w124: Mistä tiedän onko mersuni syöttöpumppu ruuvattu?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
avester
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 03.05.2005 08:45

w124: Mistä tiedän onko mersuni syöttöpumppu ruuvattu?

Viesti Kirjoittaja avester »

Mieltäni on askaruttanut, onkohan edelliset omistajat säädättäneet oman kahden litran dieselin syöttöpumppua. Mielestäni autoni kulkee nimittäin yllättävän pirteäksi ollakseen vielä automaatti ja ottaa vääntöä yllättävän hyvin jo alakierroksilla.

Näkeekö tuon ruuvauksen silmämääräisesti pumpusta kun en viitsisi vielä autoa turhaan mynä dieselille kun olen ajatellu ruuvauttaa pumppuni jos sellaista ei ole vielä tehty?

Ihmettelin äskettäin kun on puhti loppunut niin selvisi, että se kaasuvipu joka tulee sylinterinkannen yli toiselle puolelle oli lähtenyt irti. Mikä muuten sen virallinen tehtävä on? Ei muuten kulje kovin hyvin jos vipu on irti :lol:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Päältäpäin pumpun säätöjä ei oikein näe mistään. Tietysti voi tutkailla, onko sinettimaalaukset ehjät luukkujen kiinnitysruuveissa.

Alkaa aika moni w124 diesel olemaan ruuvattu, joten voi olla mahdollistakin. Aikaisemmat omistajat varmaan tietäisivät, jos penkoo niitä selville. Tietysti vertaamalla vastaavaan toiseen tai useampaan voi jotain päätellä. Myös savuarvosta voi päätellä, onko ruuvattu. Vakioissa on yleensä alle yhden, ruuvatuissa sitten enemmän.
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Eli kysymykseen liittyen: kesällä katsastuksessa k-arvo 2,47 (!), ennen katsastukseen menoa auto sai kyllä länkeä ihan kunnolla ja ajotapa kesällä 190D:llä muutenkin aika runsaskaasuista vetelyä. Kysymys kuuluu voiko olla ruuvaamaton yksilö? Mielestäni kyllä suht pirteä 190D:ksi, kesällä ajettu huippunopeudeksi mittari pohjaan (180km/h)mittarivirheen ollessa kesärenkailla satasenn vauhdissa 1km.. mielestäni meni jopa "helpohkosti" moiseen vauhtiin.
Aikanaan kaverin 200d:llä (W124 tosin) 160 mittarinopeus oli vain haave eli aika iso ero on..?
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w124: Mistä tiedän onko mersuni syöttöpumppu ruuvattu?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

avester kirjoitti:Ihmettelin äskettäin kun on puhti loppunut niin selvisi, että se kaasuvipu joka tulee sylinterinkannen yli toiselle puolelle oli lähtenyt irti. Mikä muuten sen virallinen tehtävä on? Ei muuten kulje kovin hyvin jos vipu on irti :lol:
Ilmeisesti kyseessä on automaatin vaijerille menevä vipu. Säätää vaihtokohdat kaasun asennon mukaan. Eli jos kyseinen vipu on ollut irti niin vaihtaa tosi laiskasti vaihdetta pienemmälle.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

toiseen vastaavaan verrattuna se ero löytyy heti...mulla oli ainakin luullakseni vakio...pumppu oli ollut auki...sinetti maalaukset oli kulunu,mutta ruuvattu ei ollu...savuarvo oli 0,6-0,7...
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Usein pumppu blommataan kun on säädetty, katso löytyykö maaliläiskiä
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
MarkusV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 29.08.2005 15:56
Paikkakunta: Äetsä/Tre

Viesti Kirjoittaja MarkusV »

Itellä on kanssa 200D automaatti, nykysellään jo ruuvattuna. Ennen ruuvausta oli kanssa yllättävän pirteä 200D:ksi, verrattuna muihin vastaaviin manuaaleihinkin. EGR oli kyllä poissa pelistä alipaineletkurikon takia. Oli yllättävän suuri vaikutus kulkuun.

Eiköhän toi ruuvaus asia selviä kun kyselee edellisiltä omistajilta.
Vito 110D -97
EX.200D autom. -91
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

savuarvolla ei ole mitään tekemistä pumpun ruuvaamisen kanssa.

200 D 124 S mynällä ruuvaamisen jälkeen savuarvo noin 0.66
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ruuvaamisella ei ole,jos tarkoitetaan säätämistä.

jos säädetään mahd.hyväksi kompromissien suhteen, niinkuin tehtaalla, niin ei vaikuta niin paljon savutukseen.

mutta "ruuvaamisen" jälkeen on, mitä tässäkin varmaan haettiin tehojen noston kannalta, niin sit kyllä on tekemistä!

ei ne pelit kulje jos ei tuu savuakaan.. ainakaan vaparina.
Vastaa Viestiin