Automaatissa vikaa - ei vaihda 4 -> 5 vaihteelle

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

:?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laatikoissa on tyypillisesti kaksi sisäänrakennettua kierroslukuanturia...ainakin sähkölaatikoissa. Kyllä kai se ilman kierroslukumittaria toimii.

[edit]: Piti vielä kysyä Hra Googlelta, josko jotain tietoa löytyisi. Luin tuota thredia, ihan mielenkiintoinen tapaus, vaihtaa kolmoselta suoraan vitoselle.

No kuitenkin tuon mukaan siellä on automaatin ecu ohjaamassa laatikkoa, helpointa olisi lukea ne vikakoodit eculta ja tehdä johtopäätökset sen jälkeen. Mikäli siellä tosiaan on ecu automaatille, niin eiköhän siellä ole samanlaiset kierroslukuanturit kuin täysisähkölaatikoissakin, eli jo yhden anturin pimeneminen voi aiheuttaa tuollaisen vian.
Lisää tietoa: www.skg.fi
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

veskola kirjoitti:Laatikoissa on tyypillisesti kaksi sisäänrakennettua kierroslukuanturia...ainakin sähkölaatikoissa. Kyllä kai se ilman kierroslukumittaria toimii.

[edit]: Piti vielä kysyä Hra Googlelta, josko jotain tietoa löytyisi. Luin tuota thredia, ihan mielenkiintoinen tapaus, vaihtaa kolmoselta suoraan vitoselle.

No kuitenkin tuon mukaan siellä on automaatin ecu ohjaamassa laatikkoa, helpointa olisi lukea ne vikakoodit eculta ja tehdä johtopäätökset sen jälkeen. Mikäli siellä tosiaan on ecu automaatille, niin eiköhän siellä ole samanlaiset kierroslukuanturit kuin täysisähkölaatikoissakin, eli jo yhden anturin pimeneminen voi aiheuttaa tuollaisen vian.
Noissa sähköpuolen vioissa on usein kyse maadoitusongelmista,kuten ymmärtääkseni tuossa tarkoittamassasikin threadissa.Niitä ECUn ja antureiden maadoituksia on vedetty välillä tosi merkillisiin paikkoihin ja helpolla jäävät muita asennuksia tehdessä auki.Karmein kuulemani tarina kertoo uudesta Nissan Primerasta jossa oli automaatin sähköt sekaisin,vikaa haettiin niin merkkiliikkeessä kuin automaatteihin erikoistuneessa korjaamossakin, taidettiin vaihtaa koko toosa ja vielä ohjausboksikin ja vika vaan säilyi,lopulta syyksi paljastui suomessa tehty varashälyttimen kytkentä, joku hälyttimen piuha oli "ryöstetty" väärästä johdosta, seurauksena laatikon ohjaus sekosi.

JariN
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Totta, antureiden antamat signaalit menevät epäluotettavaksi kun ecun maataso leijuu eri korkeudella kuin muun auton.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

"helpointa olisi lukea ne vikakoodit eculta ja tehdä johtopäätökset sen jälkeen."

Eli? :shock:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aulis kirjoitti:"helpointa olisi lukea ne vikakoodit eculta ja tehdä johtopäätökset sen jälkeen."

Eli? :shock:
No vie auto korjaamoon ja käske lukea ne vikakoodit :roll: :roll: :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:14

Viesti Kirjoittaja Aulis »

Missä korjaamossa nuo temput hallitaan kun Veholla huoltopäällikkö asiantuntevasti kertoi, ettei siitä voi lukea mitään ja lisäksi että laatikossa ei mikään toimi sähköllä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aulis kirjoitti:Missä korjaamossa nuo temput hallitaan kun Veholla huoltopäällikkö asiantuntevasti kertoi, ettei siitä voi lukea mitään ja lisäksi että laatikossa ei mikään toimi sähköllä...
Voi kyynel, sitten siinä ei ole sähköllä ohjattavaa laatikkoa, eikä siten sähkövikaakaan. Aika ristiriitaista...
Lisää tietoa: www.skg.fi
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Aulis kirjoitti:Missä korjaamossa nuo temput hallitaan kun Veholla huoltopäällikkö asiantuntevasti kertoi, ettei siitä voi lukea mitään ja lisäksi että laatikossa ei mikään toimi sähköllä...
Siellä sitten asiantuntemus asuu,722.5 laatikossa on kyllä sähköllä ohjattu 5.vaihde ja kaikissa alipaineohjatuissa on kick-down sähköllä...toinen asia on että onko tolla laatikolla varustettuja mesejä juurikaan myyty Vehon kautta,mun tietojen mukaan on saanut vain 6-syl.moottorin perään asennettuna.Jos ilmoittaisit paikkakunnan missä vaikutat olisi helpompi suositella korjaamoa.

JariN
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

JariN kirjoitti:
Aulis kirjoitti:Missä korjaamossa nuo temput hallitaan kun Veholla huoltopäällikkö asiantuntevasti kertoi, ettei siitä voi lukea mitään ja lisäksi että laatikossa ei mikään toimi sähköllä...
Siellä sitten asiantuntemus asuu,722.5 laatikossa on kyllä sähköllä ohjattu 5.vaihde ja kaikissa alipaineohjatuissa on kick-down sähköllä...toinen asia on että onko tolla laatikolla varustettuja mesejä juurikaan myyty Vehon kautta,mun tietojen mukaan on saanut vain 6-syl.moottorin perään asennettuna.Jos ilmoittaisit paikkakunnan missä vaikutat olisi helpompi suositella korjaamoa.

JariN
Kyllä näin on asia.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Oli puhetta siitä, miten sen D-katkaisijan voisi testata. Ko. mötikkä on integroitu vaihdevivun kulissihässäkkään. Kun keppi on D-asennossa, pitäisi olla kontakti. Kun se nelosasennossa, ei pitäisi olla kontaktia.

Kuva

Systeemi tekee päätöksen viitoselle vaihtamiseksi kepin asennon, imusarjan alipaineen (moottorin kuormitus) ja nopeuden mukaan (ilmeisesti laatikon kardaanipäästä).

Katkaisija kannattaa tarkistaa ennen kuin käyt vikakoodin luvussa. Tuota katkaisijan vikaa kun ei boksi välttämättä tunnista ja ei siis osaa antaa vikakoodia. Jos katkaisija ei näytä toimivan yllä kuvatulla tavalla, sen tilalle voisi kytkeä hyppylangan ja käydä testilenkillä (keppi vain D- tai nelosasennossa, ei esim. 3...). Jos homma pelaa, niin muualla ei pitäisi olla vikaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Sportline -91
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 04.08.2003 18:09
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Sportline -91 »

Moro Aulis

Jokos oot saanu vian korjattua ja jos, niin mistä viak löyty?
MB 300 CE 24 V Sportline -91
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

NO NIIN!!!
pitihän sitä sit tänne kirjautua kun olen monta päivää täällä selaillu juttuja ja monia uusia juttuja oppinu :)

elikkäs,mulla 300ce-24 ja kun hain auton siinä oli sama vika että se ei vaihtanut vitosta ollenkaan kun kepistä käänti sivu suuntaan,no mut selvishän se vika heti seuraavana päivänä kun kyselin asiasta vähän viisaammilta=)
ja kun huomasin että sullakin on laatikkoon öljyt vaihdettu juuri,niin tämä on mun veikkaukseni ja mulla alko ainakin laatikko pelaamaan moitteettomasti!

elikkäs veikkaan että sulla on laatikossa liikaa öljyä,todennäköisesti paikka missä öljyt on vaihdettu niin öljymäärää ei ole katsottu moottori käynnissä vaan kylmänä ja sillein että auto ei käy,keppiä kun pitää käyttää jokaisella alueella jarru poljin pohjassa ja sit P-asentoon!minun laatikossa kun oli lähes litra liikaa öljyä(latikko tukehtui),että silleen.........
Sama homma kävi kun vaihdatin öljyt ennen kun laitoin auton talviseisontaan,suosittelisin tarkistamaan aina öljymäärän oli huolto missä tahansa tehty :P

ps:niin ja enhän tiedä vaikka olisit vian saanut jo kuntoon........

KEVÄTTÄ JA AJO-KELEJÄ ;)
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Viesti Kirjoittaja wehis »

Moi.
Ostin tuossa w124 300ce 24v ja siinä on sama vika 5-lovisessa lootassa, eli ei vaihda 5. vaihdetta sisään. Öljymäärä on tarkistettu kuten kuuluu ja vaihdevalitsimen kytkinkin toimii kuten pitää. Laatikko vaihtaa nätisti välillä 1-4.
Onko joku saanut kyseistä vikaa selvitettyä muuten kuin öljymäärää muuttamalla?

Laatikon tyyppiä en ole tarkastanut, mutta tuossa lienee 722.5?
wehis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 13.08.2010 16:00
Paikkakunta: Lappeenranta/Joutseno

Viesti Kirjoittaja wehis »

wehis kirjoitti:Moi.
Ostin tuossa w124 300ce 24v ja siinä on sama vika 5-lovisessa lootassa, eli ei vaihda 5. vaihdetta sisään. Öljymäärä on tarkistettu kuten kuuluu ja vaihdevalitsimen kytkinkin toimii kuten pitää. Laatikko vaihtaa nätisti välillä 1-4.
Onko joku saanut kyseistä vikaa selvitettyä muuten kuin öljymäärää muuttamalla?

Laatikon tyyppiä en ole tarkastanut, mutta tuossa lienee 722.5?
Laatikko toimii. Omavalmisteisella vikakoodilukijalla saatu vikakoodi 6, jonka nollaamalla alkoi 5. vaihdekin löytymään. Tuo koodi tarkoittaa "Vehicle speed signal interrupted" eli seuraavaksi voisi tutkia mistä laatikko nopeustietonsa ottaa.
Vastaa Viestiin