Bitumimatot äänieristyksenä.

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Bitumimatot äänieristyksenä.

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tänään tuli taas rakenneltua tuota W116:sta ja leikkelin muotoihinsa paikallisesta ad-varaosaluolasta hankkimiani 2,5 milliä paksuja bitumimattolevyjä. Värkätessäni mattoja vänkärinpuolen lattiaan, pohdiskelin että onkohan tämä nyt kuinka pätevä tapa koettaa saada autoa vähän hiljaisemmaksi.

Eli onko kenelläkään aikaisempia kokemuksia, että kuinka paljon tuollainen matto käytännössä vaimentaa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

äänieristystä pitäis minunkin parantaa.. samaa kysyn, että paljonko tuo matto vaimentaa...
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

itse kyllä laitoin tota bitumilevyä koko lattian alalle, (etujalkatilaa ylös, kaikki lattiat ja vielä takapenkin selkänojan ja istuimen alle, sekä oviin) paitsi ne lattian kourut jotka jätin paljaaksi ja alimpaan kohtaan semmoinen suunnattu vedenpoistotutti (mahdollista tulvaa ajatellen).

Auto on mukavan hiljainen (paitsi muriseva moottori), mutta kun ei ole vertailukohtaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mimmonen olis paras bitumi levy?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

paksusti massaa vaan pyöränkoteloihin niin jopa helpottaa :!:
Vito 134 cdi
w212
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kuinka Tomi onnistuit värkkäämään bitumilevyt oviin?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Oviin kuuluu alunperin semmoinen n. 50 kertaa 30 senttiä oleva suorakaiteen muotionen bitumilevy ja se on ohuemppa kuin 2mm. pitkittäin keskelle ovea.

semmosessahan ei ole mitään ongelmaa, ovipahvi vain pois.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Vuorasin 115 lattian 3mm bitumilla ja rintapellin kahteen kertaan. Lisäksi oviin laitoin ~40x50cm palat. Melut hiljeni kummasti. 8)

Kunnolliset vesirei´ät ja urat kannattaa tietysti jättää lattialle, että mahdolliset sadevedet :shock: tai lumensulamisvedet pääsee poistumaan. Pyöräkoteloihin voi kunnollisen pohjamaalauksen jälkeen laittaa kerroksen tai pari pensselibitumia lisäavuksi.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Äänenvaimennus perustuu pitkälti massaan, eli mitä raskaampaa kamaa saatte pelliin kiinni, sen parempi ääneneristys.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

e320 kirjoitti:Äänenvaimennus perustuu pitkälti massaan, eli mitä raskaampaa kamaa saatte pelliin kiinni, sen parempi ääneneristys.
Nimenomaan näin, ja sen takia bitumilevyä ei tarvi kiinnittää koko pinta-alalle tiiviisti (niin että ei olis rakoja).

Vaan riittää että bitumia on suoran peltialan keskijänteellä jossa sitä poikittaista värähtelyä (joka taas synnyttää ääntä) voi syntyä. Ja se massa estää tai hidastaa värähtelyn syntymistä ja etenemistä. (vähän niinku tiilikasa lattiamaton päällä, toisesta päästä kun heilauttaa niin eipä matto heilukkaan tiilikasan toisella puolella).

Sen takia ovea ei tarvi päällystää kokonaan, vaan riittää että sitä on nimenomaan keskiosalla, jossa poikittaisvärähtely voi olla voimakkainta.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse taputtelin levyt kuumailmapuhaltimella sulatellen tiukasti jokaista lattian uraa myöten kiinni. Kaipa tässä täytyy sitten käydä ostamassa pari nippua lisää sitä bitumia ja leipoa koko lattia täyteen sitä massaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

noinkin voi toki toimia, mutta kannattais varautua siihen vesivuotoon, että kuinka lattia kuivataan kun esim. tuulilasin tiiviste vuotaa. Ojitus ja vedenpoistoreiät olis asiaa.
Meinaan jos vesi ei pääse pois se menee bitumilevyn alle (vaikka olis kui tiiviisti) ja siitä teitenkin tulee hankaluuksia.
Viimeksi muokannut Tomi, To 09.03.2006 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Minulla oli niihin oviin varattuna (ja asennettukin) sitä bitumilevyä jossa oli liima valmiina toisella puolen. Papru vaan revästiin irti, ja sitte vähän lämpöä puhaltimella avuksi. On pysyneet hyvin paikallaan vuosia.
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Työlästä tuommosta bitumia kumminki on laittaa, tai ainaki mulla meni kauan ku laittelin. Joku liima siinä oli toisella puolen ja kuumailmapuhaltimella lämmitin ja painelin lujasti kiinni, mutta kyllähän nuo on hyvin paikallaan nyt pysyny. Bitumin lisäksi kannattaa kumminki laittaa sitä semmosta vaahtomuovityyppistä eristettä rintapeltiin ym. nii sitte alkaa olee jo vaimennusta. Kattohan ois kans tärkeä vaimentaa, mutta kaikissa malleissa se ei oo niin helppoa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

dynamat merkkistä vaimmennus mattoa. ei paina paskaakaan, taipuu helposti muotoon, eikä tarvitse lämmittää. parasta mitä rahalla saat.
2.3 l
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Äänieriteestä

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Migself kirjoitti:dynamat merkkistä vaimmennus mattoa. ei paina paskaakaan, taipuu helposti muotoon, eikä tarvitse lämmittää. parasta mitä rahalla saat.
Mutta kysymys Mistä sitä Saa Jos vaikka keväällä rupeaisi vanhusta eristämään.
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

w201 190D
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuota maton asentamista helpotti kummasti, ku ekaks kuumensin koko levyn Masterilla, eli löpö käyttöisellä lämmittimellä (teho n 20kW). Sitte sipistelyn hoidin tavallisella kuumailmapuhaltimella.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

reilu 3 neliötä pitumia itelle tulossa... tuttu on töissä tossa kangasalla olevassa äänieriste firmassa, ja kattoo jotain sopivaa bitumia... toivottavasti edullisesti :P

mitenkä nämä veden poistumis hommat kannattaa siis nyt toteuttaa?... jättää parin sentin levysiä uria sinne tänne. mitä pitkin vesi siis poistuisi tulpalle, josta se taas jatkaa matkaansa kohti pohjavettä?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Xtremen vaikutus ei perustukaan massan lisäämiseen, vaan värähtelyn muutamiseen lämmöksi eli energiamuodosta toiseen.
Nää vaimennusaine mainokset ovat aina tosi hauskoja. Mihinköhän värähtelyenergia muuttuu bitumia käyttäessä? :roll:
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3502
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

MasaMbW124 kirjoitti:mitenkä nämä veden poistumis hommat kannattaa siis nyt toteuttaa?... jättää parin sentin levysiä uria sinne tänne. mitä pitkin vesi siis poistuisi tulpalle, josta se taas jatkaa matkaansa kohti pohjavettä?
Ööö... Ei miun autossa ainaskaa jalkotiloissa oo mitään vedenpoistoaukkoja, vaan ainoastaan kynnyskoteloissa ja takakontissa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
meceski
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 07.04.2006 12:54

Viesti Kirjoittaja meceski »

moro

eka kerros bitumimattoa liimataan pellin pintaan, joka vie värähtelyn ja sitten pehmeää mattoa päälle ... näin neuvoi koritehtaan työntekijä
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

20e tuli maksaan omat bitumit kun sain tutunkautta hommattua 3kpl 100cm x 120cm palaa... paksuutta en vielä tiedä, mutta siis luultavasti se on se 2mm tai 4mm...

pitäis käydä vaan hakemassa ne tosta tutulta. sitten vaan laittamaan kiinni :roll:

tosin auringon paisteessa olis kivempi pistää. antais eka niiden levätä auringossa pehmeiks. sitten kuumailma puhaltimella silotella se peltiin...

mitä kaikkea olette eristäny, että saa mahdollisimman hiljaisen... oon ite ajattelut että eristän koko lattian. takapenkkien allahan on jo vakiona joku pehmee 1cm paksu matto. joten sinne ei tartte varmaankaan.

pyöräkaariin levitin pensselillä dinitrolia kerroksen. mutta bitumi olis varmaan hyvä vetää kuitenkin niin ylös kuin vain saa etujalkatiloihin?

mitenkäs ovien laita.. vakionahan ovissa on pienet levyt, joidenka pitäis estää jo värähtely, mutta kannattaako oviin silti pistää isommat levyt?? vai panostaako ovien bitumit johonkin muuhun (parempaan) paikkaan...?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Blue-BoY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 13.01.2006 23:23
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja Blue-BoY »

eipä se bitumin laitto niin kummalista puuhaa ole... ja vaimentaa todella hyvin kaikenlaisia ääniä ja räminöitä... ite vetelin pari pari vuotta sitten VW boran kaikki muut paikat paitsi katon 6mm bitumilla... painoa tuli jokunen kymmentä kiloa lisää...
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

jep helppoahan ton laitto oli, mutta vei silti aikaa jos halus että ei jää ilmakuplia... kattoa en kanssa ite pistänyt

3mm muualle..
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Suorat ja laajat metallipinnathan ne on tärkeimpiä, katto mukaanluettuna. Resonoi nii perkuleesti.
w201 190D
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

perttu_n kirjoitti:Suorat ja laajat metallipinnathan ne on tärkeimpiä, katto mukaanluettuna. Resonoi nii perkuleesti.
jep... mut kauhee homma ottaa se katto pahvi irti??... pistin peräkontin kanteen 3mm.. ja peräkontin sivuille myös pikku laput... onkohan joku tärkee paikka unohtunut.. ton katon lisäksi..?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Vastaa Viestiin