Ohjauksesta vielä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Ohjauksesta vielä

Viesti Kirjoittaja jami »

Autona emännän 180 c vm 97 ajettu 100 tkm Vaimo on valittanut koko auton olemassa oloajan(8 kk) auton ohjausta. Nyt asiaan ruvettiin paneutumaan ja itsekkin nyt autolla enemmän ajettuani on ohjaus tosissaan ihmeellinen.
Ohjauksessa ei ole minkäänlaista keskittyvyyttä keskialueella ja auto ei oikaise ohjuutaan ja on muutenkin tosi nahkean oloinen.
Tänään säädettiin kulmat jotka oli kohdallaan ja vaihdettiin tarpeettomasti ohjauksen vaimennin.
Forumia selaillessani asiaa oli paljon puitu mutta loppu tulokset asian korjaamiseksi jäi kuitenkin auki.
Joten: Onko joku onnistunut korjaamaan moisen vian ja kuinka?
Onko erityisesti joku sellainen nivel joka ruostuu kiinni ja näin tahmoo ohjausta? Entäs joku ohjausakselin läpivienti? Simpukan säätö? Apusimpukka?
Auto oli muuten seissut autoliikkeen pihalla viimetalven.
Kun saisi jotain vihiä asiasta niin ei tarvitseisi ruveta vaihdattamaan osaa arviolta kun noita niveliä on niin pirun monta.
Toivottavasti tämä on vika eikä ominaisuus.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Lukasepa tuosta mitä muut ovat olleet mieltä "viasta".

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sun+ohjaus

Meikäläiseltä ainakin jyrkkä "ei" tempoileville etuveto-ohjauksille... :D
W124 230E -91
sakarione
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.12.2005 19:15
Paikkakunta: EuroCity

Viesti Kirjoittaja sakarione »

Täällä sama ongelma, kaikki hilut ja vitkuttimet on nyt suunnilleen vaihettu alustaan ja ohjaus on levoton. Kyseessä W124 200d -88 (eka mersu), ajellessa olen havainnut ohjaustehostimen jotenkin "yliherkkyyden" kun rattia pitää paikoillaan oikein rautaisella otteella niin se tuntuisi ojautuvan suoraan, mutta jos pitää vähänkin korjailla niin auto on kuin rasvamakkara lautasella. Jos joku on syventyny tehostimen sisimpään tai sen vuotoihin jotka voi vaikuttaa ohjauksen toimintaan ja näin ajettavuuteen, niin vois vähän auttaa tämmöstä keltanokkaa mersuilijaa.
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Ohjaus

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Entäpä jos siitä on männyt koko ohjaussimpukka vaihtokuntoon, jos liikaa kiritty niin sillonhan se käy jäykäx ja oudox
Vanhassa vara parempi
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

buslia

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Onkos noi takapään puslat tarkastettu/vaihdettu, nekin saattais tollaista
oireilua tehdä..

[quote="sakarione"]Täällä sama ongelma, kaikki hilut ja vitkuttimet on nyt suunnilleen vaihettu alustaan ja ohjaus on levoton. quote]
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1511
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Minun veikkaus on alapallonivelet. Minulla oli sellaista vikaa, että suorallakin tiellä tempoi aina jonnekin suuntaan vaikka ratista piti kiinni kuinka lujasti tahansa. Kulku oli todella levotonta ja vaivalloisen tuntuista. Toisen puolen alapallo oli täysin paskana. Nyt kulkee suoraan kuin juna ja yhden sormen ote riittää. Tahmeus ja palauttamattomuus ovat Mersun ohjauksen ominaisuuksia, mutta maantiellä auton pitää kulkea vaivatta suoraan, kelillä kuin kelillä.
1991 420 SE
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Wikke kirjoitti:Minun veikkaus on alapallonivelet. Minulla oli sellaista vikaa, että suorallakin tiellä tempoi aina jonnekin suuntaan vaikka ratista piti kiinni kuinka lujasti tahansa. Kulku oli todella levotonta ja vaivalloisen tuntuista. Toisen puolen alapallo oli täysin paskana. Nyt kulkee suoraan kuin juna ja yhden sormen ote riittää. Tahmeus ja palauttamattomuus ovat Mersun ohjauksen ominaisuuksia, mutta maantiellä auton pitää kulkea vaivatta suoraan, kelillä kuin kelillä.
Kannatetaan , aika yleinen vika mersuissa tuo alapallojen jumitus.
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja jami »

Kokellaan vaihtaa seuraavaksi ne alapallot.
Takaakselistosta eikä muualtakaan löytynyt minkäänlaista väljää eikä autosta kuulu minkäänlaista ylimääräistä ääntä eikä kolahdusta.
Uskoisin että simpukkaakaan ei ole menty säätelemään.
Uskon vankasti myös siihen että kilometrit pitää paikkansa.
Oireista vielä sen verran että ohjauksen oikaisu toimii kun rattia käännetään paljon mutta kun tullaan keskialueelle liike pysähtyy ja ratti jää vinoon.Muutenkin ohjaus on keskialueella tosi tahmea ja tiestä ja sen pinnasta ei tule minkäänlaista tietoa rattiin.
On tosi ilkeä auto ajaa kun tosiaan pitää ohjata kokoajan.
Kyllähän 124 sarjassa(oma auto) kun ratista päästää irti mennään suoraan.
Entisessä carinassa oli joskus saman tyylinen ohjaus ja vika löytyi ohjaus akselin jäpivientikumista joka oli pakkautunur akselin ympärille ja ahdisti ohjausta.Mites 180 tämä mahdollisuus?
Mutta varataan aika pajalle ja tutkitaan ja toivottavasti "vika" löytyy tai muuten kuulema joutuu käymään autokaupoilla. :?
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Mulla ainakin se ohjausakselin läpivientikumi on kauniisti haljennut eikä kiertynyt minnekään. Pitäisi vaihtaa kun jaksaisi. Ohjauksen palautus on omassa C180:ssa semmonen, että reunoilta palauttaa ja sitten loppu vajaa varttikierros pitää kääntää käsin eli ohjata auto menemään suoraan. Sen jälkeen ei pidä turhaan yrittää ohjata ja korjata korin joka heilahdusta tai muuten menosta tulee mutkittelua.
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Timo J kirjoitti:
Wikke kirjoitti:Minun veikkaus on alapallonivelet. Minulla oli sellaista vikaa, että suorallakin tiellä tempoi aina jonnekin suuntaan vaikka ratista piti kiinni kuinka lujasti tahansa. Kulku oli todella levotonta ja vaivalloisen tuntuista. Toisen puolen alapallo oli täysin paskana. Nyt kulkee suoraan kuin juna ja yhden sormen ote riittää. Tahmeus ja palauttamattomuus ovat Mersun ohjauksen ominaisuuksia, mutta maantiellä auton pitää kulkea vaivatta suoraan, kelillä kuin kelillä.
Kannatetaan , aika yleinen vika mersuissa tuo alapallojen jumitus.
Ja jos vaikka tuntuu tiviltä, niin kumin läpi voi silti varulta painaa injektioruiskulla öljyä voiteeksi..ruiskua helppo työnnellä muihinki kumien
väleihin, narinatki vähenee ainaski joksikin aikaa.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Kannatetaan , aika yleinen vika mersuissa tuo alapallojen jumitus.[/quote]

Paljon vaikuttaa kun alapallo on jäykkä,ihan kuin eri auto,aikani ihmettelin
minäkin ohjausta,uusi alapallero ja nyt kulkee suoraan.
Voihan sinne yrittää jotain suihkuttaa,mutta eipä ne kalliitakaan ole.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
sakarione
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.12.2005 19:15
Paikkakunta: EuroCity

Re: buslia

Viesti Kirjoittaja sakarione »

MikaVeee kirjoitti:Onkos noi takapään puslat tarkastettu/vaihdettu, nekin saattais tollaista
oireilua tehdä..
sakarione kirjoitti:Täällä sama ongelma, kaikki hilut ja vitkuttimet on nyt suunnilleen vaihettu alustaan ja ohjaus on levoton. quote]
Tosiaan tuota kulmien säätöraporttia ko kattelin niin näyttihän siellä olevan takapään campperit -1aste32min. elikkä renkaitten yläpuolet sisäänpäin. Silloinhan siellä takana jotaki on horona. Täytyy ottaa takapää käsittelyyn. etupäähän olen vaihtanu kaikki nivelet jopa ohjausiskarinkin, jouset on kans uuet eessä ja takana. Mutta tuo ohjaustehostimen toiminta kiinnostaa, ja juuri siksi että miksi se on niin yliherkkä ohjauspyörän pieneenkin liikkeeseen.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

etuvetoon tottuneille mersun ohjaus on tahmea....kyllä siihen tottuu. ceessä ajettavus paranee kun kääntää ohjauskumia suorempaan alkuperäisestä. Siä on meinaan yleensä reilu auraus. Milli joka kulmassa?

takaveto kunniaan!
Vastaa Viestiin