W126 öljynpaineet kadoksissa
W126 öljynpaineet kadoksissa
Terve!
Ässän barit ovat lyhyessä ajassa tippuneet selvästi. Nyt mittari kertoo seuraavia lukuja lämpimälle koneelle, siis ajettu motarilla 110km/h tunnin verran:
- tyhjäkäynti vapaalla n. 700 rpm: 1.5bar
- normaalia ajoa n. 2.500 rpm: 2.3bar
- tyhjäkäynti vaihde sisällä, esim. pysähtyneenä liikennevaloissa: 1.0bar
Aikaisemmin vastaavat luvut 2.2bar, 3bar, vähän alle 2bar. Tämä muutos on tullut lyhyessä ajassa, ei hitaasti esim. viikkojen tai kuukausien aikana.
Kylmänä nousee ajossa 3bariin, mutta heti kun kone vähän lämpenee, tippuu ym. lukemiin. Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu. Kone ei savuta tai vie öljyä enempää kuin aiemminkaan.
Muutenkin pelaa kuten ennen eli hyvin. Mistä vikaa kannattaa alkaa etsiä?
Kyselin samaa toisessa, vanhassa threadissa (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16888) mutta uskaltaudun avaamaan omaansa.
Ässän barit ovat lyhyessä ajassa tippuneet selvästi. Nyt mittari kertoo seuraavia lukuja lämpimälle koneelle, siis ajettu motarilla 110km/h tunnin verran:
- tyhjäkäynti vapaalla n. 700 rpm: 1.5bar
- normaalia ajoa n. 2.500 rpm: 2.3bar
- tyhjäkäynti vaihde sisällä, esim. pysähtyneenä liikennevaloissa: 1.0bar
Aikaisemmin vastaavat luvut 2.2bar, 3bar, vähän alle 2bar. Tämä muutos on tullut lyhyessä ajassa, ei hitaasti esim. viikkojen tai kuukausien aikana.
Kylmänä nousee ajossa 3bariin, mutta heti kun kone vähän lämpenee, tippuu ym. lukemiin. Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu. Kone ei savuta tai vie öljyä enempää kuin aiemminkaan.
Muutenkin pelaa kuten ennen eli hyvin. Mistä vikaa kannattaa alkaa etsiä?
Kyselin samaa toisessa, vanhassa threadissa (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16888) mutta uskaltaudun avaamaan omaansa.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Eihän tossa mitään kadoksissa ole,hyvät paineet
Mutta alenemisen syitä,onkos öljy pysyny samana kun just oot vaihtanu?
Jaa pitäs olla kyllä normaali ajossa tapissaan mutta

Mutta alenemisen syitä,onkos öljy pysyny samana kun just oot vaihtanu?
Jaa pitäs olla kyllä normaali ajossa tapissaan mutta

Viimeksi muokannut Pietu71, Su 11.12.2005 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Öljy on puolisynteettinen 10W-40 eli samaa kuin aiemminkin, tosin merkki muuttunut Neste => Teboil. Mutta tämä ilmiö alkoi juuri ennen öljynvaihtoa; sillä oikeastaan öljyt ja filtterin nyt vaihdoinkin kun ajattelin josko olisi yhteyksissä.
Kovasti harmittaa hetkessä tapahtunut selvä muutos, vaikka barit vielä hyväksyttävän rajoissa olisivatkin. Jokin syy siihen on oltava, kun vain ymmärtäisi että mikä?
Kovasti harmittaa hetkessä tapahtunut selvä muutos, vaikka barit vielä hyväksyttävän rajoissa olisivatkin. Jokin syy siihen on oltava, kun vain ymmärtäisi että mikä?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Tästä voisi tietysti olla hyvä aloittaa. Jos anturi on varmasti kunnossa ja edelleen näyttää alakanttiin, pitää jatkaa syyn etsimistä muualta.Mika.T kirjoitti:Kokeileppa vaihtaa ö-paine anturi. Ei olis eka kerta kun alkaa valehtelemaan
Moponetistä näyttäisi löytyvän uutta osaa:
ÖLJYNPAINEANTURI MERCEDES W126 MALLI 80--91
37-0630 34.90 eur
Onko tuollaisen vaihto iso työ, eli meneekö parkkiksella perustyökaluilla ja -osaamisella?

- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Mitkä ovat muut oireet tiivisteen hapantumiselle? Öljynpainemittari on alkanut tässä samalla jonkun verran 'pilkkiä'. Ei siis pientä värinää, vaan selkeämpää nykivää liikettä. Sitä ei tapahdu usein, mutta sen verran että siihen on nyt kiinnittänyt huomiota.karjis kirjoitti:Yksi mikä voi aiheuttaa paineitten putoamista on menossa oleva kannentiiviste!
Viittaisiko tiivisteen falskaamiseen?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
pomppii
Mulla mittari kanssa pomppii tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin.
Anturi on vaihdettu ja kannentiiviste. Silti pomppii..
Pitäisiköhän seuraavaksi alkaa tutkiskella
itse mittaria ja alapään laakereita/öljypumppua..
Anturi on vaihdettu ja kannentiiviste. Silti pomppii..
Pitäisiköhän seuraavaksi alkaa tutkiskella
itse mittaria ja alapään laakereita/öljypumppua..
Ex monta W-kirjainta.
Oireet kannentiivisteen vuotamisessa on: Lämmöt saattaa heitellä, öljyn paineet alhaiset ja jossakin vaiheessa ei nouse ylös edes silloin, kun annetaan kierroksia koneelle, jää ns. roikkumaan.
Vika tietenkin voi olla myös öljypumpussa.
Seuraa muodostuuko öljykorkkiin vaahtoa ja jos muodostuu, niin autolla ei missään tapauksessa saa ajaa sen jälkeen
jos ajaa niin toden näköisesti moottori kilahtaa eli leikkaa kiinni.
Seuraa myös ettei jäähdytinnesteen pinnalle ala kertymään öljyä.
Vika tietenkin voi olla myös öljypumpussa.
Seuraa muodostuuko öljykorkkiin vaahtoa ja jos muodostuu, niin autolla ei missään tapauksessa saa ajaa sen jälkeen

Seuraa myös ettei jäähdytinnesteen pinnalle ala kertymään öljyä.
Tämä on nyt tehty. Oli tosiaan 5 min homma kuten PM totesi.Mika.T kirjoitti:Kokeileppa vaihtaa ö-paine anturi. Ei olis eka kerta kun alkaa valehtelemaan
Kävin vetäisemässä 25km motarilenkin, 100 km/h nätisti rajoituksen mukaan.

1. Ajossa kun kierroksia on 2.500-4.000 rpm, on paineet n. 2.6 - 3.0 bar. Näyttäisi siis että anturin vaihto "nosti" paineita yläpäässä kun on riittävästi kiekkoja. Tämän osalta näyttää siis hyvältä.
Sen sijaan uutena ominaisuutena tuli että paineet heiluvat tuon n. 2.6 - 3.0 barin välillä ajon aikana vaikka kiekat pitää samana. Tätä ei aiemmin esiintynyt.
2. Tyhjäkäynnillä vapaalla paineet on n. 1.1 - 1.6. Siis vähemmän kuin aikaisemmin ja lisäksi vaihtelua kun aiemmin pysyi nätimmin n. 1.5 barissa.
3. Tyhjäkäynnillä vaihde sisällä laskee alle 1.0 barin, ehkä n. 0.7 - 0.8 bariin. Tämäkin on vähemmän kuin aiemmin (1.0 bar).
Lopuutuloksena siis tilanne muuttui, mutta en ole ihan varma muuttuiko johonkin loogiseen suuntaan niin, että saisi ongelmasta kiinni...

Oireet osuu aika hyvin kohdilleen kuvauksesi kanssa. Lämpöjen kanssa tosin ei ole ollut koskaan mitään ongelmia (kop, kop!), mutta paineiden osalta juuri noin.karjis kirjoitti:Oireet kannentiivisteen vuotamisessa on: Lämmöt saattaa heitellä, öljyn paineet alhaiset ja jossakin vaiheessa ei nouse ylös edes silloin, kun annetaan kierroksia koneelle, jää ns. roikkumaan.
Siis nimenomaan korkissa, ei yläkerrassa? Edellä kuvatun koeajolenkin aikana ei tullut vaahtoa ja yläkerta näyttää uivan ohuessa öljykerroksessa, mitä fikkarin valossa sai katsottua.karjis kirjoitti:Vika tietenkin voi olla myös öljypumpussa.
Seuraa muodostuuko öljykorkkiin vaahtoa ja jos muodostuu, niin autolla ei missään tapauksessa saa ajaa sen jälkeenjos ajaa niin toden näköisesti moottori kilahtaa eli leikkaa kiinni.
Ei ole tätäkään havaittavissa.karjis kirjoitti:Seuraa myös ettei jäähdytinnesteen pinnalle ala kertymään öljyä.
Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaa seuraavaksi tarkistaa / testata / vaihtaa?
Kannentiiviste kuullostaisi loogiselta vaihtoehdolta. Jotenkin haluaisi kovasti uskoa ettei öljypumppu ole vielä kaput.

- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Terve Tomi L.
Tuo vaappuva mittarin neula viittaa suoraan kyllä kosketus häiriöön/hapettumaan johdoissa tai liitokisissa..
Puhdista sen anturin liitin kunnolla ja tarvittaessa kiristä liitintä pihdeillä. Tämä voisi auttaa vaappuvaan mittariin.
Tuon Motonetin anturin verrattuna Mersun orggis mittarin arvojen ero voi pelkästään selittää tuon mittarinäytön erinlaisuuden.
Itse en usko tuohon öljypumpun kulumään varsinkaan jos tämä pudotus tapahtui oljynvaihto välin aikana( ellei öljynvaihdon väli ole ollut todella pitkä tai koneella ole ajettu liian vähillä öljyillä ), ennemminkin syynä on öljymerkin vaihto. Eli jos uusi öljylaatu on luonnostaan notkeampi kuin vanha.
Lisäksi olen itse huomannut, että joskus vanhan koneen täytyy "tottua" jonkin aikaa uuteen öljylaatuun.
Kannen tiivisteen vuotamisen tuntomerkithän ovat mm:
Vaalea vaahto öljykorkissa, vaaleampi tai sininen pakokaasu, veden tai öljyn kulutus, tai niiden sekoittuminen eli esim öljyn määrä lisääntyy, lämmityslaitte alkaa puhaltaa kylmää, lämpöjen nouseminen etc.
Tuo vaappuva mittarin neula viittaa suoraan kyllä kosketus häiriöön/hapettumaan johdoissa tai liitokisissa..
Puhdista sen anturin liitin kunnolla ja tarvittaessa kiristä liitintä pihdeillä. Tämä voisi auttaa vaappuvaan mittariin.
Tuon Motonetin anturin verrattuna Mersun orggis mittarin arvojen ero voi pelkästään selittää tuon mittarinäytön erinlaisuuden.
Itse en usko tuohon öljypumpun kulumään varsinkaan jos tämä pudotus tapahtui oljynvaihto välin aikana( ellei öljynvaihdon väli ole ollut todella pitkä tai koneella ole ajettu liian vähillä öljyillä ), ennemminkin syynä on öljymerkin vaihto. Eli jos uusi öljylaatu on luonnostaan notkeampi kuin vanha.
Lisäksi olen itse huomannut, että joskus vanhan koneen täytyy "tottua" jonkin aikaa uuteen öljylaatuun.
Kannen tiivisteen vuotamisen tuntomerkithän ovat mm:
Vaalea vaahto öljykorkissa, vaaleampi tai sininen pakokaasu, veden tai öljyn kulutus, tai niiden sekoittuminen eli esim öljyn määrä lisääntyy, lämmityslaitte alkaa puhaltaa kylmää, lämpöjen nouseminen etc.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Mulle sano motonetissaki myyjä että älä kiristä anturia liikaa ku on niin pehmeetä kamaa että alkaa näyttään päin honkia,huomasin kyllä kiristäessä se tosiaan on pehmeetä materiaalia,eli vois olla syy myös siinä miks alkoi näyttään eri lukuja.Mutta toisaalta myyjät puhuu lämpimikseen mitä sattuu useimmiten
pysyykös sulla muute kierrokset tyhjä käynnillä prikulleen samana että ei heijaa yhtään?

pysyykös sulla muute kierrokset tyhjä käynnillä prikulleen samana että ei heijaa yhtään?
aina vaan fixataan :) 230te -86
W126 öljynpaineet kadoksissa: RATKAISTU
Lyhyt versio: syynä oli täysin tukossa oleva öljyfiltteri
Pitkä versio:
Päätin vielä vaihtaa öljyfiltterin MANNin filsuun, öljynvaihdon yhteydessä oli suodattimeksi vaihdettu jokin tarvikefiltteri. Ajattelin josko olisi kuitenkin siitä kiinni...
Filtteriä irrottaessani alkoi ihmettely. Filsu oli sen näköinen että sillä oli ajettu huomattavasti enemmän kuin se n. 300 km mitä oli edellisestä öljyn- ja filtterinvaihdosta. Sitä edellisen kerran sama vaihto-operaatio oli tehty edellisenä syksynä, siis n. 8.000km aiemmin.
Iskin MANNin sisään ja koeajolle. Taas sama n. 25km motarilla reilua satasta + taajama-ajoa päälle. Paineet olivat koko ajan 3 barissa kun kierroksia oli hitunen yli tyhjäkäynnin. Valoissa seistessä tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla 2.7 bar. Ja tyhjäkäynnillä vaihde sisällä 1.8 bar.
Joltinenkin ero aiempaan tilanteeseen!
Loppupäätelmä: huoltiksen jannut eivät olleet öljyä vaihtessaan koskeneetkaan filtteriin! Vaikka uusi osa oli lyöty yhdessä öljyjen kanssa kouraan ja pyydetty vaihtamaan molemmat
Onneksi lopulta selvisi näin pienellä. Seuraavalla kerralla kun joku autolle jotain tekee, menen olan taakse roikkumaan kunnes työ on valmis
Kiitokset kaikille auttajille!
Pitkä versio:
Päätin vielä vaihtaa öljyfiltterin MANNin filsuun, öljynvaihdon yhteydessä oli suodattimeksi vaihdettu jokin tarvikefiltteri. Ajattelin josko olisi kuitenkin siitä kiinni...
Filtteriä irrottaessani alkoi ihmettely. Filsu oli sen näköinen että sillä oli ajettu huomattavasti enemmän kuin se n. 300 km mitä oli edellisestä öljyn- ja filtterinvaihdosta. Sitä edellisen kerran sama vaihto-operaatio oli tehty edellisenä syksynä, siis n. 8.000km aiemmin.
Iskin MANNin sisään ja koeajolle. Taas sama n. 25km motarilla reilua satasta + taajama-ajoa päälle. Paineet olivat koko ajan 3 barissa kun kierroksia oli hitunen yli tyhjäkäynnin. Valoissa seistessä tyhjäkäynnillä ja vaihde vapaalla 2.7 bar. Ja tyhjäkäynnillä vaihde sisällä 1.8 bar.
Joltinenkin ero aiempaan tilanteeseen!

Loppupäätelmä: huoltiksen jannut eivät olleet öljyä vaihtessaan koskeneetkaan filtteriin! Vaikka uusi osa oli lyöty yhdessä öljyjen kanssa kouraan ja pyydetty vaihtamaan molemmat

Onneksi lopulta selvisi näin pienellä. Seuraavalla kerralla kun joku autolle jotain tekee, menen olan taakse roikkumaan kunnes työ on valmis

Kiitokset kaikille auttajille!
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Vielä jatkokysymys samaan aiheeseen liittyen.
Olin ajatellut seuraavaksi mitata öljynpaineet jos ei olisi uudella suodattimella jo ratkennut. Eli olisin katsonut paljonko paineita todella on ja siten olisi voinut eliminoida anturin, mittarin ja sähköliitosten mahdolliset virheet.
Mihin mittari tuossa koneessa kiinnitetään? Öljynpaineanturin tilalle vai löytyykö koneesta oma proppu ko. toimenpiteelle?
Paljonko paineita pitäisi löytyä? Käsittääkseni Mersun mittarissa skaala on rajattu näyttämään max 3 bar, mutta todellisuudessa paineita on tapissa enemmän. 5-6 bar?
Jos näin on, meneekö kuitenkin 0-3 bar väli lineaarisesti myös Mersun mittarissa, ts. vain 3 barin ylimenevät barit on leikattu skaalasta pois?
Olin ajatellut seuraavaksi mitata öljynpaineet jos ei olisi uudella suodattimella jo ratkennut. Eli olisin katsonut paljonko paineita todella on ja siten olisi voinut eliminoida anturin, mittarin ja sähköliitosten mahdolliset virheet.
Mihin mittari tuossa koneessa kiinnitetään? Öljynpaineanturin tilalle vai löytyykö koneesta oma proppu ko. toimenpiteelle?
Paljonko paineita pitäisi löytyä? Käsittääkseni Mersun mittarissa skaala on rajattu näyttämään max 3 bar, mutta todellisuudessa paineita on tapissa enemmän. 5-6 bar?
Jos näin on, meneekö kuitenkin 0-3 bar väli lineaarisesti myös Mersun mittarissa, ts. vain 3 barin ylimenevät barit on leikattu skaalasta pois?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Juuri näin kyllä niitä huoltamon setiä näköjään tarvii vahtia
Juuri tästä syystä käyn itse vaihdattamassa öljyt paikassa jossa homma hoituu heti toimitukseen ja samalla voipi itte vahtia mitä tehdään. tai eipä noita vahtia tarvii kun itte on paikalla
ja kun on niin lyhyt aikakin kun tilaus tehtiin niin ei voi unohtaakkaan
Huono puoli on et toisinaan joutuu ootteleen pitempääkin et pääsee sisään mut joutaahan sitä työ aikaan
toki tämä pätee vain pelkkiin öljyn vaihtoihin tuskin kukaan joutaa kokopäivää vahtimaan isoa huoltoa paitsi minä kunhan joskus pääsen eläkkeelle 
Miten filtteri voi 8000km matkalla mennä tukkoon
ootko käyny monesti peräkkäin samalla pajalla öljynvaihdossa. ?
Ehkäpä tuo mittari kannattais tosiaan laittaa siihen anturin tilalle siitähän ne paineet on tarkotettu alkujaan mitattavksi tämä puhtaasti mutu pohjalta viisaammat korjatkoon jos/kun olen väärässä

ja kun on niin lyhyt aikakin kun tilaus tehtiin niin ei voi unohtaakkaan



Miten filtteri voi 8000km matkalla mennä tukkoon

Ehkäpä tuo mittari kannattais tosiaan laittaa siihen anturin tilalle siitähän ne paineet on tarkotettu alkujaan mitattavksi tämä puhtaasti mutu pohjalta viisaammat korjatkoon jos/kun olen väärässä
W124 300D aut -89
Pitää valitettavasti paikkanasa monen asian suhteen, että työ josta maksaa toiselle pitää valitettavasti valvoa tarkasti ja tarkastaa ennen vastaanottoa.
Tämä ei liity suoraan aiheeseen, mutta öljyt ja suodattimet pitää olla hyväksi tunnettuja merkkejä, halpa "tarvikesuodatin" tai öljy voi aiheuttaa saman.
Euron säästöllä saa usein 10 euron vahingon.
Tämä ei liity suoraan aiheeseen, mutta öljyt ja suodattimet pitää olla hyväksi tunnettuja merkkejä, halpa "tarvikesuodatin" tai öljy voi aiheuttaa saman.
Euron säästöllä saa usein 10 euron vahingon.