W201 "kiljunta" pakkasella

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

W201 "kiljunta" pakkasella

Viesti Kirjoittaja rover »

Uutena meseläisenä lähdin ekakertaa pakkaselta (-20) ajoon ja n 3 km ajettuani alkoi kuulua hirveä "kiljunta" mielestäni jostakin ratin takaa. Pysäytin jolloin "kiljunta" loppui ja uudelleen ajoon. Hetkenmatkaa ajoa ja sama juttu, mutta sen jälkeen kaikki ok. Mikähän moinen ääni oli. Itse pähkäilin nopeumittarin vaijeria tai jotain hihnaa, mutta mielestäni ääni ei tullut kiukaasta. Kertokaahan asiantuntijat epäilynne.

:shock: Mesenaatti
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kyllä,
Nopeusmittarin vaijeri tai ite mittari siinä kiljuu. :evil:
Eka kerran kuuluessa on aikä sävähdyttävä kokemus.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

Joo tosiaan aika sävähdyttävä kokemus. Pitäskö sitä vaijeria jotenkin voidella?

:shock: Mesenaatti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

rover kirjoitti:Joo tosiaan aika sävähdyttävä kokemus. Pitäskö sitä vaijeria jotenkin voidella?
Ainakin vanhemmissa vaijeri menee kuskin lattiamaton alta. Joskus on auttanut pelkästään vaijerin kohottelu, että ei pääse jumimaan. Samaten mittarineulan väpätys on korjaantunut vaijerin "siirtämisellä" uuteen asentoon.

P.S. karmivin kokemus vaijerin jumittamisesta: UAZilla Valkealan korjaamolta UtJr:ään, olisiko joku parikymmentä kilometriä. Onneksi oli Ear-tulpat taskussa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

tuota ei voi enää laskea viaksi vaan se on jo ominaisuus :D . Tuntuu olevan useammalla sama ongelma.. silikoni spray helpotti vähän.
Vito 134 cdi
w212
Avatar
palle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Pe 01.07.2005 12:28
Paikkakunta: Järvenpää/Ylitornio

Viesti Kirjoittaja palle »

Sama vaiva sattui 30 pakkasilla ajetaessa. Kyllä vähän säikäytti, mutta loppui onneksi nopeasti.
MB 190D -85
MB w123 200d -83
EX MB 190D -84
Opel Vectra 2.0i -90
Avatar
simppa1048
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja simppa1048 »

mulla kanssa kävi sama homma -30 pakkasilla ja säikähdin ihan v****ti. vaan eipä oo kuulunut ku sen yhden kerran. :lol:
190 E -88
KTM 200 EXC -04
tunturi city -79
BMW 316 ti -02
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

Yritin tutkailla sitä nopeusmittarin vaijeria, mutta ei kyllä äkkiseltään sattunut silmään. Otin kuskin matot pois, mutta ei sieltä mitään vaijeria löytynyt. Meneeköhän vaihdelaatikkoon?? Ahdasta ainakin mittariston takana on ja en viitsinyt repiä lämmitysputkia ym. irti. Kohta kevät koittaa, toivottavasti notkistuu.
Tulihan kuivailtua jalkatilaa talven kosteudesta.

:shock: Mesenaatti / MB 190 D - 92
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

mittarin vaijeri..

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Vaijeri menee konetilan puolelle suoraan sieltä mittarilta ja työntyy vaihdelaatikolle. Kiljuminen on lähes 100% varmaa jos autossa on tarvike vaijeri.. orkkis maksaa 2 kertaa enemmän mutta ei ole itselläni ainakaan tullut vastaan semmosta, joka huutais jo uutena päinvastoin ku nuo tarvike kamat.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

...ja mittarinhan saa pois vain irrottamlla vaijerin vaihtelaatikosta...vaatii melkein nostusrin ja tunnin aikaa asennela...sama vaihtaa orkkis vaijeri jos meisseli pysyy käjesä...
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla oli entisessä 124 toi ongelma, äänteli noin 15 sekunnin ajan kun pakkasta alle 15.
Vaihdoin nopeusvaijerinkin (orkkis), mutta ei ollu vaikutusta. Ilmeisesti tuli sitten mittaristosta.

Yksi mitä vois kokeilla ennekuin alkaa suurempiin remontteihin on, että ottaa alapäästä sen vaijerin irti (lämpimässä tallissa) ja antaa mahdolliset kondenssivedet valua muutaman tunnin ajan vaijerista. Sit jotain spray voiteluainetta sisään ja takas kiinni.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Tuttu tunne JOSKUS kovilla pakkasilla toi kiljuminen.. Mutta helpottaa jos pudottaa tarpeeks nopeutta.. Sit ku lähtee taas satasta päästelee ei mitään ongelmaa.(kop kop, koputtaa puuta)


Onkohan toi vaijeri minkä hintanen? tarvike ja orkkis vaijerin hinta ero?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Itellä oli 123:ssa sama vaiva, ja siinä alko kiljunta AINA jos oli enempi kun 1astetta pakkasta. Syytä en keksinyt.
Onko kenelläkään hajua, että mikä tuon äänen aiheuttaa?
123:ssa tarisi koko mittaristo, joten arvelisin äänen tulevan mittaristosta.
Harmi kun ei tullut testattua niin että ois ottanu mittarista vaijerin irti, eikä laatikosta. Olis selvinny kummasta ääni tulee.

Oma veikkaus on kuitenkin että ääni syntyy vaijerin sisäisen kitkan noustua pakkasella niin isoksi ettei vaijeri ei pyöri vapaasti, vaan alkaa kiertymään kuorensisässä. Kun vääntövoimaa tulee tarpeeksi, alkaa vaijeri pyörimään väkisin "vispaten" kuoren sisässä.

Jos ääni kuitenkin kuuluu mittaristosta, niin se kaiketi tulee nopeusmittarin magneetti mekanismista (joka nostaa neulaa)

Tiedä häntä, outo ja V-mäinen juttu kuitenkin.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

No ihan ite olen korjannut ulinan W124:sta ja W201:stä rasvaamalla mittariston navan. Rasva kun kuivaa, alkaa se napa, jota vaijeri pyörittää, värähteleen ja tuottaan toisin ajoin suurtakin ulinaa. Mittariston irrottaminen on kyllä työmaa sinällään...

Korjaaja.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

Korjaaja kirjoitti:No ihan ite olen korjannut ulinan W124:sta ja W201:stä rasvaamalla mittariston navan. Rasva kun kuivaa, alkaa se napa, jota vaijeri pyörittää, värähteleen ja tuottaan toisin ajoin suurtakin ulinaa. Mittariston irrottaminen on kyllä työmaa sinällään...

Korjaaja.
No hyvä, tämä tuntuu loogiselta. Ei vaan sitten pidä laittaa liikaa rasvaa, ettei se leviä sinne magneetin ja rummun väliin, jolloin neula alkaa oudosti pomppimaan huomattaviin lukemiin. Täytyypä kokeilla.
Vastaa Viestiin