Bitumimatot äänieristyksenä.
Bitumimatot äänieristyksenä.
Tänään tuli taas rakenneltua tuota W116:sta ja leikkelin muotoihinsa paikallisesta ad-varaosaluolasta hankkimiani 2,5 milliä paksuja bitumimattolevyjä. Värkätessäni mattoja vänkärinpuolen lattiaan, pohdiskelin että onkohan tämä nyt kuinka pätevä tapa koettaa saada autoa vähän hiljaisemmaksi.
Eli onko kenelläkään aikaisempia kokemuksia, että kuinka paljon tuollainen matto käytännössä vaimentaa?
Eli onko kenelläkään aikaisempia kokemuksia, että kuinka paljon tuollainen matto käytännössä vaimentaa?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
itse kyllä laitoin tota bitumilevyä koko lattian alalle, (etujalkatilaa ylös, kaikki lattiat ja vielä takapenkin selkänojan ja istuimen alle, sekä oviin) paitsi ne lattian kourut jotka jätin paljaaksi ja alimpaan kohtaan semmoinen suunnattu vedenpoistotutti (mahdollista tulvaa ajatellen).
Auto on mukavan hiljainen (paitsi muriseva moottori), mutta kun ei ole vertailukohtaa.
Auto on mukavan hiljainen (paitsi muriseva moottori), mutta kun ei ole vertailukohtaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Vuorasin 115 lattian 3mm bitumilla ja rintapellin kahteen kertaan. Lisäksi oviin laitoin ~40x50cm palat. Melut hiljeni kummasti. 
Kunnolliset vesirei´ät ja urat kannattaa tietysti jättää lattialle, että mahdolliset sadevedet
tai lumensulamisvedet pääsee poistumaan. Pyöräkoteloihin voi kunnollisen pohjamaalauksen jälkeen laittaa kerroksen tai pari pensselibitumia lisäavuksi.

Kunnolliset vesirei´ät ja urat kannattaa tietysti jättää lattialle, että mahdolliset sadevedet

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Nimenomaan näin, ja sen takia bitumilevyä ei tarvi kiinnittää koko pinta-alalle tiiviisti (niin että ei olis rakoja).e320 kirjoitti:Äänenvaimennus perustuu pitkälti massaan, eli mitä raskaampaa kamaa saatte pelliin kiinni, sen parempi ääneneristys.
Vaan riittää että bitumia on suoran peltialan keskijänteellä jossa sitä poikittaista värähtelyä (joka taas synnyttää ääntä) voi syntyä. Ja se massa estää tai hidastaa värähtelyn syntymistä ja etenemistä. (vähän niinku tiilikasa lattiamaton päällä, toisesta päästä kun heilauttaa niin eipä matto heilukkaan tiilikasan toisella puolella).
Sen takia ovea ei tarvi päällystää kokonaan, vaan riittää että sitä on nimenomaan keskiosalla, jossa poikittaisvärähtely voi olla voimakkainta.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
noinkin voi toki toimia, mutta kannattais varautua siihen vesivuotoon, että kuinka lattia kuivataan kun esim. tuulilasin tiiviste vuotaa. Ojitus ja vedenpoistoreiät olis asiaa.
Meinaan jos vesi ei pääse pois se menee bitumilevyn alle (vaikka olis kui tiiviisti) ja siitä teitenkin tulee hankaluuksia.
Meinaan jos vesi ei pääse pois se menee bitumilevyn alle (vaikka olis kui tiiviisti) ja siitä teitenkin tulee hankaluuksia.
Viimeksi muokannut Tomi, To 09.03.2006 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Työlästä tuommosta bitumia kumminki on laittaa, tai ainaki mulla meni kauan ku laittelin. Joku liima siinä oli toisella puolen ja kuumailmapuhaltimella lämmitin ja painelin lujasti kiinni, mutta kyllähän nuo on hyvin paikallaan nyt pysyny. Bitumin lisäksi kannattaa kumminki laittaa sitä semmosta vaahtomuovityyppistä eristettä rintapeltiin ym. nii sitte alkaa olee jo vaimennusta. Kattohan ois kans tärkeä vaimentaa, mutta kaikissa malleissa se ei oo niin helppoa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
-Built With Pride-
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Äänieriteestä
Mutta kysymys Mistä sitä Saa Jos vaikka keväällä rupeaisi vanhusta eristämään.Migself kirjoitti:dynamat merkkistä vaimmennus mattoa. ei paina paskaakaan, taipuu helposti muotoon, eikä tarvitse lämmittää. parasta mitä rahalla saat.
Tuota maton asentamista helpotti kummasti, ku ekaks kuumensin koko levyn Masterilla, eli löpö käyttöisellä lämmittimellä (teho n 20kW). Sitte sipistelyn hoidin tavallisella kuumailmapuhaltimella.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
reilu 3 neliötä pitumia itelle tulossa... tuttu on töissä tossa kangasalla olevassa äänieriste firmassa, ja kattoo jotain sopivaa bitumia... toivottavasti edullisesti
mitenkä nämä veden poistumis hommat kannattaa siis nyt toteuttaa?... jättää parin sentin levysiä uria sinne tänne. mitä pitkin vesi siis poistuisi tulpalle, josta se taas jatkaa matkaansa kohti pohjavettä?

mitenkä nämä veden poistumis hommat kannattaa siis nyt toteuttaa?... jättää parin sentin levysiä uria sinne tänne. mitä pitkin vesi siis poistuisi tulpalle, josta se taas jatkaa matkaansa kohti pohjavettä?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
Ööö... Ei miun autossa ainaskaa jalkotiloissa oo mitään vedenpoistoaukkoja, vaan ainoastaan kynnyskoteloissa ja takakontissa.MasaMbW124 kirjoitti:mitenkä nämä veden poistumis hommat kannattaa siis nyt toteuttaa?... jättää parin sentin levysiä uria sinne tänne. mitä pitkin vesi siis poistuisi tulpalle, josta se taas jatkaa matkaansa kohti pohjavettä?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
20e tuli maksaan omat bitumit kun sain tutunkautta hommattua 3kpl 100cm x 120cm palaa... paksuutta en vielä tiedä, mutta siis luultavasti se on se 2mm tai 4mm...
pitäis käydä vaan hakemassa ne tosta tutulta. sitten vaan laittamaan kiinni
tosin auringon paisteessa olis kivempi pistää. antais eka niiden levätä auringossa pehmeiks. sitten kuumailma puhaltimella silotella se peltiin...
mitä kaikkea olette eristäny, että saa mahdollisimman hiljaisen... oon ite ajattelut että eristän koko lattian. takapenkkien allahan on jo vakiona joku pehmee 1cm paksu matto. joten sinne ei tartte varmaankaan.
pyöräkaariin levitin pensselillä dinitrolia kerroksen. mutta bitumi olis varmaan hyvä vetää kuitenkin niin ylös kuin vain saa etujalkatiloihin?
mitenkäs ovien laita.. vakionahan ovissa on pienet levyt, joidenka pitäis estää jo värähtely, mutta kannattaako oviin silti pistää isommat levyt?? vai panostaako ovien bitumit johonkin muuhun (parempaan) paikkaan...?
pitäis käydä vaan hakemassa ne tosta tutulta. sitten vaan laittamaan kiinni

tosin auringon paisteessa olis kivempi pistää. antais eka niiden levätä auringossa pehmeiks. sitten kuumailma puhaltimella silotella se peltiin...
mitä kaikkea olette eristäny, että saa mahdollisimman hiljaisen... oon ite ajattelut että eristän koko lattian. takapenkkien allahan on jo vakiona joku pehmee 1cm paksu matto. joten sinne ei tartte varmaankaan.
pyöräkaariin levitin pensselillä dinitrolia kerroksen. mutta bitumi olis varmaan hyvä vetää kuitenkin niin ylös kuin vain saa etujalkatiloihin?
mitenkäs ovien laita.. vakionahan ovissa on pienet levyt, joidenka pitäis estää jo värähtely, mutta kannattaako oviin silti pistää isommat levyt?? vai panostaako ovien bitumit johonkin muuhun (parempaan) paikkaan...?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
jep... mut kauhee homma ottaa se katto pahvi irti??... pistin peräkontin kanteen 3mm.. ja peräkontin sivuille myös pikku laput... onkohan joku tärkee paikka unohtunut.. ton katon lisäksi..?perttu_n kirjoitti:Suorat ja laajat metallipinnathan ne on tärkeimpiä, katto mukaanluettuna. Resonoi nii perkuleesti.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07