Mercedes 508 kysymyksiä....

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Mercedes 508 kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Hyvää joulua kaikille :)

Tuli tuollanen Mercedes 508 erikoisajoneuvo/huoltoauto hankittua enskaharrastuksen takia ja taas on audi siis vaihdettu mersuun :lol:

Autossa ei liiemmin mitään ihmeempiä juttuja ole, mutta käynnistysjärjestelmä on hieman herättänyt ihmettelyä :shock:

Elikkä auto on vuodelta -78 ja siinä ei ole minkäänlaista "hehkutus tattia", niinkuin on uudemmissa paketti ja henkilö -autoissa. Vihreä startti nappula löytyy kylläkin kojelaudasta, kuin ferrareissa ikään :lol:
Auton olen tähän mennessä tyrkännyt käyntiin suoraan nappulasta painamalla, ilmaan minkäänlaisia odotteluita tai hehkutuksia ja hyvin on käyntiin hörähtänyt...
...Eli onko autossa hehkuja :shock: :shock: ?? ja jos ei, niin miksi se lähtee käyntiin niin hyvin ilmankin ja miksi sitten uudemmissa vehkeissä on jos niitä ei kerran tarvita??

Kyllä minun käsitykseni mukaan siellä varmaankin hehkut on, mutta en tuolla pakkasessa ole viitsinyt konehuonetta alkaa tutkailemaan tarkemmin ja ajattelin täältäkin löytyvän tietoa :wink: Manuaalistakaan en ole löytänyt käynnistysohjeiden kohdalta hehkutuksesta halaistua sanaa (manuaali on kyllä pari vuotta vanhemmasta mallista).

Kojelaudassa on kyllä oranssi valo, joka syttyy kun keinukytkimestä(ei näytä alkuperäiseltä) valitaan toinen asento.

Oi kertokaa mersutietäjät tietonne....



edit: ...Ai joo... ...Se jouluhan meni jo... .....No hyvää uutta vuotta sitten :roll:
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Mercedes 508 kysymyksiä....

Viesti Kirjoittaja Jyry »

SLC-450 kirjoitti:Hyvää joulua kaikille :)

Tuli tuollanen Mercedes 508 erikoisajoneuvo/huoltoauto hankittua enskaharrastuksen takia ja taas on audi siis vaihdettu mersuun :lol:

Autossa ei liiemmin mitään ihmeempiä juttuja ole, mutta käynnistysjärjestelmä on hieman herättänyt ihmettelyä :shock:

Elikkä auto on vuodelta -78 ja siinä ei ole minkäänlaista "hehkutus tattia", niinkuin on uudemmissa paketti ja henkilö -autoissa. Vihreä startti nappula löytyy kylläkin kojelaudasta, kuin ferrareissa ikään :lol:
Auton olen tähän mennessä tyrkännyt käyntiin suoraan nappulasta painamalla, ilmaan minkäänlaisia odotteluita tai hehkutuksia ja hyvin on käyntiin hörähtänyt...
...Eli onko autossa hehkuja :shock: :shock: ?? ja jos ei, niin miksi se lähtee käyntiin niin hyvin ilmankin ja miksi sitten uudemmissa vehkeissä on jos niitä ei kerran tarvita??

Kyllä minun käsitykseni mukaan siellä varmaankin hehkut on, mutta en tuolla pakkasessa ole viitsinyt konehuonetta alkaa tutkailemaan tarkemmin ja ajattelin täältäkin löytyvän tietoa :wink: Manuaalistakaan en ole löytänyt käynnistysohjeiden kohdalta hehkutuksesta halaistua sanaa (manuaali on kyllä pari vuotta vanhemmasta mallista).

Kojelaudassa on kyllä oranssi valo, joka syttyy kun keinukytkimestä(ei näytä alkuperäiseltä) valitaan toinen asento.

Oi kertokaa mersutietäjät tietonne....



edit: ...Ai joo... ...Se jouluhan meni jo... .....No hyvää uutta vuotta sitten :roll:
L508D:ssä on suorasuihkutteinen OM314 - moottori. Suoraruiskukoneissa ei ole hehkutulppia, joissain merkeissä on imusarjassa liekkihehkuja (esim.Ford), tai kierukka (esim.Leyland) . Hyväkuntoinen L508D - käynnistyy hyvillä akuilla hyvin pakkasella, start pilot-laitteella avittaen -25 ei tuota ongelmaa. Start Pilot on se pumppu kojetaulun alla, ja sen säiliö on konehuoneessa, sellainen pieni läpinäkyvä pönttö. Tämän laitteen käyttö ei ole sama, kuin aerostart-sumutteen ruiskuttaminen suoraan imuputkeen, jolloin hajoaa useimmiten jotain, vaikkei sitä heti huomaisikaan.
Eikä ole kyllä hehkutulppia tietääkseni uudemmissakaan mersun kuorma-autoissa.
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Kiitoksia informaatiosta :wink:

Olisiko kellään tietoa mistä voisin löytää koneesta tietoja (OM314)? Räjäytyskuvat lähinnä kiinnostaisivat tai muut manuaalit.

Eihän tuon koneen paikalle sovi mb:n 6 syl moottori(olikohan 352) ??

Mistä edullisimmin löytäisin varaosia kyseiseen laitteeseen??
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

OT, kun kiinnostaa: mitä tuon kylmäkäynnistyslaitteen säiliöön tarvittaessa tankataan? Eetteristä puhuivat vanhat automiehet, vaan millä kauppanimellä asiaankuuluvaa lientä nykyään saa?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Aku P kirjoitti:OT, kun kiinnostaa: mitä tuon kylmäkäynnistyslaitteen säiliöön tarvittaessa tankataan? Eetteristä puhuivat vanhat automiehet, vaan millä kauppanimellä asiaankuuluvaa lientä nykyään saa?
Kyllä tuossa purkissa muistaakseni ihan Start Pilot lukee... ...Pitää käydä vielä tarkistamassa. Purkki ei ole ihan tavan ponnekaasu tölkki (siitä puuttuu tämä painonappula), vaan se on tarkoitettu juurikin tämän käynnistyslaitteen kanssa käytettäväksi.

Löysin purkista vielä kuvankin:

Kuva

Tavan varaosaliikkeistä oli aika hankalaa löytää vaikka monessa liikkeessä tuli käytyäkin.... ...Lopuksi menin ihan raskaankaluston varaosamyymälään, niin sieltä vihdoin tärppäsi.
Ja hintaa oli 10€ Pilotilla :shock:
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

SLC-450 kirjoitti: Kyllä tuossa purkissa muistaakseni ihan Start Pilot lukee... ...Pitää käydä vielä tarkistamassa. Purkki ei ole ihan tavan ponnekaasu tölkki (siitä puuttuu tämä painonappula), vaan se on tarkoitettu juurikin tämän käynnistyslaitteen kanssa käytettäväksi.

Löysin purkista vielä kuvankin:
No ihan tuttua tavaraahan tuo; montakohan konetta tuollakin aineella on Suomen maassa rikottu tai montakohan konetta tuohon "totutettu".

Raakaa hommaa muuten se suoraruiskujen käynnistäminen tässäkin kokoluokassa. Meillä veneessä on Perkinsin 4.236 vuodelta 81 jossa tuo brittien imusarjahehku. Ei siinäkään jossain -15 asteessa mitään odotella kun vaan kaasu pohjaan ja sitten väännetään avaimesta ja sahataan se puoli minuuttia yhtä soittoa kunnes tienoo peittyy savuun ja konekopan alta alkaa kuulua tuttu rohina. Muutenkin kyllä parasta koko kone, mitä Englannista on ikänä tullut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Tosin manuaalissa kyllä luki, että käytä vain mercedeksen omaa varaosanumerolla ostettavaa herkkua (ja luki Startpilot).. ...Kyllä tuo varmaan ihan samaa tavaraa on vaikka tähden kuvaa ei pullossa luekkaan.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

No ihan tuttua tavaraahan tuo; montakohan konetta tuollakin aineella on Suomen maassa rikottu tai montakohan konetta tuohon "totutettu".
startti pilotti on semmosta ainetta, että sitä kannattaa käyttää harkiten. Kone jos tuohon "tottuu" niin se tarvii pilottia jopa kesällä käyntiin lähteäkseen......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

joop79 kirjoitti:
No ihan tuttua tavaraahan tuo; montakohan konetta tuollakin aineella on Suomen maassa rikottu tai montakohan konetta tuohon "totutettu".
startti pilotti on semmosta ainetta, että sitä kannattaa käyttää harkiten. Kone jos tuohon "tottuu" niin se tarvii pilottia jopa kesällä käyntiin lähteäkseen......
Tuosta asiasta en tiedä, mutta auton manuaali ainakin pitää ihan normaalina käynnistystapana kun pakkasta on ilmassa.... ...En tiedä miten pitkälle on mercedeksen insinöörit asiaa pohtineet, mutta luulisin, että riittävästi.

Aikaisemmin en tuota myrkkyä ole liiemmin käyttänyt ja nytkin auto lähtee ilmankin käyntiin ainakin -13 asteen pakkasessa.. ....En ole tähänkään autoon vielä kokeillut, vaikka aineen kerkesin hankkiakin.. ...Odotellaan vielä niitä kovempia pakkasia, jolloin ei käynnistykselle jää muuta vaihtoehtoa.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Iha ot:n ot:na saisinko kysyä, että onko auton rekkari GAC-??? ja onko auto valkoinen?

Meinaan ku me rakennettiin -95 tuommonen 508D (-78)kelkkahommiin huoltoautoksi viimesen päälle. Maalautettiin liikkeessä ja kaikki verhoilut uusittiin ym. Ja viimeisten tietojen mukaan se on ollut muistaakseni aika lähellä kotkaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
SLC-450
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: Pe 23.05.2003 12:19
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja SLC-450 »

Jube kirjoitti:Iha ot:n ot:na saisinko kysyä, että onko auton rekkari GAC-??? ja onko auto valkoinen?

Meinaan ku me rakennettiin -95 tuommonen 508D (-78)kelkkahommiin huoltoautoksi viimesen päälle. Maalautettiin liikkeessä ja kaikki verhoilut uusittiin ym. Ja viimeisten tietojen mukaan se on ollut muistaakseni aika lähellä kotkaa...
Ei ole GAC-???, Eikä myöskään ole Kotkassa päin juuri liikkunut ennen joulukuun loppua. Auto on Oulusta ostettu ja sielläpäin ollut ainakin vuodesta 1997 ja käsittääkseni ennen sitäkin??

Auto on maalattu Kawan väreihin (Team Green) :roll: Pitänee maalauttaa ensi kesänä uudelleen KTM väreihin, kun sellanen pyörä kerran löytyy ja en noista Kwaakuista juuri perusta :?

Tässä kuva vehkeestä:

Kuva


Saa morjestaa kun tulen vastaan :lol:
Viimeksi muokannut SLC-450, Pe 06.01.2006 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ihan asiallinen...
Tuommonen on oikeenki hyvä huoltoauto :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Archie
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 19.04.2005 11:37

Viesti Kirjoittaja Archie »

Herve!
Kaappasin tästä topikista (sori,mut ku ei uutta viitiny aloittaa).
Homman nimi olis semmonen ku mulle nyt sattui tulemaan tuommonen kovarauta 608D,ja pariin asiaan tarttis saada tietoa ku näist en mitään ymmärrä...
-eli mitä eroa on 508:lla ja 608:lla,
-saako tuohon patentoitua ohjaustehostinta,
-onkohan missään mahdollisesti sähkökaavioita (ei haku tuottanu tulosta),
-kaikkea perustietoa ihan alkeista hi-tekkiin kaivataan,
:D :D :D
Kaikkea projektia tuleekin hankittua...
penttiko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ke 10.11.2004 19:09
Paikkakunta: Paltamo

MB 608

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Terve!

508 on 5000 kg:n alusta ja 608 6000 kg. 608:n umpikori taitaa olla vähän pulleampi. Kone on sama molemmissa ja alustakin kantavuutta lukuun ottamatta. Ohjaustehostimella varustettujakin on olemassa. Löytyisikö joltain hajottamolta?

Ainakin tähän 608:iin voi laittaa myös 6-koneen, jotka liikkuu tyyppinä 613, eli 130 hv.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

1113 5.7l suorasuihku kutonen lähtee jos mittarissa 120000km vielä -25 lähes sahaamatta käyntiin ja polttoöljyllä sai ajaa laillisesti mulle jä tosta nostokori autosta ym. esim valot jarrun tiivisteitä liinoja ym pikku sälää
Tässä autossa ei ollut koskaan ollutkaan start pilot laitetta eikä hehkuja sähköt 2kpl 120a 12v akkuja sarjassa 24v ja vm 75.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
mika s
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 20.04.2005 08:31
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja mika s »

sähköihin voi löytyä apua vaikka w115 koppasen kaaviosta, mutta ilman hehku osaa.. 508 ja 608 suurin ero on jousissa eli alustan kantavuutta on tonni lisää ja jarrut on samat vm77 saakka sitten kasvaa pyöräsylkän koko 22,22 - 23,71mm runko on sama ja akselit on samanlaiset. Jarrukenkien leveydessä voi olla 5mm ero mut tämä on harvinaista. ohjaustehostin käy samasta mallisarjasta vm86 asti ja uudemmista käy myös kun ottaa kokoratti putken ja vetovarren mukaan...
Avatar
iceman65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 07.11.2005 18:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iceman65 »

mä olen kyllä sitä mieltä, että mitä vähemmän startti-pilottia käyttää sitä vähemmän sitä uudelleen tarvitsee käyttää.
nimimerkillä kokemusta asiasta on.
en tee sitä tänään minkä voin huomennakin jättää tekemättä.... ;)
Vastaa Viestiin