Jarrupoljin painuu alas...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Jarrupoljin painuu alas...

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mikäs mahtaa olla vikana kun taas tänään jarrupoljin painui melkein pohjaan ja oli aivan pehmeän tuntuinen.
Alkutalvesta jarrut teki parikertaa saman jutun, mutta sen jälkeen ne on toiminut normaalisti.
Jarrut tarkistettiin korjaamossa, mutta mitään vikaa ei löydetty.
Peli on viimekuussa katsastettu, ei mitään vikaa sieltäkää.....(jarruista)

- Jarrunestettäkään ei häviä mihinkään.

Mites alipainepumppu? tuleeko jarrut kovaksi vai pehmeäksi jos alipainepumppu on tiensä päässä?

124 200d -86
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Onko ilmattu?

Poljin tulee kovantuntuiseksi jos alipaineet hävii tehostajasta
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep, niin ajattelinkin polkimen tulevan kovaksi.

Ilmaamisesta ei voi olla kyse, koska polkimen painuminen on todella satunnaista. Talvella kun on muutenkin liukasta niin saa mennä risteyksiin jäykkä kakka housuissa :P
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Jarrupoljin painuu alas...

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jartuo kirjoitti:Mikäs mahtaa olla vikana kun taas tänään jarrupoljin painui melkein pohjaan ja oli aivan pehmeän tuntuinen.
Alkutalvesta jarrut teki parikertaa saman jutun, mutta sen jälkeen ne on toiminut normaalisti.


- Jarrunestettäkään ei häviä mihinkään.

Mites alipainepumppu? tuleeko jarrut kovaksi vai pehmeäksi jos alipainepumppu on tiensä päässä?

124 200d -86
Onkos jarrunestettä tarpeeksi???
Etupiirin säiliöön menee neste vasta kun täyttää säiliön ylämerkin yläpuolelle aivan säiliön täyttöyhteen juureen asti.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Neste on ihan ylärajassa.
Voisiko ilmiön johtua jos jarruneste on vanhaa? Kondenssisoitunut vesi jäätyy ajoviimassa??

Toinen homma mitä pähkäilin jos pääsylinterinkumi päästäisi takaisin sattunnaisesti?

Homma tosiaan on ikävän sattunnainen ilmiö.

Äsken olin taas reissussa ja ajoin n.75km. Jarrut toimi ihan normaalisti.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

jartuo kirjoitti:
Toinen homma mitä pähkäilin jos pääsylinterinkumi päästäisi takaisin sattunnaisesti?

Homma tosiaan on ikävän sattunnainen ilmiö.

.
tuossa se vika piilee... uskoisin... tai jarruputki murtunut taka akselin päältä (vaikea huomata... se on maksimissaan kostea) onko nestettä VARMASTI?? LISÄÄ NII ETTÄ TULEE YLI ellei aikasempaa kokemusta...

jarrunesteen kiehuessa poljin muuttuu pehmeäksi ja jäätyessä taas kovaksi ja mutta helpommin kiehuvaksi...
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jos jarruputkessa olisi heikko kohta niin vika olisi koko ajan päällä, jarrunesteenkin pitäisi pikkuhiljaa hävitä säiliöstä
Säiliö on ihan pommin varmaan täynnä.

Mites tuon kiehumisen kanssa mahtaa olla, vika on tullut kun olen ajanut moottoritiellä ja alan jarruttamaan.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

laita auto käyntiin ja paina jarrua kohtuu voimakkaasti auton ollessa paikallan :arrow: jos poljin valuu niin avot: pääsylinteri rikkipoikkikatki.

ellei auta nii vaihda nesteet edes säiliöön,ilman sen kummempia ilmaamis projektia. luulis jo vähä auttavan.

itellä oli mm tuo putki poikki tuon pääsylinterin lisäksi ja pisteenä iin päälle nolous olla laittamatta riittävästi jarrunestettä :oops:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Nesteet vaihdettu säiliöstä.

Nyt pitää vaan ajella jonkun aikaa ja katsoa palaako vika vai ei

Neste oli muuten todella tummunutta, vaikka se ensikatsomalta näytti ihan hyvältä.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

jartuo kirjoitti:Nesteet vaihdettu säiliöstä.

Nyt pitää vaan ajella jonkun aikaa ja katsoa palaako vika vai ei

Neste oli muuten todella tummunutta, vaikka se ensikatsomalta näytti ihan hyvältä.
Ja neste on siellä satuloiden päässä aina huonompaa / vesipitoisempaa kuin pääsylinterissä ja säiliössä. Jarruteltaessa kovempaa lämpötilanvaihtelu on satuloissa (ja siellä olevassa nesteessä) paljon suurempaa kuin säiliössä. Seurauksena kondensiovettä tulee enempi.
Omaan tenavatähteen vaihdoin isäukon kans jarrauttimien nesteet heti ku ko. kattilan ostin. Säiliössä aivan asiallisen näköiset nesteet. Pelkääjän puolen etujarruista tuli pitkän aikaa pelkkää vaaleaa vaahtoa... :shock:
Oli talvi ja en ollut ajanut sillä autolla vielä edes viikkoa, niin ei paljoa vielä ehtinyt arvioida jarrujen kuntoa.
Sen jälkeen menikin sitten pääsylinteri ja kummatkin etusatulat uusiksi.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Uskotaan, vaihdan nesteet konaan het kun saan nostettua autoa sen verran ylös.
Pahus kun talvi haittaa tehokkaasti harrastuksia ja lisää sataa...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla sama vika. luulisin, että jarrupääsylinteri vaan vuataa pikkasen ja välillä ohivuotoa on enemmän ja välillä vähemmän. sen takia poljin painuu välillä melkein pohjaan ja välillä ei. varmaan jos vaihtais ne kumiset tiivisteet siihen jarrupääsylinterin mäntään, niin vois auttaa. :? siis toi on oma diaknoosi.
W201 250DT 20V
w201 190E
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

Mullakin painu jarrupoljin samalla tavalla, kun oli ollut takajarrut käsittelyssä.....viaksi ilmeni että seikkaili vielä ilmaa hiukan takajarru putkissa..
eli oikein reilulla kädellä ilmausta niin ei oo sen jälkeen painunu poljin pohjaan :wink: tämä minun kokemukseni.....mielestäni ilmattiin ekalla kerralla jo todella hyvin, nestettä tuli kunnon paineella, mutta kyllä siellä ilmaa varmaan sitten vielä oli kun toisen kerran ilmas niin vika hävis :wink:
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

teinitähti kirjoitti:.....mielestäni ilmattiin ekalla kerralla jo todella hyvin, nestettä tuli kunnon paineella, mutta kyllä siellä ilmaa varmaan sitten vielä oli kun toisen kerran ilmas niin vika hävis :wink:
imuvaihtajalla homma mennyt uusikisi pari kertaa.

Tehty pääsäiliöön korkki, missä rengasventtiiili, siitä kun lykkää 0,2 bar painetta ja huolehtii, että säiliössä (molemmisssa osastoissa) riittä tavaraa tulee kerralla kuntoon ja pärjää yksin hommassa.

Edith: yritetään selventää, mihin yritin vastata lainaamalla edellisen jutun suoraan tähän.
Viimeksi muokannut felmit, Su 05.03.2006 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
autodidakti
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

En tiedä mitä tuo tarkoittaa, mutta selasin alkuperäistä Huoltovihkoa
Huoltovihossa oli merkattu joka 10 000km välein "Jarrunesteen uusinta"
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Mulla oli vitossa samanlainen ongelma. Kun otti ABS:n pois pelistä toimi jarrut ihan normaalisti. Vein auton merkkihuoltoon ja siellä vaihdettiin nesteet. Kaksi sylinteriä oli niin jumissa ettei ne meinannut lähteä liikkeelle. Ilmeisesti juuri huonot nesteet ja jumi tilanteet ABS:llisessa autossa aiheutti tämän ongelman. Suosittelivat painelemaan jarruja liukkaalla ja soralla oikein kunnolla että sylinterit joutuisivat joskus töihin. Ongelma ainakin mulla poistui.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Mulla taas ongelma pomppas silmille alkutalvesta yhden paniikkijarrutuksen jälkeen.
Rod
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 11.04.2003 14:18

Viesti Kirjoittaja Rod »

Minulla oli myös samanlaisia jarruongelmia viime talvena.
Syyksi paljastui jumitteleva takajarrun mäntä. Joissakin tilanteissa jäi jarru laahaamaan ja kiehutti vanhat nesteet.
Ongelma korjaantui herkistelemällä mäntä.
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Vaihdoin jarrunesteet tosin vasta säiliöstä, nyt ei ainakan vielä ole tullut ongelmaa uudelleen.
Vaihdan kuitenkin kaikki nesteet jahka ilma menee + puolelle
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Todennäköisesti kysymys ei ole ilmasta jarruputkissa vaan pääsylinterissä on ollut joko jäätä tai roska joka on raottanut sylinterin kumia ja päässyt falskaamaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
yo84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 03.04.2006 16:28

Viesti Kirjoittaja yo84 »

Onko kukaan hoksannut että mikä se oikein vika on..? yhdellä tutulla sama vika. E250 -93 ABS varustettu..kun ei ole virta päällä elikkä ABS pois päältä niin poljin on hyvän tuntoinen. kun käynistää niin valuu pohjaan.pääsylinteri vaihdettu..ehkä pikkuisen parani..mutta vain pikkuisen. ja on systeemi myös kunnolla ilmattu. Että mikä vika lie :roll:
C250TDT
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

se on varmaan se pääsylinteri/pääsylinterin mäntä vähän nortsahtanu. nytten on alkanu mullaki sekoileen noi jarrut aika hyvin.

tossa vähän ajelin reippaammin ja huamasin, ku joku toyota alko jarrutteleen edessä ja oli kääntymässä. painoin jarrua ja totesin, jotta poljinhan meni het pohjaan. ei muutaku uudestaan, niin sitten otti ja jarrutti. vähän meinas tulla jännäkakkaa housuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Vaihdoin kaikki jarrunesteet keväällä samalla kun heitin kesärenkaat alle.
Taakse vielä asensin uudet jarrupalat.
Vika voi tietysti olla jossain muussakin, mutta nyt jarrut on toiminut normaalisti
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Minulla oli takajarrusatuloiden männät jumissa :arrow: kiehautteli nesteitä jolloin oireet olivat juuri kuten jartuo:lla. Vaihdoin takajarrusatulat kokonaisuudessaan ja nesteet. Paineilmakomressoriin liitettävä ejektoripumppuperiaatteella toimiva ilmauslaite on tosi kätevä. Yksin noin 5 min./jarrusatula kun saa vaihdettua nesteet ja ilmattua täydellisesti, lyhyemmällä ajalla toki jos ei vaihda koko nesteitä. Nesteet kylläkin kannattaisi vaihtaa vähintään 2 vuoden välein, paljon halvempaa kuin uusia jarrusatuloita tai pahassa tapauksessa ajaa kolari tms.
300td -91, manuaali.
Vastaa Viestiin