SL 500, forte, kilinä ja käry ?!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

SL 500, forte, kilinä ja käry ?!

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Kun tuossa R129/SL 500:ssani on vähän tuota tyhjäkäyntivärähtelyä, niin päätimme paikallisen Mersu-huollon kanssa laittaa 35 litraan peräti 1,2 litraa fortea ja tehopestä kone, koska ko. huollon päällikkö epäili värähtelyjen syyksi joko karstottuneita ruiskun suuttimia tai sylintereitä. :?: Lisäksi hän käski ajaa autolla tuon 35 l bensaa + 1,2 l fortea sekoituksen läpi kovilla kierroksilla, että moottori puhdistuisi kunnolla.

No, olin ajanut autolla n. tunnin, niin että kierrokset olivat lähes kokoajan 3000-5000 rpm välillä, kunnes konetilasta alkoi kuulua sellaista kirkasta kilinää (nakutusta?) etenkin n. 4000 rpm kierroksilla. Kohta auton koppiin tuli jostain palaneen käryä, joka ei tullut ainakaan renkaista. Mistähän se voi tulla. Eikös pakoputkisto ja katalysaattorit kuumene aivan julmetusti tuollaisella ajolla, voiko käry lähteä jostain sieltä?? :?:

Nyt kun tankissa on taas pelkkää bensaa ja kokeilin autoa yli 5000 rpm kierroksillakin, ei kilinää tai käryä ilmennyt? Muuttaako noin raskas forte-määrä miten polttoaineen oktaanilukua tai muutoin polttonesteen ominaisuuksia, jos nakutus on kyseessä? :?: :?:

ps. tyhjäkäyntivärinät ovat olleet tuon forte-"tehopesun" jälkeen kyllä aika olemattomia. :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mulla sammu auto totaalisesti kun laitettiin vahvat litkut, lähti kyllä heti käyntiin uudelleen, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmia, itse päättelin että kun autossa on automaattinen oktaaninsäädin, niin se ei heti ehtinyt mukaan säätöhommiin, vaan meni hetkeksi "sekaisin", oktaani luku siinä mielestäni hieman muuttuu, ja nuo laitteet on aika tarkkoja sen suhteen.

Kyllä noilla kierroksilla tunti huudatusta polttaa jo karstoja ja katalysaattoristakin tulee käryä, mikä on täysin normaalia, ja jos putkistoon on sumutettu esim pohjamassaa, niin kyllä palaa hyvin.
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

En halua maalata piruja seinille, mutta "palanut" pakoventtiili voisi myös aiheuttaa tuollaisia oireita. Minulla oli aikoinaan Opel ascona C 2.0 jossa oli kakkos sylinterin pakoventtiilin lautasenreunaan palanut mitättömän pieni reikä. Reikä oli niin pieni, että puristuspainemittauskaan ei tuota venttiiliä pistänyt epäilemään.

Koneen oireet olivat pelottavan paljon saman kaltaiset kuin sinun Mersussa. Täytyy kuitenkin muistaa, että kyseisten autojen koneita ei voi verrata keskenään oikein millään tavalla.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Aika rohkea veto huudattaa tuollaisilla kierroksilla,koska nimenomaan Forte-käsittely tehdään tyhjäkäynnillä.
:shock:
Toivottavasti mitään ei hajonnut :(

hups,sehän olikin bensan sekaan laitettava,eikä öljyn sekaan,sori nou hätä
avaiskohan silmänsä :oops:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Juu, auton pohja on massattu ja pakoputkisto ja katalysaattorit (2 kpl) ovat hyvin lähellä pohjaa. Eli käry tuli todennäköisesti sieltä? Entä kilkatus, sellainen kirkas kilinä, onko se nakutusta? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
pinion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: La 30.07.2005 13:49

Viesti Kirjoittaja pinion »

Paljos tolla sun SL:llä on ajettu? mulla tenavassa on kanssa tota heijaamista ollut tässä jonkin aikaa ja ajattelin kokeilla kanssa fortea.
MB 190E 2.3 -92
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

pinion kirjoitti:Paljos tolla sun SL:llä on ajettu?
Mittarissa on nyt n. 68 tkm. Auto on tuotu Italiasta ja se on vuosimallia -98. Ilmeisesti mittaria ei ole ruuvattu ainakaan paljoa, mistä kielii sisustan siisteys ja auton yleinen olemus. :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

pommac kirjoitti:En halua maalata piruja seinille, mutta "palanut" pakoventtiili voisi myös aiheuttaa tuollaisia oireita.
Pyytäisin vielä asiantuntijoiden mielipiteitä tästä asiasta, että voisiko olla noin uudessa ja vähän ajetussa autossa tuo mahdollista?? :?: Tuohan on erittäin vaikea ja kallis juttu selvittää/korjata, jos asia olisi noin? Voiko se palaneen käry tulla sittenkin jostakin vaarallisemmasta paikasta kuin pakoputkistosta/katalysaattoreista?? :?:

Ja vielä siitä kilinästä; jos se oli nakutusta, onko se miten vahingollista moottorille? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

No joo. Tuollainen venttiilijuttu tulivaan mieleen kun minulla vastaavan käyntihäiriön syy löytyi pakoventtiilistä. Mielestäni noin vähän ajetussa autossa sen ei pitäisi olla mahdollista, paitsi jos venttiilissä on ollut jokin valmistusvika.

Tuli myös mieleen, että jatkuva liian matalaoktaanisella bensalla ajelu voi aiheuttaa venttiilinpalamisia.

Tämä mun venttiili juttu oli vain yksi mahdollisuus, eikä sen pohjalta pidä ryhtyä toimenpiteisiin, koska se oikea vika löytyy todennäköisesti muualta.

Nakutukseen vielä sen verran, että pitkään jatkuneena se on moottorille ERITTÄIN vahingollista.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

ehkäpä vaan karstat alko hehkumaan aiheuttaen nakutuksen,tuskin mikään venttiili palannut jos nyt käy tasasemmin.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

tommy1 kirjoitti:ehkäpä vaan karstat alko hehkumaan aiheuttaen nakutuksen,tuskin mikään venttiili palannut jos nyt käy tasasemmin.
Juu nyt käy V8 jo hyvin tasaisesti. :D Mutta yksi erikoinen juttu tuossa tyhjäkäyntikierrosten värähtelyssä on se, että kun moottori on melko viileä, niin värähtelyjä ei ilmene oikeastaan lainkaan vaikka kuinka jauhaisi tyhjäkäynnillä väliä 600-2000 rpm, mutta sitten kun moottori on kuuma, niin tuntuu edelleen pieniä värähtelyjä etenkin 800-1500 rpm kierroksilla _tyhjäkäynnillä_.

Mistähän tämä kielii? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Jarillee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 15.09.2004 21:12
Paikkakunta: Tampere

Tsau

Viesti Kirjoittaja Jarillee »

Minulla nyt on hiukan eri kone mut tää 2.6 värähteli siitä syystä et tulpanjohdot ei olleet ihan kunnossa enää. Eli kuinkas toi sytkä puoli onko kunnossa?

T: J.P
Autoni on W201 M103 2.6 kat autom. vm.-90
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Eikä sitten millään pahalla...

Suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu annostella kaikkea kohtuudella, kuka nyt ikinä olisi vaikka viinaa liikaa juonut?

Tuollaisen pelkästään ammattikäyttöön, siis ei yksityiseen käyttöön myytävän tuotteen annosteluohjeella voi olla jotain merkitystä. Sehän on siis pikkuautoihin 400ml tankkiin ja isoihin 0,8% tankin tilavuudesta.

Muuttaa taatusti oktaanilukua ja kyllä on nakutustunnistimella käyttöä, ja katalysaattoritkin on halpoja....
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 15.12.2005 16:27
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja SL500A »

korjaamo kirjoitti:Suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu annostella kaikkea kohtuudella, kuka nyt ikinä olisi vaikka viinaa liikaa juonut?

Tuollaisen pelkästään ammattikäyttöön, siis ei yksityiseen käyttöön myytävän tuotteen annosteluohjeella voi olla jotain merkitystä. Sehän on siis pikkuautoihin 400ml tankkiin ja isoihin 0,8% tankin tilavuudesta.

Muuttaa taatusti oktaanilukua ja kyllä on nakutustunnistimella käyttöä, ja katalysaattoritkin on halpoja....
Viimeisenpäälle asiantunteva Mersu-huollon päällikkö ehdotti itse tuota forte-"tehopesua", että laitetaan rutkasti normaalia enempi fortea bensan sekaan, eli 3 x 0,4 l 35 litraan bensaa ja että ajetaan tankki tyhjäksi korkeilla kierroksilla, että saadaa piintynyt karsta ja muu paska lähtemään ruiskun suuttimista ja sylintereistä pois. :twisted:

Eli kyllä tuo tehtiin ihan ammattimiehen (ja pitkään alalla olleen) korjaamopäällikön luvalla tuo forte-annostus. :roll:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ihan välikommenttina/kysymyksenä, kattelin tuossa hiljan dieselforte pulloa ja siinä oli annostus tyyliin 1plo sataan litraan, onko bensassa sama seossuhde? Jos on niin... Aika tömäykset on saanu...
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Omaan V8:iin, SECiin käytin ainoastaan Masinolia, moneen tankilliseen, taisi olla noin 10:een lähes perättäiseen tankkaukseen. Sen lisäksi muutama litra silloin tällöin, varmuuden vuoksi...

Tämän suosituksen sain ammattilaiselta, Veholta tai Alppilan Autohuollosta.
Sanottiin, että kokeile sillä ensin, on hyvä aine auttamaan ja katotaan sitten niiden suuttimien kanssa uudestaan jos tarvii, kunhan olet ekan kesän ajellu kunnolla. 8)

Moottorissa ei ole sen jälkeen ollu mitään värinöitä, josko niitä ennen sitäkään havaitsin, kun toi SEC oli mun eka mersu...
420S ei ole väristelly mihinkään suuntaan, on ilmeisen hyvässä kunnossa. :)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Juselius kirjoittiOmaan V8:iin, SECiin käytin ainoastaan Masinolia, moneen tankilliseen, taisi olla noin 10:een lähes perättäiseen tankkaukseen. Sen lisäksi muutama litra silloin tällöin, varmuuden vuoksi...

Sitä vaan että tuota masinoliahan on sitä "tavallista" ja sitten sitä "KAT" versiota. Pitääkö paikkansa, että se "KAT" versio on "manitboys" kamaa eli käykö toi perusmasinol myös kattiautoihin yhtälailla????!!!
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Veholla sanoi yksi asentaja aikoinaan, että ajavat tyhjäkäynnillä Fortea suhteessa 2dl / 1L bensaa. Tämä johtui kuulemma juuri Forten (Fuel system cleaner) nakutusominaisuudesta. EI syytä huoleen :D . Jättivätten tunnin käytön jälkeen yön yli lepäilemään ja aamusella tankki täyteen ja :P . Mutta
aikuisten oikeesti usein käyntihäiriöiden syyt ovat suuttimissa.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Vastaa Viestiin