Laatikon paineensäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Laatikon paineensäätö

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Mitenkäs tästä säädetään painetta, kun laatikko on se uudempi missä ei ole sitä kumituttia vaan se vaalea sakara, joka ei käänny kuin vajaa puoli kierrosta
Laatikko on siis 722.4 -94
Viimeksi muokannut ajk1977, Ma 06.02.2006 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mb c220cdi -99
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Täytyy puukkoa käyttää siihen vaaleeseen muoviin ja poistaa pala niin rupee kääntymään ympäri asti :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Selvä homma.
Sen verran vielä utelen, että onko sillä samankaltaista vaikutusta jos sen nappulan murjoo ja kääntelee sitten kuin siinä vanhemman mallisessa on säätövaraa vaikka kuinka?
Ja minkäköhän takia tähän insinöörit on suunnitelleet semmoisen palikan ettei se suosiolla käänny kuin sen n. puoli kierrosta??

Siis perimmäinen ongelmahan on se 2-3 välinen vaihto, eli kierrokset hetkeks nousee siinä kohtaa.
Mb c220cdi -99
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

ajk1977 kirjoitti:Selvä homma.
Sen verran vielä utelen, että onko sillä samankaltaista vaikutusta jos sen nappulan murjoo ja kääntelee sitten kuin siinä vanhemman mallisessa on säätövaraa vaikka kuinka?
Ja minkäköhän takia tähän insinöörit on suunnitelleet semmoisen palikan ettei se suosiolla käänny kuin sen n. puoli kierrosta??

Siis perimmäinen ongelmahan on se 2-3 välinen vaihto, eli kierrokset hetkeks nousee siinä kohtaa.
-Monesti vaijerin säätö tiukemalle auttaa tähän vaivaan. Ruiskutuspumpun kyljessä oleva rasian säätö ja vaijerin säätö on saatavissa näin sopivaan balanssiin. Kokeilemalla selviää. Viimesenä konstina nostaisin sitten paineita.
250TD -86, 260E LANG -90
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Joo koitin sitä vaijeria säädellä. Tokihan se siitä parani, mutta ei oikein viimeisen päälle hyvä ole vieläkään.
Mb c220cdi -99
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

romu kirjoitti:[-Monesti vaijerin säätö tiukemalle auttaa tähän vaivaan. Ruiskutuspumpun kyljessä oleva rasian säätö ja vaijerin säätö on saatavissa näin sopivaan balanssiin. Kokeilemalla selviää. Viimesenä konstina nostaisin sitten paineita.
Nuo on niin makuasioita - minä nostan paineet tappiin ekana ja sitten aletaan etsimään muita säätöjä jos on tarvis :wink:
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Kyllä näin, mutta edelleen siihen perimmäiseen kysymykseen eli voiko sitä uudemman mallista kiertää enemmän kuin sen puolisen kierrosta ja vaikuttaako se??
Mb c220cdi -99
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mites muuten bensa vehkeessä tehään kun mulla on sama ongelma elikkä 2 - 3 väli ns. luistaa varsinkin kylmänä.
Auttaako siellä pelkästään paineen nosto?
Laatikko taitas olla 722.5.

Osaatteko muuten sanoo että miten tämä ko. laatikko kestää hinausta jos tarve vaatii? Että liekkö se nyt kahdella öljypumpulla vai yhdellä?
Ei ole nyt tarvetta vedellä kun vielä kulkee omin avun mutta jos tilanne sitä vaatii ni miten on ?
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

XUX63 kirjoitti:
romu kirjoitti:[-Monesti vaijerin säätö tiukemalle auttaa tähän vaivaan. Ruiskutuspumpun kyljessä oleva rasian säätö ja vaijerin säätö on saatavissa näin sopivaan balanssiin. Kokeilemalla selviää. Viimesenä konstina nostaisin sitten paineita.
Nuo on niin makuasioita - minä nostan paineet tappiin ekana ja sitten aletaan etsimään muita säätöjä jos on tarvis :wink:
-XUX, moottorisi vääntö on jotain muuta kuin 250 neliventtiilissä vakiona. Eli ei onnistu ihan noin vakiopelissä :wink:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

ajk1977 kirjoitti:Kyllä näin, mutta edelleen siihen perimmäiseen kysymykseen eli voiko sitä uudemman mallista kiertää enemmän kuin sen puolisen kierrosta ja vaikuttaako se??
Voi, kun sen muovivipusen kaivaa pois. Se lähtee ehjänä, kun se on oikeassa asennossa. En muista pitikö se kääntää myötä- vai vastapäivään tapiin...

Muovi on hyvä työntää säädön jälkeen takaisin. Se lukitsee sen säätöliuskan paikalleen.
Terveisin
Tero
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

romu kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
romu kirjoitti:[-Monesti vaijerin säätö tiukemalle auttaa tähän vaivaan. Ruiskutuspumpun kyljessä oleva rasian säätö ja vaijerin säätö on saatavissa näin sopivaan balanssiin. Kokeilemalla selviää. Viimesenä konstina nostaisin sitten paineita.
Nuo on niin makuasioita - minä nostan paineet tappiin ekana ja sitten aletaan etsimään muita säätöjä jos on tarvis :wink:
-XUX, moottorisi vääntö on jotain muuta kuin 250 neliventtiilissä vakiona. Eli ei onnistu ihan noin vakiopelissä :wink:
No se, mutta enpähän malttanut pitää suutani kiinni :oops:
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

ajk1977 kirjoitti:Kyllä näin, mutta edelleen siihen perimmäiseen kysymykseen eli voiko sitä uudemman mallista kiertää enemmän kuin sen puolisen kierrosta ja vaikuttaako se??
-Koita nyt vaijerin säädön jälkeen kääntää ruiskutuspumpun kyljessä olevaa rasiaa, suuntaa en muista,mutta kokeile. Toiseen suuntaan vaihto pehmenee- toiseen kovenee. Selkokielellä sanottuna tämä rasia kertoo alipaineella laatikolle kaasupolkimen asennon. Älä kuitenkaan ääriasentoon säädä ettei ko. boxi ala rajoittamaan ruiskutuspumpun akselin liikettä. (siis tämä purkki on sillä akselilla kiinni.)

- Kertaus: Vaijeri vaikuttaa vaihtohetkeen suhteessa kierroksiin.
- Pumpun kyljessä oleva rasia vaikuttaa vaihtopaineeseen suhteessa kaasuun.

-Jos et saa luistoa pois, säädä laatikosta vaihtopainetta lisää. Tämä laatikkosäätö nostaa painetta koko alueella. Voi olla että saat tehdä säädöt sitten uudestaan noihin edellämainittuihin vermeisiin. :)
250TD -86, 260E LANG -90
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

Tämä selvensi kummasti Kiitosta vaan!!
Ja säädöt on tehty ja on kuin eri autolla ajelisi. Vaihtaa niin maan hienosti että.
Mb c220cdi -99
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Missäs tuo "Pumpun kyljessä oleva rasia vaikuttaa vaihtopaineeseen suhteessa kaasuun" on bensavehkeissä? :?
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Tomi S. kirjoitti:Missäs tuo "Pumpun kyljessä oleva rasia vaikuttaa vaihtopaineeseen suhteessa kaasuun" on bensavehkeissä? :?
- Nyt heitit pahan, en tiedä. Parhaiten se löytyy varmaankin laatikolle menevää alipaineletkua seuraamalla. Voi olla myös että tämä letku menee suoraan imusarjaan, koska sitä toimintaa tämä rasia matkii. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Nyt valkeni jokseenkin täälläkin.. :wink: kiitos Romulle.. Pitääpä kokeilla säätää...vaihdot ovat matka nopeuksissa napakat... kun taas kaupunki ajelussa nykäsevä/terävä, että ihan kumahtaa :roll: Luistatellu kummallakaan ei yhtään..kesällä loodan paineen noston jälkeen..

Millä kierroksilla "oikeaoppisesti" vaihdot tapahtuu..Ainakin kylmänä tahtoo vedättää turhan korkeelle 3000rpm :shock: Lämpimänä ei ongelmia.. Paitsi 4:n vaihtaa vasta tuolla 3000-4000rpm .. kaasua jos löysää vaihtaa aikasemmin
Looda on 722.3

Tuohon pumpunrasiaan ei oo tullu vielä kajottua.. Onkos se miten herkkä säätö tuossa..? :roll:
jospa tuosta kirjootuksesta nyt jotain selevää saa.. :oops:
ajk1977
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 31.01.2006 07:50
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja ajk1977 »

[Tuohon pumpunrasiaan ei oo tullu vielä kajottua.. Onkos se miten herkkä säätö tuossa..?

On se aika herkkä.
Tosin niitä jouduin ainakin minä säätelemään kaikkia että sai hyvän.(vaijeria, rasiaa ja painetta)
Mutta sullahan tuntuis olevan vähän toisin päin eli vaihdot on liian teräviä ja nykäiseviä eli ensin vaan vaijeria vähän löysemmälle.
Mutta niinkuin mulle on täällä opetettu ei saa luistaa!!
Mb c220cdi -99
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Tuon tiesinkin..tympee vaihto... hattu tippuu päästä.. :lol: Pitääpä kokeilla sitä rasiaa.. sehän tais kiinni olla 2kpl 10mm kannalla olevaa pulttia... :roll:
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Rasialle en tehnyt vielä mitään..mutta vaijeria pyöritin edestäpäin katottuna vasemmalle elikkäs vastapäivään about 5 kiekkaa. Varmuutta ei ole..löystyykö/kiriikö tuonnepäin.. :roll: Kertokaas viisaammat kummin se mennee.. :oops: ...
Vaihdot ainakin muuttui napakammaksi varsinki nelonen.. vaihtaa nyt aikaisemmin...huomattavasti parempi ajella.. :wink:
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

dieselflosse kirjoitti:
ajk1977 kirjoitti:Kyllä näin, mutta edelleen siihen perimmäiseen kysymykseen eli voiko sitä uudemman mallista kiertää enemmän kuin sen puolisen kierrosta ja vaikuttaako se??
Voi, kun sen muovivipusen kaivaa pois. Se lähtee ehjänä, kun se on oikeassa asennossa. En muista pitikö se kääntää myötä- vai vastapäivään tapiin...

Muovi on hyvä työntää säädön jälkeen takaisin. Se lukitsee sen säätöliuskan paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=42445

Löytyikin aiheeseen sopivampi ketju..

Tuostahan tässä on puhuttu, joku on jo viistänyt tuon kulman pois ja pyörii ympäri. Tuntuu vaan pyörivän ympäri ihan rajattomasti ilman mitään vaikutusta. Tietyssä asennossa valkoisen osan ulkoreinoilla olevissa aukoissa näkyy sinisen osan vastaavat. Pitäisiköhän vääntää vaan meisselillä tai jollain, että lähtis irti?

Tuossahan on ilmeisesti vanha säädin osat:59,62,65 ja uusi: 72

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 045&SGN=03

Koneseen on laitettu pumppu ja turbo vaihdettu, laatikko on juuri tullut rempasta ja vahvistuksesta. Öljymäärä ok, Mobil 320 (tekijän suos.)

Meinasin kiristää vaijeria ku vaihtaa hieman aikaisin ja nostaa paineita ku luistaa. Onko merkitystä kääntää pumpussa olevaa alip. säädintä kenties johonkin suuntaan?
Vastaa Viestiin