mihin asti riittää turvallisesti k26 ahdin?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

mihin asti riittää turvallisesti k26 ahdin?

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

eli tuo 300td vakio mersun ahdin taitaa olla mallia kkk k26?

eli oli suunnitelmissa että passaiskohan hyvin tuommoinen ahdin volkkarin viritettyyn 1.9 td:hen jos tehotavoite olis sanotaanko 170-190hv?

vieläkö passaa hyvin noille tehoille?nouseeko pakopaineet jo liian koviksi jos paineet olisi jossain 1.5bar tienoilla?mille tehoille tuo ahdin riittää "turvallisesti" ettei vaarana ole rasittaa/rikkoa turhaan konetta?ja miten hyvin kyseinen ahdin herää?olisko just passeli 1.9 koneeseen?
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

kyllä. hyvin passaa, se kkk26 on mb:ssä kehittänyt 108kw kuutos koneessa.
joten pitäs olla suht.koht hyvä 4 pytyiseen 1.9 vag td:hen.
mielestäni kkk26 on "hitusen" isompi ja rutkasti parempi kuin garrett t03 vaikkapa volvosta. itsellä oli aikoinaan semmoinen (garrett t03 700 sarjan volvosta) 1.9td:ssä ja saihan siitäkin ihan "kivasti" isolla pumpulla..
veljelle on caddyyn 1.6td, tulossa tuommoinen kkk26.. kunhan asfaltti sulaa täältä päin suomea. 8)
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

300 turbo diiselin kkk26 toimii kuulemma kivasti 1.6 volsun diiselissäkin....
Itse tein ja säästin
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

JACKHAMMER kirjoitti:kyllä. hyvin passaa, se kkk26 on mb:ssä kehittänyt 108kw kuutos koneessa.
joten pitäs olla suht.koht hyvä 4 pytyiseen 1.9 vag td:hen.
mielestäni kkk26 on "hitusen" isompi ja rutkasti parempi kuin garrett t03 vaikkapa volvosta. itsellä oli aikoinaan semmoinen (garrett t03 700 sarjan volvosta) 1.9td:ssä ja saihan siitäkin ihan "kivasti" isolla pumpulla..
veljelle on caddyyn 1.6td, tulossa tuommoinen kkk26.. kunhan asfaltti sulaa täältä päin suomea. 8)
Kyllä se minusta ahdistaa jo noilla vakiotehoilla, mutta voihan sitä isontaa, niin sitten saapi hyvän. Ps. löytyy uusia noita vakioita jos kiinnostaa.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

pitäisi tietää halutaanko täysi veto millä kierroksilla(siis koska auto lähtee)
mutta
90hv ilman välijäähdytintä
välijäähdytettynä 120hv
hyvin jäähjytettynä 150hv( myös öljyt)
vihon viimmeinen maksimi on 180hv(toki riippuu käyttäjästä)
sopiva on tuo ahdin tuohon koneeseen jos haluat että se toimii jouheasti(jos tämä on ensimmäinen ahtamis projekti)
mutta elä missään tapauksessa ylitä 1,2 bar ahtopainetta välijäähdytettynäkään
varrettomankin lekan saa rikki joten mitään vastuuta ei oteta kun ei myöskään mitään tiedetä :wink:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kaikki vastaukset tällaiseen kysymykseen on vaan arvioita, tai arvauksia.

Kaikki riippuu kaikesta.
Pumppu, ennakko, ahtopaine, kierrokset, moottorin kunto, cooleri, putkistot, noin aluksi ainakin vaikuttaa asiaan.

Oikean vastauksen saat, kun mittaat.
Pakopaineen ja -lämmöt. Ahtopainemittari sinulla varmaan onkin.
Vakiomoottoreihin jos vaihdetaan alkuperäistä vastaava ahdin, niin silloin on helpompi etukäteen tietää. Muuten se perustuu aikaisempiin kokemuksiin ja arvioon.
Paljonhan nuihin on laittaneet muuttuvasiipisiäkin.
~1,5bar paineille varmaan sopiva löytyykin.
Friikki nyt ainakin tietää, mistä mahdollisesti jopa entisen paikalle, ilman muutoksia löytyy sopiva.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onko kone vanhempi kuin -95? jos on niin elä yritä 1.5baria, löytyy kohta kampiakseli öljypohjasta irrallaan, kokeiltu on.
Ja niistä tehoista: Kai siitä uskaltaa ottaa 200kaakkia koneesta jos 1.6 caddyssä on 260hp pyörältä. En tiedä mikä on tämänhetkinen tilanne...
Joku mersupurkaamo??
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

mitä tuohon 260hp on syötetty???
meinaan että veljellä "vois" kiinnostaa kans ;)
pumppu,oikean kokoinene tbo, kanget, männät mitä muuta? vettäkö?
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

JACKHAMMER kirjoitti:mitä tuohon 260hp on syötetty???
meinaan että veljellä "vois" kiinnostaa kans ;)
pumppu,oikean kokoinene tbo, kanget, männät mitä muuta? vettäkö?
Ei mitään sellasta,oisit käyny kattomassa kun hait farmin,ois ollu tasan joen toisella puolella. Tosin on jokapäiväisessä ajossa,tehoista ei tietoa. Karu peli 8) Jos haet päivitystä autoon,käy kattoon,samalla penkität auton pajalla mistä käddy löytyy...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

xr5t kirjoitti:pitäisi tietää halutaanko täysi veto millä kierroksilla(siis koska auto lähtee)
mutta
90hv ilman välijäähdytintä
välijäähdytettynä 120hv
hyvin jäähjytettynä 150hv( myös öljyt)
vihon viimmeinen maksimi on 180hv(toki riippuu käyttäjästä)
sopiva on tuo ahdin tuohon koneeseen jos haluat että se toimii jouheasti(jos tämä on ensimmäinen ahtamis projekti)
mutta elä missään tapauksessa ylitä 1,2 bar ahtopainetta välijäähdytettynäkään
varrettomankin lekan saa rikki joten mitään vastuuta ei oteta kun ei myöskään mitään tiedetä :wink:
Tuotatuota, mulla on tuommoinen 300 tiisselin K26 turbo. Mitenkä mahtaa käydä jos sen laittaa tuommoiseen mosselmanin 2.0-2.3 litraisiin tarkoitetun sarja orkkisahtimen tilalle? Nimittäin katkesi sen orkkisahtimen akseli kierteen juuresta alkaneen halkeaman takia. Tuossa uudessa on oma hukkis ja orkkiksessa ei ole vaan se on siinä valetussa pakosarjassa. Orkkis on myös kkk26 mikäli olen oikein ymmärtänyt mutta se kyllä näyttää pienemmältä. Konehan on 2.0E 8 venanen (M102.962). Mahtaako vastata miten toisiaan nuo?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
jepulis kepulis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 26.07.2004 20:22

Viesti Kirjoittaja jepulis kepulis »

tällä hetkellä paikoillaan garretin muuttuvasiipinen vnt 20 ja ahtopaineet 1.4 bar mutta nuo pakopaineet nousee kierroksilla(5000) jo sinne melkein 2 baariin,taitaa olla vnt:n ongelma nuo pakopaineet :shock:

harkinnassa ollut jopa siirtyminen takaisin "normaaliin" ahtimeen :oops:
ainakin tekisi mieli kokeilla :P

ja volkkarissa tuo "veto" alkaa loppumaan viimeistään 5000 kierroksessa joten kierrokset jää alhaisemmiksi kuin näissä kunnon "super" mersuissa :evil:

kone on tietääkseni -96 tai -97 mallia :roll: ja runkolaakerin pukit on ollu tarkoitus vahvistella ihan vaikkei lisä tehoa enää haettaisi :!: :D
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

JACKHAMMER kirjoitti:mitä tuohon 260hp on syötetty???
meinaan että veljellä "vois" kiinnostaa kans ;)
pumppu,oikean kokoinene tbo, kanget, männät mitä muuta? vettäkö?
Viimeksi kun jutskasin oli jotain 254hp pyöräteho...jollakin sopivalla turbolla pro turbosta ostettu muistaakseni... saattaa olla jopa mitsun ahdin ja HP-dieselin pumpulla ja kiertokanget oli jotain hipo osaa jenkeistä....vakiot ei kestä....ei sinne vettä ole tungettu kun paljon ilmaa...ja ruokaa....alkaa kuulemma lohko meneen ropellille...lootusta öljypohja

-auto on varsin asiallinen sellainen sopivan rupinen työmaaversio caddy...

Suomalainen ei usko ennen kun kokeilee :lol: :lol: :lol: :
Itse tein ja säästin
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

näin tämän kyseisen caddyn kalajoen kiihdytys kisoissa.. muutama kesä sitten..
hyvin menee vartilla :P
hyvä suhdeluku tulee jos 245hp ja 1.6litraa..dieselistä
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Vastaa Viestiin