mihin asti riittää turvallisesti k26 ahdin?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22
mihin asti riittää turvallisesti k26 ahdin?
eli tuo 300td vakio mersun ahdin taitaa olla mallia kkk k26?
eli oli suunnitelmissa että passaiskohan hyvin tuommoinen ahdin volkkarin viritettyyn 1.9 td:hen jos tehotavoite olis sanotaanko 170-190hv?
vieläkö passaa hyvin noille tehoille?nouseeko pakopaineet jo liian koviksi jos paineet olisi jossain 1.5bar tienoilla?mille tehoille tuo ahdin riittää "turvallisesti" ettei vaarana ole rasittaa/rikkoa turhaan konetta?ja miten hyvin kyseinen ahdin herää?olisko just passeli 1.9 koneeseen?
eli oli suunnitelmissa että passaiskohan hyvin tuommoinen ahdin volkkarin viritettyyn 1.9 td:hen jos tehotavoite olis sanotaanko 170-190hv?
vieläkö passaa hyvin noille tehoille?nouseeko pakopaineet jo liian koviksi jos paineet olisi jossain 1.5bar tienoilla?mille tehoille tuo ahdin riittää "turvallisesti" ettei vaarana ole rasittaa/rikkoa turhaan konetta?ja miten hyvin kyseinen ahdin herää?olisko just passeli 1.9 koneeseen?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
kyllä. hyvin passaa, se kkk26 on mb:ssä kehittänyt 108kw kuutos koneessa.
joten pitäs olla suht.koht hyvä 4 pytyiseen 1.9 vag td:hen.
mielestäni kkk26 on "hitusen" isompi ja rutkasti parempi kuin garrett t03 vaikkapa volvosta. itsellä oli aikoinaan semmoinen (garrett t03 700 sarjan volvosta) 1.9td:ssä ja saihan siitäkin ihan "kivasti" isolla pumpulla..
veljelle on caddyyn 1.6td, tulossa tuommoinen kkk26.. kunhan asfaltti sulaa täältä päin suomea.
joten pitäs olla suht.koht hyvä 4 pytyiseen 1.9 vag td:hen.
mielestäni kkk26 on "hitusen" isompi ja rutkasti parempi kuin garrett t03 vaikkapa volvosta. itsellä oli aikoinaan semmoinen (garrett t03 700 sarjan volvosta) 1.9td:ssä ja saihan siitäkin ihan "kivasti" isolla pumpulla..
veljelle on caddyyn 1.6td, tulossa tuommoinen kkk26.. kunhan asfaltti sulaa täältä päin suomea.

Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Kyllä se minusta ahdistaa jo noilla vakiotehoilla, mutta voihan sitä isontaa, niin sitten saapi hyvän. Ps. löytyy uusia noita vakioita jos kiinnostaa.JACKHAMMER kirjoitti:kyllä. hyvin passaa, se kkk26 on mb:ssä kehittänyt 108kw kuutos koneessa.
joten pitäs olla suht.koht hyvä 4 pytyiseen 1.9 vag td:hen.
mielestäni kkk26 on "hitusen" isompi ja rutkasti parempi kuin garrett t03 vaikkapa volvosta. itsellä oli aikoinaan semmoinen (garrett t03 700 sarjan volvosta) 1.9td:ssä ja saihan siitäkin ihan "kivasti" isolla pumpulla..
veljelle on caddyyn 1.6td, tulossa tuommoinen kkk26.. kunhan asfaltti sulaa täältä päin suomea.
pitäisi tietää halutaanko täysi veto millä kierroksilla(siis koska auto lähtee)
mutta
90hv ilman välijäähdytintä
välijäähdytettynä 120hv
hyvin jäähjytettynä 150hv( myös öljyt)
vihon viimmeinen maksimi on 180hv(toki riippuu käyttäjästä)
sopiva on tuo ahdin tuohon koneeseen jos haluat että se toimii jouheasti(jos tämä on ensimmäinen ahtamis projekti)
mutta elä missään tapauksessa ylitä 1,2 bar ahtopainetta välijäähdytettynäkään
varrettomankin lekan saa rikki joten mitään vastuuta ei oteta kun ei myöskään mitään tiedetä
mutta
90hv ilman välijäähdytintä
välijäähdytettynä 120hv
hyvin jäähjytettynä 150hv( myös öljyt)
vihon viimmeinen maksimi on 180hv(toki riippuu käyttäjästä)
sopiva on tuo ahdin tuohon koneeseen jos haluat että se toimii jouheasti(jos tämä on ensimmäinen ahtamis projekti)
mutta elä missään tapauksessa ylitä 1,2 bar ahtopainetta välijäähdytettynäkään
varrettomankin lekan saa rikki joten mitään vastuuta ei oteta kun ei myöskään mitään tiedetä

.
Kaikki vastaukset tällaiseen kysymykseen on vaan arvioita, tai arvauksia.
Kaikki riippuu kaikesta.
Pumppu, ennakko, ahtopaine, kierrokset, moottorin kunto, cooleri, putkistot, noin aluksi ainakin vaikuttaa asiaan.
Oikean vastauksen saat, kun mittaat.
Pakopaineen ja -lämmöt. Ahtopainemittari sinulla varmaan onkin.
Vakiomoottoreihin jos vaihdetaan alkuperäistä vastaava ahdin, niin silloin on helpompi etukäteen tietää. Muuten se perustuu aikaisempiin kokemuksiin ja arvioon.
Paljonhan nuihin on laittaneet muuttuvasiipisiäkin.
~1,5bar paineille varmaan sopiva löytyykin.
Friikki nyt ainakin tietää, mistä mahdollisesti jopa entisen paikalle, ilman muutoksia löytyy sopiva.
.
Kaikki vastaukset tällaiseen kysymykseen on vaan arvioita, tai arvauksia.
Kaikki riippuu kaikesta.
Pumppu, ennakko, ahtopaine, kierrokset, moottorin kunto, cooleri, putkistot, noin aluksi ainakin vaikuttaa asiaan.
Oikean vastauksen saat, kun mittaat.
Pakopaineen ja -lämmöt. Ahtopainemittari sinulla varmaan onkin.
Vakiomoottoreihin jos vaihdetaan alkuperäistä vastaava ahdin, niin silloin on helpompi etukäteen tietää. Muuten se perustuu aikaisempiin kokemuksiin ja arvioon.
Paljonhan nuihin on laittaneet muuttuvasiipisiäkin.
~1,5bar paineille varmaan sopiva löytyykin.
Friikki nyt ainakin tietää, mistä mahdollisesti jopa entisen paikalle, ilman muutoksia löytyy sopiva.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
Ei mitään sellasta,oisit käyny kattomassa kun hait farmin,ois ollu tasan joen toisella puolella. Tosin on jokapäiväisessä ajossa,tehoista ei tietoa. Karu peliJACKHAMMER kirjoitti:mitä tuohon 260hp on syötetty???
meinaan että veljellä "vois" kiinnostaa kans
pumppu,oikean kokoinene tbo, kanget, männät mitä muuta? vettäkö?

Tuotatuota, mulla on tuommoinen 300 tiisselin K26 turbo. Mitenkä mahtaa käydä jos sen laittaa tuommoiseen mosselmanin 2.0-2.3 litraisiin tarkoitetun sarja orkkisahtimen tilalle? Nimittäin katkesi sen orkkisahtimen akseli kierteen juuresta alkaneen halkeaman takia. Tuossa uudessa on oma hukkis ja orkkiksessa ei ole vaan se on siinä valetussa pakosarjassa. Orkkis on myös kkk26 mikäli olen oikein ymmärtänyt mutta se kyllä näyttää pienemmältä. Konehan on 2.0E 8 venanen (M102.962). Mahtaako vastata miten toisiaan nuo?xr5t kirjoitti:pitäisi tietää halutaanko täysi veto millä kierroksilla(siis koska auto lähtee)
mutta
90hv ilman välijäähdytintä
välijäähdytettynä 120hv
hyvin jäähjytettynä 150hv( myös öljyt)
vihon viimmeinen maksimi on 180hv(toki riippuu käyttäjästä)
sopiva on tuo ahdin tuohon koneeseen jos haluat että se toimii jouheasti(jos tämä on ensimmäinen ahtamis projekti)
mutta elä missään tapauksessa ylitä 1,2 bar ahtopainetta välijäähdytettynäkään
varrettomankin lekan saa rikki joten mitään vastuuta ei oteta kun ei myöskään mitään tiedetä
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22
tällä hetkellä paikoillaan garretin muuttuvasiipinen vnt 20 ja ahtopaineet 1.4 bar mutta nuo pakopaineet nousee kierroksilla(5000) jo sinne melkein 2 baariin,taitaa olla vnt:n ongelma nuo pakopaineet
harkinnassa ollut jopa siirtyminen takaisin "normaaliin" ahtimeen
ainakin tekisi mieli kokeilla
ja volkkarissa tuo "veto" alkaa loppumaan viimeistään 5000 kierroksessa joten kierrokset jää alhaisemmiksi kuin näissä kunnon "super" mersuissa
kone on tietääkseni -96 tai -97 mallia
ja runkolaakerin pukit on ollu tarkoitus vahvistella ihan vaikkei lisä tehoa enää haettaisi


harkinnassa ollut jopa siirtyminen takaisin "normaaliin" ahtimeen

ainakin tekisi mieli kokeilla

ja volkkarissa tuo "veto" alkaa loppumaan viimeistään 5000 kierroksessa joten kierrokset jää alhaisemmiksi kuin näissä kunnon "super" mersuissa

kone on tietääkseni -96 tai -97 mallia



Viimeksi kun jutskasin oli jotain 254hp pyöräteho...jollakin sopivalla turbolla pro turbosta ostettu muistaakseni... saattaa olla jopa mitsun ahdin ja HP-dieselin pumpulla ja kiertokanget oli jotain hipo osaa jenkeistä....vakiot ei kestä....ei sinne vettä ole tungettu kun paljon ilmaa...ja ruokaa....alkaa kuulemma lohko meneen ropellille...lootusta öljypohjaJACKHAMMER kirjoitti:mitä tuohon 260hp on syötetty???
meinaan että veljellä "vois" kiinnostaa kans
pumppu,oikean kokoinene tbo, kanget, männät mitä muuta? vettäkö?
-auto on varsin asiallinen sellainen sopivan rupinen työmaaversio caddy...
Suomalainen ei usko ennen kun kokeilee



Itse tein ja säästin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi