200D "tikittää"

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

200D "tikittää"

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ei löytynyt haullakaan mitään vastaavaa...

Eli kysymys kuuluisi: -88 200d pitää aika kuuluvaa tikitystä noin ekan 5 km ajon ajan. Loppuu kun nostaa kaasua hetkeksi. Auton ulkopuolelle ei niinkään kuulu mutta kuskinpaikalle aika voimakkaana, ja emäntähän näistä jaksaa raportoida...

Nostajia aluksi epäilin mutta tuskin enää lämpimänä jaksaat möykätä. Ja tosiaankin, ääni ei ole nostajien "sitkutuksen/sirinän/kilinän" kuuloista vaan ikäänkuin ison könninkellon tikitystä. Ja eikös nostinkuppien ääni vaimene aika pian koneen lämmittyä. Alipainepumppu tuli vaihdettua melkein heti auton ostamisen jälkeen eikä kansipahvikaan näy vuotavan.

Arvaako kukaan, mikä voisi olla?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nostajat kyllä naputtaa kuumanakin jos ne on tarpeeksi kuluneet. Tai jos öljyillä on ajettu jo reilusti.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Öljynvaihdolla ei tuntunut olevan vaikutusta. Samaa on pitänyt "uudesta asti".

Eli muotoilen sairaskertomuksen uudestaan: Jos lähtee heti kylmällä koneella maantielle, niin tikitys loppuu muutaman km ajon jälkeen, eikä palaa ennenkuin kone taas kunnolla jäähtynyt. Jos sitävastoin lähdenkin pihasta toiseen suuntaan eli ajan ok-alueen ja kirkonkylän läpi niin tikitys loppuukin aikaisemmin. Kaasun ylhäällä käyttäminen on kummassakin tapauksessa se "thing", joka sen tikityksen sitten lopettaa. Koneen pitää olla joka tapauksessa ihan lämmin ennenkuin loppuu.

Eli loppuu ainakin minun mielikuvitus kesken. Nostajia tuli itekin epäiltyä mutta, mutta... Minkäslaisia sydeemeitä tuolla pumpun kupeessa olisi, jotka voisivat tuollaista ääntä pitää? Onko tiedossa jotain alipaine/sähköjuttuja tms jotka sitten lähtee "pois päältä" kun lämmöt on kohdallaan??
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Jos hyd, nostaja kupeista vuotaa öljy jäähtyessä pois niin ei kö siitä nimen omaan tule tuollainen ääni kylmänä. kaikki muut vastaavat äänet todennäköisesti jatkuvat myös lämmetessä normaali lämpöön.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Jatketaan taas vanhaa ihmettelyä, arvon kohtalotoverit...

Eli onkos toi 124 200D nostajien vaihto sellainen homma, minkä voisi tehdä vaikka yöllä anoppilan pihassa hetken mielijohteesta? Eli mitä työkaluja ja millainen työympäristö tarvitaan? Minkä verran on muilta ti-sankareilta aikaa kulunut ko. hommaan? Sellaisestakin kaipaisin kokemuksia, että kannattaako uusia kaikki nostimet kerralla vai oletteko saaneet tiskaamalla hiljenemään?

Tässähän näitä kyssäreitä taas olikin, hyvää joulua vaan kaikille.
Suomalainen häviää aina!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Suutinkärjet voi myös hirttää, kokeile 2t öljyä tankkiin+raskasta kaasu jalkaa.

Jos kupit päädyt uusimaan niin kaikki kerralla.

Mulla oli kerran flektin johto hankautunut rikki ja se yhdisteli sitä flektiä päälle aika tasasesti koneen täristessä. Tuli sellainen kilahteleva ääni kun sähkökytkin tempoi kiinni ja auki. Nyppää sulake siltä pois ja käy kokeileen.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

JuMu S kirjoitti:Sellaisestakin kaipaisin kokemuksia, että kannattaako uusia kaikki nostimet kerralla vai oletteko saaneet tiskaamalla hiljenemään?
Kyllähän nitä saa vaihtaa, mutta taitaa olla turhaa hommaa ainakin diisseleitten kanssa,mulla on naputtanu kaksi vuotta/80tkm eikä ääni ole muuttunut mihinkään.

Kaveri joskus vaihtoi 260E:hen KAIKKI nostimet,oli hetken hiljaa ja sitten se alkoi taas hiljalleen nap...nap....nap.........nap.....................nap..nap..nap........................................................
.nap.nap...................nap.nap.nap.nap.nap..jne,jne,jne

Mikä tuntuu hyvältä?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä niitten nostajien vaihtoon tarvitaan kai jotain työkalujakin. en lähtis anoppilassa vaihtaan keskellä yätä. ei kylläkän oo mikään paha homma. olikohan se nyt niin että venttilinkoppa pois, nokka akselin laakeripukit pois, nokka akseli pois ja siitä ne sit läähteekin jo ottamalla. hyvää joulua!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Juuri näin. Siis joutuu vähän autoa purkamaankin, eli täytyy nämä pyhäyöt yrittää nukkua tms :D

Täytyypä taas kattella kun saa vaunun katon alle. Mites toi kyhmykepin irtikäyttäminen? Alfamerin opus tosin muistaakseni varoittaa että "on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi".

Kiitos tähänastisista tiedoista!!
Suomalainen häviää aina!
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mikä se on? :shock: siis kyhmykeppi? aina ne alfamerin oppaat sanoo jos on jotain vähän hankalampaa, että kannattaa jättää ammatilaiselle. ton kirjan mukaan mää oon ammattilainen! :lol: on muuten ihan hyvä kirja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

kyhmykepillä taidetaan tässä tapauksesas tarkoittaa nokka-akselia. Ei siinä mun mielestä mitään "vaarallista" ole kunhan vaan katot 110%varmuudella ettei JAKO pääse menemään sekasin.. eli kunnon merkit jonnekkin kanteen/nokka-akseliin ja vaikka jotain nippusideviritelmiä nokkaketjun ympäristöön, vaihteita päälle, valokuvia digikamerlalla jne.. :D

edit:

Niin joo ja kunnon "asennus-rasvaa" niihin nokka-akselin nokkiin sitten kun kasaat sitä vehjettäs.. taitaa niiden nostimien mukana tullakkin jotain "asennus"vaseliini-öljy-rasvaa.. jos ei tuu niin ehkä vosi harkita semmosen aineen erikseen hankkimista?`
sakarione
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.12.2005 19:15
Paikkakunta: EuroCity

Viesti Kirjoittaja sakarione »

88- 124 200d, oli vähän kansivuotoa uloskäsin ja tyhjäkäynnilä joskus lämpimänä epätasasuutta, no aattelin vaihtaa tiivisteen ko ei autola ole ajettu ko 460t. Kävi sitten sillälaila että kannen hiojakaveri sano että jos aiot ajella pitempään tällä niin vaihettaan imuventtiilit samala kertaa, no se laitto ne imuventtiilit kans (mutta ei ohjareita), mutta kannen pinnan hiontajälki oli tosi karkea ja alako vuotaan heti öljynpaine lämpösenä alle kilo (ennen melkeen kaks) käynti huonoa kovasti lutkutti ilman putsarin putkeen ja paineet vesitilaan no kansi pois ja sillon jo katoin että imusarjan ykkösen ja kakkosen aukot olit aivan mustat, hydrauliset nostimet olit hyväkuntoset, käytin ne kuitenki aivan osina ja pesin jo sillon ekakerrala, luulin että olis ollu niitten kasauksessa vika että venttiilit jäi kantaan mutta ei, pittää vielä kolmannenkerran käyttää kansi pois ja kuskata se oikeaan moottorikoneistamoon että laitetaan ohjarit ja seetit koneella oikeaan iskuun, kyllä se syö miestä ja euroja mutta ei se auta, sen tuossa oppii että samala ko aukoo noita vehkeitä niin laittaa sinne reilusti uusia osia ammattilaisen avustamana.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Juu kyllä jos remonttia tekee niin ei siinä osissa kannata alkaa säästämään. Kerralla kuntoon vaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

OM60x sarjan koneissa kuluu venttiilien seetirenkaat ja ne pitää vaihtaa kun ovat kuluneet tarpeeksi. Muistaakseni jos venttiili on painunut yli 1mm alemmas kannen tasosta niin seetit pitää vaihtaa.

Tämä siksi että jos venttiilit painuu yli tuon 1mm kanteen niin hydrauli nostajista loppuu säätövara ja venttiilit jää kantamaan.
Viimeksi muokannut Mika.T, Su 25.12.2005 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllähän niistä osista jonkinverran näkeekin, jotta tarviiko vaihtaa. jos on kauheen kuluneennäkösiä osia, niin kait ne kannattas vaihtaakkin samantein. itellä oli yks nokka-akselin laakeripukki vähän naarmunen ja kulahtaneen näkönen. se oli se keskimmäinen, niin ajattelin, että ei tarvi vaihtaa. ihan hyvin se siä on mennyt. oisin kyllä varmaan vaihtanu, jos ois ollu reunassa. sit kun on saanu nokka-akselin ja pukit takas kiinni, niin kannattaa kaataa moottoriöljyä siihen päälle viälä viimeseks.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Tulipas ennen öljynvaihtoa ajeltua reilu 100 km kevyttä maantieajoa Bardahl Engine Flush-aineet vanhojen öljyjen seassa. Maksoikohan tuo parin desin purkki noin 6E, en nyt muista.

Ja kas. Vaimeni tikitys. :D

Muutaman kymmenen sekunnin ajan tyhjäkäynnillä toi naputus vielä joskus (-15c pakkanen, ei lohkaria)kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluu. Ero entiseen on kuitenkin selvä. Ei ole enää ollenkaan niin terävän kuuloinen kuin aiemmin.

Ennakkoluuloni noihin ihmeaineisiin olivat aika vahvat, mutta näköjään kannatti kokeilla...
Suomalainen häviää aina!
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jee »

Okei. Ostin auton keväällä ja aattelin kun auton mittarissa on jo 540000 mittarissa,ett varmaan tarvis vaihtaa ketju.
No,hommasin uuden ketjun KL:stä ja aloin vaihtaan ,muuta huomasin ettei toi vanha ketju veny yhtään , eli se oli ihan uuden veroinen,elikkä tuli mieleen ett onks mä ny sitte propagandan uhri kun tollasen menin tekeen. Siis ihan oli mielestäni turha homma :wink:

No niin .Tää piti kyllä mennä ihan uutena ,mut olkoon ny näin .
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Re: Jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jee »

siirretty
Vastaa Viestiin