Mikä tekniikka w123?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kuoppala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 21.11.2005 19:39
Paikkakunta: hämeenkyrö

Mikä tekniikka w123?

Viesti Kirjoittaja kuoppala »

eli saattaa olla jo aikasemminkin puitu aihe mutta kysynpä nyt uudestaan.
Eli mikä on isoin kone minkä sais keulille vaihtaa?
tehokkain kone taitais tulla 300 turbo diesel ja virityttynä?
eli nokilla on nyt 300d manulaatikolla
mutta mieli tekis bensakonetta koska toi olis kiva siirtää niin sanotusti harrastepeliks.
eikös 380v8 menis ainakin tehojenpuolesta? entä koko?
Ps. pidän ennemmin vitosdiisselinä ku vaihdan 280E, on vähä liian tavanomainen. moottorina on hyvä mutta ei!
Avatar
[jimi]
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.08.2005 11:28
Paikkakunta: k-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

joutuu varmaanki muklaan konetilaa tai ainaki ahasta tulee jos 380 koneen meinaat puskea sinne... ootko varma että saa laittaa ku eihän W123 oo tehty niin isolla koneella... :roll: vai mitä?
www.mersuforum.fi
kuoppala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 21.11.2005 19:39
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja kuoppala »

sepä siinä onkin tehojenpuolesta menee mutta koko ja tilavuus?
onko kukaan koskaan sovitellut kasia 123:sen keulille?
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Muistelen lukeneeni jotain sen suuntaista tällä foorumilla, että isokin kasi olisi ahdettu W123:n keulille, haulla voisi löytyä............
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Hau, hau!!

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Dieselit
Ehkä kuuluisin dieseli on foorumilaisen "rehtijii" tekemä. Auto oli myynnissäkin 12.000€ euroon nettiautossa, en tiedä onko vielä. Väyrysen 300D tungettu pellin alle, automaatti loota ja kaikelle oma välijäädytin.

W123 300 24v turpo diesel "rehtijii":
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =w123+300d

Lisäksi porvoossa on tekeillä joku kiusaus farmari tuplaturbotetulla OM617kalla (300D alkuperäinen 123 moottori). Tekijä on foorumilaisia, en nyt muista kuka.

Bensat
Bansa V8 aihetta käsiteltiin syyskuussa 2004. "Nymis" tästä foorumista on sellaisen omistaja ja rakentaja käsittääkseni. Jutustelua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3+projekti
Melitos 11/2004 kirjoitti:http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf kolmannen sivun yläreunassa on ehtoja moottorinvaihdolle. Eli 300D on suurin 123-kopan moottori, 3,0 x 1,25 =3,75 3,5 litran v8 käy tilavuuden puolesta. Painosta en sano mitään ja tehot jos on liikaa niin kurista ja dynota laillinen lukema. 500:n v8 voidaan asentaa poikkeusluvalla mutta niiden myöntäminen on nykyään todella nihkeää. Käsittääkseni vain muutamia lupia on myönnetty säädösten vaihtumisen jälkeen.
Nymis 11/2004 kirjoitti:Juu w123:seen ei saa tänäpäivänä enään isompaa konetta katsastettua läpi kuin tuon 3.5l V8 m116 sarjan moottorin.

Itse en joutunut punnitukseen katsastuksessa oli insinööri hieman epätietoinen ja ehkä hieman sekaisin yllätyksestä mitä oli pellin alle tungettu. Mutta eipä tuo rautalohko V8 kuitenkaan liian paljon paina. Tehot ja Tilavuus mahtuvat myös rajojen sisään.

Tuossa kaverin kanssa pistettiin sillon -01 -02 parikin noita V8:lla höystettyjä w123:sia kasaan. Toinen on Tummansininen "ns. Virkasinininen" ja toinen on sitten tuo minun... joka muuten löysi talveksi tallin... saas nähdä mitä tuleman pitää keväällä kun sen saa valmiina ulos sieltä

nm. kaarien levitystä ja muuta hauskaa tiedossa.
kuoppala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 21.11.2005 19:39
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja kuoppala »

Alkoi selviämään... kiitos vaan innokuudesta
mulla on toi haku vähän huono koska siitä aina lipsahtaa johonkin ihan muuhun ja sit huomaa istuvansa koneen vieressä koko yön.
no minkälainen toi 3,5l kasi on istuttaa nokalle?
onko kellään omakohtasta kokemusta?
koneen korvat ym ?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kannattaa noilta sediltä kysellä jotka ovat puuhailleet moottorin vaihtojen kanssa. Varmaan heruu jotain vinkkejä.

Ennen rakentelu innostusta kannattaa ottaa selvää:
1# Homman laillisuudesta tänä päivänä. Nuo säädökset kun tuppaa muuttumaan aina välillä.

2# Prossat pitää muistaa laskea. Taisi olla niin että alle ~50% osista saa ilman autoveroa olla tänä päivänä peräisin eri autosta kuin "kanta-auto". Akella on taulukot joista selviää montako prosenttia mikäkin osa on. Jossakin korinvaihto C/W123 200D cóupeessa on todennäköisesti prossat jo nyt 49,5%, jos vaihdat koneen niin menee yli 50%. Turha kuvitella sellaista projektiksi vaikka saisi 200€:lla. Ainakaa sellaista ei kannata (taloudellisesti) maksaa tieliikenteeseen.

Tämän kerroin vaan sen takia jos ei ollut tiedossa. Tästä saa jatkaa joku koneenvaihtoja paremmin tietävä ja taitava. Korjatkaa virheet noista miun mietelmistä jos niissä sellaisia oli, kiitos.
kuoppala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 21.11.2005 19:39
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja kuoppala »

joo toi prosenttihomma mulla onkin hanskassa.
mitkäs jarrut ja voimansiirto kelpaa muuten tolle 3,5l v8:sille? ja paljon siinä on tehoa?
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

roverin 3.5 vois olla parempi vaihtoehto jos virittää aijot,alumiinisenä ei edes paina paljoa
dodge dart 1967
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

3.5l Kone ihan hyvä moottori. Hevosia noin 200-210 riippuen vuosimallista. Helpompi ja varmemmin saa toimimaan, jos on k-jetronicilla. Vanhemmat on d-jetronicilla (vm.<-76????). Jarrulevyt lähes samat kuin w123. Edessä vain jäähdytetyt. Levyt on muuten halkaisijaltaan saman kokoiset. Jarrusatulan männän halkaisijat samat. Jarrupääsylinteri samaa kokoa.. Automaatti laatikko vaan moottorin jatkeeksi ja sit menoks 8)

Vie muuten bensaa sit vähintään semmoset 15l
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ei jarruille tarvitse tehdä mitään jos semmosen 3,5 V8:n nokalle laittaa. Vai mitä tuossa haettiin?
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Kaveri teki joskus aikoinaan 5.0 mersun kasilla. Eteen täytyi vaihtaa jäähdytetyt jarrut ja vahvemmat jouset. Nykyään kun poikkeuslupia ei myönnetä täytyy tyytyä 380:een jonka tehot menevät vielä 20 % sisälle twincamin tehoista. Tilavuushan saa kasvaa 25 % suurimmasta iskutilavuudesta (300 d). 380:nen on siitä helppo että siinä on k-jetronic jolloin esim.230 E:n johtosarjalla saa paketin toimimaan hyvin. Itte kyllä lähtisin tolle diesseli koneen virittelylle. On nimittäin lähes joka mersun bensakoneessa ongelmia nokan kulumisen kanssa. :oops: Tietysti jos ajo on vähästä. Muuten pakettisopii mittasuhteiden puolesta. Koneenkorvia on tehty alkuperäisistä suuntaan tai toiseen muokkaamalla. Muistaakseni tarvii hieman kaventaa jotta sopii.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Saako muka 380:sen laittaa vielä nykyään, sehän menee jo 25 prosentin yli?

3005 * 1,25 = 3756 vs. 3818/3839

Vai onko se noin tarkkaa? :lol: Tosin voihan iskutilavuutta pienentääkin...
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

kekka kirjoitti:Kaveri teki joskus aikoinaan 5.0 mersun kasilla. Eteen täytyi vaihtaa jäähdytetyt jarrut ja vahvemmat jouset. Nykyään kun poikkeuslupia ei myönnetä täytyy tyytyä 380:een jonka tehot menevät vielä 20 % sisälle twincamin tehoista. Tilavuushan saa kasvaa 25 % suurimmasta iskutilavuudesta (300 d). 380:nen on siitä helppo että siinä on k-jetronic jolloin esim.230 E:n johtosarjalla saa paketin toimimaan hyvin. Itte kyllä lähtisin tolle diesseli koneen virittelylle. On nimittäin lähes joka mersun bensakoneessa ongelmia nokan kulumisen kanssa. :oops: Tietysti jos ajo on vähästä. Muuten pakettisopii mittasuhteiden puolesta. Koneenkorvia on tehty alkuperäisistä suuntaan tai toiseen muokkaamalla. Muistaakseni tarvii hieman kaventaa jotta sopii.
onkohan tämä se tummanharmaa vai olikos se musta mersu joka tuli sittemmin tänne kankaanpäähän? oli muuten aikas peli
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Joo oli muistaakseni Kankaanpäässä eräällä bemu miehellä. Viimeinen havainto tampereelta jossa vehon työntekijällä. Mielestäni 380 on käynyt ilman mitään erikoisempia vemputuksia. Voi olla että insinöörit on kiristäneet "pipoa". :lol:
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

juu tämän bemumiehen tunnenkin. on muuten meistä forumilaisista nymis nimimerkillä jo tuollainen v8 koneinen 123 mersu eli kannattaa varmaan kysellä noista muutoksista sieltäpäin
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

PM kirjoitti:Saako muka 380:sen laittaa vielä nykyään, sehän menee jo 25 prosentin yli?
3005 * 1,25 = 3756 vs. 3818/3839
Vai onko se noin tarkkaa? :lol: Tosin voihan iskutilavuutta pienentääkin...
No ei saa, mutta en minäkään ole aikaisemmin jaksanut puuttua tähän keskusteluun. En ole halunnut keulia matemaattisella lahjakkuudellani. :wink:

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Vastaa Viestiin