w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Kaitsute
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 26.04.2005 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kaitsute »

Ainakin wv/audi konsernin tuotteissa joutuu pultin uusimaan aukaisun yhteydessä ja liiman kera momenttiin.
Liekö mersuissa sama homma sitten.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa...
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Isokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
Ne prikat on väärinpäin mitkä tulee pultin kannan alle!

Nim. kokeillu kans samaa joskus.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

auto on ollut mulla pari vuotta ja tähän asti on pultti pysynyt kiinni enkä ole prikkoihin koskenut.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Prikat tosiaan on oltava oikein päin, muuten ei pidä. Tosin jos kiilaura on päässyt oikein huonoksi, ei pultti pysy oikein mitenkään kiinni.

Kiristä pultti oikein todella tiukkaan, kunnon vääntövarrella todella kovaan. Kestää kyllä vääntää, 10.9 pultti.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Isokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
Tuo vaikkuttaa sen verran pahalta että vaatis varmaan ammattitaitoisen korjaamon apua :!: Alkujaan sileät pinnat ovat päässeet "elämään" siis kuluneet ja eivät ole terveet > EI PYSY IKINÄ KIINNI :!: Ja sen seurauksena aiheuttaa KALLIIN moottorivaurion tulevaisuudessa. Voi nytkin jo vaatia kampiakselin uusimisen. ÄLÄ AJA liikuta hinurilla tai kärryllä.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Turbo-eemeli kirjoitti:
Isokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
Tuo vaikkuttaa sen verran pahalta että vaatis varmaan ammattitaitoisen korjaamon apua :!: Alkujaan sileät pinnat ovat päässeet "elämään" siis kuluneet ja eivät ole terveet > EI PYSY IKINÄ KIINNI :!: Ja sen seurauksena aiheuttaa KALLIIN moottorivaurion tulevaisuudessa. Voi nytkin jo vaatia kampiakselin uusimisen. ÄLÄ AJA liikuta hinurilla tai kärryllä.
Joo, ei ajoa ollenkaan kun pultti ei ole momentissa kiinni. Uusi kiila ja mielellään uudemmasta OM606:sta uus pultti. Kiilaan kemiallista metallia ja pulttiin parasta lukkoliimaa mitä löytyy. Sitten norsupyssyllä kiinni. 8) Ilman nuita pysynee 20-40km/kiristys kiinni :cry:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Eiköhän momentti ollu 38kg mihinkä se momentti avaimella pitää kiristää :!: Mutterikonetta kannattaa varoa ; Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä :oops: Auto oli silloin vajaa 3v vanha ja eka hihnan vaihto kyseessä :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Kannattaa katsoa akselin pää, jos vähänkään pyörä hakannu sitä niin ehdoton edellytys kiinnipysymiselle on että akselin pää on suora kun pyörä kiinnitetään uudelleen..

Jos kiilaura hakkautunut väljäksi niin täyttö ja ura uusiksi jos meinaa kestävän saada.

Kokemusta vag-konsernin vastaavasta ongelmasta, ei auta uusi pultti eikä liimat jos ei akselissa ole kaikki tiptop. Vageissa myös pyörä vaihdettavien listalla jos joutuu irrottamaan, kiilaura ottaa kyllä itteensä jos vähänkään aikaa löysällä ehtiny ajellessa olla.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Joo kiristi ite sen kääntelin niitä prikkoja tarpeeks kauan ku pyörittelin ja järkeilin niin että nyt ne prikat punnaa kovaa ja väänsi niin tiukalle ku jaksoin nii nyt on jo kuukauden pysynny. Laitoin sinne ihan tavallis loclite lukkoliimaa kierteisiin muistaaksen kolmannella kerralla rupes pitää eikä ole enää auennu
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jesse kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.
mutta jos momenttiavaimella laittaa oikeeseen momenttiin, niin ei pitäis tuhoa tulla. järeellä pulttipyssyllä kyllä saa rikki pultin, kun pultin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Ja laippahan lukitaan niin että voima ei välity vaihteistoon/perään/pyörille...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Vauhtipyörän hammaskehältähän sen tosiaan saa lukittua mutta silloinkin on kampiakseli vaarassa momenttiavaimella. Mutta on se kyllä niinkin että pyssyllä saa myös poikki jos ei mitään tietoa ole esim. paineesta ja pyssyn tuottamista momenteista
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

jesse kirjoitti:
Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.
Höpö höpö :roll: Lueppa ohje miten mutteri kiristetään :!: Eivät käske jarrua vasten kiristää mitään :!: Autoille on annettu tehtaan suunnittelemat korjaus ohjeetjota noudattaen on vahingot minimoitu :idea: Kampiakselille on lukitus työkalu jota vasten keski ruuvi kiristetään oikeaam momemttiin tai jos venyvä ruuvi niin on annettu asteet kyseiselle ruuville ja piste :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

lue mun edellinen viesti
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

jesse kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehältähän sen tosiaan saa lukittua mutta silloinkin on kampiakseli vaarassa momenttiavaimella. Mutta on se kyllä niinkin että pyssyllä saa myös poikki jos ei mitään tietoa ole esim. paineesta ja pyssyn tuottamista momenteista
Vielä valitan: hammaskehältä ei lukita etupään pyörää kiristäessä vaan oikealla työ kalulla se lukitaan etummaisesta hihna pyörästä :lol: Ei kai kukaan hullu kampiakselin läpi sitä lukitse :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mikko K kirjoitti:Lueppa ohje miten mutteri kiristetään


En tiedä mitä ohjetta tarkoitit mutta ainakin MB:n virallisten korjaamo-ohjeiden mukaan kampura lukitaan nimeomaan sieltä hammaskehältä. Tällainen erikoistyökalu MB:llä siihen on olemassa (kuva W124 WIS:stä):

Kuva

Mitäs varten se muovinen peitelevy ölypohjan takaosassa on sun mielestä ellei tätä varten?

Sellasesta hihnapyörään lukittavasta vempaimesta en ole kuullutkaat, kuinka se toimii? Tarkoitatko teollisuudessa yleistä momenttiväännintä (yleensä hydraulinen tai pneumaattinen)?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Mitäs varten se muovinen peitelevy ölypohjan takaosassa on sun mielestä ellei tätä varten?
Siitä irroitetaan muuntimen pultit automaatista :lol: :lol: :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kuva

Siinähän se seisoo selvällä saksalla... On sille muutakin käyttöä.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Näkyy 2.5 tiiseliin olevan kiristys arvot jousialuslevyllä 320nm ja lautas levyillä 200nm eka vaihe ja 90 astetta toinen vaihe ....

tuosta kiristyksestä sen verran et olen pari kertaa vetänyt vanhan vitos 300 diiselin kampiakselin pultin momenttiin 320nm ja siivasta on pidetty julmattoman suurilla putki pihdeillä kiinni ja saatiin....
Itse tein ja säästin
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

Laatikko poies ja vaihelaatikko alas ja kone lukitaan vauhtipöyrästä jonka jälkeen liimattu pultti 300nm:iin
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Vastaa Viestiin