w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes
w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes
Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes
Ne prikat on väärinpäin mitkä tulee pultin kannan alle!Isokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.
Nim. kokeillu kans samaa joskus.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes
Tuo vaikkuttaa sen verran pahalta että vaatis varmaan ammattitaitoisen korjaamon apuaIsokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.


Re: w124 kampiakselin siivapyörän pultti aukes
Joo, ei ajoa ollenkaan kun pultti ei ole momentissa kiinni. Uusi kiila ja mielellään uudemmasta OM606:sta uus pultti. Kiilaan kemiallista metallia ja pulttiin parasta lukkoliimaa mitä löytyy. Sitten norsupyssyllä kiinni.Turbo-eemeli kirjoitti:Tuo vaikkuttaa sen verran pahalta että vaatis varmaan ammattitaitoisen korjaamon apuaIsokangas kirjoitti:Eli mulla aukes tuossa w124 300tdt:ssä kampiakselin päässä oleva iso siiva pyörän pultti, kirittiin eilen ja tänään ku kävin töissä (20km) pultti aukes taas koliise pahasti ku siiva pyörä heiluu. Pultti on niin löysällä että sen jaksaaa käsin avata. Millä saan sen pysymään lukkoliima on jo koitettu.Alkujaan sileät pinnat ovat päässeet "elämään" siis kuluneet ja eivät ole terveet > EI PYSY IKINÄ KIINNI
Ja sen seurauksena aiheuttaa KALLIIN moottorivaurion tulevaisuudessa. Voi nytkin jo vaatia kampiakselin uusimisen. ÄLÄ AJA liikuta hinurilla tai kärryllä.


Eiköhän momentti ollu 38kg mihinkä se momentti avaimella pitää kiristää
Mutterikonetta kannattaa varoa ; Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Auto oli silloin vajaa 3v vanha ja eka hihnan vaihto kyseessä 



TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Kannattaa katsoa akselin pää, jos vähänkään pyörä hakannu sitä niin ehdoton edellytys kiinnipysymiselle on että akselin pää on suora kun pyörä kiinnitetään uudelleen..
Jos kiilaura hakkautunut väljäksi niin täyttö ja ura uusiksi jos meinaa kestävän saada.
Kokemusta vag-konsernin vastaavasta ongelmasta, ei auta uusi pultti eikä liimat jos ei akselissa ole kaikki tiptop. Vageissa myös pyörä vaihdettavien listalla jos joutuu irrottamaan, kiilaura ottaa kyllä itteensä jos vähänkään aikaa löysällä ehtiny ajellessa olla.
Jos kiilaura hakkautunut väljäksi niin täyttö ja ura uusiksi jos meinaa kestävän saada.
Kokemusta vag-konsernin vastaavasta ongelmasta, ei auta uusi pultti eikä liimat jos ei akselissa ole kaikki tiptop. Vageissa myös pyörä vaihdettavien listalla jos joutuu irrottamaan, kiilaura ottaa kyllä itteensä jos vähänkään aikaa löysällä ehtiny ajellessa olla.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Joo kiristi ite sen kääntelin niitä prikkoja tarpeeks kauan ku pyörittelin ja järkeilin niin että nyt ne prikat punnaa kovaa ja väänsi niin tiukalle ku jaksoin nii nyt on jo kuukauden pysynny. Laitoin sinne ihan tavallis loclite lukkoliimaa kierteisiin muistaaksen kolmannella kerralla rupes pitää eikä ole enää auennu
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
mutta jos momenttiavaimella laittaa oikeeseen momenttiin, niin ei pitäis tuhoa tulla. järeellä pulttipyssyllä kyllä saa rikki pultin, kun pultin.jesse kirjoitti:Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Vauhtipyörän hammaskehältähän sen tosiaan saa lukittua mutta silloinkin on kampiakseli vaarassa momenttiavaimella. Mutta on se kyllä niinkin että pyssyllä saa myös poikki jos ei mitään tietoa ole esim. paineesta ja pyssyn tuottamista momenteista
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Höpö höpöjesse kirjoitti:Kyllä momenttiavaimella ennemmin saa tuhoa aikaan kuin pulttipyssyllä...Mikko K kirjoitti:Olen nähnyt kun kaveri hakkuutti Hiecen kampiakselin hihnapyörän pulttia isolla koneella ja vauriona akseli poikki ensimmäisen runkolaakerin edestä
Kuvittele vaikka perää: Jos auto on maassa ja pidetään jarrulla vastaan, niin perälle menee se sama yli 300Nm, kun taas pulttipyssyn kanssa ei jarrua tod.näk. edes tarvi kun on systeemin hitaudet auttamassa.





TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
lue mun edellinen viesti
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Vielä valitan: hammaskehältä ei lukita etupään pyörää kiristäessä vaan oikealla työ kalulla se lukitaan etummaisesta hihna pyörästäjesse kirjoitti:Vauhtipyörän hammaskehältähän sen tosiaan saa lukittua mutta silloinkin on kampiakseli vaarassa momenttiavaimella. Mutta on se kyllä niinkin että pyssyllä saa myös poikki jos ei mitään tietoa ole esim. paineesta ja pyssyn tuottamista momenteista


TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Mikko K kirjoitti:Lueppa ohje miten mutteri kiristetään
En tiedä mitä ohjetta tarkoitit mutta ainakin MB:n virallisten korjaamo-ohjeiden mukaan kampura lukitaan nimeomaan sieltä hammaskehältä. Tällainen erikoistyökalu MB:llä siihen on olemassa (kuva W124 WIS:stä):

Mitäs varten se muovinen peitelevy ölypohjan takaosassa on sun mielestä ellei tätä varten?
Sellasesta hihnapyörään lukittavasta vempaimesta en ole kuullutkaat, kuinka se toimii? Tarkoitatko teollisuudessa yleistä momenttiväännintä (yleensä hydraulinen tai pneumaattinen)?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/

Siinähän se seisoo selvällä saksalla... On sille muutakin käyttöä.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Näkyy 2.5 tiiseliin olevan kiristys arvot jousialuslevyllä 320nm ja lautas levyillä 200nm eka vaihe ja 90 astetta toinen vaihe ....
tuosta kiristyksestä sen verran et olen pari kertaa vetänyt vanhan vitos 300 diiselin kampiakselin pultin momenttiin 320nm ja siivasta on pidetty julmattoman suurilla putki pihdeillä kiinni ja saatiin....
tuosta kiristyksestä sen verran et olen pari kertaa vetänyt vanhan vitos 300 diiselin kampiakselin pultin momenttiin 320nm ja siivasta on pidetty julmattoman suurilla putki pihdeillä kiinni ja saatiin....
Itse tein ja säästin