300 D -89 varoitusvalot kiukuttelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tm58911
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 18.10.2005 11:23
Paikkakunta: Satakunta

300 D -89 varoitusvalot kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja tm58911 »

1989 mallisen 300 D:n kojetaulun varoitusvaloissa on seuraavanlainen ongelma:

Kun auto käy tyhjäkäyntiä, niin lähes kaikki varoitusvalot "hohtavat" eli mm. laturivalo, jarrupalojen kulumisvalo, bensavalo yms. Sen sijaan mm. pitkien merkkivalo tai käsijarruvalon merkkivalo eivät "hohda".

Kun kierroksia nostaa noin 2000 kierroksen paikkeille niin hohtaminen loppuu eli valot eivät pala. Kun vastaavasti kierrokset taas laskevat alle 2000 kierroksen niin merkkivalot palavat jälleen.

Mikä ihme siis Mersussa vikana?

Onko teillä kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

laturissa vikaa, joko laturi sökö tai sitten voi olla että riittää pelkän laturin säätimen vaihto.

Tässä yksi varma vaihtoehto !
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin hiilet loppu. Ei siinä sen kummempaa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tod. näk. laturi lopuillaan. Voi johtua myös huonosta laturinpistokkeesta. Omasta kulkuneuvosta oli laturintöpseli löysällä ja palanut pilalle, teki juuri samaa ilmiötä, tosin myös kierroksillakin.
tm58911
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 18.10.2005 11:23
Paikkakunta: Satakunta

Hiilet ja säädin OK

Viesti Kirjoittaja tm58911 »

Terve

Kiitos vinkeistä. Tein työtä käskettyä ja vaihdoin laturin säätimen ja siinä samassahan vaihtuu hiilet. Ongelma on edelleen ja pysyy, eli siinä ei ollut ongelmaa.

Mittasin myös laturin, yleismittarilla kylläkin, mutta joka tapauksessa laturi lataa hyvin, eli siinä ei ole vikaa. Myös akku on melkein uusi eli sekin puoli on kunnossa.

Vaikuttaa siis että laturipuolella se vika ei ole, joten onko muita ideoita? Esimerkiksi mittarivalojen maadotus, voisiko siellä olla kipua?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meillä paljastu ongelmaks hiilien loppumisen lisäks paska akku. Koita jollain toisella akulla jos auttaisi asiaa.
tm58911
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 18.10.2005 11:23
Paikkakunta: Satakunta

Akku on kunnossa

Viesti Kirjoittaja tm58911 »

Akku on vaihdettu ihan lähiaikoina, ja mittauksenkin perusteella siinä ei ole mitään vikaa.
Ylipäänsä koko laturi ja akkupuoli näyttäisi olevan kunnossa, ja siksi asiaa ihmettelenkin.
Nyt ne varoitusvalot hohtavat koko ajan, eli kierroksia nostaessa ne eivät enää sammu.

Palavia varoitusvaloja ovat oikeastaan kaikki muut paitsi pitkien valo, käsijarruvalo, hehkuvalo.

Kaikki ne kellertävät varoitusvalot (mukaan lukien bensamittarissa oleva kolmiovalo) ja laturivalo hohtavat.
Avatar
mikajamersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 17.10.2005 18:18
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja mikajamersu »

Mitä voltti määrää näytti kun mittasit? pitäis olla13-14v ku ei sähköhimmeleitä
päällä.

Onko maadoitukset kunnossa?

Omassani oli hiilien vastapinta menny laturin akselista ja samat oireet.
hiilisillan vaihto autto vain hetken ja sit ku sai uuden laturin niin sit pimeni
akku melkein heti sen jälkeen... :cry:
onko pakko jos ei halua...

Exiä:
w124 200/250d
190 2.0 vm.88
tm58911
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 18.10.2005 11:23
Paikkakunta: Satakunta

Volttimäärä

Viesti Kirjoittaja tm58911 »

Mittarissa oli voltteja ilman sähköhimmeleitä yli 14, eli laturi pukkaa hyvin virtaa. Akussakin on kapasiteettia riittävästi, joten en jaksa uskoa sen vikavalohomman johtuvan laturista tai akusta. Mene ja tiedä..

Maadoitushommat voivat tosiaan olla syynä, mutta kun en tiedä mistä päästä alottaisi..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mittariston takana ainakin on aika reilusti maajohtoja kiinni auton rungossa. kannattaa tarkistaa.
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Käytä mittaristoa irti ja tarkista onko siellä päässä maajohto kunnolla kiinni. Noilla liittimillä on taipumusta löystyä ajan saatossa, ja siitä seuraa aina kaikkea mielenkiintoista.. :shock:
1991 420 SE
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

No selvisikö vika koskaan? Emäntä juuri soitteli että kaikki varoitusvalot palaa juuri noin kuin "tm58911" kertoi vaikka auto on käynnissä. Vahvasti olen sitämieltä että kyseessä on maadoitusvika kun mittaristo muutenkin on viikeaikoina vaatinut vähän iskua että kaikki toiminnot heräävät... Pitänee tänään ensiksi mittailla latausjännitteet ja akun kunto ja sitten irroittaa mittaristo ja putsailla...
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Olethan puhdistanut akunkengät!? Aiheuttaa eriskummallisia oireita sekin.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

En eilen sitten kerennyt tarkemmin katsoa enkä mitata ja oireitakaan ei ilmennyt enään illalla. Eiköhän se mittarin maadoituksesta nyt kuitenkin johdu. Akun kengät olivat irti tuossa viikko sitten ja oli ihan puhtaat...
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jehu »

Diodisilta???? Joku kolmesta diodista kärvähtänyt? Joskus pitää myös vinkuvaa ääntä silloin mutta varoitus valot palaa himmeesti ja lataakin ihan ns. normaalin tuntuisesti. Ei kun laturi kainaloon ja auto sähkö liikkeeseen mitattavaksi. :roll:
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Minekkään liikkeeseen tuota vie... Kyllä siitä vika löytyy kotikonstein kunhan kerkiää etsiä. Kytkiksit sentään löytyy ja kun nyt mittäristoa käytin irti niin oli niin yksinkertaista elektrniikkaa siellä ettei hätiä mitiä. Eipä nuo ole oireillut sen jälkeen kun puhdistin maadoituspisteen.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Vastaa Viestiin