Ei ole aina turbon osat kestävimpiä.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Ei ole aina turbon osat kestävimpiä.

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Kuvassa opelin 2,3 d ja 2,3tdic runkolaakeripukit. Tuo rimpula on turbosta ja lisäksi vielä turbon pukki on pienemmillä ja pehmeämmillä pulteilla kiinni.

http://fotokellari.fujikuvat.fi/album/r ... height=449

Mitäpä mersumiehet on asiasta mieltä :shock:
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ei ole aina turbon osat kestävimpiä.

Viesti Kirjoittaja waari »

opelmies kirjoitti:Kuvassa opelin 2,3 d ja 2,3tdic runkolaakeripukit. Tuo rimpula on turbosta ja lisäksi vielä turbon pukki on pienemmillä ja pehmeämmillä pulteilla kiinni.

http://fotokellari.fujikuvat.fi/album/r ... height=449

Mitäpä mersumiehet on asiasta mieltä :shock:
Joo! Ooppelinkin laatu on mennyt kyllä tiettyyn suuntaan,eihän auto tarvitse(saa) kestää kovin pitkään,kun kaupoissa seisoo edullisia uusiakin :wink: ,kukapa nyt parinvuodenikäistä vanhemmalla enää kehtaa körötellä sitä suunniteltua :evil: seitsemääkymppiä Suomen teillä:roll:
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jännä, miten paljon eroa osilla. Olisikohan tuo kevyempi uudempaa versiota?

Mersussa runkolaakeripukit ja runkolaakerit ovat samoja vapareissa ja turboissa. 200d vaparissa on samat runkolaakerit, kuin 300turbossa.
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

kevyempi on tosiaan uudempi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Olisikon vielä kestävämpää ja kalliimpaa materiaaliakin tuo uudempi. Valmistusmenetelmät ja lujuuslaskenta on sen verran kehittynyt, ettei tarvitse jättää materiaalipaksuuteen yms niin paljoa varmuusvaraa kuin joskus ennen kun tuotteiden odotettu käyttöikää on pienennetty. :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, voi olla parempaa matskua noi uudet. mersussa ei oo juurikaan järeämmän näköiset, mutta kestää melkoisen kovaa painetta silti. Yhtään ei oo hajoitettu.
Avatar
Kompo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 10.12.2004 10:20
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Kompo »

Staattisessa rasituksessa pätee se, että mitä paksumpaa tavaraa sen kestävempää. Mutta dynaamisessa ja väsyttävässä rasituksessa asia on usein päin vastoin eli ohuempi ja kevyempi kappale kestää paremmin kuin paksu ja painava.

Eli ei se uudempi laakeripukki välttämättä heikompi ole.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

pinnanlaatu vaikuttaa varmuuteen tärykuormitukses.
So long and thanks for all the fish
Vastaa Viestiin