SL500A kirjoitti:Tuota minäkin olen vähän ajatellut, V8-miehenä.

Mutta eikös asiaa auta yksinkertaisesti se, että lämmittää vain "normaalia" pidempään?
Viikon.... jotta ehtii lauhempaa keliäkin väliin....
Ja riippuu vielä pakkasestakin...
Neloseen yksi vastus.
Kutonen tarvitsee kaksi vastusta.
Kasi tarvitsee kaksi tai mielellään kolme.
V12:kin pärjännee kahdella tai kolmella, en tiedä kun ei ole kokemusta tai tietoa vesitilasta ja lohkon koosta verrattuna kutoseen tai kasiin.
(Ja ei vastakinausta please, sillä tämä nyt vaan sattuu olemaan fakta Suomen talvessa).
Kerrostalo-olosuhteissa tulee ongelmia kahden tai useamman vastuksen kanssa.
Lämmitystolpan sulake ei välttämättä riitä enää sisätilalämmittimelle.
Mutta pääasia on se, että kone on lämmin. Kuski joutaa värjöttelemäänkin ja rapailemaan laseja.
Webasto/Eperspächer/tms. polttoainelämmitin olisi paras vaihtoehto.
Kallis, mutta toimiva.
Ja erittäin suositeltava varsinkin, jos aikoo autoa pitää useamman vuoden.
Eikä enää kovin kalliskaan, jos pitää olla useampi vastus ja niille vielä haaveilee kello-ohjausta ja sisätilalämppäriä, sillä polttoainelämmitin lämmittää sisätilatkin samalla.
Joitain tehokkaita letkulämmittimiäkin on ollut takavuosina tarjolla ja toimivat erinomaisesti nekin, jolloin pärjäisi yhdellä lämppärillä.
Mutta itse henk. koht. en ole seurannut nykykehitystä, joten en osaa suositella tänä päivänä yhtään merkkiä tai mallia letkulämmittimeksi.
Joku muu ehkä osannee ?
Aikojen alussa letkulämmitintä pidettiin tehottomana, mutta ainakin kultaisella '80 -luvulla oli saatavilla erittäin toimivia järjestelmiä.
Ehkä vieläkin, en tiedä.
Itse kun lämmittelen Webastolla....