W123 nastagummit, millaiset hankkia?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:. Minkälaiset vanteet sulla sitten on niille? Perus 5,5"? Huh huh, muuten jouduin ajamaan tuossa pari päivää peltivanteilla ja Nokian vanhoilla (siis niin vanhoilla että merkki oli tosiaan NOKIA ei NOKIAN) kesiksillä ja voi sitä menoa. Peruskoko 175/80:lla ajo kun on aika hyvin päässyt unohtumaan selkäytimestä, mutkatiellä meinas mersu mennä enemmänkin sinne minne itse halusi, kumit sortuivat jatkuvasti alle, eikä sellasta leffarenkaiden ulinaakaan olla vähään aikaan kuultu!
Ihan vakio peltivanteet on joo. Mainitsemasi piirre eli ulina ja nuljutus on kyllä juuri Nokia-renkaille tyypillinen, ainakin jos malli on NRT. Mulla on NRT:t kesärenkaina ja onneksi viimeistä kesää -- hemmetti että voi olla veulot kumit. Autohan parani puolella heti, kun alle käänsi jokseenkin kalkkiviivoilla olevat viisivuotiaat nastakumit... :shock:
Ihan noiden peltivanteiden takia tämä kokojen etsintä on aika rajoitettua, oikeastaan barokit on ainoa muu vaihtoehto joka mielestäni W123:n alle sopii originaali-teräskapselien lisäksi. Jos ei listalla olisi ensi kuussa mm. talvitakin ja muutamien soittotarvikkeiden ostoa, voisin kyllä harkita paitsi uusia talvirenkaita, myös 15-tuumaisten barokkialujen hankkimista jostain. Sittenhän noita vaihtoehtoja olisikin jo taas enemmän, mitä kumeihin tulee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aku P kirjoitti: Ihan vakio peltivanteet on joo. Mainitsemasi piirre eli ulina ja nuljutus on kyllä juuri Nokia-renkaille tyypillinen, ainakin jos malli on NRT. Mulla on NRT:t kesärenkaina ja onneksi viimeistä kesää -- hemmetti että voi olla veulot kumit. Autohan parani puolella heti, kun alle käänsi jokseenkin kalkkiviivoilla olevat viisivuotiaat nastakumit... :shock:
Ihan noiden peltivanteiden takia tämä kokojen etsintä on aika rajoitettua, oikeastaan barokit on ainoa muu vaihtoehto joka mielestäni W123:n alle sopii originaali-teräskapselien lisäksi. Jos ei listalla olisi ensi kuussa mm. talvitakin ja muutamien soittotarvikkeiden ostoa, voisin kyllä harkita paitsi uusia talvirenkaita, myös 15-tuumaisten barokkialujen hankkimista jostain. Sittenhän noita vaihtoehtoja olisikin jo taas enemmän, mitä kumeihin tulee.
Taisivatpa nimenomaan olla NRT:t... :D
15" barokit taitaa kylläkin olla melkoisen ison kiven alla... Jarskillahan on siinä yhdessä kuvassa tähtiklubin galleriassa MELKOISEN siistin näkönen pyörä. Kuitenkin, muistan että hiljattain pörssissä joku kauppasi kyseisen koon barokkeja. :?
Rahaongelmat tuntuu olevan ainaisia, työmotivaatio ei hirmuinen ole kun verokarhu kahmasee heti kättelyssä 44% raadannan hedelmistä :twisted: :twisted: :twisted:

Onneksi, nyt voi sanoa, pistin viime talven kynnyksellä 1000 euroa haisemaan talvipyörien hankkimiseksi. Jälkeenpäin pisti miettimään Demeciltä ostamieni vanteiden korkeahko hinta mutta sainpa niihin yhdet kesärenkaat silloin mukaan.

Onko kellään muuten kokemuksia vertailla Hakkapeliitta 2 ja 4:sta? Yhdellä duunifrendillä on nyt uudessa autossa sellaiset ja kehuu niitä tietysti maasta taivaisiin mutta mitä nyt voikaan odottaa vanhalta suomenruåtsalaiselta äijänkäppyrältä joka ei ikinä hurjastele :?:

PS. Sormet sain verille kun nappailin avaimella veks kaikki kiven kappaleet mitä oli Hakkien lamelleihin viime keväänä kerääntynyt... Hullun hommaa... :shock:
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aku P kirjoitti:
raul kirjoitti:. Minkälaiset vanteet sulla sitten on niille? Perus 5,5"? Huh huh, muuten jouduin ajamaan tuossa pari päivää peltivanteilla ja Nokian vanhoilla (siis niin vanhoilla että merkki oli tosiaan NOKIA ei NOKIAN) kesiksillä ja voi sitä menoa. Peruskoko 175/80:lla ajo kun on aika hyvin päässyt unohtumaan selkäytimestä, mutkatiellä meinas mersu mennä enemmänkin sinne minne itse halusi, kumit sortuivat jatkuvasti alle, eikä sellasta leffarenkaiden ulinaakaan olla vähään aikaan kuultu!
Ihan vakio peltivanteet on joo. Mainitsemasi piirre eli ulina ja nuljutus on kyllä juuri Nokia-renkaille tyypillinen, ainakin jos malli on NRT. Mulla on NRT:t kesärenkaina ja onneksi viimeistä kesää -- hemmetti että voi olla veulot kumit. Autohan parani puolella heti, kun alle käänsi jokseenkin kalkkiviivoilla olevat viisivuotiaat nastakumit... :shock:
Ihan noiden peltivanteiden takia tämä kokojen etsintä on aika rajoitettua, oikeastaan barokit on ainoa muu vaihtoehto joka mielestäni W123:n alle sopii originaali-teräskapselien lisäksi. Jos ei listalla olisi ensi kuussa mm. talvitakin ja muutamien soittotarvikkeiden ostoa, voisin kyllä harkita paitsi uusia talvirenkaita, myös 15-tuumaisten barokkialujen hankkimista jostain. Sittenhän noita vaihtoehtoja olisikin jo taas enemmän, mitä kumeihin tulee.
Minullakin oli nyt kolmatta kesää vakiokokoiset NRT:t. Edellämainittujen oireiden lisäksi renkaat ravistivat melkoisesti. :?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:Rahaongelmat tuntuu olevan ainaisia, työmotivaatio ei hirmuinen ole kun verokarhu kahmasee heti kättelyssä 44% raadannan hedelmistä :twisted: :twisted: :twisted:

Onko kellään muuten kokemuksia vertailla Hakkapeliitta 2 ja 4:sta? Yhdellä duunifrendillä on nyt uudessa autossa sellaiset ja kehuu niitä tietysti maasta taivaisiin mutta mitä nyt voikaan odottaa vanhalta suomenruåtsalaiselta äijänkäppyrältä joka ei ikinä hurjastele :?:
:
Tuota taustaa vasten meikäläisen 41 veroprosentti tuntuu ihan inhimilliseltä... :|

Jos lehtien vertailuihin on uskomista, niin ei tuo HP 2 ole ollenkaan huono rengas nykyäänkään. Käväisin kirjastossa lukemassa sekä teeämmän että tuulilasin talvikumivertailut, ja toisessa oli myös tuo veteraani-hakkis mukana ihan vertailun vuoksi. Mukavasti pärjäsi.
Muuten on kyllä todettava, että melkosiet erot ovat saaneet testiryhmät aikaan; yhtäläistä oli lähinnä se, että molemmissa lehdissä HP 4 otti voiton ja Pirelli oli keskitasoa ylempänä. Muiden renkaiden osalta suusanalliset kommentit ja tulokset menivät jokseenkin ristiin. Kitkarenkaiden osalta kärkikolmikko oli ihan eri järjestyksessä, riippuen lehdestä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Laitoin käyttörassiin alle ihka uudet kleberin 175/80R14, on hyvä pito ja hyvä ajaa, peltivanteilla orkkis kapseleilla.. Ei mitkään huonot renkaat ja aivan perusmerkkiä. Täytyy muutenkin sanoa, ku on tullut tässä kortin saatuaan ajeltua monen moisella autolla, niin on se mersu vaan PARAS ja pahuksen hyvä talviauto, rauhallinen ajaa jne.. On muuten ollut kortti vähä yli 9 viikkoa ja kilometrejä tullut yli 9000km joskin ei yhdellä autolla. Kymppitonnin raja häämöttää jossain välissä.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Kaverilla on hakkapeliitta 4 ja sanoi niiden olevan erittäin hiljaiset ja hyvät.
Taidan laittaa sellaiset myös omaan kulkuneuvooni :D
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aku P kirjoitti: Tuota taustaa vasten meikäläisen 41 veroprosentti tuntuu ihan inhimilliseltä... :|
Kaikki on suhteellista :roll:
Aku P kirjoitti:
Muuten on kyllä todettava, että melkosiet erot ovat saaneet testiryhmät aikaan; yhtäläistä oli lähinnä se, että molemmissa lehdissä HP 4 otti voiton ja Pirelli oli keskitasoa ylempänä. Muiden renkaiden osalta suusanalliset kommentit ja tulokset menivät jokseenkin ristiin. Kitkarenkaiden osalta kärkikolmikko oli ihan eri järjestyksessä, riippuen lehdestä.
Jaksaakohan ne oikeasti vertailla ja tutkia niitä? En ole ko. lehtiä lukenut. Ainoastaan sitä ykköspaikka niiden ei tarvitse arpoa, se on ennalta määrätty :D Mitä oli vertailijoiden autokalustot tällä kertaa? Heidän mielestään erot tietysti selittyvät erilaisella pisteytyksen painotuksella ja olosuhde-eroista. :|
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

raul kirjoitti:Jaksaakohan ne oikeasti vertailla ja tutkia niitä? En ole ko. lehtiä lukenut. Ainoastaan sitä ykköspaikka niiden ei tarvitse arpoa, se on ennalta määrätty :D Mitä oli vertailijoiden autokalustot tällä kertaa? Heidän mielestään erot tietysti selittyvät erilaisella pisteytyksen painotuksella ja olosuhde-eroista. :|
No, noissa kylmissä mittausarvoissa (jarrutusmatkat, melutaso etc) olosuhde-eroilla voi kyllä jotain tekemistä tuloksiin ollakin. Juuri subjektiivinen arvostelu tyyliin "Hakkapeliitta on ajettavuudeltaan looginen, joskin voimakas aliohjautuvuus saattaa aiheuttaa yllätyksen..." on se, missä syntyviä eroja on vaikea käsittää. Teeämmän hartaampana lukijana olen kyllä valmis uskomaan enemmän sen arvioihin. :roll:
Olisko koeautoina olleet Volvo ja Passat, jos en ihan väärin muista. Täytyy tunnustaa, että meikäläinenkin katseli lähinnä, missä renkaassa olis hyvä kompromissi hyvän jääpidon ja melutason välillä... :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin