Mites näin talvella kohkolämmittinenkäyttäjät, minkalaisia kokemuksia on ollut?
Mulla ois 3 litranen bensa, eli kuinka kauan kannattaa pitää lämmityksessä ennen ajoa?? Lisäksi olen pitänyt vielä tyhjäkäynnillä ennen varsinaista ajoa lämmityksen jälkeen..
Lämmitysajan luulisiolevan sidoksissa pakkasmäärään, eli kauan kannattas pitää lämmityksessä, jos pakkasta on 5 astetta? entäs 10?, tai 15? 20, 25?? Eiköhän siihenkin ole olemmasaaa joku käyrä..
mulla on tossa 2.6l:ssa riitänyt 0.5-2h pakkasesta riippuen ja koska on tuo 6 kone ja automaatti olen käyttänyt tyhjäkäyntiä jonkin aikaa ennen liikkeelle lähtöä n. pari minuuttia. heti on tullut lämmintä suuttimista joten kaipa tuo on riittänyt...
tinippa kirjoitti:mulla on tossa 2.6l:ssa riitänyt 0.5-2h pakkasesta riippuen ja koska on tuo 6 kone ja automaatti olen käyttänyt tyhjäkäyntiä jonkin aikaa ennen liikkeelle lähtöä n. pari minuuttia. heti on tullut lämmintä suuttimista joten kaipa tuo on riittänyt...
Onko muuten väliä lämmittääkö automaattia P vai N asennossa?
Kiertääkö öljyt molemmissa asennoissa?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
No tuo aika riippuu paljo onko vastus minkä ikänen, näitä vanhempia vastuksia ku mulla on ollu nii se pari tuntia on minimi jos meinaa että jotain vaikuttaa, kovalla pakkasella 4 tuntia on sopiva. Uudella vastuksella varmaan lämpeää nopeammin.
Tuo lämmitys aika on vähän makuasia itse pidän 2-4 tuntia vähän pakkasesta riippuen Mutta tämä käynnistyksen aikana vastuksen päällä pitäminen on riskialtista. Sillä kun tämä vastuslanka hehkuu siellä putkessa ja starttaessa kone tärähtää aika voimakkaasti voi tämä vastuslanka katketa saman tien minulta ainakin ilmeisesti hajosi tämän takia ainakin tämän lämmittimen myyjä väitti näin Minusta tämä on ihan "lookinen" selitys js lehti.
Tuosta lämmitysajasta oli jossain juttua, että yli 2 tuntia ei tarvitse lämmittää MISSÄÄN olosuhteissa... Itellä on ollut noin tunnin kun on pakkasta...
Pasi H. kirjoitti:Tuosta lämmitysajasta oli jossain juttua, että yli 2 tuntia ei tarvitse lämmittää MISSÄÄN olosuhteissa... Itellä on ollut noin tunnin kun on pakkasta...
Mulla on 5-litran V8-pannu ja siinä vain yksi lohkolämmitin. Jos pakkasta on ollut yli 10 astetta, olen antanut lämmetä kyllä 3-4 tuntia, muuten on ihan paskan hailee lämmittääkö vai ei, vasta tuon ajan jälkeen konepellin alle kurkistamalla voi todeta että moottori on tasaisesti lämmennyt.
ei oo tullu tänä talvena vielä lämppäriä käyettyä ku ei oo koko heleketin piuhaakaan.. mutta noh on tuo kyllä joka päivä pierassu ihtensä kertalaakista käyntiin.. mutta vois vaikka lämmittää tuota autoo ni jatkuu ne kerta pierasut pitemmälle ku ensviikolle asti
ja todettakoon että 123:set vaatii herkemmin lämmitystä kun esim124:set käynnistyäkseen, ja näin ollen myös pitemmän ajan.varrsinkin kovilla pakkasilla.
Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen??
SL500A kirjoitti:Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen??
Mitään haitaa ylilämmittämisestä ei ole. Lohkolämmitin lämmittää vain lohkossa olevaa vettä. Vesi ei lämpene edes käyntilämpöiseksi.
Ainoa "haitta" on se että kun sisätilanlämmitin tekee autosta kuuman ja kone alkaa heti lykkäämään lämpöä, sitä lähtee helposti liikkeelle kuin kesäkelillä, eikä tule varottua yhtään. Jos pakkanen on -30C huiteilla niin alusta ja voimansiirto on tosi kovilla.
mopo kirjoitti:No no,ei sieltä ny kyllä kuumaa tuu,täytyypi olla ihme lohkari,mutta viileekin on cdi miehillee kuumaa,hehheh
Niinpä! Eipähän sieltä CDI:stä sitä kuumaa ilmaa heti kohta tulekaan, jos ajelee ns. rasituksen alaisena, niin sitten tulee kyllä vähintään riittävän lämmintä Minulle riittää autossa ja kotona oikein hyvin tuo mainittu +22 , ja autossani on automaatti-ilmastointi, johon asetusarvona laitan tuon lukeman ja oikein hyvin toimii!!
Olkoon se moottorin lämpö ihan mitä hyvänsä, niin kuljettajan olosuhteet ovat RATKAISEVAT, TÄSSÄKIN ASIASSA! Eli jos kabiinissa on +22 niin
SL500A kirjoitti:Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen??
Ei aivan ole kysymyksen mukainen auto, mutta töissä luin jotain vanhaa Moottori-lehteä jossa oli tiepalvelun vikaselostuksia, ja yhdessä jutussa oli liikalämmitykseen liittyvä tilanne, jossa autoa oli lämmitetty koko yö. Aamulla sitten oli pitänyt käynnistellä, mutta tuloksetta. Loppujen lopuksi vika oli "liian viisas" auto, joka totesi ulkolämpötilan olevan ristiriidassa käymättömän moottorin lämpöön nähden, ja esti käynnistymisen. Eli kyllä voi olla vaaraa ylilämmöstäkin:)
Sitten vielä vanhasta muistista lisäyksenä siihen, ettei koskaan ole hyötyä lämmittää autoa yli kahta tuntia, oli myös ohje lähteä heti käynnistyksen jälkeen rauhallisesti ajeleen, eikä antaa käydä tyhjäkäyntiä. Perusteluna on, että tyhjäkäynnillä moottori joutuu yksin tekemään kaiken työn, kun taas ajaessa liike hoitaa osan, ja moottorin rasitus pienenee (en muista mistä tämä ohje on, mutta ei ole oma keksintö).
Itse lykkään yleensä iltasella roikan nokkaan jos on kova pakkanen ja joku alta kymmenen on illalla niin sitten vasta aamulla tunti ennen töihin lähtöä
Mikäs mahtaa mulla olla kun ilman lohkista ja pidemmän, noin 2h lämmityksen jälkeen lähtee ongelmitta käymään, mutta jos lämmittää vaikkapa 1/2 - 1h näin nollakeleillä / pikkupakkasilla, niin saa sahata oikein hartaasti ennen kuin hörähtää. Tänään lähti vasta kun painoi kaasun pohjaan, käsittääkseni nuo ruiskut kuitenkin pitäisi käynnistellä ilman kaasupolkimen käyttöä. Ei edes luvannut niin...
Autohan on 12V 300CE vuodelta 89. Voisiko olla niin, että jokin anturi on niin liki lämmityspaikkaa, että ruisku luulee käynnistyvänsä ikään kuin lämpimänä, vaikka onkin oikeasti vain esilämmitetty?
Taitaa olla parasta lämmitellä vain kun on kunnolla pakkasta. Ellei sitten bensan vaihto vaikuta asiaan. Ajattelin kokeilla 98E:tä seuraavan tankillisen - toisaalta lämmittämättömänä lähtee hyvin 95E:lläkin.
Tenox kirjoitti:Mikäs mahtaa mulla olla kun ilman lohkista ja pidemmän, noin 2h lämmityksen jälkeen lähtee ongelmitta käymään, mutta jos lämmittää vaikkapa 1/2 - 1h näin nollakeleillä / pikkupakkasilla, niin saa sahata oikein hartaasti ennen kuin hörähtää. Tänään lähti vasta kun painoi kaasun pohjaan, käsittääkseni nuo ruiskut kuitenkin pitäisi käynnistellä ilman kaasupolkimen käyttöä. Ei edes luvannut niin...
Autohan on 12V 300CE vuodelta 89. Voisiko olla niin, että jokin anturi on niin liki lämmityspaikkaa, että ruisku luulee käynnistyvänsä ikään kuin lämpimänä, vaikka onkin oikeasti vain esilämmitetty?
Taitaa olla parasta lämmitellä vain kun on kunnolla pakkasta. Ellei sitten bensan vaihto vaikuta asiaan. Ajattelin kokeilla 98E:tä seuraavan tankillisen - toisaalta lämmittämättömänä lähtee hyvin 95E:lläkin.
Sama "vika" omassani 230E. En nyt sanoisi että hartaasti, mutta useamman sekunnin sahauksen vaatii. Ja syyksikkin arvellu saman.
98E ei vaikuta asiaan.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Kahta tuntia pidempää en pidä autoa roikassa. Tärkeää on myös käyttää konetta tyhjäkäynnillä hetki ennen liikkeelle lähtöä.
*180 -97
mikakoo kirjoitti:Loppujen lopuksi vika oli "liian viisas" auto, joka totesi ulkolämpötilan olevan ristiriidassa käymättömän moottorin lämpöön nähden, ja esti käynnistymisen.
Mikäs tälläinen auto on, joka estää käynnistymisen kokonaan jos lämpötila-arvot heittävää?
Ei aivan suoraan tähän viestiketjuun liittyvää, mutta ajattelin kysäistä, kun viestiketjun alku on niin asiallista tekstiä, että miten voi testata toimiiko lohkolämmitin varmasti, ja ovatko vastukset kunnossa?
Sihinää pitäisi tietysti alkaa kuulumaan jokin aika virran kytkemisen jälkeen, mutta voiko lohkolämmittimen vastuksia mitata jotenkin esim. yleismittarilla?
Yleismittari kytketään vastuksenmittausmoodiin ja mitä sitten? Mille virran lukema-alueelle mittari asetetaan? Punainen piikki työnnetään lohkolämmittimen pistorasian reikään x ja musta piikki reikään y ja sitten pitäisi jotakin näkyä mittarin näytössä? Mikä on oikea lukema, että lohkolämmittimen vastukset ovat kunnossa?