Mieltäni on askaruttanut, onkohan edelliset omistajat säädättäneet oman kahden litran dieselin syöttöpumppua. Mielestäni autoni kulkee nimittäin yllättävän pirteäksi ollakseen vielä automaatti ja ottaa vääntöä yllättävän hyvin jo alakierroksilla.
Näkeekö tuon ruuvauksen silmämääräisesti pumpusta kun en viitsisi vielä autoa turhaan mynä dieselille kun olen ajatellu ruuvauttaa pumppuni jos sellaista ei ole vielä tehty?
Ihmettelin äskettäin kun on puhti loppunut niin selvisi, että se kaasuvipu joka tulee sylinterinkannen yli toiselle puolelle oli lähtenyt irti. Mikä muuten sen virallinen tehtävä on? Ei muuten kulje kovin hyvin jos vipu on irti
Päältäpäin pumpun säätöjä ei oikein näe mistään. Tietysti voi tutkailla, onko sinettimaalaukset ehjät luukkujen kiinnitysruuveissa.
Alkaa aika moni w124 diesel olemaan ruuvattu, joten voi olla mahdollistakin. Aikaisemmat omistajat varmaan tietäisivät, jos penkoo niitä selville. Tietysti vertaamalla vastaavaan toiseen tai useampaan voi jotain päätellä. Myös savuarvosta voi päätellä, onko ruuvattu. Vakioissa on yleensä alle yhden, ruuvatuissa sitten enemmän.
Eli kysymykseen liittyen: kesällä katsastuksessa k-arvo 2,47 (!), ennen katsastukseen menoa auto sai kyllä länkeä ihan kunnolla ja ajotapa kesällä 190D:llä muutenkin aika runsaskaasuista vetelyä. Kysymys kuuluu voiko olla ruuvaamaton yksilö? Mielestäni kyllä suht pirteä 190D:ksi, kesällä ajettu huippunopeudeksi mittari pohjaan (180km/h)mittarivirheen ollessa kesärenkailla satasenn vauhdissa 1km.. mielestäni meni jopa "helpohkosti" moiseen vauhtiin.
Aikanaan kaverin 200d:llä (W124 tosin) 160 mittarinopeus oli vain haave eli aika iso ero on..?
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
avester kirjoitti:Ihmettelin äskettäin kun on puhti loppunut niin selvisi, että se kaasuvipu joka tulee sylinterinkannen yli toiselle puolelle oli lähtenyt irti. Mikä muuten sen virallinen tehtävä on? Ei muuten kulje kovin hyvin jos vipu on irti
Ilmeisesti kyseessä on automaatin vaijerille menevä vipu. Säätää vaihtokohdat kaasun asennon mukaan. Eli jos kyseinen vipu on ollut irti niin vaihtaa tosi laiskasti vaihdetta pienemmälle.
toiseen vastaavaan verrattuna se ero löytyy heti...mulla oli ainakin luullakseni vakio...pumppu oli ollut auki...sinetti maalaukset oli kulunu,mutta ruuvattu ei ollu...savuarvo oli 0,6-0,7...
Itellä on kanssa 200D automaatti, nykysellään jo ruuvattuna. Ennen ruuvausta oli kanssa yllättävän pirteä 200D:ksi, verrattuna muihin vastaaviin manuaaleihinkin. EGR oli kyllä poissa pelistä alipaineletkurikon takia. Oli yllättävän suuri vaikutus kulkuun.
Eiköhän toi ruuvaus asia selviä kun kyselee edellisiltä omistajilta.