W124 200D lämmöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vepa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 18.09.2005 08:28

W124 200D lämmöt

Viesti Kirjoittaja vepa »

Mitkä ovat normalit moottorin lämmöt näillä pakkasilla 124:ssa.
Minulla on lämmöt noin 80 astetta. Tuntuu että lämpöä ei riittäisi riittävästi sisätiloihin. Tämä varmaan on normaali tilanne kun auto käy tyhjäkäyntiä niin lämmityslaite alkaa puhaltamaan kylmää. Pitäisikö vaihtaa termostaattia ? :wink:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Meitin diisseli käy noin 80-85 asteessa eli ihan normaalisti. Lämpöä piisaa niin, että pienemmälle saa säätörullia pyöritellä.
Toimiikohan sulla lämppärin vermeet kaikki ihan ok? Edellisessä 200D:ssäni oli "kulkusten", tai millä nimellä niitä nyt halutaan kutsuakin, kanssa ongelmia ja autossa tahtoi paleltaa kylmällä, vaikka käyntilämpö oli ihan ok.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tahtoo olla tuo kiertovesipummppu toimimaton jos tyhjäkäynnillä lämmönhönkäys laskee. Pumppu löytyy joko kuskinpuolen ööö "tulipellistä" tai sitten vänkärin puolelta siinä paisuntasäiliön lähimaastossa. Voipi testata siten, että laittaa virrat päälle, tuuletin ykköselle, ja pumpun pitäisi surista.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
vepa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 18.09.2005 08:28

Viesti Kirjoittaja vepa »

RH kirjoitti:Meitin diisseli käy noin 80-85 asteessa eli ihan normaalisti. Lämpöä piisaa niin, että pienemmälle saa säätörullia pyöritellä.
Toimiikohan sulla lämppärin vermeet kaikki ihan ok? Edellisessä 200D:ssäni oli "kulkusten", tai millä nimellä niitä nyt halutaan kutsuakin, kanssa ongelmia ja autossa tahtoi paleltaa kylmällä, vaikka käyntilämpö oli ihan ok.
Mitä tarkoittaa nuo kulkuset ?
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Kulkuset eli ne magneettiventtiilit jotka säätelevät nesteen kiertoa lämmityslaitteen kennolle. Omassani akun vieressä sellainen paketti. Kooltaan apaut kolme cm halkaisijat ja kaksi vierekkäin. Sisälämmöt voivat heitellä monestakin syystä. Kiertovesipumppu jos lakkaa pyörimästä, kulkuset jumittaa, tinaukset lämmönsäätöpaneelin takaa hapertuneet, sisäanturi ei toimi. Hakua päälle ja sieltä löytyy aikas hyviä vinkkejä.
vepa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 18.09.2005 08:28

Viesti Kirjoittaja vepa »

miksei kirjoitti:Kulkuset eli ne magneettiventtiilit jotka säätelevät nesteen kiertoa lämmityslaitteen kennolle. Omassani akun vieressä sellainen paketti. Kooltaan apaut kolme cm halkaisijat ja kaksi vierekkäin. Sisälämmöt voivat heitellä monestakin syystä. Kiertovesipumppu jos lakkaa pyörimästä, kulkuset jumittaa, tinaukset lämmönsäätöpaneelin takaa hapertuneet, sisäanturi ei toimi. Hakua päälle ja sieltä löytyy aikas hyviä vinkkejä.
Nyt hokasin ! :oops:
Löysin myös ne kulkuset. Voiko tuota pakettia mitenkään purkaa ?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mulla on ehjät lämppärin osat kaikki olemassa :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sama vika Rahikaisella, ei tunnu lämmintä riittävän pakkasilla vaikka koneen lämpötila on normaali.

Kokeilin sitä putkea joka lähtee termostaattin kannesta niin se on ihan hailukan lämmin. Vesi ei kierrä tarpeeksi lämppärin kautta.
Voiko niitä kulkusia ottaa auki ja putsata mahdollisesta kattilankivestä?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

luulisin sen olevan ihan normaalia, jos ei kovalla pakkasella -15 asteisella kelillä tuu kauheen kuumaa ilmaa sisään, kun pitää tyhjäkäynnillä. mulla jos on tyhjäkäynnillä ja puhallin pois päältä niin kone lämpiää yli 90 astetta, jos taas on puhaltimet täysillä niin laskee koneen lämmöt sinne 60 hujakoille ja puhaltimen ilma on kylmempää. mulla ei oo mitään kulkusia tässä 201:ssä. ja samalla koneella.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jartuo kirjoitti:Sama vika Rahikaisella, ei tunnu lämmintä riittävän pakkasilla vaikka koneen lämpötila on normaali.

Kokeilin sitä putkea joka lähtee termostaattin kannesta niin se on ihan hailukan lämmin. Vesi ei kierrä tarpeeksi lämppärin kautta.
Voiko niitä kulkusia ottaa auki ja putsata mahdollisesta kattilankivestä?
Se letku joka menee sinne termostaatti kotelon kylkeen laturin viereen on lämppärin paluu putki. Se on tietenkin viileämpi kuin menoletku. :D

Kiertovesipumppu tekee tuon lämmön riittämättömyyden 124sissa. Siis silloin kun lopettaa pyörimisen. Yleensä hiilet kuluneet loppuun.
Avatar
japemb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 26.12.2005 08:48
Paikkakunta: Oulu

W124 -87 200D lämmöt

Viesti Kirjoittaja japemb »

Meillä lämmöt reistaili aikalailla. Aluksi kaikki saattoi pelata ok, mutta vähä pitemmällä reissulla vänkärin puolelle ei tullut lämpöä. Vika paikallistui loppujen lopuksi lämpötilasäätimeen. Se kun vaihdettiin, alkoi homma toimimaan hienosti.
Sen huomasin, että jos "kulkusilta" (magneettiventtiilit) irroittaa kaapeliliittimen, alkaa neste kiertämään vapaasti. Voi olla pelastus pakkasella, jos sähköinen säädin reistaa.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Eikö kiertovesipumppu ole laitettu jälkeenpäin taxi malleihin?

Pitäisihän koneen oman vesipumpun teho riittää kierrättämään vettä lämppärille, eikös?

Jos kiertoveripumpusta on mennyt hiilet niin eikö sen siipien silti pitäisi pyöriä vapaana? saako siitä hiilet pois niin ettei vesiä tarvitse valuttaa ensin pois?
Löytyyköhän täältä jostain hajotuskuvia pumpusta?
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

RH kirjoitti:Meitin diisseli käy noin 80-85 asteessa eli ihan normaalisti. Lämpöä piisaa niin, että pienemmälle saa säätörullia pyöritellä.
Toimiikohan sulla lämppärin vermeet kaikki ihan ok?
Esittäisin saman kysymyksen :? Miksi rullia pitää pyöritellä lainkaan,samassa asennossa kesät talvet,noin suurin piirtein. Kesällä tulee kylmää ja talvella kuumaa. Ellei tosiaankaan tule kuumaa kylmässä autossa vaikkei olisi "täysilläkään",silloin jotain hämminkiä. Täysin kuumaa tulee vaikka olisi suht pienelläkin lämmöllä nuo rullat,kunnes asetettu sisälämpötila on saavutettu.
Itelläkin häikkää väykyssä, uusi termostaatti tuli haettua muun kulutusosan lisäksi, jos uskaltas huomenillalla vaihtaa kun ei perjantaina tärkeää menoa. Voi käydä vaihtamassa termarin kun kuulemma aina vääränlainen termostaatti vaikka PITÄISI olla oikeanlainen :lol:
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja ajs »

päästää se pumppu nesteen läpi vaikka ei pyörikkään
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

ajs kirjoitti:päästää se pumppu nesteen läpi vaikka ei pyörikkään
Päästää, mutta huonosti. Suora putki tilalle :arrow: parempi. Pumppu :arrow: paras teho.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Lämmöt pitää olla siten, että mittari nousee ajossa reilusti 80 viivan yli. jos näin ei ole niin vaihda uusi 85 asteen termostaatti.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

jartuo kirjoitti:Eikö kiertovesipumppu ole laitettu jälkeenpäin taxi malleihin?

Pitäisihän koneen oman vesipumpun teho riittää kierrättämään vettä lämppärille, eikös?

Jos kiertoveripumpusta on mennyt hiilet niin eikö sen siipien silti pitäisi pyöriä vapaana? saako siitä hiilet pois niin ettei vesiä tarvitse valuttaa ensin pois?
Löytyyköhän täältä jostain hajotuskuvia pumpusta?
Ei tahdo oma vesipumppu jaksaa pumpata (tyhjäkäynnillä ainakaan) vettä kennolle asti.
Ei tarvi irrottaa hiiliremonttia varten. Annat olla vaan letkut kiinni. Otat johdoista ja telineestä irti. Letkulähdöt toisessa päässä, avaat sen toisen pään. Löytyy hiilet.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

jpk kirjoitti:
RH kirjoitti:Meitin diisseli käy noin 80-85 asteessa eli ihan normaalisti. Lämpöä piisaa niin, että pienemmälle saa säätörullia pyöritellä.
Toimiikohan sulla lämppärin vermeet kaikki ihan ok?
Esittäisin saman kysymyksen :? Miksi rullia pitää pyöritellä lainkaan,samassa asennossa kesät talvet,noin suurin piirtein. Kesällä tulee kylmää ja talvella kuumaa. Ellei tosiaankaan tule kuumaa kylmässä autossa vaikkei olisi "täysilläkään",silloin jotain hämminkiä. Täysin kuumaa tulee vaikka olisi suht pienelläkin lämmöllä nuo rullat,kunnes asetettu sisälämpötila on saavutettu.
Ei ole vaimoväki vielä uskonut, ettei niihin tarvihe koskea, jos ei ole omat mieltymykset auton sisälämmön suhteen muuttuneet. :lol:
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

RH kirjoitti:
jpk kirjoitti:
RH kirjoitti:Meitin diisseli käy noin 80-85 asteessa eli ihan normaalisti. Lämpöä piisaa niin, että pienemmälle saa säätörullia pyöritellä.
Toimiikohan sulla lämppärin vermeet kaikki ihan ok?
Esittäisin saman kysymyksen :? Miksi rullia pitää pyöritellä lainkaan,samassa asennossa kesät talvet,noin suurin piirtein. Kesällä tulee kylmää ja talvella kuumaa. Ellei tosiaankaan tule kuumaa kylmässä autossa vaikkei olisi "täysilläkään",silloin jotain hämminkiä. Täysin kuumaa tulee vaikka olisi suht pienelläkin lämmöllä nuo rullat,kunnes asetettu sisälämpötila on saavutettu.
Ei ole vaimoväki vielä uskonut, ettei niihin tarvihe koskea, jos ei ole omat mieltymykset auton sisälämmön suhteen muuttuneet. :lol:
Tutut on vinkeet :lol: Kauan on pitänyt opettaa että alkoi menemään kaaliin ja siltikin,kun oikein on kylmä kun koko päivän jossain ostoskeskuksessa kuppaa,pitää lämmöt kääntää punaiselle "että lämpeää nopeammin" :twisted:
Avatar
ajs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 06.09.2005 15:47
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja ajs »

ei vaan tahdo 200d moottori lämmitä lähellekkään 85 astetta kaupunki ajossa kovemmilla pakkasilla.
puhallin asennossa 2 lämmöt täysillä ehkä lauhalla ilmalla saattaa noustakkin mutta ei -20 pakkasella.
tienpäällä välitön 85 astetta tasaisesti.
luulempa että kone ei jaksa tuottaa hukkalämpöä tarpeeksi,lämmityslaite ilmeisesti riittää teholtaan jäähdyttämään koneen kaupunki ajossa.
voisiko olla että esim pumpun säädöt ja ajoitukset vaikuttaisi myös lämmöntuottoon?
onko kellään kokemuksia?
tässä etsitään tekosyitä 7mm elementeille.................... 8)
hiljaa hyvä tulee,jos tulee....
liian monta subarua..
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

[Esittäisin saman kysymyksen :? Miksi rullia pitää pyöritellä lainkaan,samassa asennossa kesät talvet,noin suurin piirtein. Kesällä tulee kylmää ja talvella kuumaa. Ellei tosiaankaan tule kuumaa kylmässä autossa vaikkei olisi "täysilläkään",silloin jotain hämminkiä. Täysin kuumaa tulee vaikka olisi suht pienelläkin lämmöllä nuo rullat,kunnes asetettu sisälämpötila on saavutettu.
[/quote]
Ei ole vaimoväki vielä uskonut, ettei niihin tarvihe koskea, jos ei ole omat mieltymykset auton sisälämmön suhteen muuttuneet. :lol:[/quote]


Näinhän se menee,vaimot tuntuu ruuvailevan niitä herkemmin,mutta missä ovat termostaattien tuntoelimet?,ei kai vaan ilmakanavassa säätämässä puhallusilman lämpötilaa,en tuota tiedä :?: ,kertokaapa joku tietoviisas,jos näin on,vaimothan on :oops: eivoiolla, oikeassa..
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Vastaa Viestiin