w124 300d apulaitehihnan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rocketman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 19.11.2005 21:57
Paikkakunta: zadi

w124 300d apulaitehihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja rocketman »

moi, 300d '94 ei turboa... apulaitehihnan kiristin on melko ahtaassa paikassa, syylari on aivan vieressä eikä sinne näe... eli miten ja millä työkaluilla tuon kiristimen kanssa pelataan kun hihnan vaihtaa? kiitti.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

W124 bensa 260E moniurahinan vaihto

Viesti Kirjoittaja kekes »

Kun olen ekaa kertaa vaihtamassa hihnaa,niin
tätä piti kans kysymän,kun korjauskäsikirjan mukaan lukee,että täytys ottaa jäähdytin pois(malleissa 200,200E,230E)eikö koske mallia 260E?
,että pääsee hihnan vaihtamaan,pitääkö paikkansa?

Ja sitten sanotaan,että kun irroittaa tuulettimen viskokytkimeen,niin täytys olla lyhyemmäksi tehty kuusiokoloavain,eikö mahdu normaali koko?Mikähän tuon kuusikoloavaimen koko on?
Tietäis vaan tehdä valmiiksi sellainen.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ei kai ny oikeesti mitään tarvi irrottaa,ainaki 230 menee heittämällä hihna sieltä ropellin ja syylärin tunnelin välistä.Melko hassulta kuulostaa,ei saa aina tehdä mitä kirjat neuvoo :lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Niin ajattelinkin,että tarviipa paljon purkaa,mutta jos vaihtaa sen kiristinpyöränkin samalla? Kannattaako?
Ei pidä mitään ääntä normaalisti,mitä nyt kovalla pakkasella kuuluu jotain vinkunaa,mutten tiedä tarkalleen mistä,mutta silloin kuuluu muutenkin
kaikenlaista.

Ajttelin vaan kysäistä kun pääsen kaverin
talliin ens lauantaina,ettei tarvi sieltä taas lähtee jotain kuusiokoloaa sahaan.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ihan vaan vinkkinä, että syylärin irrottaminen on tosi helppo juttu. Ainakin 300E mallissa.
Jos on tomaatti, niin kannattaa suojata putkien päät hyvin, ettei mene kakkia niihin.
Viskon kuusiokolo on melko iso, oisko 8 tai 10 millinen. Eikä tarvitse mitään lyhennellä (kun syyläri on pois). Ja se visko lukitaan sieltä ropelin takaa. Itse käytin ensin jotain 3 mm:n kuusiokoloavainta, kunnes tein paremman itse.
En tiedä onko kysyjällä samanlaiset vermeet.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Kuutosessa ahtaammat tilat ... :lol: esim.200d helpponakki nokalla tilaa ainaki puoli metriä.. :)
Tosiaan syylari on helppo ottaa..eka kerralla meni 15min...pikkasen tuulitunneli kanitti vaan kyllä se siitä menee aikasa raplaa... :wink:
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Reimpo kirjoitti:Kuutosessa ahtaammat tilat ... :lol: esim.200d helpponakki nokalla tilaa ainaki puoli metriä.. :)
Tosiaan syylari on helppo ottaa..eka kerralla meni 15min...pikkasen tuulitunneli kanitti vaan kyllä se siitä menee aikasa raplaa... :wink:
Jos aikoo pitää autoa pitempään, kannattaa sahata kuviosahalla tuulitunnelin ropelin reiästä sopiva pala pois, jotta menee heittämällä paikalleen. Joskus se kuitenkin on uudelleen irrotettava ja näin helpompaa ja nopeampaa.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Se on vaan laskettava just vaihdatetut nesteet taas pihalle.
Ei oikein innosta..
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: W124 bensa 260E moniurahinan vaihto

Viesti Kirjoittaja aseva »

kekes kirjoitti: Ja sitten sanotaan,että kun irroittaa tuulettimen viskokytkimeen,niin täytys olla lyhyemmäksi tehty kuusiokoloavain,eikö mahdu normaali koko?Mikähän tuon kuusikoloavaimen koko on?
Tietäis vaan tehdä valmiiksi sellainen.
Ei kai remmin vaihdossa irrotella viskoa.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kuukausi takaperin vaihdoin hihnan irrottamatta mitään muuta kuin sen yhden pultin joka pitää kiristinjousen kireänä. Eli se irti ja pujottaa vanhan hihnan propellin yli. Ja sitten uusi paikalle ja pultti takasin. Pultti sijaitsee siis kiristinjousen ja iskarin yläpäässä. Pari vinkkiä ensikertalaiselle:

- Ennen vaihtoa tarkista että kiristinpyörä on suorassa linjassa. Jos vinossa niin vaihda koko kiristinkeinu koska sen laakerit ovat usein kuluneet. Pelkkä kiristinpyörän vaihto ei useimmiten auta. Kiristimen vaihto saattaa vaatia flektin ja pumpun hihnapyörän irroituksen jolloin syylarin irriotus helpottaa varsinkin om603 kohdalla paljon.

-Ennen vanhan hihnan poistoa, katso tarkkaan miten hihna kulkee ja piirrä tarvittaessa kuva. Tämä nopeuttaa uuden takaisin asentamista huomattavasti kun ei tarvitse pähkäillä että miten se nyt meni.

Monesti olen huomannut että mielummin kannattaa purkaa vähän enemmän pois tieltä vaikka tuntuisikin että se on turhaa työtä. Se nopeuttaa kuitenkin monesti paljon koska vähentää kikkailua, ahtaissa paikoissa nyhjäämistä ja työkalujen muokkausta. :D
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tosi on, kyllä kuutosessakin saa hihnan vaihdettua ilman irrottamisia. Vaatii hiukan kikkailua. Ja varautumista auenneisiin rystysiin :?
Toki kiristin pitää löysätä, eihän se muuten onnistu.

Irrotin syylärin ja viskon, kun vaihdoin vesipumpun. Ja kuutosessa se on kaikkien muiden romppeiden alla. Silti homma ei ollut hankala, kun vain ensin aloitti rivakasti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Vaihdettu!

Viesti Kirjoittaja kekes »

"Hyvä hihnanvaihto,parempi mieli"

Sainkin sen hihnan vaihdettua,tosin sen tuulettimen joutui irrottamaan ja meinas olla tiukassa se kuusikoloruuvi,onneks sain neuvon J:kylästä Ylämaan auton Mikalta.
Sen hihnapyörän taakse kun katsoo kello yhden tienoilta.löytyy reikä johon sopivasti sain asetettua pienen kuusiokoloavaimen joka lukitsi sen hihnapyörän ja pienellä jatkovarrella kuusikoloavaimella kovaa vääntöä,meinas usko loppua.
Ajattelin,että joku paikka katkee oli niin tiukassa,mutta lähti kun lämpes ja nyt hihna on vaihdettu.

Tuo Asevan vinkki sahata tuulitunnelista pala/palat pois,ei olis hassumpi idea,ei ollut vain kuviosahaa mukana,mikä harmitti.
En tiedä sitten aiheuttaako huonoja ilmavirtauksia jäähdyttäjälle jos sahailee
ilman "tuulitunneli" testejä :)

Ja samalla sain myös taka-antennin tiivisteet vaihdettua + ohjaustehostimen öljyt,josta tuli hyvä mieli,että sai ne tehtyä.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vastaa Viestiin