W201 madallus

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

190E madallus ralläkällä.

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Kannattaako 190E mersun jousia katkaista itse?

Tuleeko niistä hyvät, jos katkaisee, että kyyti ei ole kuoppaista?

Kertokaa kokemuksia.

Kiitos jo etukäteen.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Elä mee katkomaan, säästä suoraan se raha jousiin tai koko alustasarjaan

Mulla oli kuukauden keulassa katkastut ja en kyl suosittele kenellekkään, kaiken lisäksi se on laitonta katkaista niitä. Keula oli kuin mato ajaa vaikka on sportiline alusta tuossa mersussa!! Elä katkase, ostat jouset ja myyt sitten myöhemmin ehjät pois, kyl niitä joku tarvii.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

tovayryn kirjoitti:
Mulla oli kuukauden keulassa katkastut ja en kyl suosittele kenellekkään, kaiken lisäksi se on laitonta katkaista niitä. Keula oli kuin mato ajaa vaikka on sportiline alusta tuossa mersussa!! Elä katkase, ostat jouset ja myyt sitten myöhemmin ehjät pois, kyl niitä joku tarvii.
No laitonta se ei ainakaan ole 100varmasti :!:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

no huh.. mä joo aattelin että meinaat kattoa laskee :lol:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Kyllähän ne laikkamadallukset kuuluu niihin amis DX:iin...
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

tovayryn kirjoitti:Mulla oli kuukauden keulassa katkastut ja en kyl suosittele kenellekkään, kaiken lisäksi se on laitonta katkaista niitä...
Ei se edelleenkään lainvastaista ole, parhaan lopputuloksen tavoittelu voikin sitten olla ihan toinen juttu....

Tuo on tietääkseni edelleen voimassaolevaa tietoa: *KLIK* ja siitä otsikon "Hyväksyttävät madalluskeinot" jälkeen kun alkaa lukea lakia.... :D
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Niin ei kannata lyhentää rälläkällä?
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

no sehän riippuu ihan mitä olet hakemassa....
Jos ainoa kriteeri on ulkonäkö niin samahan se on rälläkällä vetäistä kiekkaa huis veks...(ajaa varmaan saman asian kuin PAHANEN jousisarja).
Jos taas kyyti ja ajoominaisuudet pitää olla balanssissa niin sitten ostat kunnolliset jouset. -->kaikista parhaan kombinaation saat oikealla alustasarjalla...=jouset ja iskarit.
(itse en enää osta muutakuin alustasarjan-->sen verran olen oppinut)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Olen harrastanut rälläkkämadalluksia, ja ihan tyytyväinen olen ollut. En tosin ole mitään äärimmäisiä "tontituksia" harrastanut, vain hiukan, kierros tai puoli.

Ainakin halpa, ei maksa kuin vaivan, jos saa itse tehtyä. Aihiona voi käyttää ainakin w201:ssä jäykempiä w124:en jousia. Kokeilemmalla selviää. Jos työn teetättää, kannattaa silloin laittaa oikea madallussarja.
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Jube sinä ole katkaissut rälläkällä omat jouset.

Kerro tuliko niistä ihan hyvät ajettavuudelta?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kova88 kirjoitti:Jube sinä ole katkaissut rälläkällä omat jouset.

Kerro tuliko niistä ihan hyvät ajettavuudelta?
No ihan ok!
Ei ne nyt yhtä hyvät oo ku kunnon madallusjouset, mutta ei se samanlaiseksikkaan mee ku corolla ku katkasee jousia...

Kokeile!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Matala jousi tarvii lyhyemmän iskun vaimentimen :idea: Normaali vaimennin ja lyhennetty jousi = kumipallo ajettavuudeltaan :!: Varmaan rälläkkä jouset toimis jollakin tavalla Bilstein Sprintin kanssa, ainut että tulee pinta kova :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Jube oli kuitenkin ajettava, että ei tarvinnu mennä hammaslääkäriin tuon jälkeen?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kova88 kirjoitti:Jube oli kuitenkin ajettava, että ei tarvinnu mennä hammaslääkäriin tuon jälkeen?
Ei tarvinnu, mutta kuten mikko sanoi niin eihän tuo vakio iskari ja lyhyt jousi koskaan oo paras mahdollinen...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Taitava mieshän lyhentää iskarin vartta madalluksen verran ja vääntää siihen uudet kierteet. :)
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

PM kirjoitti:Taitava mieshän lyhentää iskarin vartta madalluksen verran ja vääntää siihen uudet kierteet. :)
Mutta siltikään vakion, jo vähän kuluneen "öljypumpun" vaimennusteho ei riitä. Kun ovat aika jäykät, ku oot pätkiny niitä kiekuroita...
Eikö riitä ku vaihdat yksinänniset jousikumit sinne jousten yläpäähän?
Eikös se ajettavuus kuiten aika tärkeä asia kans...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Mut jos on varaa ajaa mersulla ja ostaa siihen bensaa/dieseliikin niin kait sillon on varaa ostaa jousetki! ei nyt nii kalliit oo! Jos ei oo niin sillo on sama ostaa se dexi, jää rahaa muuhunki.
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Niin eihän ne hirveen kalliita oo, mutta menee rahaa mersun maalamiseen.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

No ei siinä ainakaan paljoa häviä jos itse katkasee. Jää kuitenkin vanhat jouset yli jos ostaa madallusjouset ja niiden arvo ei ole kuiteskaa mitää.
Eli poikki vaa jos ei tyydytä ni ostaa sitte ne jouset.
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Toinen vajaa 2v vanha jousi meni poikki edestä. Oliko nuilla KL:n jousilla 2v takuu ? Vois samalla vaihtaa koko alustan hiukan jäykempään mutta pitäis kuitenkin saada aika progressiivinen jousitus kun täällä Oulussa on niin julmetusti mukulakivikatuja :cry: Jos hakee H&R:ää hiukan löysempää mutta sitten vakaajilla tukee kaarreajo-ominaisuuksia niin mikähän se olisikaan sopiva jousisetti ?
P. Lanttola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Lähinnä homma on niin että jos erotat hyvän alustan huonosta niin voit katkaista. Jos taas et tiedä tuon taivaallista käyttäytyykö auto yhtään niinkuin sen pitää isommissa heitoissa ja ääritilanteissa niin ei ehkä kannata mennä hirveästi katkomaan.

Samoten jousen lyhennyksen määrä vaikuttaa, jos sentin katkaisee päästä niin ei varmaan kukaaan huomaa eroa mutta jos vetää niin paljon että korkeimmillakin jousenkumeilla on 100mm madallusta niin saattaa jo mennä aika jäykäksi.

Kovin monet madallusjouset ei myöskään tartte lyhyempiä iskareita. Ne ovat lähinnä sen takia että matalakin jousi pysyy paikoillaan ulosjoustossa. Useimmat 40mm madallusjouset kyllä ovat pysyneet tähän asti.
Sen sijaan jäykemmät iskarien olisi hyvä olla, tai ainakin uutta vastaavat kunnoltaan. Nimittäin jos vakiojousilla iskarien vaimennusteho ei riitä niin tilanne vaan pahenee madallusjousilla.
Kova88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ke 11.01.2006 10:31

W201 madallus

Viesti Kirjoittaja Kova88 »

Paljonko on 40mm madallusjousien pituus etu- ja takapäässä?

17,5mm kierrevahvuus jouselle.

Madallan itse rälläkällä niin pitäs tietää, että montako kierrosta 40mm on?
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Otat eka puol kierrosta pois. Jos ei tipu tarpeeks, niin sit toinen puol kierrosta.
Huomaa että hienosäätöä voi sitten tehdä niillä jousenkumeilla jopa pari senttiä.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Etujousissa 3kierrosta on ~110-120mm madallusta :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
ML65
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1646
Liittynyt: Ti 14.12.2004 20:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja ML65 »

Jopas on virityksiä :lol:
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Jubella asialliset madalluslukemat.. :lol:
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

salesone kirjoitti:Jubella asialliset madalluslukemat.. :lol:
Tuosta allekirjoituksessa näkyvästä punaisesta katkaisin edestä 3kierrosta ja takaa 2kierrosta...

Madallusta tuli edestä 110-120mm ja takaa 70-80mm :)

Vakiorenkailla ja peltivanteilla maavaraa oli muutama sentti, eli tontissa oli :wink:
Kuvassa on alla 215/45 ja 245/45 17" rengastus, eli renkaat nostaa maavaraa aikalailla...

Mun mielestä tulee sopiva jos edestä 2 ja takaa 1 kierros...

Olettaen, että auto on sikakorkee, eli jouset ei ole yhtään kuoleutuneet ja painuneet jo valmiiksi kasaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

mitäs mieltä kokeneemmat on.. Minun w201 tippuu semmosen 4cm ja alle on tulossa 16" vanteet. Pitäisköhän profiili olla 50 vai 55?? ja 205 leveät. Ja käykö 2.0 bensamersun madallusjouset 190D:hen??
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Jake87 kirjoitti:mitäs mieltä kokeneemmat on.. Minun w201 tippuu semmosen 4cm ja alle on tulossa 16" vanteet. Pitäisköhän profiili olla 50 vai 55?? ja 205 leveät. Ja käykö 2.0 bensamersun madallusjouset 190D:hen??
Kyllä se viiskymppinen on parempi. Siinä on kuitenkin riittävästi kumia että voi ajella ihan "normaalisti" Se 55 otti ainakin meikäläisellä madalluksen jälkeen kaaren etureunaan töyssyissä. 50.sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa...
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Vastaa Viestiin