Mikä tekniikka w123?
Mikä tekniikka w123?
eli saattaa olla jo aikasemminkin puitu aihe mutta kysynpä nyt uudestaan.
Eli mikä on isoin kone minkä sais keulille vaihtaa?
tehokkain kone taitais tulla 300 turbo diesel ja virityttynä?
eli nokilla on nyt 300d manulaatikolla
mutta mieli tekis bensakonetta koska toi olis kiva siirtää niin sanotusti harrastepeliks.
eikös 380v8 menis ainakin tehojenpuolesta? entä koko?
Ps. pidän ennemmin vitosdiisselinä ku vaihdan 280E, on vähä liian tavanomainen. moottorina on hyvä mutta ei!
Eli mikä on isoin kone minkä sais keulille vaihtaa?
tehokkain kone taitais tulla 300 turbo diesel ja virityttynä?
eli nokilla on nyt 300d manulaatikolla
mutta mieli tekis bensakonetta koska toi olis kiva siirtää niin sanotusti harrastepeliks.
eikös 380v8 menis ainakin tehojenpuolesta? entä koko?
Ps. pidän ennemmin vitosdiisselinä ku vaihdan 280E, on vähä liian tavanomainen. moottorina on hyvä mutta ei!
Hau, hau!!
Dieselit
Ehkä kuuluisin dieseli on foorumilaisen "rehtijii" tekemä. Auto oli myynnissäkin 12.000€ euroon nettiautossa, en tiedä onko vielä. Väyrysen 300D tungettu pellin alle, automaatti loota ja kaikelle oma välijäädytin.
W123 300 24v turpo diesel "rehtijii":
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =w123+300d
Lisäksi porvoossa on tekeillä joku kiusaus farmari tuplaturbotetulla OM617kalla (300D alkuperäinen 123 moottori). Tekijä on foorumilaisia, en nyt muista kuka.
Bensat
Bansa V8 aihetta käsiteltiin syyskuussa 2004. "Nymis" tästä foorumista on sellaisen omistaja ja rakentaja käsittääkseni. Jutustelua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3+projekti
Ehkä kuuluisin dieseli on foorumilaisen "rehtijii" tekemä. Auto oli myynnissäkin 12.000€ euroon nettiautossa, en tiedä onko vielä. Väyrysen 300D tungettu pellin alle, automaatti loota ja kaikelle oma välijäädytin.
W123 300 24v turpo diesel "rehtijii":
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =w123+300d
Lisäksi porvoossa on tekeillä joku kiusaus farmari tuplaturbotetulla OM617kalla (300D alkuperäinen 123 moottori). Tekijä on foorumilaisia, en nyt muista kuka.
Bensat
Bansa V8 aihetta käsiteltiin syyskuussa 2004. "Nymis" tästä foorumista on sellaisen omistaja ja rakentaja käsittääkseni. Jutustelua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3+projekti
Melitos 11/2004 kirjoitti:http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf kolmannen sivun yläreunassa on ehtoja moottorinvaihdolle. Eli 300D on suurin 123-kopan moottori, 3,0 x 1,25 =3,75 3,5 litran v8 käy tilavuuden puolesta. Painosta en sano mitään ja tehot jos on liikaa niin kurista ja dynota laillinen lukema. 500:n v8 voidaan asentaa poikkeusluvalla mutta niiden myöntäminen on nykyään todella nihkeää. Käsittääkseni vain muutamia lupia on myönnetty säädösten vaihtumisen jälkeen.
Nymis 11/2004 kirjoitti:Juu w123:seen ei saa tänäpäivänä enään isompaa konetta katsastettua läpi kuin tuon 3.5l V8 m116 sarjan moottorin.
Itse en joutunut punnitukseen katsastuksessa oli insinööri hieman epätietoinen ja ehkä hieman sekaisin yllätyksestä mitä oli pellin alle tungettu. Mutta eipä tuo rautalohko V8 kuitenkaan liian paljon paina. Tehot ja Tilavuus mahtuvat myös rajojen sisään.
Tuossa kaverin kanssa pistettiin sillon -01 -02 parikin noita V8:lla höystettyjä w123:sia kasaan. Toinen on Tummansininen "ns. Virkasinininen" ja toinen on sitten tuo minun... joka muuten löysi talveksi tallin... saas nähdä mitä tuleman pitää keväällä kun sen saa valmiina ulos sieltä
nm. kaarien levitystä ja muuta hauskaa tiedossa.
Kannattaa noilta sediltä kysellä jotka ovat puuhailleet moottorin vaihtojen kanssa. Varmaan heruu jotain vinkkejä.
Ennen rakentelu innostusta kannattaa ottaa selvää:
1# Homman laillisuudesta tänä päivänä. Nuo säädökset kun tuppaa muuttumaan aina välillä.
2# Prossat pitää muistaa laskea. Taisi olla niin että alle ~50% osista saa ilman autoveroa olla tänä päivänä peräisin eri autosta kuin "kanta-auto". Akella on taulukot joista selviää montako prosenttia mikäkin osa on. Jossakin korinvaihto C/W123 200D cóupeessa on todennäköisesti prossat jo nyt 49,5%, jos vaihdat koneen niin menee yli 50%. Turha kuvitella sellaista projektiksi vaikka saisi 200€:lla. Ainakaa sellaista ei kannata (taloudellisesti) maksaa tieliikenteeseen.
Tämän kerroin vaan sen takia jos ei ollut tiedossa. Tästä saa jatkaa joku koneenvaihtoja paremmin tietävä ja taitava. Korjatkaa virheet noista miun mietelmistä jos niissä sellaisia oli, kiitos.
Ennen rakentelu innostusta kannattaa ottaa selvää:
1# Homman laillisuudesta tänä päivänä. Nuo säädökset kun tuppaa muuttumaan aina välillä.
2# Prossat pitää muistaa laskea. Taisi olla niin että alle ~50% osista saa ilman autoveroa olla tänä päivänä peräisin eri autosta kuin "kanta-auto". Akella on taulukot joista selviää montako prosenttia mikäkin osa on. Jossakin korinvaihto C/W123 200D cóupeessa on todennäköisesti prossat jo nyt 49,5%, jos vaihdat koneen niin menee yli 50%. Turha kuvitella sellaista projektiksi vaikka saisi 200€:lla. Ainakaa sellaista ei kannata (taloudellisesti) maksaa tieliikenteeseen.
Tämän kerroin vaan sen takia jos ei ollut tiedossa. Tästä saa jatkaa joku koneenvaihtoja paremmin tietävä ja taitava. Korjatkaa virheet noista miun mietelmistä jos niissä sellaisia oli, kiitos.
3.5l Kone ihan hyvä moottori. Hevosia noin 200-210 riippuen vuosimallista. Helpompi ja varmemmin saa toimimaan, jos on k-jetronicilla. Vanhemmat on d-jetronicilla (vm.<-76????). Jarrulevyt lähes samat kuin w123. Edessä vain jäähdytetyt. Levyt on muuten halkaisijaltaan saman kokoiset. Jarrusatulan männän halkaisijat samat. Jarrupääsylinteri samaa kokoa.. Automaatti laatikko vaan moottorin jatkeeksi ja sit menoks 
Vie muuten bensaa sit vähintään semmoset 15l

Vie muuten bensaa sit vähintään semmoset 15l
Kaveri teki joskus aikoinaan 5.0 mersun kasilla. Eteen täytyi vaihtaa jäähdytetyt jarrut ja vahvemmat jouset. Nykyään kun poikkeuslupia ei myönnetä täytyy tyytyä 380:een jonka tehot menevät vielä 20 % sisälle twincamin tehoista. Tilavuushan saa kasvaa 25 % suurimmasta iskutilavuudesta (300 d). 380:nen on siitä helppo että siinä on k-jetronic jolloin esim.230 E:n johtosarjalla saa paketin toimimaan hyvin. Itte kyllä lähtisin tolle diesseli koneen virittelylle. On nimittäin lähes joka mersun bensakoneessa ongelmia nokan kulumisen kanssa.
Tietysti jos ajo on vähästä. Muuten pakettisopii mittasuhteiden puolesta. Koneenkorvia on tehty alkuperäisistä suuntaan tai toiseen muokkaamalla. Muistaakseni tarvii hieman kaventaa jotta sopii.

Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
onkohan tämä se tummanharmaa vai olikos se musta mersu joka tuli sittemmin tänne kankaanpäähän? oli muuten aikas pelikekka kirjoitti:Kaveri teki joskus aikoinaan 5.0 mersun kasilla. Eteen täytyi vaihtaa jäähdytetyt jarrut ja vahvemmat jouset. Nykyään kun poikkeuslupia ei myönnetä täytyy tyytyä 380:een jonka tehot menevät vielä 20 % sisälle twincamin tehoista. Tilavuushan saa kasvaa 25 % suurimmasta iskutilavuudesta (300 d). 380:nen on siitä helppo että siinä on k-jetronic jolloin esim.230 E:n johtosarjalla saa paketin toimimaan hyvin. Itte kyllä lähtisin tolle diesseli koneen virittelylle. On nimittäin lähes joka mersun bensakoneessa ongelmia nokan kulumisen kanssa.Tietysti jos ajo on vähästä. Muuten pakettisopii mittasuhteiden puolesta. Koneenkorvia on tehty alkuperäisistä suuntaan tai toiseen muokkaamalla. Muistaakseni tarvii hieman kaventaa jotta sopii.
Joo oli muistaakseni Kankaanpäässä eräällä bemu miehellä. Viimeinen havainto tampereelta jossa vehon työntekijällä. Mielestäni 380 on käynyt ilman mitään erikoisempia vemputuksia. Voi olla että insinöörit on kiristäneet "pipoa". 

Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
No ei saa, mutta en minäkään ole aikaisemmin jaksanut puuttua tähän keskusteluun. En ole halunnut keulia matemaattisella lahjakkuudellani.PM kirjoitti:Saako muka 380:sen laittaa vielä nykyään, sehän menee jo 25 prosentin yli?
3005 * 1,25 = 3756 vs. 3818/3839
Vai onko se noin tarkkaa?Tosin voihan iskutilavuutta pienentääkin...

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)