Imusarjat puhtaaksi--lisää tehoja??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Stewardt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.11.2005 18:50
Paikkakunta: Alajärvi

Imusarjat puhtaaksi--lisää tehoja??

Viesti Kirjoittaja Stewardt »

Onko vaikeeta/miten puhdistaa imusarjat "näin ihan kotioloissa"?? Mulla on vähän sellanen tuntuma, et mesessäni, (300 CE 24v -92),on hiukan tehot kateissa.. :( Entäpä onkos se korjausmiehelle iso urakka, jos veisin pajalle? Ajattelin lähinnä, paljonko maksaa.. :?

Mitäs muita tälläsiä "ihan tavallisia konsteja" on lisätä tehoja?

Entäpä, tietäisikö kukaan täältä suht läheltä "etelä-pohojanmaata" sellaista mersuliikettä/korjaamoa/spesialistia, joka osaisi tarkistaa meseni polttoainesyöttöjärjestelmän/venttiilit, kun tosiaan olen vaihtanut äskettäin "uuden" n. 190tkm ajetun koneen, ja se on ollut melko kauan ajamattomana "hyllyssä". Säädökset ovat käsittääkseni tehtaan jäljiltä...Mulla on vähän sellainen tuntuma, että se antaa hiukkasen liikaa polttoainetta(kovempi kulutus..jne) ja siksi osaltaan vie myös tehoja...

Onkohan tosiaan mitään tehtävissä "liian" reilunlaiselle kulutukselle ja hiukkasen liian vähäisille tehoille, kun jo kuitenkin ennaltakin tiedän, että MB 300 CE 24v omaa jo itsessään janoisen koneen..

Sitten vielä tärkeä kysymys: paljonko on tällaisessä orkkisversiossa maksimivääntö, ja millä kierrosluvulla suunnilleen; kun paras teho 162kw tulee ainakin papereitten mukaan/ja tuleekin valitettavasti vasta kierrosluvulla 6400 kr...No, mersuhan alkaa "lentää" vastaa 4000:n jälkeen, eli max. vääntökin uskoakseni jossakin niillä main..
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
Kummisetä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: La 17.09.2005 18:25
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Imusarjat puhtaaksi--lisää tehoja??

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Tohon imusatsin putsaukseen en ota kantaa, mut etippä puh.luettelosta keltasilta sivuilta Bosch-huolto ja kilauta sinne. Mulla on samalla koneella oleva ja ei se väännä alhaalta vaan on kierroskone. En silti tarkota, et sil pitää vinguttaa 4-5000rpm taulus kokoajan, vaan alakierroksil tosiaankin tuntuu et laiskahan tää prkle on.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Maksimiväännöksi tehdas tuossa 3,0-24V pannussa ilmoittaa 265Nm ja se saavutetaan 4600 r/min pyörimisnopeudella. Muutosta tapahtui kun M104:stä tuli nuo kehitysversiot (280 ja 320) joissa huippuvääntö on "jo" 3750 kierroksella, 2,8:ssa 270Nm ja 3,2:ssa 310Nm. Huipputehokin tuli alemmas, 5500 kierrokselle, ollen samat 162kW tuossa 3,2:ssa kuin vanhassa 3,0:ssa. Samalla maksimikierrokset tippuivat 7000:sta 6400:aan. Koneessa muuttui iskutilavuuden lisäksi ainakin imusarja, mikä on muuttuvapituinen noissa uudemmissa. Sytkä ja sitä mukaa myös moottorinohjaus uudistui myös.

Koneen ulkonäkö muuttui myös:

300E-24
Kuva

280E
Kuva
Avatar
Stewardt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 24.11.2005 18:50
Paikkakunta: Alajärvi

Koko katalysaattori veks??

Viesti Kirjoittaja Stewardt »

Empäs tiiä, ottas katalysaattorin irti, ku jos se on/kennot hiukkasen tukossa...NO, eihän tää sentäs mikään dieseli auto ole, et kai niitte päästöjen kans pärjää..Kuitenkin katsastuksessa meinasi olla pikkusen kanssa tärpillä juuri näitten päästöjen kanssa..ja tää on merkitty puhdaspäästöseksi...Eikös se ole kuitenkin laki hiukan vastaan, jos menen tämän tekemään, ja viel talviaikana..?? :?

Mutta onhan tää CE 24v manuaali jo tällasenaan ehdottomasti niitä autoja, jolla niistetään sellasten tavallisten 1.9tdi kaarojen nenä!! Ja eipä ollu kaukana, et en pystynyt vastaamaan Audi A8 guattro 3.3tdi v8 menoon...harmi vaan et oli liukkaat kelit ja mesen perä keikku kun soman tytön kankku...no, kunhan tiet sulaa, niin katsomme ehkä uudestaan, ja mahd. lastun kera...saapa nähdä miten sitte käy... :roll:
MB 300 CE 24V (manuaali)-92
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

mikä ruisku muuten tuollaisessa 300 ce:ssä on? Onko siinä ilmamäärämittari toteutettu millä tavoin?
löytyykö netistä jotain hyvää saittia noitten mersujen polttoaineen ruiskutus järjestelmistä?
ftw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 19:43

Viesti Kirjoittaja ftw »

Kyllä rupeaa ihmetyttämmään miksi helv,,sti kyseinen autovalmistamo stukartista on tuommoisen 104 moottorin universumiin tehnyt.Kori W124CE on sanoin kuvaamattoman kaunis ja ajaton,mutta teknniikka arvoisat suomen insinöörit ei vastaa saman automerkin luomaa kuvaa

Kertookaa teknikkaan tutusuneet auton 104 varusttetujn moottorin sielunelämästä ja ennen kaikkea miten sitä konetta parannetaan ja pidetään kunnossa :?: /josto hetkellä PITÄÄ EHDM.Otta huomioon...

3.2 sportline,moottorin "nro"onko se tuo 104.ja sitä koneen anatomiasta olen kiinnostunut..se saat..nan autokuume on ja pysyy.Mutta koitetaan ny etsiä sopiva coupe siihen nälkään :)
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Mitäs vikaa M104:ssä? Ehkä näteimmin käyviä ja kestävimpiä Mersun bensakoneita ikinä, sanovat.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Epäilempä vaan että bensauton imusarja ei pääse menemään niin tukkoon että sen puhdistuksella saavutettaisiin mitään havaittavaa tehon lisäysta.

Pakokaasukierrätetyt nokivasarat ovat sitten erikseen... :roll:
W210 290TD T
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Koko katalysaattori veks??

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Stewardt kirjoitti:Empäs tiiä, ottas katalysaattorin irti, ku jos se on/kennot hiukkasen tukossa...NO, eihän tää sentäs mikään dieseli auto ole, et kai niitte päästöjen kans pärjää..
Taitaapi olla justiinsa toisinpäin, eli kyllä diisseleillä pärjää vaikka ilman kattia, mutta bensavehkeillä on tiukalla päästöjen kanssa...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Tuon pakokaasu kierrätyksen olen poistanut laittamalla semmosen laakerin kuulan letkuun, joka ohjaa painetta sinne kierrättäjään: ei karstotu sillo!
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ftw kirjoitti:Kyllä rupeaa ihmetyttämmään miksi helv,,sti kyseinen autovalmistamo stukartista on tuommoisen 104 moottorin universumiin tehnyt.Kori W124CE on sanoin kuvaamattoman kaunis ja ajaton,mutta teknniikka arvoisat suomen insinöörit ei vastaa saman automerkin luomaa kuvaa
Ei kai M104:n peruskoneessa mitään isoa vikaa ole, johtosarjat siitä koneen ympäriltä ovat kyllä vähän huonossa maineessa. tuppaavat eristeet hajoilemaan ja wirta päätyy vääriin paikkoihin. Onhan tuo kuitenkin käyttöominaisuuksiltaan taas esimerkiksi edeltävään M103-kutoseen verraten vähän kivampi. Satakolmonen jos joku on kierroskone; joku voisi melkein turbona pitää kun alta 2500 kierroksen ei tapahdu mitään oikein ripeää, mutta tuolla 5000 kierrosta lähestyettäessä alkaa jo jotain tapahtuakin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin