miten tehoo 123 300d:hen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 24.10.2005 19:47
Paikkakunta: somero
Viesti:

miten tehoo 123 300d:hen

Viesti Kirjoittaja kaju »

miten helpoiten tehoa tollaseen 300d:hen syötöäkö lisää vai tarviiko ahtimen :?:
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

syötön säädöllä saa mukavasti lisää vääntöä alakierroksille, ja tehoa yläkierroksille, joka helpotaa jokapäivästä ajoa.

pumpun säädöllä saa 300d kulkemaan suunnilleen yhtä hyvin, kuin 200-230E. sinne niiden välimaastoon menee.

turbolla saa sitte jo paaaljon enemmän :wink:
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

dansku kirjoitti:syötön säädöllä saa mukavasti lisää vääntöä alakierroksille, ja tehoa yläkierroksille, joka helpotaa jokapäivästä ajoa.

pumpun säädöllä saa 300d kulkemaan suunnilleen yhtä hyvin, kuin 200-230E. sinne niiden välimaastoon menee.

turbolla saa sitte jo paaaljon enemmän :wink:
No tämä ei kyllä koske 123-mallisarjan autoja :!: Vai meinaatko, että pumpun säädöllä lähteen nollasta sataseen kymmenessä sekunnissa (vakio n.18sek.) ja huippua kelaisi lähes 190km/h :shock:
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

jep. tuli taas vähän liian hätäisesti luettua...

siis koskee 124:sta. sori vaan..

W123:a ei saa kyllä pelkän pumpun säätämisellä kulkemaan millään niin, ettei tarvisi laiskaksi kutsua.

ainoaksi vaihtoehdoksi mielestani jää ahtaminen.

eli turbo vaan kylkeen.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Vaparikoneen kun ahtaa jälkeenpäin niin olisi hyvä huolehtia asiallisesta voitelusta ja jäähdytyksestä. Alkuperäisessä 300turbodieselissä on esim. männän alapuolinen öljyvoitelu (jäädyttää mäntää). Homma on toteutettu pienillä suuttimilla jotka suihkuttavat öljyä männä alaosaan.

Niissä koneissa taisi olla jotain muitakin eroja mutta toi puuttuu ainakin tyystin vapariversiosta. Kannattaa ottaa selvää kuopista ennenku alkaa hosumaan. Tässäkin foorumissa on ollu esillä muutamia jälkiturbotettuja autoja joissa joku mäntä ei ole kestänyt rasitusta ja on särkynyt, ja ihan normaali ajossa.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Laita autoosi 200d:n perä ja vielä päälle pumpun säätö niin ainakin kiihtyvys kasvaa paljon paremmaksi.itselläni on tuo yhdistelmä tosin ilman pumpun säätöä toistaiseksi ja hyvin olen pärjännyt.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Syöttöä maltillisesti lisää+vetäviäkin kiekkoja hieman.
Pumpun ennakko kuntoon ja venat säätöön.
Tai sitten pumppu pajalle ja isommat elementit sisään, hyötysuhde nousee hieman...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Tämmösen kevyen turbotuksen eli vakiopumpusta kaikki irti+sopivan kokonen turbo ja kuuleri nii kestää vapari konekin ihan kevyesti. Jos se hajoaa niin ei ainakaan tehojen vuoksi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin