Automaatissa vikaa - ei vaihda 4 -> 5 vaihteelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Timo L. kirjoitti: 722.5 on se ensimmäinen 5-vaihteinen (1989->)
722.3 on "isojen moottoreiden" 4-vaihteinen. Paremmuus... hmm, miltä osin? Minkä pohjalta tuo 722.5 on muuten tehty, vai oliko tuolloin kyseessä uusi konstruktio?
Joskus Jarkko S vastaili tuon laatikon sopivuudesta minulle, ja tässä yhtydessä kertoili tuon loota olisi 722.4:n jatke. Olisi laitettu tähän lisäpyrstö :roll:

Jos vaan oikein muistan. Mutta tosiaankin joko 722.3:n tai 722.4:n pohjalta tehty lisäys.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Joo kyllähän mullakin kävi mielessä et siel joku sulake pitäis olla kun kerran on sähkö kyseessä.
Mut joskus muistelen että oli samanlainen keskustelu asiasta että ei viitonen toimi. Niin olikohan että akun kengän irrottaminen (puol tuntia)? olis auttanu siihen vikaan? Tuntuu vähän pöllölle mut eihän siinä mitään häviä jos kokeilee :lol:
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Ja mitenkähän tuon voisi testata/todeta/korjata
No ilmeisesti se kytkin on jäänyt pohjaan jos et ole huomannut kun se napsuu ja liikkuu laitettaessa pakkoneloselle ->vitoselle Sehän on normaalisti vaihdekepin kulku-urassa näkyvillä peittäen sen. Olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty? Mulla on tossa coupessa samanlainen. S asennossa laatikko vaihtaa vitoselle 80km/h
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Kyllähän se siellä napsuu puolelta toiselle. Sumutin kytkimeen crc;tä molemmille puolille mut arvaa oliko vaikutusta - ei.

Hyviä ehdotuksia joka tapauksessa. Pitää seuraavaksi lähteä tutkimaan sitä mahdollista sulaketta. (ja käyttää akun johtoo irti puoli tuntia) 8)
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

OT:
Aulis kirjoitti:Kyllähän se siellä napsuu puolelta toiselle. Sumutin kytkimeen crc;tä molemmille puolille mut arvaa oliko vaikutusta - ei.
Miten tuo käyttäytyi, kun se vielä toimi? Taisiis saiko siirrettyä helposti D-asennosta nelosasentoon? Serkkupojan C:ssä ei meinaa suosiolla vauhdissa (about 60 hm/h) siirtyä vaan pitää melkein pysähdyksissä vaihtaa. Moottori jurnuttaa turhan pienillä kierroksilla kaupunkiajossa (220 D). :(

t.
Risto
E500 – 211.070
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Ei todellakaan ollut, ei ole mitään ongelmaa siirtää valitsinta D-asennosta 4-asentoon. Mitään ei vain tapahdu, enää...

Missä se mahdollinen sulake sijaitsee? Ellei konehuoneessa ratin takana...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Aulis kirjoitti:Ei todellakaan ollut, ei ole mitään ongelmaa siirtää valitsinta D-asennosta 4-asentoon.
Ahaa. Kiitti.
Aulis kirjoitti:Missä se mahdollinen sulake sijaitsee? Ellei konehuoneessa ratin takana...
Öö. Eikös koko loota pimenisi, jos sen ohjaukselle tuleva sulake olisi mykkä? Vai onko tuo .5 ihan tavallinen automaatti mutta vain sähköohjatulla viitosella? 722.6:ssahan kytketään kaikki vaihteet sähköllä. Vai kui?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Roisto kirjoitti:
Aulis kirjoitti:Ei todellakaan ollut, ei ole mitään ongelmaa siirtää valitsinta D-asennosta 4-asentoon.
Ahaa. Kiitti.
Aulis kirjoitti:Missä se mahdollinen sulake sijaitsee? Ellei konehuoneessa ratin takana...
Öö. Eikös koko loota pimenisi, jos sen ohjaukselle tuleva sulake olisi mykkä? Vai onko tuo .5 ihan tavallinen automaatti mutta vain sähköohjatulla viitosella? 722.6:ssahan kytketään kaikki vaihteet sähköllä. Vai kui?

t.
Risto
Ihan varma en asiasta ole mutta sitä mieltä kuitenkin että kaikki muut vaihteet pelaa "mekaanisesti" ja 5 vasta sähköllä.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....vain viitonen ...muuten on vanha kunnon alipaine ohjattu :D
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Noniin missä sen sulakkeen pitäis sijaita?
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Löytyihän se sulake sieltä mutta ehjä näytti olevan. :evil:

Millekähän tässä alkais seuraavaksi?
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

Tenox kirjoitti:Jos kyseessä on sähkövika, niin onkohan tuollaisessa ylivaihdesysteemissä sulaketta? En siis asiasta mitään tiedä, mutta rikkonaisen sähköhärpäkkeen kyseessä ollen moisen asian selvittäisin ensimmäisenä.
Mulla laatiikko alkoi oireileen samalla lailla alkuun ettei suostunut vaihtaan nelosta päälle millään konstilla ja lopulta alkoi luistamaan, ja piti teettää täydellinen remontti eli uudet sisuskalut laatikkoon.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aulis kirjoitti:Löytyihän se sulake sieltä mutta ehjä näytti olevan. :evil:

Millekähän tässä alkais seuraavaksi?
Kysypä täältä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

tapve: Ja mitäs maksoi?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Heps! Olin muutaman päivän ilman yhteyttä niin ei siinä paljon kikkailla sitten :)

Elikkäs, jos sähköpuolella ei ole vikaa niin sitten on kitkalevyt kaputt.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

Aulis kirjoitti:tapve: Ja mitäs maksoi?
autoliike josta ostin auton hommasi varaosat, työn jouduin maksamaan itse n. 1000 euroa. eiköhän varaosat maksa ainakin samanverran, auto ehti olla mulla vajaa kolme kk. kun alkoi reistaileen.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

se kytkin kannattaa mitata vielä että toimiiko varmasti(ettei oo vaikka johto poikki).
kun on niin helppo tarkistaa.
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

"kun on niin helppo tarkistaa."

Eli miten?

Missä muualla vika voi olla sähköpuolella kuin sulakkeessa?
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

Helppo se ois mitata, kun tietäis että kuinka se toimii :oops:

Eli ei tullut mietittyä ihan loppuun asti..
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Missä muualla se vika voi olla sähköpuolella jos ei ole sulakkeessa? :shock:

Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa...?
Avatar
wictro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 22.11.2005 01:20
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja wictro »

sähköpuolella voi olla vikoja monessakin muussa paikassa.

jos se on "älykäs", eli siellä on joku piiri, tunnistin tms roinaa, niin jokainen niistä on mahdollinen vian aiheuttaja.

Johto voi olla poikki/ tai irronnut. liitin voi olla pois paikoiltaan.

Joku kytkin ei kytke, tai vaihtoehtoisesti irrota.

Joku noista voi aiheuttaa sen, että järjestelmä ei saa virtaa/tieto ei kulje, tai on vääränlaista. Tai jokin laite(solenoidi / rele / yms) on rikki.

nämä ovat mitattavissa perus yleismittarilla miltei kaikki, kun tietäis, että miten siellä on sitä johtoa vedelty, ja minne sen pitäisi johtaa.
W123 1983 230 TE
C107 1979 450 SLC
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa ja vitonen vain bonusta...?
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Entä onko ideoita mistä tuota alkais mittailemaan?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Aulis kirjoitti:Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa ja vitonen vain bonusta...?
Laatikko on pyrstöä lukuunottamatta 722.3, periaatteessa. Pieniä eroja on venttiilikoneistopuolella.

Eli nelonen on suora ja viitonen oikea ylivaihde.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Ei mitään uutta.

En ole alkanut vielä mihinkään toimenpiteisiin ongelman korjaamiseksi. Ensimmäisenä pitäis tietty tarkistaa se vaihteisto-öljyn määrä. Kummalta se tosin tuntuu että yhtäkkiä lähtis sen verran öljyä laatikosta että lakkaa isoin sähköllä toimiva vaihde toimimasta. Voisko se käyttäytyä noin jos öljyä olisi liian vähän?

Mitenkäs sellainen kun täällä kerrotaan laatikon olevan niin tarkka oikeasta öljystä, että voiko tuollainen vika johtua vääräntyyppisestä voiteluaineesta?

Se kummastuttaa, kun laatikko ei pitänyt eikä pidä mitään ääntä ja 1-4 vaihteet toimii ihan normaalisti. Kiinnostais tietää miten/mistä voisin alkaa tarkistelemaan sitä mahdollista sähkövikaa? Sulake ainakin oli ehjä! :roll:

Kiitoksia kaikille vastanneille, jään odottamaan uusia ideoita...
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

HELP??? :shock:
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No joko sinä tarkistit ne öljyt? Nehän pitäisi muutenkin tarkistella hieman useammin kuin kerran vuodessa.

Sulake ehjä?
Vanha sulake voi näyttää kaikin puolin ehyelta vaikka olisinkin toimimaton, ota sulake irti, ja putsaa liittimet ja laita UUSI sulake takaisin.

Toimiiko sulla pakkivalot? Oletko tarkistanut jo sen vaihekepin asennon tunnistimen?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Oletko tarkistanut jo sen vaihekepin asennon tunnistimen?
Eli miten?

Vaihoin äsken sulakkeen uuteen ja tarkistin vaihteistoöljyn joka oli punertavaa eikä haissut palaneelle tms... mitäs noista pakkivaloista?
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Niin pakkivaloista vaan sen verran että ne on yhteydessä siihen asennon tunnistimeen, eli jos ne ei toimi, ja muuta syytä ei löydy valojen toimimattomuuteen, niin silloin se on siinä asennontunnistimessa vika.

Paras keinohan siihen tunnistimen tarkastamiseen on ottaa se näkyvillä ja yleismittarilla mitata, tai virtakynällä koestaa. Samoten kun se sulake kannatta myös virtakykälla, eli tuleeko kumpaankin liittimeen tosiaan jännite silloin kun siihen pitäisi tulla (sulake paikallaan). Tuntuis siltä että sinne sulakkeelle pitäisi olla jatkuva virta ainakin silloin kuin auto on käynnissä.

Toivottavasti vika löytyy ja toivotaan ettei se olisi mikään maata kaatava homma.

-ristp
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kuka kertois meille mistä se laatikko ottaa tietonsa että milloin se pitää vaihtaa vitoselle? kierroslukumittarilta?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Vastaa Viestiin