
Oljypaineen lasku = kulunut moottori?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Oljypaineen lasku = kulunut moottori?
Mitä mieltä asiantuntijat ovat siitä, merkitseekö öljypaineen lasku ( otetaan esimerkiksi oma W124 200D ) sitä, että kone on ns. finaalissa ? Muistaisin joskus lukeneeni tekniikanmaailmasta, että ei sillä ole siihen vaikutusta. Kertokaa te viisaammat asian todellinen laita. 

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei siitä pidä huolestua jos paineet laskee tyhjäkäynnillä (käyntilämpöinen moottori) vähäsen.
Kunhan paine ei laske tyhjäkäynnillä alle 1 kiloon. Jos ne pysyy 1 kilon päälle ni kaikki pitäis olla suht ok.
Kato kuitenkin että sulla on oikee määrä öljyä koneessa.
Kaikissa (3) mersussa on ollu sama ongelma ja ei ole haitannu menoo.
Tästäkin on varmaan monia mielipiteitä.
Kunhan paine ei laske tyhjäkäynnillä alle 1 kiloon. Jos ne pysyy 1 kilon päälle ni kaikki pitäis olla suht ok.
Kato kuitenkin että sulla on oikee määrä öljyä koneessa.
Kaikissa (3) mersussa on ollu sama ongelma ja ei ole haitannu menoo.
Tästäkin on varmaan monia mielipiteitä.
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 27.01.2006 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Ihan siksi vaan kyselen, että kun olen( olin ) myymässä omaa kaunotartani, niin ostajaehdokas hakkui sen aivan paskaksi kun hän ajoi sen todella kuumaksi ( öljyinä mobil1 ja niillä takana 7000km jolloin viskositeetti laskee..) ja oljypaineet laskivat noin 1,5 tai 1,75 paikkeille. Ei kuulemma moottori kestä enää vuotta...Eipä silti, hänen mielestään auto oli muutenkin todella huono. mm kommentti " Onpa sattunut yhteen autoon vikoja" tuli kuultua tuolla reissulla. Ja kaikki muut on aina kehunut kuinka hieno se on..kummallista 

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Varmasti kestää pidempää kun vuoden.E.E.J Ukkonen kirjoitti:Ihan siksi vaan kyselen, että kun olen( olin ) myymässä omaa kaunotartani, niin ostajaehdokas hakkui sen aivan paskaksi kun hän ajoi sen todella kuumaksi ( öljyinä mobil1 ja niillä takana 7000km jolloin viskositeetti laskee..) ja oljypaineet laskivat noin 1,5 tai 1,75 paikkeille. Ei kuulemma moottori kestä enää vuotta...Eipä silti, hänen mielestään auto oli muutenkin todella huono. mm kommentti " Onpa sattunut yhteen autoon vikoja" tuli kuultua tuolla reissulla. Ja kaikki muut on aina kehunut kuinka hieno se on..kummallista

Jos paineet nousee ylös kun pikkasen laittaa kaasua ni ei mitään ongelmaa pitäisi olla.
Ainahan ostaja ehdokas haukkuu tavaran että saa hintaa alemmas.


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
paineet
Hyväthän noi paineet ovat. Jos ostaja ei tykkää, vaihda jotkut tosi paksut öljyt, pysyy paineet ylhäällä
Mutta niinhän se on että kun suomalainen ostaa auton, on se kallis täynnä vikoja oleva paska. Sitten kun hän sen (kuitenkin!) ostaa ja tutuilleen esittelee, on se halpa, viaton ja upea peli
Kaikkea sitä ihminen tekee jotta saisi auton halvemmalla...

Mutta niinhän se on että kun suomalainen ostaa auton, on se kallis täynnä vikoja oleva paska. Sitten kun hän sen (kuitenkin!) ostaa ja tutuilleen esittelee, on se halpa, viaton ja upea peli
Kaikkea sitä ihminen tekee jotta saisi auton halvemmalla...
Ex monta W-kirjainta.
- Dieselmies
- Vakiokalustoa
- Viestit: 135
- Liittynyt: La 07.08.2004 19:38
öljynpaineet
Minun tähtikeulassa on ollut tällaiset öljynpaineet viisi vuotta sitten ja silloin autolla oli ajettu 340000 km ja nyt mittarissa on 430000 km ja hyvin hyrrää ja paineet riittää :
lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 700 r/min 1,4 bar 1000r/min 3 bar ja 3000 r/min 4,5 bar .Nämä lukemat mittasin ottamalla öljykellon pois ja laittamalla viisarimittarin paikoilleen kun epäilin että öljykello on mennyt niinkuin olikin, kun ei näyttänyt tyhjäkäynnillä kuin 0,5 bar meni kello vaihtoon ja paineet nousivat 


W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
W 212 350 CDI -09
Paskapuhetta, tyyppi yritti ihan selkeästi polkea hintoja. Olisit pyytänny tänne foorumille kaverin keskustelemaan "ennustuksestaan"!E.E.J Ukkonen kirjoitti:ostajaehdokas hakkui sen aivan paskaksi kun hän ajoi sen todella kuumaksi ( öljyinä mobil1 ja niillä takana 7000km jolloin viskositeetti laskee..) ja oljypaineet laskivat noin 1,5 tai 1,75 paikkeille. Ei kuulemma moottori kestä enää vuotta...

Meikällä on dieselkoneessa aivan sama ilmiö. Täyssynteettistä 5W50 oljyä käytettäessä motarinopeuksien jälkeen paineet laskee 1,2-1,5 bar paikkeille jos käytän puolisynteettistä niin silloin 1,5-1,8 bar. Sehän on aivan normaalia kun öljyä lämmitetään niin se notkistuu. Eri öljytyypit käyttäytyvät eri tavalla.
Silloin kannattaa olla huolestunut jos mittari huitelee 1bar nurkilla. Raskaan vaununvetosession jälkeen kesäkuumalla tämäkin on normaalia, silloin konetta ei saa päästää tyhjäkäynnille heti rasituksen jälkeen. Välttämättä silloinkaan kysymys ei ole koneen huonosta kunnosta vaan karstoittumisesta, suodattimesta, väärän tyyppisistä öljyistä tai öljypumpusta. Öljynpainemittari ei mittaa kuin yhtä osa-aluetta moottorista.
Sinänsä me vanhojen autojen ystävät olemme vahvoilla koska fyysisesti öljyn kiertoa mittaava mittari on informatiivisempi kuin varoitusvalo.
Ajelin -87 200D:llä n.200tkm ja lämpöisenä tyhjäkäynnillä paine oli aina tuon n.1,5 kiloa.
Ei se muuttunut tuona aikana miksikään. Sama -95 200 D:ssä,
joka oli entinen taksi, kun ostin. Pois vaihtaessani tosin autokaupan myyjä kehui sitä ongelmajätteeksi. Mittarissa n.650 tkm. Päästöt ok, ym. Ja tuo auto tulee yhä
vastaan lähes päivittäin, enkä usko sille ihmeempiä tehdyn.
110 D Vito sensijaan, johon sen vaihdoin...... jouti mennä vaihtoon pian.
Ei se muuttunut tuona aikana miksikään. Sama -95 200 D:ssä,
joka oli entinen taksi, kun ostin. Pois vaihtaessani tosin autokaupan myyjä kehui sitä ongelmajätteeksi. Mittarissa n.650 tkm. Päästöt ok, ym. Ja tuo auto tulee yhä
vastaan lähes päivittäin, enkä usko sille ihmeempiä tehdyn.
110 D Vito sensijaan, johon sen vaihdoin...... jouti mennä vaihtoon pian.
Mites bensakoneet, esim. 230E?
Paineet kolmessa ajon aikana koko ajan. Liikennevaloissa tms. välillä laskee ihan pikkuisen. Kun hipaisee kaasua on tapissa taas. Niinkö pitää ollakin?
Ihan vaan uteliaisuuttani.
Kone hyrrää nätisti kyllä, ei minkäänlaisia nykimisiä edes kovilla pakkasilla ole ollut.
Paineet kolmessa ajon aikana koko ajan. Liikennevaloissa tms. välillä laskee ihan pikkuisen. Kun hipaisee kaasua on tapissa taas. Niinkö pitää ollakin?
Ihan vaan uteliaisuuttani.
Kone hyrrää nätisti kyllä, ei minkäänlaisia nykimisiä edes kovilla pakkasilla ole ollut.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Öljynpaine, tehtaan arvot
W124 moottorin 603 (diesel) diesel minimiarvot tehtaan korjauskäsikirjojen mukaan ovat tyhjäkäynnillä 0,3 bar ja kierroksilla 3000 rpm 3 bar. Kyllä tällä perusteella aiheenne alhaisesta öljynpaineesta ovat turhia. Jos öljynpaine tyhjäkäynnillä on yli 1 bar on asiat hyvin.
Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita että kaikki on kunnossa. Paksulla öljyllä eli suuri SAE -luku, alhainen moottorin lämpötila tai tukkimalla tiettyjä öljykanavia saa moottoriin korkean öljynpaineen. Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita, että öljy kiertää ja jäähdyttää. Ei järkeä pidä korvata voimalla. Olenkohan minä ihan hakoteillä?
Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita että kaikki on kunnossa. Paksulla öljyllä eli suuri SAE -luku, alhainen moottorin lämpötila tai tukkimalla tiettyjä öljykanavia saa moottoriin korkean öljynpaineen. Ei korkea öljynpaine välttämättä tarkoita, että öljy kiertää ja jäähdyttää. Ei järkeä pidä korvata voimalla. Olenkohan minä ihan hakoteillä?
^Aivan näin, korkea öljynpaine voi kertoa tukoksista, tms.
Kaverikin ihmetteli 200D paineita, kun oli n. 2 bar tyhjäkäynnillä ja heti kun kaasuun koski, mittari nousi maksimilukemille. Jenkeissä kun hän ei ollut tottunut edes noin korkeita paineita näkemään.
Mutta huolestuisin jos öljynpainemittari olisi jatkuvasti pohjassa...
Kaverikin ihmetteli 200D paineita, kun oli n. 2 bar tyhjäkäynnillä ja heti kun kaasuun koski, mittari nousi maksimilukemille. Jenkeissä kun hän ei ollut tottunut edes noin korkeita paineita näkemään.
Mutta huolestuisin jos öljynpainemittari olisi jatkuvasti pohjassa...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Arvailua...
Voinhan toki olla aivan väärässäkin, mutta jos varsinkin nämä muihin automerkkeihin paremmin perehtyneet ihmiset arvostelevat mersujen öljynpaineita, voisiko syy olla tuossa mittarissa, jota ihan joka merkistä ei löydy...Eli kun ei pääsee vertailemaan, niin on helppoa arvostella.
Eiköhän luoteta vaan siihen, että sama "vika" näitä mersunlinttanoita on vaivannut iänpäivän, muttei se ole menoa liiemmälti haitannut
Sama "vika" omassa bensapelissäkin, tyhjäkäynnillä kone kuumana paineet 2 - 2 1/2, mutta vähän kierroksia ni kyl se tapiin nousee.
Eiköhän luoteta vaan siihen, että sama "vika" näitä mersunlinttanoita on vaivannut iänpäivän, muttei se ole menoa liiemmälti haitannut

Sama "vika" omassa bensapelissäkin, tyhjäkäynnillä kone kuumana paineet 2 - 2 1/2, mutta vähän kierroksia ni kyl se tapiin nousee.
Mitä niitä mittareita tarkkailemaan, onnellisia ovat ne kuskit joilla ei moisia mittareita ole häiritsevästi näkökentässä
w202 kosessa ei ole ölympainemittaria mutta siinä minimi öljynpaine lämpimänä tyhjäkäynnillä saa olla 0.3 bar, ja silloin tilanne on vielä "ok" mielestäni aika alhainen, mutta näin ovat insinöörit laskeneet, tekniikka kehittyy...

w202 kosessa ei ole ölympainemittaria mutta siinä minimi öljynpaine lämpimänä tyhjäkäynnillä saa olla 0.3 bar, ja silloin tilanne on vielä "ok" mielestäni aika alhainen, mutta näin ovat insinöörit laskeneet, tekniikka kehittyy...
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Ei haittaa siinäkään mitään. Samaten putoo mullakin bensa koneessa paineet alas lämpimällä koneella. Tais olla minimissään lähelle kiloo. Ja ei ole tuntunu vielä missään.honkonen kirjoitti:Mites bensakoneet, esim. 230E?
Paineet kolmessa ajon aikana koko ajan. Liikennevaloissa tms. välillä laskee ihan pikkuisen. Kun hipaisee kaasua on tapissa taas. Niinkö pitää ollakin?
Ihan vaan uteliaisuuttani.
Kone hyrrää nätisti kyllä, ei minkäänlaisia nykimisiä edes kovilla pakkasilla ole ollut.
Niin no, käyntiähän se tyhjäkäyntikin on. Nykyään pyritään nesteitä vatkaamaan koneissa kuin koneissa pelkästään tarpeen vaatiessa => vaikuttaa kulutukseen.Benzo kirjoitti:w202 kosessa ei ole ölympainemittaria mutta siinä minimi öljynpaine lämpimänä tyhjäkäynnillä saa olla 0.3 bar, ja silloin tilanne on vielä "ok" mielestäni aika alhainen
Mulla 3.0i kone käyttäytyy ihan samallalailla, heti käynnistymisen jälkeen nousee kolmen kieppeille ja pysyy siellä. Kone toimii hyvin. Sitä en tiedä siis, että onko normaalia.honkonen kirjoitti:Mites bensakoneet, esim. 230E?
Paineet kolmessa ajon aikana koko ajan. Liikennevaloissa tms. välillä laskee ihan pikkuisen. Kun hipaisee kaasua on tapissa taas. Niinkö pitää ollakin?
Ihan vaan uteliaisuuttani.
Kone hyrrää nätisti kyllä, ei minkäänlaisia nykimisiä edes kovilla pakkasilla ole ollut.
EDIT: Tyhjäkäynnillä paikoillaan laskee noin kahden tuntumaan.
Viimeksi muokannut Tenox, Ma 30.01.2006 01:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-A-J-
Öljynpaine
Jos öljynpaineet laskee niin se voi merkitä myös kansipahvia joka on korkkaamis pisteessä!
Vanhassa vara parempi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Öljynpaine
No tuohan kuulostaa aika hurjalle.Jamppi79 kirjoitti:Jos öljynpaineet laskee niin se voi merkitä myös kansipahvia joka on korkkaamis pisteessä!

Kyllä sillon jos se pahvi on korkannu öljykanavan kohdalta ja kusee paineen esim. vesitilaan.
Mutta sillonhan siellä on jo muutkin puurot sekasin kun vaan pelkästään "alhaiset" paineet.
Taitaa olla tuo matala öljynpaine tyhjäkäynnillä ihan mersun ominaisuus ennemmin kun vika.

Ja eikös Merssun öp-mittari ole sähköinen? Sähköisellä mittarilla on aina oma virhemarginaalinsa johon vaikuttaa laitteen ikä, johtojen liitokset, johdon pituus jne. Luotettavan tuloksen saa ainoastaan laadukkaalla mekaanisella mittarilla.
Mutta kyllä nuo 1 bar paineet lämpösenä joutokäynnillä on ihan OK.
Itsellä Opelin kilpamoottorissa, jossa on suurteho pumppu, normi Helixeillä oli paineet lämpimänä luokkaa 0.5 - 0.6 bar ja keirroksilla 2.5 -3.0 bar, Castrolin kilpa-öljyillä paineet hieman nousivat vaikka viskositeetti oli alhaisempi/notkeampi. Öljyissäkin siis on eroja.
Tuossa mun tenavassa, paineet laskee lämpimänä kanssa siihen 1 bar tuntumaan ja kierroksilla tappiin, eli ollaan me vaan tyytyväisiä, ku on vakiona jo kunnon pumput.
Mutta kyllä nuo 1 bar paineet lämpösenä joutokäynnillä on ihan OK.
Itsellä Opelin kilpamoottorissa, jossa on suurteho pumppu, normi Helixeillä oli paineet lämpimänä luokkaa 0.5 - 0.6 bar ja keirroksilla 2.5 -3.0 bar, Castrolin kilpa-öljyillä paineet hieman nousivat vaikka viskositeetti oli alhaisempi/notkeampi. Öljyissäkin siis on eroja.
Tuossa mun tenavassa, paineet laskee lämpimänä kanssa siihen 1 bar tuntumaan ja kierroksilla tappiin, eli ollaan me vaan tyytyväisiä, ku on vakiona jo kunnon pumput.

[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
WEE201 kirjoitti:Ja eikös Merssun öp-mittari ole sähköinen? Sähköisellä mittarilla on aina oma virhemarginaalinsa johon vaikuttaa laitteen ikä, johtojen liitokset, johdon pituus jne. Luotettavan tuloksen saa ainoastaan laadukkaalla mekaanisella mittarilla.
Mutta kyllä nuo 1 bar paineet lämpösenä joutokäynnillä on ihan OK.
Itsellä Opelin kilpamoottorissa, jossa on suurteho pumppu, normi Helixeillä oli paineet lämpimänä luokkaa 0.5 - 0.6 bar ja keirroksilla 2.5 -3.0 bar, Castrolin kilpa-öljyillä paineet hieman nousivat vaikka viskositeetti oli alhaisempi/notkeampi. Öljyissäkin siis on eroja.
Tuossa mun tenavassa, paineet laskee lämpimänä kanssa siihen 1 bar tuntumaan ja kierroksilla tappiin, eli ollaan me vaan tyytyväisiä, ku on vakiona jo kunnon pumput.
W123:ssa on ihan mekaaninen painekello. Menee ihan letkulla öljy suodattimen juuresta mittarille.
W124:ssa jo taitaa muuttua sähkösex tiedox se. (ihan varma en ole)
mulla 123 300d tiputti paineet "vauhdikkaan" menon jälkeen johonkin 0,75 tienoille tyhjäkäynnillä kun käytin öljyinä teboilin diamond 5W40 täyssynteettitisiä. eipä tuosta ollut mitään haittaa, ajoin tuolla autolla yli 60tkm eikä siinä ilmennyt koskaan minkäänlaista kolinaa, kilinää tms. ja oli muutenkin tosi pirteä peli ettei se ainakaan alhaisten paineiden vuoksi hajonnut
Tuo sama 0.3barin raja on ollut mersun koneissa aina.Benzo kirjoitti:
w202 kosessa ei ole ölympainemittaria mutta siinä minimi öljynpaine lämpimänä tyhjäkäynnillä saa olla 0.3 bar, ja silloin tilanne on vielä "ok" mielestäni aika alhainen, mutta näin ovat insinöörit laskeneet, tekniikka kehittyy...



Joo pitipä käydä tarkistamassa, mekaaninen näyttää olevan ainaki tossa W201:ssä, tai ainaki tossa mun '84:ssa uudemmista en tiedä?Manu300cea24 kirjoitti:W123:ssa on ihan mekaaninen painekello. Menee ihan letkulla öljy suodattimen juuresta mittarille.
W124:ssa jo taitaa muuttua sähkösex tiedox se. (ihan varma en ole)
Tuli myös puhuttua hieman palturia noista paineista, 2 kilossa näyttäs pysyvän lämpösenä, joutokäynnillä...mutta anyway.

[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 160
- Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi