w124 300d apulaitehihnan vaihto
w124 300d apulaitehihnan vaihto
moi, 300d '94 ei turboa... apulaitehihnan kiristin on melko ahtaassa paikassa, syylari on aivan vieressä eikä sinne näe... eli miten ja millä työkaluilla tuon kiristimen kanssa pelataan kun hihnan vaihtaa? kiitti.
W124 bensa 260E moniurahinan vaihto
Kun olen ekaa kertaa vaihtamassa hihnaa,niin
tätä piti kans kysymän,kun korjauskäsikirjan mukaan lukee,että täytys ottaa jäähdytin pois(malleissa 200,200E,230E)eikö koske mallia 260E?
,että pääsee hihnan vaihtamaan,pitääkö paikkansa?
Ja sitten sanotaan,että kun irroittaa tuulettimen viskokytkimeen,niin täytys olla lyhyemmäksi tehty kuusiokoloavain,eikö mahdu normaali koko?Mikähän tuon kuusikoloavaimen koko on?
Tietäis vaan tehdä valmiiksi sellainen.
tätä piti kans kysymän,kun korjauskäsikirjan mukaan lukee,että täytys ottaa jäähdytin pois(malleissa 200,200E,230E)eikö koske mallia 260E?
,että pääsee hihnan vaihtamaan,pitääkö paikkansa?
Ja sitten sanotaan,että kun irroittaa tuulettimen viskokytkimeen,niin täytys olla lyhyemmäksi tehty kuusiokoloavain,eikö mahdu normaali koko?Mikähän tuon kuusikoloavaimen koko on?
Tietäis vaan tehdä valmiiksi sellainen.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Niin ajattelinkin,että tarviipa paljon purkaa,mutta jos vaihtaa sen kiristinpyöränkin samalla? Kannattaako?
Ei pidä mitään ääntä normaalisti,mitä nyt kovalla pakkasella kuuluu jotain vinkunaa,mutten tiedä tarkalleen mistä,mutta silloin kuuluu muutenkin
kaikenlaista.
Ajttelin vaan kysäistä kun pääsen kaverin
talliin ens lauantaina,ettei tarvi sieltä taas lähtee jotain kuusiokoloaa sahaan.
Ei pidä mitään ääntä normaalisti,mitä nyt kovalla pakkasella kuuluu jotain vinkunaa,mutten tiedä tarkalleen mistä,mutta silloin kuuluu muutenkin
kaikenlaista.
Ajttelin vaan kysäistä kun pääsen kaverin
talliin ens lauantaina,ettei tarvi sieltä taas lähtee jotain kuusiokoloaa sahaan.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Ihan vaan vinkkinä, että syylärin irrottaminen on tosi helppo juttu. Ainakin 300E mallissa.
Jos on tomaatti, niin kannattaa suojata putkien päät hyvin, ettei mene kakkia niihin.
Viskon kuusiokolo on melko iso, oisko 8 tai 10 millinen. Eikä tarvitse mitään lyhennellä (kun syyläri on pois). Ja se visko lukitaan sieltä ropelin takaa. Itse käytin ensin jotain 3 mm:n kuusiokoloavainta, kunnes tein paremman itse.
En tiedä onko kysyjällä samanlaiset vermeet.
Jos on tomaatti, niin kannattaa suojata putkien päät hyvin, ettei mene kakkia niihin.
Viskon kuusiokolo on melko iso, oisko 8 tai 10 millinen. Eikä tarvitse mitään lyhennellä (kun syyläri on pois). Ja se visko lukitaan sieltä ropelin takaa. Itse käytin ensin jotain 3 mm:n kuusiokoloavainta, kunnes tein paremman itse.
En tiedä onko kysyjällä samanlaiset vermeet.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Jos aikoo pitää autoa pitempään, kannattaa sahata kuviosahalla tuulitunnelin ropelin reiästä sopiva pala pois, jotta menee heittämällä paikalleen. Joskus se kuitenkin on uudelleen irrotettava ja näin helpompaa ja nopeampaa.Reimpo kirjoitti:Kuutosessa ahtaammat tilat ...esim.200d helpponakki nokalla tilaa ainaki puoli metriä..
![]()
Tosiaan syylari on helppo ottaa..eka kerralla meni 15min...pikkasen tuulitunneli kanitti vaan kyllä se siitä menee aikasa raplaa...
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Re: W124 bensa 260E moniurahinan vaihto
Ei kai remmin vaihdossa irrotella viskoa.kekes kirjoitti: Ja sitten sanotaan,että kun irroittaa tuulettimen viskokytkimeen,niin täytys olla lyhyemmäksi tehty kuusiokoloavain,eikö mahdu normaali koko?Mikähän tuon kuusikoloavaimen koko on?
Tietäis vaan tehdä valmiiksi sellainen.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Kuukausi takaperin vaihdoin hihnan irrottamatta mitään muuta kuin sen yhden pultin joka pitää kiristinjousen kireänä. Eli se irti ja pujottaa vanhan hihnan propellin yli. Ja sitten uusi paikalle ja pultti takasin. Pultti sijaitsee siis kiristinjousen ja iskarin yläpäässä. Pari vinkkiä ensikertalaiselle:
- Ennen vaihtoa tarkista että kiristinpyörä on suorassa linjassa. Jos vinossa niin vaihda koko kiristinkeinu koska sen laakerit ovat usein kuluneet. Pelkkä kiristinpyörän vaihto ei useimmiten auta. Kiristimen vaihto saattaa vaatia flektin ja pumpun hihnapyörän irroituksen jolloin syylarin irriotus helpottaa varsinkin om603 kohdalla paljon.
-Ennen vanhan hihnan poistoa, katso tarkkaan miten hihna kulkee ja piirrä tarvittaessa kuva. Tämä nopeuttaa uuden takaisin asentamista huomattavasti kun ei tarvitse pähkäillä että miten se nyt meni.
Monesti olen huomannut että mielummin kannattaa purkaa vähän enemmän pois tieltä vaikka tuntuisikin että se on turhaa työtä. Se nopeuttaa kuitenkin monesti paljon koska vähentää kikkailua, ahtaissa paikoissa nyhjäämistä ja työkalujen muokkausta.
- Ennen vaihtoa tarkista että kiristinpyörä on suorassa linjassa. Jos vinossa niin vaihda koko kiristinkeinu koska sen laakerit ovat usein kuluneet. Pelkkä kiristinpyörän vaihto ei useimmiten auta. Kiristimen vaihto saattaa vaatia flektin ja pumpun hihnapyörän irroituksen jolloin syylarin irriotus helpottaa varsinkin om603 kohdalla paljon.
-Ennen vanhan hihnan poistoa, katso tarkkaan miten hihna kulkee ja piirrä tarvittaessa kuva. Tämä nopeuttaa uuden takaisin asentamista huomattavasti kun ei tarvitse pähkäillä että miten se nyt meni.
Monesti olen huomannut että mielummin kannattaa purkaa vähän enemmän pois tieltä vaikka tuntuisikin että se on turhaa työtä. Se nopeuttaa kuitenkin monesti paljon koska vähentää kikkailua, ahtaissa paikoissa nyhjäämistä ja työkalujen muokkausta.

________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Tosi on, kyllä kuutosessakin saa hihnan vaihdettua ilman irrottamisia. Vaatii hiukan kikkailua. Ja varautumista auenneisiin rystysiin
Toki kiristin pitää löysätä, eihän se muuten onnistu.
Irrotin syylärin ja viskon, kun vaihdoin vesipumpun. Ja kuutosessa se on kaikkien muiden romppeiden alla. Silti homma ei ollut hankala, kun vain ensin aloitti rivakasti.

Toki kiristin pitää löysätä, eihän se muuten onnistu.
Irrotin syylärin ja viskon, kun vaihdoin vesipumpun. Ja kuutosessa se on kaikkien muiden romppeiden alla. Silti homma ei ollut hankala, kun vain ensin aloitti rivakasti.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Vaihdettu!
"Hyvä hihnanvaihto,parempi mieli"
Sainkin sen hihnan vaihdettua,tosin sen tuulettimen joutui irrottamaan ja meinas olla tiukassa se kuusikoloruuvi,onneks sain neuvon J:kylästä Ylämaan auton Mikalta.
Sen hihnapyörän taakse kun katsoo kello yhden tienoilta.löytyy reikä johon sopivasti sain asetettua pienen kuusiokoloavaimen joka lukitsi sen hihnapyörän ja pienellä jatkovarrella kuusikoloavaimella kovaa vääntöä,meinas usko loppua.
Ajattelin,että joku paikka katkee oli niin tiukassa,mutta lähti kun lämpes ja nyt hihna on vaihdettu.
Tuo Asevan vinkki sahata tuulitunnelista pala/palat pois,ei olis hassumpi idea,ei ollut vain kuviosahaa mukana,mikä harmitti.
En tiedä sitten aiheuttaako huonoja ilmavirtauksia jäähdyttäjälle jos sahailee
ilman "tuulitunneli" testejä
Ja samalla sain myös taka-antennin tiivisteet vaihdettua + ohjaustehostimen öljyt,josta tuli hyvä mieli,että sai ne tehtyä.
Sainkin sen hihnan vaihdettua,tosin sen tuulettimen joutui irrottamaan ja meinas olla tiukassa se kuusikoloruuvi,onneks sain neuvon J:kylästä Ylämaan auton Mikalta.
Sen hihnapyörän taakse kun katsoo kello yhden tienoilta.löytyy reikä johon sopivasti sain asetettua pienen kuusiokoloavaimen joka lukitsi sen hihnapyörän ja pienellä jatkovarrella kuusikoloavaimella kovaa vääntöä,meinas usko loppua.
Ajattelin,että joku paikka katkee oli niin tiukassa,mutta lähti kun lämpes ja nyt hihna on vaihdettu.
Tuo Asevan vinkki sahata tuulitunnelista pala/palat pois,ei olis hassumpi idea,ei ollut vain kuviosahaa mukana,mikä harmitti.
En tiedä sitten aiheuttaako huonoja ilmavirtauksia jäähdyttäjälle jos sahailee
ilman "tuulitunneli" testejä

Ja samalla sain myös taka-antennin tiivisteet vaihdettua + ohjaustehostimen öljyt,josta tuli hyvä mieli,että sai ne tehtyä.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86