W124 E 300D -93 aut. ongelma. Kunnossa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

W124 E 300D -93 aut. ongelma. Kunnossa!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Mulla lakkas ykkönen ottamasta ihan yhtäkkiä. Öljyä oli tarpeeks ja se oli kirkasta ja nättiä, ajettu n. 15tkm.
Tänään vihdoin ehdin ryömimään auton alle, laskin öljyt pois, ei mitään ihmeellistä, mut kun otin suodattimen irti, niin klops! Sen päältä tippui sellanen pieni tappi, koitan laittaa kuvan tähän kans.
Mistähän mokoma tappi on peräisin ja millä se pitäis lukita paikalleen??
Osaako joku sanoa mihin tuo kuuluu, tai tietääkö mistä löytää riittävän kattavan räjäytyskuvan.

Ja auto pitäis saada viikonlopun aikana työpaikan lattialta kerättyä pois.....
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, To 23.02.2006 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

en tiedä mistä tappi on..

mutta eihän tämä auto kuulu ykkösellä lähteä liikenteeseen, vaan ykkösen saa päälle vain pakko junttaamalla kepin alas kakkoselle, tai lyömällä lusikka pohjaan.

tämän varmaan kyllä tiesit, mutta ajattelin että eihän se estä autolla ajamista, jos ykkönen ei mene päälle.. :roll:
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ei taida liikkua ollenkaan eteenpäin kun tuo tappi puuttuu,on nimittäin takapannasta.Sen kyllä saa takaisin paikalleen kun poistaa venttiilikoneiston tieltä,en kyllä suosittele jos ei ole ikinä moisia räplännyt,takaisin asennuksessa voi 5€:n suutari tehdä 1000€:n vahingon....
Tappia pitää toisesta päästä paikallaan muovinen kiinnike joka maksaa Vehossa kokonaista 1€ jos oikein muistan,ilman uutta kiinnikettä ei se tappi kauan paikallaan pysy.

JariN
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Viesti Kirjoittaja timodeus »

dansku kirjoitti:eihän se estä autolla ajamista, jos ykkönen ei mene päälle..
Juu, auto kyllä kulkee, kunhan saa liikkeelle.. Runttaa vaan kaasua niin menee kakkonen päälle ja sit ei enää mitään ongelmia, ennenkuin taas tulee liikennevalot. Tämä siis lähtee aina paikaltaan ykkösellä. Olisko se turbo mikä käyttää kakkosta.
JariN kirjoitti:Ei taida liikkua ollenkaan eteenpäin kun tuo tappi puuttuu,on nimittäin takapannasta.Sen kyllä saa takaisin paikalleen kun poistaa venttiilikoneiston tieltä,en kyllä suosittele jos ei ole ikinä moisia räplännyt,takaisin asennuksessa voi 5€:n suutari tehdä 1000€:n vahingon....
Tappia pitää toisesta päästä paikallaan muovinen kiinnike joka maksaa Vehossa kokonaista 1€ jos oikein muistan,ilman uutta kiinnikettä ei se tappi kauan paikallaan pysy.

JariN
Kiitos vastauksesta! Tänään meni koko päivä "hyväntekeväisyydelle", mut sunnuntaiaamu valkenee venttiilikoneiston irroituksella. :shock: nukkumaan....

-timo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

timodeus kirjoitti: Olisko se turbo mikä käyttää kakkosta.
Nimenomaan turbodiiseli on se joka lähtee ykkösellä. Muut lähtee kakkosella.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Viesti Kirjoittaja timodeus »

JariN kirjoitti:Tappi maksaa Vehossa kokonaista 1€
Juu, sehän se oli kovettunut ja murtunut, huomenna tulee tämä suuri ja mahtava 1€:n osa, joka jättää mersunkin risteykseen....
Mika.T kirjoitti: Nimenomaan turbodiiseli on se joka lähtee ykkösellä. Muut lähtee kakkosella.
No sitten mulla täytyy olla autossa tietämättäni viis vaihdetta, koska se kyllä aina pykältää neljä kertaa kun paikaltaan lähtee.
Laatikko 722.4
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mika.T kirjoitti:
timodeus kirjoitti: Olisko se turbo mikä käyttää kakkosta.
Nimenomaan turbodiiseli on se joka lähtee ykkösellä. Muut lähtee kakkosella.
Jostain syystä tuo meikäläisen 722.4 lähtee aina ykkösellä liikkeelle. :?
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Tuohon vaihtamisasiaan:

Ohjekirjan mukaan (W124 - 1989) automaattivaihteinen auto lähtee E asennossa aina kakkosella liikkeelle ja S asennossa hiljaa lähtiessä kakkosella ja hieman reippaammalla kaasulla ykkösellä. Näin ainakin minulla myös tapahtuu.

Lisäksi tietty kd pohjassa lähtee molemmin asetuksin käsittääkseni ykkösellä.
-A-J-
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

tenoxilla taitaa olla 722.3:n laatikko joka ainaki lähtee kakkosella...

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Tenox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 20.12.2005 09:20
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Malm kirjoitti:tenoxilla taitaa olla 722.3:n laatikko joka ainaki lähtee kakkosella...

-risto
En tiedä mikä laatikko on. (Vakio 4-vaihteinen automaatti vuodelta 1989.) Mutta ykkösellä lähtee paikaltaan vähänkään isommalla kaasun painamisella. S asennolla siis, mikä tuon E asennon kyrvähtämisen johdosta on ainoa käytössä oleva autossani tällä hetkellä.
-A-J-
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ei sitä liikkeellelähtövaihdetta voi oikein päätellä vaihteiston mallikoodista. On valmistettu 722.4:sia ja 722.3:sia, jotka lähtevät joko ykkösellä tai kakkosella, riippuen minkä moottorin jatkeena laatikot ovat ja mitä vuosimallia ko. laatikko edustaa. Itsellä esim. M104:n ja M111:n jatkeena 722.4, lähtee aina ykkösellä liikkeelle kumpikin. Ja vaihteistot on valmistettu 1993 ja 1996. Toisaalta vanhemmat 722.4:t lähtee käytännössä aina kakkosella. Nyt puhun siis pintakaasulla liikkeellelähdöstä.
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mulla kans lähtee aina ykkösellä, vaikka kuinka sievästi painaa kaasua. Auto -94 E250 TD.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Olisko näin että hivenen uudemmat (93->) 722.4 laatikot lähtee ykkösellä liikkeelle ja vanhemmat kakkosella? :shock:
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Jos hämmentimestä löytyy merkintä "4<>D" on laatikko silloin 5 pykäläinen ja joukon suurin tulee peliin mukaan kun vatkain kammetaan D:lle.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
mviiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 16.09.2003 13:23
Paikkakunta: Haukipudas

vaihdoista

Viesti Kirjoittaja mviiri »

Onko uudemmissa 93> laatikoissa samat säätösysteemit kuin vanhemmissa ( esim omassa -89 mallissa ) ? Koeajoin eilen -94 300E dieselin. Muuten hyvä peli, mutta vaihdot luisti luvattoman paljon ( noin 2 s / vaihto), varsinkin 1 > 2. Tämä malli lähti myös aina liikkeelle ykkösellä.
CLA 250e
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: vaihdoista

Viesti Kirjoittaja timodeus »

mviiri kirjoitti:Onko uudemmissa 93> laatikoissa samat säätösysteemit kuin vanhemmissa
Juu, minulla ainakin on sellainen metallinen T-kappale, nyt rempan yhteydessä sitä hiukan kiristin ja kaikki luistot loppu siihen.

Ja laatikko nyt kunnossa, Veho sai vihdoin 1€ osan tänne asti, jonka tänään laitoin paikalleen ja laatikko on kuin uusi :D

Kiitos kaikille vielä kerran avusta!

-timo
Vastaa Viestiin