Lohkolämmittimen käyttö?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Stewardt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.11.2005 18:50
Paikkakunta: Alajärvi

Lohkolämmittimen käyttö?

Viesti Kirjoittaja Stewardt »

Mites näin talvella kohkolämmittinenkäyttäjät, minkalaisia kokemuksia on ollut?
Mulla ois 3 litranen bensa, eli kuinka kauan kannattaa pitää lämmityksessä ennen ajoa?? Lisäksi olen pitänyt vielä tyhjäkäynnillä ennen varsinaista ajoa lämmityksen jälkeen..

Lämmitysajan luulisiolevan sidoksissa pakkasmäärään, eli kauan kannattas pitää lämmityksessä, jos pakkasta on 5 astetta? entäs 10?, tai 15? 20, 25?? Eiköhän siihenkin ole olemmasaaa joku käyrä.. :roll:
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tinippa »

mulla on tossa 2.6l:ssa riitänyt 0.5-2h pakkasesta riippuen ja koska on tuo 6 kone ja automaatti olen käyttänyt tyhjäkäyntiä jonkin aikaa ennen liikkeelle lähtöä n. pari minuuttia. heti on tullut lämmintä suuttimista joten kaipa tuo on riittänyt...
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

tinippa kirjoitti:mulla on tossa 2.6l:ssa riitänyt 0.5-2h pakkasesta riippuen ja koska on tuo 6 kone ja automaatti olen käyttänyt tyhjäkäyntiä jonkin aikaa ennen liikkeelle lähtöä n. pari minuuttia. heti on tullut lämmintä suuttimista joten kaipa tuo on riittänyt...

Onko muuten väliä lämmittääkö automaattia P vai N asennossa?
Kiertääkö öljyt molemmissa asennoissa?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tinippa »

tostapa ei juuri nyt ole tarkempaa tietoa, olen lämmittänyt P-asennossa. jos joku tietää paremmin kertokoon, rupes kiinnostaan...
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No tuo aika riippuu paljo onko vastus minkä ikänen, näitä vanhempia vastuksia ku mulla on ollu nii se pari tuntia on minimi jos meinaa että jotain vaikuttaa, kovalla pakkasella 4 tuntia on sopiva. Uudella vastuksella varmaan lämpeää nopeammin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Moottorin lämmitys

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Tuo lämmitys aika on vähän makuasia itse pidän 2-4 tuntia vähän pakkasesta riippuen Mutta tämä käynnistyksen aikana vastuksen päällä pitäminen on riskialtista. Sillä kun tämä vastuslanka hehkuu siellä putkessa ja starttaessa kone tärähtää aika voimakkaasti voi tämä vastuslanka katketa saman tien minulta ainakin ilmeisesti hajosi tämän takia ainakin tämän lämmittimen myyjä väitti näin Minusta tämä on ihan "lookinen" selitys js lehti.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tuosta lämmitysajasta oli jossain juttua, että yli 2 tuntia ei tarvitse lämmittää MISSÄÄN olosuhteissa... Itellä on ollut noin tunnin kun on pakkasta...
Passat Variant 1.9TDI 2001
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Pasi H. kirjoitti:Tuosta lämmitysajasta oli jossain juttua, että yli 2 tuntia ei tarvitse lämmittää MISSÄÄN olosuhteissa... Itellä on ollut noin tunnin kun on pakkasta...
Mulla on 5-litran V8-pannu ja siinä vain yksi lohkolämmitin. Jos pakkasta on ollut yli 10 astetta, olen antanut lämmetä kyllä 3-4 tuntia, muuten on ihan paskan hailee lämmittääkö vai ei, vasta tuon ajan jälkeen konepellin alle kurkistamalla voi todeta että moottori on tasaisesti lämmennyt.
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ei oo tullu tänä talvena vielä lämppäriä käyettyä ku ei oo koko heleketin piuhaakaan.. :oops: mutta noh on tuo kyllä joka päivä pierassu ihtensä kertalaakista käyntiin.. :roll: mutta vois vaikka lämmittää tuota autoo ni jatkuu ne kerta pierasut pitemmälle ku ensviikolle asti :wink:
2.3 l
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

No ite on tullu piettyä se 1-3 tuntia riippuen paljon on pakkasta... jo siinä alle nollan laitan auton roikkaan.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

ja todettakoon että 123:set vaatii herkemmin lämmitystä kun esim124:set käynnistyäkseen, ja näin ollen myös pitemmän ajan.varrsinkin kovilla pakkasilla.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen?? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

SL500A kirjoitti:Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen?? :?:
Mitään haitaa ylilämmittämisestä ei ole. Lohkolämmitin lämmittää vain lohkossa olevaa vettä. Vesi ei lämpene edes käyntilämpöiseksi.

Ainoa "haitta" on se että kun sisätilanlämmitin tekee autosta kuuman ja kone alkaa heti lykkäämään lämpöä, sitä lähtee helposti liikkeelle kuin kesäkelillä, eikä tule varottua yhtään. Jos pakkanen on -30C huiteilla niin alusta ja voimansiirto on tosi kovilla. :roll:
W210 290TD T
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

No no,ei sieltä ny kyllä kuumaa tuu,täytyypi olla ihme lohkari,mutta viileekin on cdi miehillee kuumaa,hehheh
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Danke schjöön! :D
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

mopo kirjoitti:No no,ei sieltä ny kyllä kuumaa tuu,täytyypi olla ihme lohkari,mutta viileekin on cdi miehillee kuumaa,hehheh
:cry: Niinpä! Eipähän sieltä CDI:stä sitä kuumaa ilmaa heti kohta tulekaan, jos ajelee ns. rasituksen alaisena, niin sitten tulee kyllä vähintään riittävän lämmintä :evil: Minulle riittää autossa ja kotona oikein hyvin tuo mainittu +22 , ja autossani on automaatti-ilmastointi, johon asetusarvona laitan tuon lukeman ja oikein hyvin toimii!!
Olkoon se moottorin lämpö ihan mitä hyvänsä, niin kuljettajan olosuhteet ovat RATKAISEVAT, TÄSSÄKIN ASIASSA! Eli jos kabiinissa on +22 niin :lol: :lol: :lol:
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

Ei herneitä,sory.mopo
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

SL500A kirjoitti:Onko moottorille muuten mitään haittaa siitä, jos konetta (5-l V8, 1 lohko) lämmittää vaikka 4 tuntia? Tuli vain tällainen (ehkä tyhmä) kysymys mieleen?? :?:
Ei aivan ole kysymyksen mukainen auto, mutta töissä luin jotain vanhaa Moottori-lehteä jossa oli tiepalvelun vikaselostuksia, ja yhdessä jutussa oli liikalämmitykseen liittyvä tilanne, jossa autoa oli lämmitetty koko yö. Aamulla sitten oli pitänyt käynnistellä, mutta tuloksetta. Loppujen lopuksi vika oli "liian viisas" auto, joka totesi ulkolämpötilan olevan ristiriidassa käymättömän moottorin lämpöön nähden, ja esti käynnistymisen. Eli kyllä voi olla vaaraa ylilämmöstäkin:)

Sitten vielä vanhasta muistista lisäyksenä siihen, ettei koskaan ole hyötyä lämmittää autoa yli kahta tuntia, oli myös ohje lähteä heti käynnistyksen jälkeen rauhallisesti ajeleen, eikä antaa käydä tyhjäkäyntiä. Perusteluna on, että tyhjäkäynnillä moottori joutuu yksin tekemään kaiken työn, kun taas ajaessa liike hoitaa osan, ja moottorin rasitus pienenee (en muista mistä tämä ohje on, mutta ei ole oma keksintö).
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Joku esitti sitä automaattiasiaa P eli N kumpi kepin asennoista lämmittää laatikon öljyt nopeammin, kommentteja please!?

Max 2 tuntia on mulla auto lieassa.
mbe220d
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Itse lykkään yleensä iltasella roikan nokkaan jos on kova pakkanen ja joku alta kymmenen on illalla niin sitten vasta aamulla tunti ennen töihin lähtöä
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
mopo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ti 22.11.2005 11:22
Paikkakunta: piiru iästä läntheen

Viesti Kirjoittaja mopo »

jpekkak kirjoitti:Joku esitti sitä automaattiasiaa P eli N kumpi kepin asennoista lämmittää laatikon öljyt nopeammin, kommentteja please!?

Max 2 tuntia on mulla auto lieassa.
Ei ole väliä,sama tulos,P vain lukitsee mekaanisesti laatikon ,elikkä kumpi vaan.mopo
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Jesss...danken.
mbe220d
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Ei kahta (2) tuntia pitempään oo tarvinnu koskaan pitää.
Tiiä sit noist isoist koneist. V8 ym.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mikäs mahtaa mulla olla kun ilman lohkista ja pidemmän, noin 2h lämmityksen jälkeen lähtee ongelmitta käymään, mutta jos lämmittää vaikkapa 1/2 - 1h näin nollakeleillä / pikkupakkasilla, niin saa sahata oikein hartaasti ennen kuin hörähtää. Tänään lähti vasta kun painoi kaasun pohjaan, käsittääkseni nuo ruiskut kuitenkin pitäisi käynnistellä ilman kaasupolkimen käyttöä. Ei edes luvannut niin...

Autohan on 12V 300CE vuodelta 89. Voisiko olla niin, että jokin anturi on niin liki lämmityspaikkaa, että ruisku luulee käynnistyvänsä ikään kuin lämpimänä, vaikka onkin oikeasti vain esilämmitetty?

Taitaa olla parasta lämmitellä vain kun on kunnolla pakkasta. Ellei sitten bensan vaihto vaikuta asiaan. Ajattelin kokeilla 98E:tä seuraavan tankillisen - toisaalta lämmittämättömänä lähtee hyvin 95E:lläkin.
-A-J-
Avatar
jaines
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Ma 03.10.2005 20:12

Viesti Kirjoittaja jaines »

Tenox kirjoitti:Mikäs mahtaa mulla olla kun ilman lohkista ja pidemmän, noin 2h lämmityksen jälkeen lähtee ongelmitta käymään, mutta jos lämmittää vaikkapa 1/2 - 1h näin nollakeleillä / pikkupakkasilla, niin saa sahata oikein hartaasti ennen kuin hörähtää. Tänään lähti vasta kun painoi kaasun pohjaan, käsittääkseni nuo ruiskut kuitenkin pitäisi käynnistellä ilman kaasupolkimen käyttöä. Ei edes luvannut niin...

Autohan on 12V 300CE vuodelta 89. Voisiko olla niin, että jokin anturi on niin liki lämmityspaikkaa, että ruisku luulee käynnistyvänsä ikään kuin lämpimänä, vaikka onkin oikeasti vain esilämmitetty?

Taitaa olla parasta lämmitellä vain kun on kunnolla pakkasta. Ellei sitten bensan vaihto vaikuta asiaan. Ajattelin kokeilla 98E:tä seuraavan tankillisen - toisaalta lämmittämättömänä lähtee hyvin 95E:lläkin.
Sama "vika" omassani 230E. En nyt sanoisi että hartaasti, mutta useamman sekunnin sahauksen vaatii. Ja syyksikkin arvellu saman.
98E ei vaikuta asiaan.
200 E cdi w211 -09
230 E w124 ex
220 D w202 ex
--------------------------
"Tähdet, Tähdet, kauas ikuisuuksiin ajan taa"
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Minä ainakin lämmitän tarpeeksi kauan , lämpimään Mersuun on kiva mennä
paitahihasillaan pakkasella 8)
Avatar
nikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 16.09.2004 22:59
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja nikke »

Kahta tuntia pidempää en pidä autoa roikassa. Tärkeää on myös käyttää konetta tyhjäkäynnillä hetki ennen liikkeelle lähtöä.
____________________________
"Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz "- Janis Joplin 1970
----------------------------------------------------------------
* 200 -91
*180 -97
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

mikakoo kirjoitti:Loppujen lopuksi vika oli "liian viisas" auto, joka totesi ulkolämpötilan olevan ristiriidassa käymättömän moottorin lämpöön nähden, ja esti käynnistymisen.
Mikäs tälläinen auto on, joka estää käynnistymisen kokonaan jos lämpötila-arvot heittävää?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Ei aivan suoraan tähän viestiketjuun liittyvää, mutta ajattelin kysäistä, kun viestiketjun alku on niin asiallista tekstiä, että miten voi testata toimiiko lohkolämmitin varmasti, ja ovatko vastukset kunnossa?

Sihinää pitäisi tietysti alkaa kuulumaan jokin aika virran kytkemisen jälkeen, mutta voiko lohkolämmittimen vastuksia mitata jotenkin esim. yleismittarilla?

Yleismittari kytketään vastuksenmittausmoodiin ja mitä sitten? Mille virran lukema-alueelle mittari asetetaan? Punainen piikki työnnetään lohkolämmittimen pistorasian reikään x ja musta piikki reikään y ja sitten pitäisi jotakin näkyä mittarin näytössä? Mikä on oikea lukema, että lohkolämmittimen vastukset ovat kunnossa?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

No jos vastus on nollilla tai ääretön niin eikös ole silloin kaput?
Eli jos on kokonaan poikki tai kärähtänyt oikosulkuun...
Sähömiehet tarkentaa!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vastaa Viestiin