Timo L. kirjoitti:
722.5 on se ensimmäinen 5-vaihteinen (1989->)
722.3 on "isojen moottoreiden" 4-vaihteinen. Paremmuus... hmm, miltä osin? Minkä pohjalta tuo 722.5 on muuten tehty, vai oliko tuolloin kyseessä uusi konstruktio?
Joskus Jarkko S vastaili tuon laatikon sopivuudesta minulle, ja tässä yhtydessä kertoili tuon loota olisi 722.4:n jatke. Olisi laitettu tähän lisäpyrstö
Jos vaan oikein muistan. Mutta tosiaankin joko 722.3:n tai 722.4:n pohjalta tehty lisäys.
Joo kyllähän mullakin kävi mielessä et siel joku sulake pitäis olla kun kerran on sähkö kyseessä.
Mut joskus muistelen että oli samanlainen keskustelu asiasta että ei viitonen toimi. Niin olikohan että akun kengän irrottaminen (puol tuntia)? olis auttanu siihen vikaan? Tuntuu vähän pöllölle mut eihän siinä mitään häviä jos kokeilee
Ja mitenkähän tuon voisi testata/todeta/korjata
No ilmeisesti se kytkin on jäänyt pohjaan jos et ole huomannut kun se napsuu ja liikkuu laitettaessa pakkoneloselle ->vitoselle Sehän on normaalisti vaihdekepin kulku-urassa näkyvillä peittäen sen. Olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty? Mulla on tossa coupessa samanlainen. S asennossa laatikko vaihtaa vitoselle 80km/h
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Aulis kirjoitti:Kyllähän se siellä napsuu puolelta toiselle. Sumutin kytkimeen crc;tä molemmille puolille mut arvaa oliko vaikutusta - ei.
Miten tuo käyttäytyi, kun se vielä toimi? Taisiis saiko siirrettyä helposti D-asennosta nelosasentoon? Serkkupojan C:ssä ei meinaa suosiolla vauhdissa (about 60 hm/h) siirtyä vaan pitää melkein pysähdyksissä vaihtaa. Moottori jurnuttaa turhan pienillä kierroksilla kaupunkiajossa (220 D).
Aulis kirjoitti:Ei todellakaan ollut, ei ole mitään ongelmaa siirtää valitsinta D-asennosta 4-asentoon.
Ahaa. Kiitti.
Aulis kirjoitti:Missä se mahdollinen sulake sijaitsee? Ellei konehuoneessa ratin takana...
Öö. Eikös koko loota pimenisi, jos sen ohjaukselle tuleva sulake olisi mykkä? Vai onko tuo .5 ihan tavallinen automaatti mutta vain sähköohjatulla viitosella? 722.6:ssahan kytketään kaikki vaihteet sähköllä. Vai kui?
Aulis kirjoitti:Ei todellakaan ollut, ei ole mitään ongelmaa siirtää valitsinta D-asennosta 4-asentoon.
Ahaa. Kiitti.
Aulis kirjoitti:Missä se mahdollinen sulake sijaitsee? Ellei konehuoneessa ratin takana...
Öö. Eikös koko loota pimenisi, jos sen ohjaukselle tuleva sulake olisi mykkä? Vai onko tuo .5 ihan tavallinen automaatti mutta vain sähköohjatulla viitosella? 722.6:ssahan kytketään kaikki vaihteet sähköllä. Vai kui?
t.
Risto
Ihan varma en asiasta ole mutta sitä mieltä kuitenkin että kaikki muut vaihteet pelaa "mekaanisesti" ja 5 vasta sähköllä.
Tenox kirjoitti:Jos kyseessä on sähkövika, niin onkohan tuollaisessa ylivaihdesysteemissä sulaketta? En siis asiasta mitään tiedä, mutta rikkonaisen sähköhärpäkkeen kyseessä ollen moisen asian selvittäisin ensimmäisenä.
Mulla laatiikko alkoi oireileen samalla lailla alkuun ettei suostunut vaihtaan nelosta päälle millään konstilla ja lopulta alkoi luistamaan, ja piti teettää täydellinen remontti eli uudet sisuskalut laatikkoon.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
autoliike josta ostin auton hommasi varaosat, työn jouduin maksamaan itse n. 1000 euroa. eiköhän varaosat maksa ainakin samanverran, auto ehti olla mulla vajaa kolme kk. kun alkoi reistaileen.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Missä muualla se vika voi olla sähköpuolella jos ei ole sulakkeessa?
Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa...?
Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa ja vitonen vain bonusta...?
Aulis kirjoitti:Onko se vitosvaihde ihan puhtaasti ylivaihde vai onko koko laatikon välitykset mitoitettu 1-5 vaihteille? Vrt onko 1-4 sama kuin tavallisessa 4-portaisessa laatikossa ja vitonen vain bonusta...?
Laatikko on pyrstöä lukuunottamatta 722.3, periaatteessa. Pieniä eroja on venttiilikoneistopuolella.
En ole alkanut vielä mihinkään toimenpiteisiin ongelman korjaamiseksi. Ensimmäisenä pitäis tietty tarkistaa se vaihteisto-öljyn määrä. Kummalta se tosin tuntuu että yhtäkkiä lähtis sen verran öljyä laatikosta että lakkaa isoin sähköllä toimiva vaihde toimimasta. Voisko se käyttäytyä noin jos öljyä olisi liian vähän?
Mitenkäs sellainen kun täällä kerrotaan laatikon olevan niin tarkka oikeasta öljystä, että voiko tuollainen vika johtua vääräntyyppisestä voiteluaineesta?
Se kummastuttaa, kun laatikko ei pitänyt eikä pidä mitään ääntä ja 1-4 vaihteet toimii ihan normaalisti. Kiinnostais tietää miten/mistä voisin alkaa tarkistelemaan sitä mahdollista sähkövikaa? Sulake ainakin oli ehjä!
Kiitoksia kaikille vastanneille, jään odottamaan uusia ideoita...
No joko sinä tarkistit ne öljyt? Nehän pitäisi muutenkin tarkistella hieman useammin kuin kerran vuodessa.
Sulake ehjä?
Vanha sulake voi näyttää kaikin puolin ehyelta vaikka olisinkin toimimaton, ota sulake irti, ja putsaa liittimet ja laita UUSI sulake takaisin.
Toimiiko sulla pakkivalot? Oletko tarkistanut jo sen vaihekepin asennon tunnistimen?
Niin pakkivaloista vaan sen verran että ne on yhteydessä siihen asennon tunnistimeen, eli jos ne ei toimi, ja muuta syytä ei löydy valojen toimimattomuuteen, niin silloin se on siinä asennontunnistimessa vika.
Paras keinohan siihen tunnistimen tarkastamiseen on ottaa se näkyvillä ja yleismittarilla mitata, tai virtakynällä koestaa. Samoten kun se sulake kannatta myös virtakykälla, eli tuleeko kumpaankin liittimeen tosiaan jännite silloin kun siihen pitäisi tulla (sulake paikallaan). Tuntuis siltä että sinne sulakkeelle pitäisi olla jatkuva virta ainakin silloin kuin auto on käynnissä.
Toivottavasti vika löytyy ja toivotaan ettei se olisi mikään maata kaatava homma.