Automaatissa vikaa - ei vaihda 4 -> 5 vaihteelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Automaatissa vikaa - ei vaihda 4 -> 5 vaihteelle

Viesti Kirjoittaja Aulis »

...muuten toimii ihan normaalisti mutta pakkasilla katos vitosvaihde. Ei vaihda ainakaan 120 km/h nopeudessa, vaikka aikaisemmin vaihtoi nykäisemättä jo alle satasen vauhdissa. Mikäs hätänä - Onko kenties vakavaakin?

Niin ja auto on vm 90. 300 Ce 24v automaatti

ps. On joskus tullut kytkettyä vaihde vapaalle esim punaisiin valoihin ajaessani. Voisiko tuosta menettelystä seurata em. vaurioita? Laatikko muuten toimii oikeinkin hyvin. Tuo vitosvaihde vain on kuollut.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

vitonen

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....auto oli siis 300CE ....onko sulla siinä vitos vaihde :?: ....eikö se sähköinen ylivaihde ( 5 ) tullut vasta myöhemmin tuotantoon kuin -90 :!: ....jos se kuitenkin olis siinä niin sähkö vika :?: .....jos jaksat kytkeä vaihteen vaikka valoissa vapaalle niin se on vaan päinvastoin hyväksi :D ....turhaan ei kannata kytkeä P asentoon koska silloin pakki käväisee turhaan päällä mutta vapaa aina ok :D
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Niin siis paikallaan ollessa voi laittaakin vapaalle, mutta jos vauhdista lykkää vapaalle ja antaa valua valoihin, niin se EI tee hyvää... :roll:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

vaihde vapaalla

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

voimansiirtoketju kuluu enemmän jos vaihteen heittää valoissa vapaalle, mutta mitä hyötyöä siitä on että vaihteistoa renkuttaa koko ajan ??? :shock:
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

aivan

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....kuluu kuluu jos vedät pakin yli peelle ( P ) :D ....mutta jos laitat ännälle
( N ) niin ei ole paineet päällä kokoajan pitkään seisoskeltaessa paikallaan :wink:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ja jos valoissa piettää N:llä niin siirretään sitten D:lle jarru pohjassa ja ootetaan että D kytkeytyy kunnolla. Eli ei lähetä liikenteeseen pelkästään että vaihetaan keppi deelle ja mennään.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D .....aivan niin :D ....ja kun laitetaan deeltä pakille ja lähdetään peruuttamaan tai toisin päin niin odotetaan että se vaihde kytkeytyy ensin :D ....muuten tosi moni survoo suuntaa vaihtaessa lievästä liikkeestä vedon päälle odottamatta ....ja pitkän päälle loota ottaa itteensä :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

laatikko on nelivaihteinen, eli nelonen varmaankin häipyy....
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Khyllä, eukolle piti marmattaa joskus kun peruutti pois parkkipaikasta että oota nyt perkele pakin kytkeytumistä.

Mutta takaisin asiaan, 300-24 CE:tä on saatu 722.3 sekä 722.5 vaihteistoilla. Mulla oli perstuntuma ettei olisi kuin neljävaiteinen loota mutta joku viisaampi neuvokoon jos asia on muuten.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

N-D

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Siis olen edelleen sitä mieltä ettei ole järkeä vaihtaa D:ltä N:lle tilapäisesti liikennevaloissa seistessä. Tässä tuli mieleen muutamia syitä miksi se ei ole järkevää:

1. vetoakselit-perä-vaihteisto-kardaani kuluvat enemmän pistettäessä aina veto pois-päälle liikennevaloissa
2. jarru pohjassa esim ylä- tai alamäessä ei auto vahingossa valu päin toista autoa y.m.
3. peräänajotilanteessa etenkin pääteiden varsilla on parempi kun on jarrut pohjassa
4. luulisi että auton ohjekirja neuvoo vaihtamaan n-asentoon jos näin kannattaisi tehdä (ohjekirja neuvoo pitämään vaihdetta liikennevaloissa D-asennossa).

Saattaa olla tietysti että olen väärässä... :)
Olisi silti kiva kuulla mitä hyötyä olisi heittää liikennevaloissa aina vaihde vapaalle ?
Ex monta W-kirjainta.
penttiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 10.11.2004 19:09
Paikkakunta: Paltamo

Vapaalle

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Eikös ohjekirjassa suositella, että jos joudut seisomaan pitkään paikoillaan, niin siirrä vapaalle. Voihan sitä jarrua polkea vapaallakin...

Enpä kyllä itsekään vaihda vapaalle, ainakaan normaali seisotuksissa.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

pitkään vapaalla

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Jeps, kyllä näin varmaankin on..manuska suosittelee p-vaihdetta pidempään seistessä.

Tässä tosin oli kyse liikennevaloihin pysähtymisestä, kts esim. toinen viesti tässä ketjussa.
Viimeksi muokannut MikaVeee, Ti 24.01.2006 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex monta W-kirjainta.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Osaisiko joku heittää, oli sitten kyseessä 4 tai 5 vaihteinen laatikko, että mihin se isoin vaihde hävisi? Nyt kierrokset on 3000 kun ajaa vajaata satasta. Ja kulutus nousi n. 9 -> 11 l eli ihan oikeasti siellä on jotain vikana... Arvauksia, faktaa?

Edelleenkin, vaihteisto toimii isointa vaihdetta lukuunottamatta ihan normaalisti.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

vaihde hukassa

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mulla on kierrokset noin 3000 rpm nelkku silmässä. M103/722.4

Oliskos noin että sulla puuttuu sitten vitonen ? Pitääkö se sähköylivaihde jotenkin kytkeä napista, vai vaihtuuko se kuten muutkin vaihteet ?
Ex monta W-kirjainta.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Kyllä sen pitäis kytkeytyä ihan normaalisti niinkuin muittenkin vaihteitten.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

neuvoja

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Osaiskohan toi Jarkko S neuvoa tuosta laatikosta ?
Ex monta W-kirjainta.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Kyllä se on 5-vaihteinen laatikko. Asennoista löytyy 2,3,4, ja normi N.
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Mites lootaa on huollettu?? öljynvaihdot ja sen sellaista, ootko tsekannut öljymäärän?. Tää siis vaan ihan yleistä roiskintaa.......kyllähän sen pitäis silti mekaaniset vaihdot tehdä....... järkevältä kuulostaa, että se vitosvaihde vaatii jotain sähkötsydeemejä kytkeytymiseen....
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

cuuno kirjoitti::D .....aivan niin :D ....ja kun laitetaan deeltä pakille ja lähdetään peruuttamaan tai toisin päin niin odotetaan että se vaihde kytkeytyy ensin :D ....muuten tosi moni survoo suuntaa vaihtaessa lievästä liikkeestä vedon päälle odottamatta ....ja pitkän päälle loota ottaa itteensä :D
Olen nyt ajanut lähiaikoina neljää eri amerikkalaista ('01 PT Cruiser, '89 Chevy Sportside, '90 T-Bird SC ja '76 Fury) automaattia ja aiemmin yhtä Bemaria ('84 525E). Nyt sitten alla on eka Mersun automaatti ja siitä näin Offtopic pari havaintoa. Auton tyyppi näkyy signeerauksesta.

Verrattuna jenkkeihin ja Bemuun Mersun laatikossa nuo kytkeytymiset tapahtuu selvästi suuremmalla viiveellä. Siis esim. pakilta kun vaihtaa D:lle. Oli aluksi oikein totuttelemista asiaan. Sinänsä asialla ei suurta merkitystä ole. Lisäksi myös Kickdownissa on selvästi suurempi viive (tosin olen ajellut vain E-asennolla nyt talvella) Kaasupolkimessa on myös selvä pykälä, kuin nappia painaisi.

Normaaliajossa laatikko vaihtaa tosi nätisti, mutta - edelleen E-asennolla - kiihdytykset tapahtuvat aika usein nelosella (4v. laatikko), kun n. 50km/h vauhdista sen jo maatti lykkää päälle, eikä yleensä viitsi kickdownilla herätellä.

Herrasmiesmäisellä ajotyylillä tuo on kyllä mutkaton laatikko ja kai se S-asento tuo hiukan pirteyttä kesään sitten.
-A-J-
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Vaihteistoöljyt ja suodatin vaihdettu pari kuukautta sitten... Kierrokset nousee ja vauhti kasvaa nelosvaihteella mutta vitosvaihde vain odottaa kytkeytymistään. MIKSI SE EI VAIHDU? :cry: Voiko jotain suurempaa olla rikki jos muuten toimii normaalisti???
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

oiskohan jääny sähkökytkin pohjaan kun olet laittanut pakkonelosen päälle. Siinähän on sähköinen kytkin joka liikkuu siinä vaihdekaavion alla jos laittaa neloselle/ vitoselle
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Ja mitenkähän tuon voisi testata/todeta/korjata?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kyllä siellä taitaa olla sähkövika. Kun siinä kepissähän vissiin on se katkaisija millä saa pudotettua vauhdissa neloselle, kun tyrkkää keppiä kuskiin päin.
En tiedä miten sen saa katottua, mutta Jarkko S osaa neuvoo.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Malm kirjoitti:Khyllä, eukolle piti marmattaa joskus kun peruutti pois parkkipaikasta että oota nyt perkele pakin kytkeytumistä.

Mutta takaisin asiaan, 300-24 CE:tä on saatu 722.3 sekä 722.5 vaihteistoilla. Mulla oli perstuntuma ettei olisi kuin neljävaiteinen loota mutta joku viisaampi neuvokoon jos asia on muuten.

-risto
Kumpikohan loota mahtaa olla meikäläisen autossa?
300cea24 -90 (viis pykälää laatikossa)
Ja kumpikohan se mahtaa olla noista parempi?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Manu300cea24 kirjoitti:Kumpikohan loota mahtaa olla meikäläisen autossa?
300cea24 -90 (viis pykälää laatikossa)
Ja kumpikohan se mahtaa olla noista parempi?
722.5 on se ensimmäinen 5-vaihteinen (1989->)
722.3 on "isojen moottoreiden" 4-vaihteinen. Paremmuus... hmm, miltä osin? Minkä pohjalta tuo 722.5 on muuten tehty, vai oliko tuolloin kyseessä uusi konstruktio?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Timo L. kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:Kumpikohan loota mahtaa olla meikäläisen autossa?
300cea24 -90 (viis pykälää laatikossa)
Ja kumpikohan se mahtaa olla noista parempi?
722.5 on se ensimmäinen 5-vaihteinen (1989->)
722.3 on "isojen moottoreiden" 4-vaihteinen. Paremmuus... hmm, miltä osin? Minkä pohjalta tuo 722.5 on muuten tehty, vai oliko tuolloin kyseessä uusi konstruktio?
Elikä siellä on toi 722.5. Selvä homma. En ole perehtynyt niin paljoa noihin tomaatteihin niin piti ihan kysyä että mikä se mulla on motin jatkeena. :)
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Sähkövikako?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Aulis kirjoitti:Sähkövikako?
No niin minä luulisin kun jos se laatikko pelaa muuten ok.
Kun tietääkseni se vitonen menee päälle sähköisesti.
Mutta en ole niin paljoo perillä siitä että voisin väittää että näin on. :)
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Nyt ois Jarkko Ässän kommentit kovaa valuuttaa! :oops:
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Jos kyseessä on sähkövika, niin onkohan tuollaisessa ylivaihdesysteemissä sulaketta? En siis asiasta mitään tiedä, mutta rikkonaisen sähköhärpäkkeen kyseessä ollen moisen asian selvittäisin ensimmäisenä.
-A-J-
Vastaa Viestiin