Penkinlämmittimen nappulan valot vilkkuu. Miksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Penkinlämmittimen nappulan valot vilkkuu. Miksi?

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Eli mikä tämä kyseinen ominaisuus mahtaa olla? Ilmaantuu varsinkin näin kylmemmällä ilmalla. Vähän aikaa (alle minuutin ehkä) lämmitin toimii "normaalisti", jonka jälkeen nappulan valot alkaa vilkkua eikä penkki lämpene. Ominaisuus ilmenee sekä vänkärin että kuskin penkissä molemmilla tehoasennoilla.
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

Kuinka kauan ne vilkkuu?
Yleensä ne rupeaa vilkkumaan kun jännite on liian alhaalla. Kylmä ilma ja starttauksen jälkeen yleensä näin käy. Onko akku kuinka vanha?

Itsellä kun välkkyi nua valot huonolla akulla niin laitoin lämmitimet eka puolelle teholle ja hetkenpäästä vasta täydelle niin sai penkit nopeampaa lämpimäksi.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Merkkivalojen vilkkuminen johtuu jännitteen vähyydestä. Autossa on systeemi, joka kytkee toissijaisia varusteita automaattisesti pois käytöstä, kun virta ei kaikille riitä. Näitä ovat mm. penkin- ja takalasinlämmittimet. Kun jännite kasvaa, laitteiden toiminta jatkuu normaalisti.

Esiintyy hyvinkin pakkaskeleillä, jos akku ei pääse kunnolla latautumaan esim. lyhyillä matkoilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Kiitosta tiedosta. Akku alkaakin lähenellä pian eläkeikää.
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Huomasin saman omassa ja totesin samalla että ns. jälkihehkun aikana ainakin virta ei tuppaa riittämään täydellä teholla penkinlämmittäjille vaikka akku onkin uudehko.
Mb c220cdi -99
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Isompi laturi auttaa kovasti asiaa, omassa oli 80 amppeerinen, ja ikinä ei valot vilkkuneet vaikka oli molemmat grillit päällä, takalasin lämppäri, puhallin täysillä, valot päällä jne.

Monissa saksantuonneissa on 55 amppeerinen laturi, ja sellaisen saakin polvilleen melko helposti.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mauri H. kirjoitti:Isompi laturi auttaa kovasti asiaa, omassa oli 80 amppeerinen, ja ikinä ei valot vilkkuneet vaikka oli molemmat grillit päällä, takalasin lämppäri, puhallin täysillä, valot päällä jne.

Monissa saksantuonneissa on 55 amppeerinen laturi, ja sellaisen saakin polvilleen melko helposti.
Mistä tuon laturin ampeerimäärän saa selville?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Timo L. kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Isompi laturi auttaa kovasti asiaa, omassa oli 80 amppeerinen, ja ikinä ei valot vilkkuneet vaikka oli molemmat grillit päällä, takalasin lämppäri, puhallin täysillä, valot päällä jne.

Monissa saksantuonneissa on 55 amppeerinen laturi, ja sellaisen saakin polvilleen melko helposti.
Mistä tuon laturin ampeerimäärän saa selville?


Se lukee siinä laturin kyljessä olevassa kilvessä.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Omassa saksantuliaisessa (211) on pikkulaturi, joka näyttää ihan perinteiseltä ilmajäähdytteiseltä mallilta.

Eikös tehokaammat ole tässä mallissa vesijäähdytteisiä?

Latausteho voisi olla näillä keleillä parempi (ja lisälämmitintä käytettäessä ehdoton), mutta varaosana tämän kuvittelisi olevan merkittävästi vesijäähdytteistä halvempi.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Mistä tuon laturin ampeerimäärän saa selville?
Laturin tyyppikilvessä se lukee, mutta omassa oli lisävarustekoodina 910 vahvempi laturi (vakio turbossa aina 70 amppeeria, vahvistettu on 80. Uudemmissa malleissa jopa 90).
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

meikäläisen saksantuonti E220T -95:ssä on 90:nen laturi, lukee siinä laturin peräpään muovikannessa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 778
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Vesilauhdutteiset laturit oli W210:ssä, W211 palas takaisin ilmajäähdytteisiin. Näin muistelisin.
Tiedät paikan, kokeile
Vastaa Viestiin