W124 Ajo-ominaisuudet?
Siskon miehen 300D:hen laitettiin kesällä Bilsteinit ja muistaakseni ne oli Sprintit ja noin 45-50 mm laskeva jousisarja ja kyllä siitä ainakin tuli tosi hyvä ajaa. Ettei vaan olisi alustassa jotain muuta vikaa, kuten väljiä puslia, vääriä ohjauskulmia, tai surkeat renkaat. Kyllä se vaan on aikakauden autoksi erinomainen ajaa ja kunnossa olevana todella hiljainen.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ehkä väärä merkkivalinta jos ei mieleiseksi saa.
Omat mersu on olleet hyviä ajettavia laadukkaalla alustasarjalla ja hyvillä puslilla, mutta pikkuista lukuunottamatta se suuri paino tietty tuntuu.
Pitää muistaa että se rautamöykky siellä keulalla PAINAA, ja paljon. Se ei ole Toyotan 2.0-16V - rimpula.
Omat mersu on olleet hyviä ajettavia laadukkaalla alustasarjalla ja hyvillä puslilla, mutta pikkuista lukuunottamatta se suuri paino tietty tuntuu.
Pitää muistaa että se rautamöykky siellä keulalla PAINAA, ja paljon. Se ei ole Toyotan 2.0-16V - rimpula.
Vaikka eihän mersu ole edes pahimmasta päästä tuossa mielessä, kumminkin suht lähellä 50/50 painonjakaumaa moni malli.Mauri H. kirjoitti: Pitää muistaa että se rautamöykky siellä keulalla PAINAA, ja paljon. Se ei ole Toyotan 2.0-16V - rimpula.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
On, mutta nyt puhutaan OM606 turbokoneesta, ja vaikka painojakauma olisi kunnossa, niin sitä painoa kertyy komeasti, ja se tuntuu ajossa.Aku P kirjoitti:Vaikka eihän mersu ole edes pahimmasta päästä tuossa mielessä, kumminkin suht lähellä 50/50 painonjakaumaa moni malli.Mauri H. kirjoitti: Pitää muistaa että se rautamöykky siellä keulalla PAINAA, ja paljon. Se ei ole Toyotan 2.0-16V - rimpula.
Merkillä ei sinänsä ole väliä, kaikista saa varmasti mieleisensä, se vaan vaatii töitä -> toisilla merkeillä enemmän ja toisilla vähemmän, riippuen tietenkin mitä ajaa takaa.Mauri H. kirjoitti:Ehkä väärä merkkivalinta jos ei mieleiseksi saa.
Omat mersu on olleet hyviä ajettavia laadukkaalla alustasarjalla ja hyvillä puslilla, mutta pikkuista lukuunottamatta se suuri paino tietty tuntuu.
Pitää muistaa että se rautamöykky siellä keulalla PAINAA, ja paljon. Se ei ole Toyotan 2.0-16V - rimpula.
Ehkä olen hakenut takaa jotain muutakuin muut täällä foorumilla esim alustan suhteen koska tämän hetkinen kokoonpano ei juuri miellytä, ja ei en halua mitään kivirekeä.
En usko että paino tulee tuossa alustan tekemisessä ongelmaksi, kyllä niitä on ollut painaviakin autoja keulastaan mutta on saanut ihan mieleisekseen, esim toyota supra.
Painaa toki tuo diisseli moottori, mutta esim supran moottori painaa hieman enemmän.
En tiedä mistä keksit tuon toyotan 2.0-16V rimpulan? mitä sillä meinaat?
Olisi kiva saada hieman tarkempi selvitys minkätakia ja mikä siitä tekee rimpulan? Ettei vaan olis taas kysymys pelkästä mielipiteestä...
Nyt tähän haluaisin jotain lähdettä, tuntuu äkkiseltään vähän äkkiväärältä väitteeltä. En väitä suoralta kädeltä, että olet väärässä mutta tiedon alkuperä olisi hauska saada. Jos tässä nyt paria kolmilitraista kutosta verrataan, niin kyllä "silmämitalla" mersun kone on järeämpi ja sitä ei välttämättä ole edes pyritty tekemään kevyeksi. Supra taas on olemukseltaan sportimpi, joten voisi luulla koneestakin pyrityn tekemään kevyt ja herkkä.celkku kirjoitti: Painaa toki tuo diisseli moottori, mutta esim supran moottori painaa hieman enemmän..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Minkähänlaista ominaisuutta haet siltä alustalta, eli mitä se sun mielestä tekee nyt ja mitä sen haluaisit tekevän. Jos siitä haluavat mukavan, mutta samalla tukevan, ei ehkä tuo kokoonpano ole oikea.celkku kirjoitti:Merkillä ei sinänsä ole väliä, kaikista saa varmasti mieleisensä, se vaan vaatii töitä -> toisilla merkeillä enemmän ja toisilla vähemmän, riippuen tietenkin mitä ajaa takaa.
Ehkä olen hakenut takaa jotain muutakuin muut täällä foorumilla esim alustan suhteen koska tämän hetkinen kokoonpano ei juuri miellytä, ja ei en halua mitään kivirekeä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Sellaisen alustan joka ei ole pintakova, mutta kuitenkin erittäin jämäkkä kovempaa ajettaessa.Antti V kirjoitti:Minkähänlaista ominaisuutta haet siltä alustalta, eli mitä se sun mielestä tekee nyt ja mitä sen haluaisit tekevän. Jos siitä haluavat mukavan, mutta samalla tukevan, ei ehkä tuo kokoonpano ole oikea.celkku kirjoitti:Merkillä ei sinänsä ole väliä, kaikista saa varmasti mieleisensä, se vaan vaatii töitä -> toisilla merkeillä enemmän ja toisilla vähemmän, riippuen tietenkin mitä ajaa takaa.
Ehkä olen hakenut takaa jotain muutakuin muut täällä foorumilla esim alustan suhteen koska tämän hetkinen kokoonpano ei juuri miellytä, ja ei en halua mitään kivirekeä.
Nyt se on mukavuudeltaa erittäin hyvä mutta kallistelee aivan liian paljon.
Vaikea tuosta on sellaista saada mutta kyllähän se on varmasti tehtävissä, esim TEIN alustasarjat on kokemusten perusteella olleet laadukkaita ja toimivia, kuten KW:t. Tiedän että nuo on aivan erihintaisia kuin mersuni alusta ja että noiden merkkien parhaasta päästä olevat alustat ovat täysin säädettäviä. Mersussa ei juuri säätöjä ole, ja on hieman vaikeat siihen toteuttaa. Mietin kyllä coilovereiden tekoa siihen, ja se olisi ihan tehtävissäkin kun edessä saisi iskarin ylipään kiinnityksen tukevammaksi, luulen ettei ainakaan tuo vakioyläpää kestä kokoauton painoa?
Eli vaatisi progressiivisen jousen ja vahintään kahdella säädöllä, melkeinpä kolmella olevan iskarin, sekä jäykemmän kallistuksenvaimentajan, jopa taakse. Se minkä merkkisen, on sitten lähinnä "pussin paksuudesta" kiinni. Sitten kun aletaan hakemaan sitä tukevuutta, pitää saada myös pyöräkulmat kohdalleen ja niitä ei saada ilman säädettäviä takatankoja. Mersun alustasta saa todella hyvän, mutta se vaatii vähän enemmän kuin menoa paikalliseen vauhtiputkaan ja sanoa, että mä haluun urheilulliseen ajoon tarkoitetun alustan. Niinkuin jo vähän arvelit, on pääasiassa mersukuskit/mersut tarkoitettu "nautiskelijoille", ei niinkään "räppäilijöille". Tähän jälkimmäiseen sitten on yleensä lääkkeenä nämä kolme kirjainta AMG, tai jokin muu vauhtiputkan tekele.
Niin siis saa siitä makoisan, mutta mitä olet siihen valmis uhraamaan. Ajan ja kärsivällisyyden kanssa siitä tulee hyvä.
Niin siis saa siitä makoisan, mutta mitä olet siihen valmis uhraamaan. Ajan ja kärsivällisyyden kanssa siitä tulee hyvä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tämähän se kallisteluun auttaisi, jäykempi vakaaja. Sportinesta tai 4maticista vaan sovittamaan, ja rohkein tietty teettää ihan omanlaisensa.m4rcuz kirjoitti:"celkku", onko sulla alkuperäiset kallistuksenvakaajat siinä? Käsitin, että sulla on pitkä dieselpata coupén keulalla. Mikä C124 se on alunperin?

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Heittohan tuo vaan oli, älä ota niin vakavasticelkku kirjoitti:En tiedä mistä keksit tuon toyotan 2.0-16V rimpulan? mitä sillä meinaat?
Olisi kiva saada hieman tarkempi selvitys minkätakia ja mikä siitä tekee rimpulan? Ettei vaan olis taas kysymys pelkästä mielipiteestä...

Rimpula se on painoltaan jos tuohon dieseliin vertaa, sitä tässä hain.
Onko Supran kone tosiaan painavampi kuin tuo diesel? Mikä siinä painaa enemmän?
Kallistuksen vakaajat kannattaa kyllä uusia, lampsi Veholle ja tilaa Sportlinen vakaajat, myös taakse. Parempi vaihtoehto on Eibachin tangot, jos niitä vielä löytyy.
Ja tässä tultiin siihen mitä tuolla aiempaa tarkoitin. Kaikista autoista saa hyvän ajettavan, toiset vaan vaatii enemmän työtä. Meiiläkin oli tossa pikku projekti, jossa kummassakin päässä oli esim säädettävät vakaimet, jotka oli jo kehitelty autosta sisältä säädettäviksi, mutta säännöt oli pikkuisen epäselvät, joten meille riitti se että alle minuutissa saatiin ulkopuolelta ne säädettyä. No sama oli kaikkiin muihinkin alustan säätöihin, ne oli tehty lähes "lennosta" säädettäviksi. Ja ettei liian helpoksi menisi, niin jäykkä taka-akselisto muutettiin erillisjousitteiseksi. Joten kaikista alustoista saa haluamansa, toisista helpolla toiset vaatii pikkuisen työtäAku P kirjoitti:Tämähän se kallisteluun auttaisi, jäykempi vakaaja. Sportinesta tai 4maticista vaan sovittamaan, ja rohkein tietty teettää ihan omanlaisensa.


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ja mikä se hyvä ajettava sitten on -- täysin joustoton laite jolla menee pirusti mutkia, vaiko "keskijämpti", jolla ei mahdottomia räppäillä mutta maantiellä menee junan lailla. Vaiko sitten pehmiä lulla.Antti V kirjoitti: Ja tässä tultiin siihen mitä tuolla aiempaa tarkoitin. Kaikista autoista saa hyvän ajettavan, toiset vaan vaatii enemmän työtä.
Itselle voi olla täysi ylläri jo se, millainen oma auto on ajaa kun alle saadaan uudet takapään puslat, uudet vakkari-iskarit ja jouset täysin loppuunajettujen tilalle...
Ettei vähä mitään...Meiiläkin oli tossa pikku projekti, jossa kummassakin päässä oli esim säädettävät vakaimet, jotka oli jo kehitelty autosta sisältä säädettäviksi, mutta säännöt oli pikkuisen epäselvät, joten meille riitti se että alle minuutissa saatiin ulkopuolelta ne säädettyä. No sama oli kaikkiin muihinkin alustan säätöihin, ne oli tehty lähes "lennosta" säädettäviksi. Ja ettei liian helpoksi menisi, niin jäykkä taka-akselisto muutettiin erillisjousitteiseksi.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vallilan Takomo Helsingissä tekee mittatilaustyönä juuri halutunlaiset vakaajat, jos alkuperäisenä ei löydy riittävän jäykkää.
Onkos iskarinyläkumit ehjät? Loppujen lopuksi useasti mersun alustasta löytyy vikaa, vaikka kaikki olisi ensisilmäyksellä kunnossa. Esim. alapallonivelet, narinahelat yms. Tietysti aurauskulmat on oltava myös kohdallaan.
Autoa kannattaisi käyttää jollain mersuun erikoistuneella pajalla, joka laittaisi alustan varmasti kuntoon.
Onkos iskarinyläkumit ehjät? Loppujen lopuksi useasti mersun alustasta löytyy vikaa, vaikka kaikki olisi ensisilmäyksellä kunnossa. Esim. alapallonivelet, narinahelat yms. Tietysti aurauskulmat on oltava myös kohdallaan.
Autoa kannattaisi käyttää jollain mersuun erikoistuneella pajalla, joka laittaisi alustan varmasti kuntoon.
Auto kun on jotain sieltä käyttöauton ja harrastepelin välimaastosta niin aikaa on ja voisin sanoa että ammattitaitoakin on.. Olin vaan pettynyt noihin iskareihin, tosiaan keula heiluu kokoajan kuin mattolaituri ja iskarit on ehjät, tulee semmonen olo kun jollain vakio jenkillä ajelisAntti V kirjoitti:Eli vaatisi progressiivisen jousen ja vahintään kahdella säädöllä, melkeinpä kolmella olevan iskarin, sekä jäykemmän kallistuksenvaimentajan, jopa taakse. Se minkä merkkisen, on sitten lähinnä "pussin paksuudesta" kiinni. Sitten kun aletaan hakemaan sitä tukevuutta, pitää saada myös pyöräkulmat kohdalleen ja niitä ei saada ilman säädettäviä takatankoja. Mersun alustasta saa todella hyvän, mutta se vaatii vähän enemmän kuin menoa paikalliseen vauhtiputkaan ja sanoa, että mä haluun urheilulliseen ajoon tarkoitetun alustan. Niinkuin jo vähän arvelit, on pääasiassa mersukuskit/mersut tarkoitettu "nautiskelijoille", ei niinkään "räppäilijöille". Tähän jälkimmäiseen sitten on yleensä lääkkeenä nämä kolme kirjainta AMG, tai jokin muu vauhtiputkan tekele.
Niin siis saa siitä makoisan, mutta mitä olet siihen valmis uhraamaan. Ajan ja kärsivällisyyden kanssa siitä tulee hyvä.

Siitähän se lähtee wp:t tekee eteen ja taakse klikkereillä. Vallilasta saa jäykemmät vakaajat eteen ja taakse, taakse tarvii varsinkin aika reilusti jäykemmän.
Etuvakaajaan tarvii samalla suunnitella ja tehdä uudet kiinnikkeet koriin, noi peltipalat mihin nyt tulee eivät oikeen ole tukevat.
Mahtaakohan mersuun saada mitään jäykempiä puslia vai tarviiko ne tehdä kanssa itse? Jotain yleismalleja varmaan saa sopiin sinne tänne..
Pistäs hakusanaksi jotta "uretaanipuslat" tai sinne päin?celkku kirjoitti: Mahtaakohan mersuun saada mitään jäykempiä puslia vai tarviiko ne tehdä kanssa itse? Jotain yleismalleja varmaan saa sopiin sinne tänne..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97