W124 200 TD kytkin luistaa...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

W124 200 TD kytkin luistaa...

Viesti Kirjoittaja herkko »

Millaisille tehoille mahtaa vakiokytkin riittää ? Mulla on syöttöjä 82 kuutiomilliä ja ahtopaine noin 0,9 bar pikkuvaihteilla ja nelosella noin 1 bar isommilla kierroksilla. Nyt on muutaman kerran kytkin luistanut nelosella kovemmassa vedätyksessä. Aattelin laittaa uuden vakiokytkinlevyn mahtaneeko auttaa pito-ongelmaan ? Sopiikohan sinne suoraan jokin pitävämpi kytkin ?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

epk tais aikanaan laittaa 300d kytkinpaketin...
Hän tietää sopivuudesta enemmän...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Eipä taida kovinkaan hyvä ratkaisu olla laittaa uutta samanlaista...ei ole pitkä ikäinen.

veskola: Klick jotain juttua kytkimistä...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Joskus käyny mielessä 300E kytkin + vauhtipyörä dieseliin. Ei tietoa passaako suoraan ja mikä on levyn halkaisija. Tehon/väännön kesto?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ahtamattomien bensakoneiden väännöt ovat pienempiä kuin ahdettujen dieseleiden (saman kokoisten), eli 300 E:n kytkin ei ongelmaa ratkaise.

Sachsilta sai ennen race-asetelmaa 228 mm massalevyllä. Kestänee 500-600 Nm. Näitä asetelmia ei taida olla uutena enää missään myynnissä...

Itselläni on 124:ssä 270 CDI:n vauhtipyörä ja 220 CDI:n asetelma + 240 mm massalevy. Uutena kesti 500 Nm, mutta nyt on alkanut luistamaan. Täytyisi löytää jostain kilpakäyttöön tarkoitettu orgaaninen massalevy (Sachsilta voisi löytyä)...

Nuo Bemu-hybridi-asetelmat kuulemma kestävät paljon vääntöä.
Viimeksi muokannut paloviita, Ma 13.02.2006 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

paloviita kirjoitti:Nuo Bemu-hybridi-asetelmat kuulemma kestävät paljon vääntöä.
Yli 500nm mutta tulee ne rajat vastaan silläkin 24-tappisella kuten luuucaksen projekti osoitti,täysiä tehoja ei silläkään voi ottaa. Eikä noissa 12-venttiilisissäkään ole tällainen,millanen lie Petri K:n autossa.

Eli tosissaan virittäessä tämäkin kannattaa unohtaa :shock:

Tosin taitaa tulla monellakin ongelmia rakentaa muutoin kestävää pakettia 800nm väännöille ja siitä seuraaville tehoille,on pakko olla tietotaitoa suht runsaasti :)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W124 200 TD kytkin luistaa...

Viesti Kirjoittaja JP74 »

herkko kirjoitti:Millaisille tehoille mahtaa vakiokytkin riittää ? Mulla on syöttöjä 82 kuutiomilliä ja ahtopaine noin 0,9 bar pikkuvaihteilla ja nelosella noin 1 bar isommilla kierroksilla. Nyt on muutaman kerran kytkin luistanut nelosella kovemmassa vedätyksessä. Aattelin laittaa uuden vakiokytkinlevyn mahtaneeko auttaa pito-ongelmaan ? Sopiikohan sinne suoraan jokin pitävämpi kytkin ?
Mulla on 230TE:n vauhtipyörä 228mm normikytkimellä ja pakettiauton jäykällä asetelmalla. Pitää ainakin selvästi paremmin, kuin vakiokytkin. Uusikaan vakiokytkin 215mm ei pitänyt kunnolla isoilla syötöillä.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa EX- autossa oli 2.5Dt kone ja 2.3-16V bensamersun vauhtipyörä+kytkin. Se pitää melko pitkälle. Tosin uudella omistajalla siitä lähti levyn keskiö läskineen irti, mutta piti kuitenkin :twisted:
Täällä ois muuten ylimääräinen pakun vauhtipyörä ja kytkin 228mm. Levyn joutuu ostamaan tiheä boorisen.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jussi k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 31.08.2004 09:01
Paikkakunta: Norge

Viesti Kirjoittaja Jussi k »

250mm sprintterin kytkin pitää!!!!!!!!!!!
ei tarvi arpoa!!!!!!!!!!
saa mahtuun kaks satasen pyörään..... :twisted:
www.thaiklupi.fi
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

300E -88 näyttää olevan 240 mm kytkin kovalla vauhtipyörällä. Löytyyköhän tuohon jäykempää asetelmaa, joka sopisi "heittämällä" paikoilleen?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olen kuullut että jotkut on käyttäny bemarin kytkin levyjä st mersuissa ja vissiin asetelmaa kans.Kytkin levyn boorit passaavat mersun laatikkoon ainakin jos on 10 hampainen boori.(kannattaa vielä varmistaa)Siinäpä olis yks ehotus.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Jussi k kirjoitti:250mm sprintterin kytkin pitää!!!!!!!!!!!
ei tarvi arpoa!!!!!!!!!!
saa mahtuun kaks satasen pyörään..... :twisted:
Vaatiko minkälaisia muutoksia?
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Hyvin tuntuu pitävän tuo 300E kytkin. Tosin talvisääjöissä tuo lahna vielä.
Ainoa miinuspuoli on laatikosta kuuluva lievä kolkotus tyhjäkäynnillä jota ei laatikon ollessa bensakuutosessa kuulunut. Olisiko kytkinlevyt jouset niin jäykät, että iskut menee läpi.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Jere R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 22.03.2006 19:19
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jere R »

Noniin pitääpä kysyä ku oon vielä vähän uuno näitten mersujen kans(ensimmäisen hommasin toissapäivänä) niin onko tossa 124kopan 200d:ssä sama vp kuin 300td:ssä ja käykö kytkimet ja vp:t ristiin :roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jere R kirjoitti:Noniin pitääpä kysyä ku oon vielä vähän uuno näitten mersujen kans(ensimmäisen hommasin toissapäivänä) niin onko tossa 124kopan 200d:ssä sama vp kuin 300td:ssä ja käykö kytkimet ja vp:t ristiin :roll:
300TurboD:t on aina automaatteja. :D
Tietääkseni manuaaliloovalla olevien diisselien vauhtipyörät käy keskenään.
Jere R
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 22.03.2006 19:19
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jere R »

Jees hyvä tietää tuokin miten muuten nuo mersu 5v-laatikot kestää vääntöä/tehoa?
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Bensan pyörät sopii myös, sitten niihin voi sorvata myöskin isommat kytkimet, ettei tarvi metsästää aina isoo kykintä valmiiks. Normi vitoset kai sortuu jossain vaiheessa.
Vastaa Viestiin