200D "tikittää"
200D "tikittää"
Ei löytynyt haullakaan mitään vastaavaa...
Eli kysymys kuuluisi: -88 200d pitää aika kuuluvaa tikitystä noin ekan 5 km ajon ajan. Loppuu kun nostaa kaasua hetkeksi. Auton ulkopuolelle ei niinkään kuulu mutta kuskinpaikalle aika voimakkaana, ja emäntähän näistä jaksaa raportoida...
Nostajia aluksi epäilin mutta tuskin enää lämpimänä jaksaat möykätä. Ja tosiaankin, ääni ei ole nostajien "sitkutuksen/sirinän/kilinän" kuuloista vaan ikäänkuin ison könninkellon tikitystä. Ja eikös nostinkuppien ääni vaimene aika pian koneen lämmittyä. Alipainepumppu tuli vaihdettua melkein heti auton ostamisen jälkeen eikä kansipahvikaan näy vuotavan.
Arvaako kukaan, mikä voisi olla?
Eli kysymys kuuluisi: -88 200d pitää aika kuuluvaa tikitystä noin ekan 5 km ajon ajan. Loppuu kun nostaa kaasua hetkeksi. Auton ulkopuolelle ei niinkään kuulu mutta kuskinpaikalle aika voimakkaana, ja emäntähän näistä jaksaa raportoida...
Nostajia aluksi epäilin mutta tuskin enää lämpimänä jaksaat möykätä. Ja tosiaankin, ääni ei ole nostajien "sitkutuksen/sirinän/kilinän" kuuloista vaan ikäänkuin ison könninkellon tikitystä. Ja eikös nostinkuppien ääni vaimene aika pian koneen lämmittyä. Alipainepumppu tuli vaihdettua melkein heti auton ostamisen jälkeen eikä kansipahvikaan näy vuotavan.
Arvaako kukaan, mikä voisi olla?
Öljynvaihdolla ei tuntunut olevan vaikutusta. Samaa on pitänyt "uudesta asti".
Eli muotoilen sairaskertomuksen uudestaan: Jos lähtee heti kylmällä koneella maantielle, niin tikitys loppuu muutaman km ajon jälkeen, eikä palaa ennenkuin kone taas kunnolla jäähtynyt. Jos sitävastoin lähdenkin pihasta toiseen suuntaan eli ajan ok-alueen ja kirkonkylän läpi niin tikitys loppuukin aikaisemmin. Kaasun ylhäällä käyttäminen on kummassakin tapauksessa se "thing", joka sen tikityksen sitten lopettaa. Koneen pitää olla joka tapauksessa ihan lämmin ennenkuin loppuu.
Eli loppuu ainakin minun mielikuvitus kesken. Nostajia tuli itekin epäiltyä mutta, mutta... Minkäslaisia sydeemeitä tuolla pumpun kupeessa olisi, jotka voisivat tuollaista ääntä pitää? Onko tiedossa jotain alipaine/sähköjuttuja tms jotka sitten lähtee "pois päältä" kun lämmöt on kohdallaan??
Eli muotoilen sairaskertomuksen uudestaan: Jos lähtee heti kylmällä koneella maantielle, niin tikitys loppuu muutaman km ajon jälkeen, eikä palaa ennenkuin kone taas kunnolla jäähtynyt. Jos sitävastoin lähdenkin pihasta toiseen suuntaan eli ajan ok-alueen ja kirkonkylän läpi niin tikitys loppuukin aikaisemmin. Kaasun ylhäällä käyttäminen on kummassakin tapauksessa se "thing", joka sen tikityksen sitten lopettaa. Koneen pitää olla joka tapauksessa ihan lämmin ennenkuin loppuu.
Eli loppuu ainakin minun mielikuvitus kesken. Nostajia tuli itekin epäiltyä mutta, mutta... Minkäslaisia sydeemeitä tuolla pumpun kupeessa olisi, jotka voisivat tuollaista ääntä pitää? Onko tiedossa jotain alipaine/sähköjuttuja tms jotka sitten lähtee "pois päältä" kun lämmöt on kohdallaan??
Jatketaan taas vanhaa ihmettelyä, arvon kohtalotoverit...
Eli onkos toi 124 200D nostajien vaihto sellainen homma, minkä voisi tehdä vaikka yöllä anoppilan pihassa hetken mielijohteesta? Eli mitä työkaluja ja millainen työympäristö tarvitaan? Minkä verran on muilta ti-sankareilta aikaa kulunut ko. hommaan? Sellaisestakin kaipaisin kokemuksia, että kannattaako uusia kaikki nostimet kerralla vai oletteko saaneet tiskaamalla hiljenemään?
Tässähän näitä kyssäreitä taas olikin, hyvää joulua vaan kaikille.
Eli onkos toi 124 200D nostajien vaihto sellainen homma, minkä voisi tehdä vaikka yöllä anoppilan pihassa hetken mielijohteesta? Eli mitä työkaluja ja millainen työympäristö tarvitaan? Minkä verran on muilta ti-sankareilta aikaa kulunut ko. hommaan? Sellaisestakin kaipaisin kokemuksia, että kannattaako uusia kaikki nostimet kerralla vai oletteko saaneet tiskaamalla hiljenemään?
Tässähän näitä kyssäreitä taas olikin, hyvää joulua vaan kaikille.
Suomalainen häviää aina!
Suutinkärjet voi myös hirttää, kokeile 2t öljyä tankkiin+raskasta kaasu jalkaa.
Jos kupit päädyt uusimaan niin kaikki kerralla.
Mulla oli kerran flektin johto hankautunut rikki ja se yhdisteli sitä flektiä päälle aika tasasesti koneen täristessä. Tuli sellainen kilahteleva ääni kun sähkökytkin tempoi kiinni ja auki. Nyppää sulake siltä pois ja käy kokeileen.
Jos kupit päädyt uusimaan niin kaikki kerralla.
Mulla oli kerran flektin johto hankautunut rikki ja se yhdisteli sitä flektiä päälle aika tasasesti koneen täristessä. Tuli sellainen kilahteleva ääni kun sähkökytkin tempoi kiinni ja auki. Nyppää sulake siltä pois ja käy kokeileen.
Kyllähän nitä saa vaihtaa, mutta taitaa olla turhaa hommaa ainakin diisseleitten kanssa,mulla on naputtanu kaksi vuotta/80tkm eikä ääni ole muuttunut mihinkään.JuMu S kirjoitti:Sellaisestakin kaipaisin kokemuksia, että kannattaako uusia kaikki nostimet kerralla vai oletteko saaneet tiskaamalla hiljenemään?
Kaveri joskus vaihtoi 260E:hen KAIKKI nostimet,oli hetken hiljaa ja sitten se alkoi taas hiljalleen nap...nap....nap.........nap.....................nap..nap..nap........................................................
.nap.nap...................nap.nap.nap.nap.nap..jne,jne,jne
Mikä tuntuu hyvältä?
kyllä niitten nostajien vaihtoon tarvitaan kai jotain työkalujakin. en lähtis anoppilassa vaihtaan keskellä yätä. ei kylläkän oo mikään paha homma. olikohan se nyt niin että venttilinkoppa pois, nokka akselin laakeripukit pois, nokka akseli pois ja siitä ne sit läähteekin jo ottamalla. hyvää joulua!
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Juuri näin. Siis joutuu vähän autoa purkamaankin, eli täytyy nämä pyhäyöt yrittää nukkua tms
Täytyypä taas kattella kun saa vaunun katon alle. Mites toi kyhmykepin irtikäyttäminen? Alfamerin opus tosin muistaakseni varoittaa että "on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi".
Kiitos tähänastisista tiedoista!!

Täytyypä taas kattella kun saa vaunun katon alle. Mites toi kyhmykepin irtikäyttäminen? Alfamerin opus tosin muistaakseni varoittaa että "on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi".
Kiitos tähänastisista tiedoista!!
Suomalainen häviää aina!
kyhmykepillä taidetaan tässä tapauksesas tarkoittaa nokka-akselia. Ei siinä mun mielestä mitään "vaarallista" ole kunhan vaan katot 110%varmuudella ettei JAKO pääse menemään sekasin.. eli kunnon merkit jonnekkin kanteen/nokka-akseliin ja vaikka jotain nippusideviritelmiä nokkaketjun ympäristöön, vaihteita päälle, valokuvia digikamerlalla jne.. 
edit:
Niin joo ja kunnon "asennus-rasvaa" niihin nokka-akselin nokkiin sitten kun kasaat sitä vehjettäs.. taitaa niiden nostimien mukana tullakkin jotain "asennus"vaseliini-öljy-rasvaa.. jos ei tuu niin ehkä vosi harkita semmosen aineen erikseen hankkimista?`

edit:
Niin joo ja kunnon "asennus-rasvaa" niihin nokka-akselin nokkiin sitten kun kasaat sitä vehjettäs.. taitaa niiden nostimien mukana tullakkin jotain "asennus"vaseliini-öljy-rasvaa.. jos ei tuu niin ehkä vosi harkita semmosen aineen erikseen hankkimista?`
88- 124 200d, oli vähän kansivuotoa uloskäsin ja tyhjäkäynnilä joskus lämpimänä epätasasuutta, no aattelin vaihtaa tiivisteen ko ei autola ole ajettu ko 460t. Kävi sitten sillälaila että kannen hiojakaveri sano että jos aiot ajella pitempään tällä niin vaihettaan imuventtiilit samala kertaa, no se laitto ne imuventtiilit kans (mutta ei ohjareita), mutta kannen pinnan hiontajälki oli tosi karkea ja alako vuotaan heti öljynpaine lämpösenä alle kilo (ennen melkeen kaks) käynti huonoa kovasti lutkutti ilman putsarin putkeen ja paineet vesitilaan no kansi pois ja sillon jo katoin että imusarjan ykkösen ja kakkosen aukot olit aivan mustat, hydrauliset nostimet olit hyväkuntoset, käytin ne kuitenki aivan osina ja pesin jo sillon ekakerrala, luulin että olis ollu niitten kasauksessa vika että venttiilit jäi kantaan mutta ei, pittää vielä kolmannenkerran käyttää kansi pois ja kuskata se oikeaan moottorikoneistamoon että laitetaan ohjarit ja seetit koneella oikeaan iskuun, kyllä se syö miestä ja euroja mutta ei se auta, sen tuossa oppii että samala ko aukoo noita vehkeitä niin laittaa sinne reilusti uusia osia ammattilaisen avustamana.
OM60x sarjan koneissa kuluu venttiilien seetirenkaat ja ne pitää vaihtaa kun ovat kuluneet tarpeeksi. Muistaakseni jos venttiili on painunut yli 1mm alemmas kannen tasosta niin seetit pitää vaihtaa.
Tämä siksi että jos venttiilit painuu yli tuon 1mm kanteen niin hydrauli nostajista loppuu säätövara ja venttiilit jää kantamaan.
Tämä siksi että jos venttiilit painuu yli tuon 1mm kanteen niin hydrauli nostajista loppuu säätövara ja venttiilit jää kantamaan.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 25.12.2005 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kyllähän niistä osista jonkinverran näkeekin, jotta tarviiko vaihtaa. jos on kauheen kuluneennäkösiä osia, niin kait ne kannattas vaihtaakkin samantein. itellä oli yks nokka-akselin laakeripukki vähän naarmunen ja kulahtaneen näkönen. se oli se keskimmäinen, niin ajattelin, että ei tarvi vaihtaa. ihan hyvin se siä on mennyt. oisin kyllä varmaan vaihtanu, jos ois ollu reunassa. sit kun on saanu nokka-akselin ja pukit takas kiinni, niin kannattaa kaataa moottoriöljyä siihen päälle viälä viimeseks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tulipas ennen öljynvaihtoa ajeltua reilu 100 km kevyttä maantieajoa Bardahl Engine Flush-aineet vanhojen öljyjen seassa. Maksoikohan tuo parin desin purkki noin 6E, en nyt muista.
Ja kas. Vaimeni tikitys.
Muutaman kymmenen sekunnin ajan tyhjäkäynnillä toi naputus vielä joskus (-15c pakkanen, ei lohkaria)kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluu. Ero entiseen on kuitenkin selvä. Ei ole enää ollenkaan niin terävän kuuloinen kuin aiemmin.
Ennakkoluuloni noihin ihmeaineisiin olivat aika vahvat, mutta näköjään kannatti kokeilla...
Ja kas. Vaimeni tikitys.

Muutaman kymmenen sekunnin ajan tyhjäkäynnillä toi naputus vielä joskus (-15c pakkanen, ei lohkaria)kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluu. Ero entiseen on kuitenkin selvä. Ei ole enää ollenkaan niin terävän kuuloinen kuin aiemmin.
Ennakkoluuloni noihin ihmeaineisiin olivat aika vahvat, mutta näköjään kannatti kokeilla...
Suomalainen häviää aina!
Jakoketjun vaihto
Okei. Ostin auton keväällä ja aattelin kun auton mittarissa on jo 540000 mittarissa,ett varmaan tarvis vaihtaa ketju.
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju veny yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma
No niin .Tää piti kyllä mennä ihan uutena ,mut olkoon ny näin .
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju veny yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma

No niin .Tää piti kyllä mennä ihan uutena ,mut olkoon ny näin .