiselle pitää valitettavasti valvoa tarkasti ja tarkastaa ennen vastaanottoa.

Tämä ei liity suoraan aiheeseen, mutta öljyt ja suodattimet pitää olla hyväksi tunnettuja merkkejä, halpa "tarvikesuodatin" tai öljy voi aiheuttaa saman.
Euron säästöllä saa usein 10 euron vahingon.
Vastaa Viestiin