
W201 "kiljunta" pakkasella
W201 "kiljunta" pakkasella
Uutena meseläisenä lähdin ekakertaa pakkaselta (-20) ajoon ja n 3 km ajettuani alkoi kuulua hirveä "kiljunta" mielestäni jostakin ratin takaa. Pysäytin jolloin "kiljunta" loppui ja uudelleen ajoon. Hetkenmatkaa ajoa ja sama juttu, mutta sen jälkeen kaikki ok. Mikähän moinen ääni oli. Itse pähkäilin nopeumittarin vaijeria tai jotain hihnaa, mutta mielestäni ääni ei tullut kiukaasta. Kertokaahan asiantuntijat epäilynne.
Mesenaatti

Ainakin vanhemmissa vaijeri menee kuskin lattiamaton alta. Joskus on auttanut pelkästään vaijerin kohottelu, että ei pääse jumimaan. Samaten mittarineulan väpätys on korjaantunut vaijerin "siirtämisellä" uuteen asentoon.rover kirjoitti:Joo tosiaan aika sävähdyttävä kokemus. Pitäskö sitä vaijeria jotenkin voidella?
P.S. karmivin kokemus vaijerin jumittamisesta: UAZilla Valkealan korjaamolta UtJr:ään, olisiko joku parikymmentä kilometriä. Onneksi oli Ear-tulpat taskussa!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- simppa1048
- Vakiokalustoa
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ma 28.03.2005 17:30
- Paikkakunta: laukaa
Yritin tutkailla sitä nopeusmittarin vaijeria, mutta ei kyllä äkkiseltään sattunut silmään. Otin kuskin matot pois, mutta ei sieltä mitään vaijeria löytynyt. Meneeköhän vaihdelaatikkoon?? Ahdasta ainakin mittariston takana on ja en viitsinyt repiä lämmitysputkia ym. irti. Kohta kevät koittaa, toivottavasti notkistuu.
Tulihan kuivailtua jalkatilaa talven kosteudesta.
Mesenaatti / MB 190 D - 92
Tulihan kuivailtua jalkatilaa talven kosteudesta.

mittarin vaijeri..
Vaijeri menee konetilan puolelle suoraan sieltä mittarilta ja työntyy vaihdelaatikolle. Kiljuminen on lähes 100% varmaa jos autossa on tarvike vaijeri.. orkkis maksaa 2 kertaa enemmän mutta ei ole itselläni ainakaan tullut vastaan semmosta, joka huutais jo uutena päinvastoin ku nuo tarvike kamat.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Mulla oli entisessä 124 toi ongelma, äänteli noin 15 sekunnin ajan kun pakkasta alle 15.
Vaihdoin nopeusvaijerinkin (orkkis), mutta ei ollu vaikutusta. Ilmeisesti tuli sitten mittaristosta.
Yksi mitä vois kokeilla ennekuin alkaa suurempiin remontteihin on, että ottaa alapäästä sen vaijerin irti (lämpimässä tallissa) ja antaa mahdolliset kondenssivedet valua muutaman tunnin ajan vaijerista. Sit jotain spray voiteluainetta sisään ja takas kiinni.
Vaihdoin nopeusvaijerinkin (orkkis), mutta ei ollu vaikutusta. Ilmeisesti tuli sitten mittaristosta.
Yksi mitä vois kokeilla ennekuin alkaa suurempiin remontteihin on, että ottaa alapäästä sen vaijerin irti (lämpimässä tallissa) ja antaa mahdolliset kondenssivedet valua muutaman tunnin ajan vaijerista. Sit jotain spray voiteluainetta sisään ja takas kiinni.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
Tuttu tunne JOSKUS kovilla pakkasilla toi kiljuminen.. Mutta helpottaa jos pudottaa tarpeeks nopeutta.. Sit ku lähtee taas satasta päästelee ei mitään ongelmaa.(kop kop, koputtaa puuta)
Onkohan toi vaijeri minkä hintanen? tarvike ja orkkis vaijerin hinta ero?
Onkohan toi vaijeri minkä hintanen? tarvike ja orkkis vaijerin hinta ero?
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Itellä oli 123:ssa sama vaiva, ja siinä alko kiljunta AINA jos oli enempi kun 1astetta pakkasta. Syytä en keksinyt.
Onko kenelläkään hajua, että mikä tuon äänen aiheuttaa?
123:ssa tarisi koko mittaristo, joten arvelisin äänen tulevan mittaristosta.
Harmi kun ei tullut testattua niin että ois ottanu mittarista vaijerin irti, eikä laatikosta. Olis selvinny kummasta ääni tulee.
Oma veikkaus on kuitenkin että ääni syntyy vaijerin sisäisen kitkan noustua pakkasella niin isoksi ettei vaijeri ei pyöri vapaasti, vaan alkaa kiertymään kuorensisässä. Kun vääntövoimaa tulee tarpeeksi, alkaa vaijeri pyörimään väkisin "vispaten" kuoren sisässä.
Jos ääni kuitenkin kuuluu mittaristosta, niin se kaiketi tulee nopeusmittarin magneetti mekanismista (joka nostaa neulaa)
Tiedä häntä, outo ja V-mäinen juttu kuitenkin.
Onko kenelläkään hajua, että mikä tuon äänen aiheuttaa?
123:ssa tarisi koko mittaristo, joten arvelisin äänen tulevan mittaristosta.
Harmi kun ei tullut testattua niin että ois ottanu mittarista vaijerin irti, eikä laatikosta. Olis selvinny kummasta ääni tulee.
Oma veikkaus on kuitenkin että ääni syntyy vaijerin sisäisen kitkan noustua pakkasella niin isoksi ettei vaijeri ei pyöri vapaasti, vaan alkaa kiertymään kuorensisässä. Kun vääntövoimaa tulee tarpeeksi, alkaa vaijeri pyörimään väkisin "vispaten" kuoren sisässä.
Jos ääni kuitenkin kuuluu mittaristosta, niin se kaiketi tulee nopeusmittarin magneetti mekanismista (joka nostaa neulaa)
Tiedä häntä, outo ja V-mäinen juttu kuitenkin.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
No hyvä, tämä tuntuu loogiselta. Ei vaan sitten pidä laittaa liikaa rasvaa, ettei se leviä sinne magneetin ja rummun väliin, jolloin neula alkaa oudosti pomppimaan huomattaviin lukemiin. Täytyypä kokeilla.Korjaaja kirjoitti:No ihan ite olen korjannut ulinan W124:sta ja W201:stä rasvaamalla mittariston navan. Rasva kun kuivaa, alkaa se napa, jota vaijeri pyörittää, värähteleen ja tuottaan toisin ajoin suurtakin ulinaa. Mittariston irrottaminen on kyllä työmaa sinällään...
Korjaaja.