190/200d turbo projekti
190/200d turbo projekti
Moro vaan kaikille mersuforumin porukoille, oon jo pitkän aikaan ihmetelly miksi ei oo mitää juttuja mersujen turbottamisesta ja sitten löysin mersufoorumin vajaa 3 viikkoa sitten. Siinä sitten meni pari iltaa mukavasti lueskellen turboista asiaa ja..turbokuume iski ja paha.
Pari viikkoa sitten kävin keskisuomessa ottamassa jp74 auton kyytiä ja voin sanoa, että kuume senkun paheni. Oli aika pirteä pikku mese:) Kiitos vaan jp:lle kyydeistä ja kahvijutusteluista. Sitten asiaan, ostin lauantaina sitten 300dt turbon , vakiopakosarjan ja suht koht ison välijäähdyttimen mikä ei ollut ennen ollu mersussa. Vähän turhan pitkä oli mutta sopii kun sovittelee. Jäähdyttää siirsin moottoriin päin. Pakosarjaan tein modauksen että sen sai sopimaan paikalleen ja turbo siihen kiinni. Mukana tuli myös down pipe 3" eli se oli ainakin riittävä. Turbon laakerit oottaa asentajaa tallissa. Öljyjen paine- ja poistoputkitus on tekemättä. Painokotelokin on vieä vähän vaiheessa.
Jäin miettimään, että miten paljon sitä vakiopumppua pitäis ruuata. Oisko 2,5-3,0 kierrosta? Jostain jäi mieleen, että jos ruuvaa enemmän niin elementit menee niikuin ympäri ja ei ole enää vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan. Tehoa ollaan hakemassa se, mitä vakiopumpusta irtoaa, ei enempää (voimakone sitten tehään erikseen paremmalla ajalla). Sitten oonkin ihan pihalla pumpun muista säädöistä. Jossain näin foorumilla pumpun kuvan mutta en enää löydä mistään. Pumpussa oli 3 ruuvia mutta mitä ne oli (yks on syöttö alaalla oleva siitä oon jo ruuvaillu vakionakin) ja miten päin kotisäätäjän pitää säätää. Oon kaikki turbojutut lukenu mutta ei vaan osu silmään.
Yks kaks tähän selvennystä ,ons se jossain ei vaan osaa hakea oikealla nimellä. Neuvoja ja vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon voi laittaa niistä voi saada hyvää apua, ettei tyhmäilis näin ekalla kertaa heti
Pari viikkoa sitten kävin keskisuomessa ottamassa jp74 auton kyytiä ja voin sanoa, että kuume senkun paheni. Oli aika pirteä pikku mese:) Kiitos vaan jp:lle kyydeistä ja kahvijutusteluista. Sitten asiaan, ostin lauantaina sitten 300dt turbon , vakiopakosarjan ja suht koht ison välijäähdyttimen mikä ei ollut ennen ollu mersussa. Vähän turhan pitkä oli mutta sopii kun sovittelee. Jäähdyttää siirsin moottoriin päin. Pakosarjaan tein modauksen että sen sai sopimaan paikalleen ja turbo siihen kiinni. Mukana tuli myös down pipe 3" eli se oli ainakin riittävä. Turbon laakerit oottaa asentajaa tallissa. Öljyjen paine- ja poistoputkitus on tekemättä. Painokotelokin on vieä vähän vaiheessa.
Jäin miettimään, että miten paljon sitä vakiopumppua pitäis ruuata. Oisko 2,5-3,0 kierrosta? Jostain jäi mieleen, että jos ruuvaa enemmän niin elementit menee niikuin ympäri ja ei ole enää vaikutusta, ainakaan parempaan suuntaan. Tehoa ollaan hakemassa se, mitä vakiopumpusta irtoaa, ei enempää (voimakone sitten tehään erikseen paremmalla ajalla). Sitten oonkin ihan pihalla pumpun muista säädöistä. Jossain näin foorumilla pumpun kuvan mutta en enää löydä mistään. Pumpussa oli 3 ruuvia mutta mitä ne oli (yks on syöttö alaalla oleva siitä oon jo ruuvaillu vakionakin) ja miten päin kotisäätäjän pitää säätää. Oon kaikki turbojutut lukenu mutta ei vaan osu silmään.
Yks kaks tähän selvennystä ,ons se jossain ei vaan osaa hakea oikealla nimellä. Neuvoja ja vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon voi laittaa niistä voi saada hyvää apua, ettei tyhmäilis näin ekalla kertaa heti
tällainen topik löytyi jossa selko kuva pumpusta ja lisää sen säädöistä
200 d pumpun säätö . eli laita tuo vaik hakusanaksi nii johan pitäis ainakin pumpusta juttua löytyä. öljyn paluu ja lähtö kannattaa miettiä aluuksi kytkin pitäis pitää ehkä kai..
öljyn lauhdutin ei olisi kiroilua mut kestää ilmankin (ei kokemusta lauhduttajasta) muut saa lisäillä jos tulee jotain mieleen... ja sit se pakollinen ot kommentti:OIKEEN IHMETELLÄ PITÄÄ JO KUN TÄÄ TURBO PUOLI ON NIIN IHME HILJAINEN NYKYÄÄN





2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
voinhan minä kertoilla projektin kulusta niin saadaan vähän turbo puolen juttuja kanssa aikaiseksi..huomenna ois tarkoitus ottaa öljypohja pois ja porailla reikä paluuöljyille...samalla porailla kk laakereihin öljyreijät..ja laittaa paikalleen ,jos aikaa jää niin kannen päästä öljyt myös turbolle.sitten ois vuorossa kaupunki päivä ja coolerin putkien ostoon.. viikonloppuna ois tarkoitus saada savut,jos nyt työt ei sotke paljon harrastuksia 

Tervetuloa forumille ja ennenkaikkea turbopalstalle, eiköhän me jatketa kaikesta huolimatta näiden turbojuttujen kirjoittamista vai mitä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
ostin 2.5 litraisen turbon laakerit .
ensimäisessä puoliskassa on numero 603.3510 ja matta pintainen sisältä.
toinen laakeri puoliska 601 4511 ihan kiiltävällä pinnalla melkeen kuvansa näkee..
kumman laittaisitte kiertokankeen ja kumman kannen puolelle?
ja onko laakerit oikeat, ku tuo 601 viittaa tuohon 200 d:hen
ja 603 300d:hen
ensimäisessä puoliskassa on numero 603.3510 ja matta pintainen sisältä.
toinen laakeri puoliska 601 4511 ihan kiiltävällä pinnalla melkeen kuvansa näkee..
kumman laittaisitte kiertokankeen ja kumman kannen puolelle?
ja onko laakerit oikeat, ku tuo 601 viittaa tuohon 200 d:hen
ja 603 300d:hen
samoja laakereita ne kaikki on 601-603... mattapinta yläpuolelle (KORJATKAA JOS OLEN VÄÄRÄSSÄ)eli kiertokankeen. poraa sitte tarkasti!!! ja katto että ei jää tärseitä tai
tulee niin vi*** romua ja viä enempi vaivaa... ie ku olis aijoos havainnu olla asialla. olis ollu niitä turbon laakereita joilla oli ajettu n20 km... ja 250d niin tuossa sitte olikin se yks laakeri...


2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
yllätyin oman auton vakiolaakereista.mittari näyttää 555 000 ja laakereissa ei naarmun naarmua,eikä reijän ympärillä ollut mitään syöpymän jälkiä.
oiskohan edellinen omistaja tehny kansiremontin yhteydessä laakereiden vaihdon.....noo en valita..
huomenna sitten reikiä poraamaan laakereihin ja laakerit paikalle
sitten paluuöljylle reikä lohkoon..mitä ootte mieltä jos laittaisin 1/2 kierteen suoraan lohkoon ja siihen sitte 1/2 rautaputken liitin suoraan sisäreikää ois joku 16-17 mm
onko kukaan tehnyt näin..?
oiskohan edellinen omistaja tehny kansiremontin yhteydessä laakereiden vaihdon.....noo en valita..

huomenna sitten reikiä poraamaan laakereihin ja laakerit paikalle
sitten paluuöljylle reikä lohkoon..mitä ootte mieltä jos laittaisin 1/2 kierteen suoraan lohkoon ja siihen sitte 1/2 rautaputken liitin suoraan sisäreikää ois joku 16-17 mm
onko kukaan tehnyt näin..?
Ruuvaa vaan ihan tappiin asti. Niin että takakansi vielä mahtuu menemään kiinni.
Muita ruuveja joudut säätelemään vähän perstuntumalla. Paras olisi jos saisi säädettyä kun auto on käynnissä, mutta 200sessa on pumpun persiin ja öljynsuodattimen jalan väli tosi tiukka. Pumpun takakannen ruuvit kannattaa heti kättelyssä vaihtaa vaikka normi 6-kantaisiin, helpottaa jatkossa kannen irroittamista.
Muita ruuveja joudut säätelemään vähän perstuntumalla. Paras olisi jos saisi säädettyä kun auto on käynnissä, mutta 200sessa on pumpun persiin ja öljynsuodattimen jalan väli tosi tiukka. Pumpun takakannen ruuvit kannattaa heti kättelyssä vaihtaa vaikka normi 6-kantaisiin, helpottaa jatkossa kannen irroittamista.
paikallinen tiisseli mies sanoi että ei kannata ruuvata loppuun saakka..menee elementit ympäri ja annostelu muuttuu..ehdotti mulle 2,5-3 kierrosta..oonko saanu vääriä ohjeita..?
onhan tuota tullu jo ruuvattua vähä ennenku turbottamaan innostuin.
tein siihen syöttö ruuvin kohdalle sellaisen ruuvipatentin että ei tartte koko perää aukaista jos katsastuksessa savuaa likaa saa vähä kääntää sitten takas..
mutta nyt kun enemmän ruuvaa joutuu sitä tyhjäkäyntiääkin ottaa alaspäin eli pitää aukaista koko pumpunperä
onhan tuota tullu jo ruuvattua vähä ennenku turbottamaan innostuin.
tein siihen syöttö ruuvin kohdalle sellaisen ruuvipatentin että ei tartte koko perää aukaista jos katsastuksessa savuaa likaa saa vähä kääntää sitten takas..
mutta nyt kun enemmän ruuvaa joutuu sitä tyhjäkäyntiääkin ottaa alaspäin eli pitää aukaista koko pumpunperä
Nyt en äkkiseltään muistakkaan, että stoppaako se ruuvi jossain vaiheessa avatessa.
Yhdestä pumpusta jouduin lyhentämään sitä ruuvin päätä kun otti jo takakanteen kiinni. Eli muistaakseni sitä oli ruuvattu ihan reilusti auki (n. 5 kierrosta?).
Ite en ole kuullut koskaan tuollaisesta, että elementit menisi jotenkin ympäri, mutta voi olla mahdollista.
Yhdestä pumpusta jouduin lyhentämään sitä ruuvin päätä kun otti jo takakanteen kiinni. Eli muistaakseni sitä oli ruuvattu ihan reilusti auki (n. 5 kierrosta?).
Ite en ole kuullut koskaan tuollaisesta, että elementit menisi jotenkin ympäri, mutta voi olla mahdollista.
ja vielä toimis normaalisti, kiekat laski yms. ??Samuli H kirjoitti:Nyt en äkkiseltään muistakkaan, että stoppaako se ruuvi jossain vaiheessa avatessa.
Yhdestä pumpusta jouduin lyhentämään sitä ruuvin päätä kun otti jo takakanteen kiinni. Eli muistaakseni sitä oli ruuvattu ihan reilusti auki (n. 5 kierrosta?).
Ite en ole kuullut koskaan tuollaisesta, että elementit menisi jotenkin ympäri, mutta voi olla mahdollista.
mitä oon noita ruuvaillu (3xom601,602,603) niin tulee äkkii raja vastaan että saa vielä toimivan, vaikka säätääkin muita ruuveja myös.
Joo, kyllä se toimi ihan normaalisti kun sääti muista ruuveista tarpeeksi. Noista kierroksista en ole ihan varma, mutta ruuvia piti lyhentää että kansi mahtui kiinni.epk kirjoitti:ja vielä toimis normaalisti, kiekat laski yms. ??
mitä oon noita ruuvaillu (3xom601,602,603) niin tulee äkkii raja vastaan että saa vielä toimivan, vaikka säätääkin muita ruuveja myös.
En tiedä vaikuttaako, mutta se pumppu oli aiemmin käynyt pajalla jolloin syötöt oli tasattu ja säädetty täysille vaparikoneeseen.
Kyllä sen jossain vaiheessa huomaa, kun syöttöruuvin avaus ei enää lisää tehoa.
603 alkuinen laakeri ylös kiertokankeen joka oli mattapintainen siihen öljyn reijän porasin pinnassa oli punaista ehkä millin verta
601 alkuinen kk kansipukin puolelle ja se oli kirkaspintainen
reikä porattuna öljyn paluuta varten. tein lohkoon 20mm kierteen ja siihen rautaputki kierteellä kiinni ja mutka ylöspäin ..meni aikaa 5 minuuttia kun sen teki
pitäis mennä laittamaan pohja kiinni ja sitten syötön kimppuun ..
uudet hehkut samalla vaihdan kun ..ei meinannu enää lähteä käyntiin ja hehkun valokaan ei enää syttynyt
jos ei tuu taka iskuja niin sunnuntaina pitäis saada savut
601 alkuinen kk kansipukin puolelle ja se oli kirkaspintainen
reikä porattuna öljyn paluuta varten. tein lohkoon 20mm kierteen ja siihen rautaputki kierteellä kiinni ja mutka ylöspäin ..meni aikaa 5 minuuttia kun sen teki
pitäis mennä laittamaan pohja kiinni ja sitten syötön kimppuun ..
uudet hehkut samalla vaihdan kun ..ei meinannu enää lähteä käyntiin ja hehkun valokaan ei enää syttynyt
jos ei tuu taka iskuja niin sunnuntaina pitäis saada savut
Näinhän se on kuten JP sanoi. Kaikilla taitaa kuitenkin alkaa homma siitä, että ensin ruuvataan itse sitä pumppua. Itsekin aikanaan kypsyin tuota pumppua ruuvamaan ja onhan se ammattilaisen jäljiltä toimiva. Samalla tuli kyllä isommat elementit.
Mutta jostakinhan se on aloitettava...
Mutta jostakinhan se on aloitettava...
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
nyt on testattu 190 200d turbo ic mersua
aika kivalta kuulostaa..ahdot nousee 0.8 savuista ei tiedä ku on pimeää..kaikki toimii pumppu pelittää hienosti 2 3/4 syöttöjä lisää ja sit tyhjäkäynti ruuvista vähä säätöä kanssa..toimii aika kivasti
ensi startin jälkeen suoraan koeajolle..aika liukasta joka vaihteella sutii..pitää ettiä huomenna vähä pitoja pääsee testaamaan lisää
ei vuotoja missään eli ihan hyvi sujui kaikki..vielä ku sais vapaavirtaus suodattimen jostain sopivasti
ja pakoputkea vois jatkaa vähä vaihdelaatikoltakin asti taaksepäin :)heh ei kaikkea kerenny saada valmiiks
aika kivalta kuulostaa..ahdot nousee 0.8 savuista ei tiedä ku on pimeää..kaikki toimii pumppu pelittää hienosti 2 3/4 syöttöjä lisää ja sit tyhjäkäynti ruuvista vähä säätöä kanssa..toimii aika kivasti
ensi startin jälkeen suoraan koeajolle..aika liukasta joka vaihteella sutii..pitää ettiä huomenna vähä pitoja pääsee testaamaan lisää
ei vuotoja missään eli ihan hyvi sujui kaikki..vielä ku sais vapaavirtaus suodattimen jostain sopivasti
ja pakoputkea vois jatkaa vähä vaihdelaatikoltakin asti taaksepäin :)heh ei kaikkea kerenny saada valmiiks
nyt on tullu päivän aikana testailtua autoa..
pitää saada lisää savua..liian pieni vääntöalue..eli lähtee liian yläältä ja kestää hetken ja sitten puutuu
eli syöttö ei piisaa näin perstuntumalta .
pikkusen mustaa pöllähtää ja sitten ei näy mitään savua.ahdot nousee 0.8 4 vaihteella kun vedättää
100km/h vauhdissa ahto 0.2bar .120km/h 0.5bar
4 vaihteinen laatikko on autossa
miten muilla 601 moottorisilla on ahdot noussu..harmi ku ei vielä oo kierroslukumittaria niin ei osaa sanoa kierroksista mutta 3500 uskoisin ,että pitää olla ennenkuin turbo alkaa kunnolla pyöriä
pitää kai ku arki koittaa pirauttaa diesel huoltoon ja siellä vähä säädätellä.taitaa alkaa nyt se nälkä kasvaa syödessä heh.mielessä jo 7mm elementit
saa tarjoilla jos on jääny nurkkiin 601 pumppu 7mm elementeillä ja kunnossa oleva vielä
muuten kaikki pelaa ja mukavan liukasta on
pitää saada lisää savua..liian pieni vääntöalue..eli lähtee liian yläältä ja kestää hetken ja sitten puutuu
eli syöttö ei piisaa näin perstuntumalta .
pikkusen mustaa pöllähtää ja sitten ei näy mitään savua.ahdot nousee 0.8 4 vaihteella kun vedättää
100km/h vauhdissa ahto 0.2bar .120km/h 0.5bar
4 vaihteinen laatikko on autossa
miten muilla 601 moottorisilla on ahdot noussu..harmi ku ei vielä oo kierroslukumittaria niin ei osaa sanoa kierroksista mutta 3500 uskoisin ,että pitää olla ennenkuin turbo alkaa kunnolla pyöriä
pitää kai ku arki koittaa pirauttaa diesel huoltoon ja siellä vähä säädätellä.taitaa alkaa nyt se nälkä kasvaa syödessä heh.mielessä jo 7mm elementit
saa tarjoilla jos on jääny nurkkiin 601 pumppu 7mm elementeillä ja kunnossa oleva vielä
muuten kaikki pelaa ja mukavan liukasta on
nyt on pumppu paketoitu ja huomenna saa matkahuolto sen kuljetettavaks.
7mm elementit tulee ja muut tarvittavat vermeet
ehkä loppuviikolla tulee savumerkit mersun perästä ,toivotaan niin.
ja ehkä hymyä alkaa tulee entistä enemmän.
kyllä nyt jo hymyilytti 300 d -91vakion koittaessaan onneaan vanhan 200:sen kanssa heh
7mm elementit tulee ja muut tarvittavat vermeet
ehkä loppuviikolla tulee savumerkit mersun perästä ,toivotaan niin.
ja ehkä hymyä alkaa tulee entistä enemmän.
kyllä nyt jo hymyilytti 300 d -91vakion koittaessaan onneaan vanhan 200:sen kanssa heh

On se hymy aika leveä, kun pääsee ensimmäisen kerran ajamaan 7mm elementeilä varustetulla turbolla. Ero vakioon on uskomaton.hubahaba kirjoitti: 7mm elementit tulee ja muut tarvittavat vermeet
ehkä loppuviikolla tulee savumerkit mersun perästä ,toivotaan niin.
ja ehkä hymyä alkaa tulee entistä enemmän.
no kyllä tässä jo kylän miehet käy nytkin ihmettelemässä ,että "oho..mersussa on turbo, kestääkö se"
no kyllä nytkin jo vähä hymyä irtoaa ku saa luistattaa millä vaihteella haluaa,
(vanhana rallimiehenä)
vaikka en nii vanha ookkaan ,mutta kai tämä on joku kolmenkympin villitys vähä rallatella ja kiusata vanhaa tiisseliä
ainiin ja nyt varmaan pitää laittaa pakosarjaan painemittari niin voi seurailla että kuinka kone voi ja hengittää,ettei turhaan sitä laukase liian kovilla syötöillä/ahdoilla ja kai sitä saa alkaa etsimään uutta kytkintä, nytkin jo välillä naukaisee
no kyllä nytkin jo vähä hymyä irtoaa ku saa luistattaa millä vaihteella haluaa,
(vanhana rallimiehenä)

ainiin ja nyt varmaan pitää laittaa pakosarjaan painemittari niin voi seurailla että kuinka kone voi ja hengittää,ettei turhaan sitä laukase liian kovilla syötöillä/ahdoilla ja kai sitä saa alkaa etsimään uutta kytkintä, nytkin jo välillä naukaisee
Omakohtaisia kokemuksia 300 turbodieselin turbosta isoilla elementeillä sen verran, että joutui hieman täyssyöttöjä pienentämään, että paine pysyi halutuissa rajoissa. Meinasi hukkaportti käymään pieneksi vedätyksessä.
Mutta nyt sullakin on lähtenyt oravanpyörä pyörimään....
Mutta nyt sullakin on lähtenyt oravanpyörä pyörimään....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Kannatta alkaan hommata jo koneen osia, turbon mäntää yms. Multa saat turbon kiertokangenhelat suoraan hyllystä...
Varalohkojakin löytyy.
Tuli muuten kanki kyljestä läpi tuosta jääratamersusta. Kolmas kerta, kun kyseinen kkk26 ahdin tappoi moottorin. Ilmeisesti mäntä katkesi aiheuttaen ykköpytylle täystuhon varoittamatta yhtään. Reilut 1000km kesti jäärata-ajoa. No onneksi on kertynyt nurkkiin noita 200d koneita ja osia riesaksi asti, joten äkkiäkös sitä koneen rakentaa.

Tuli muuten kanki kyljestä läpi tuosta jääratamersusta. Kolmas kerta, kun kyseinen kkk26 ahdin tappoi moottorin. Ilmeisesti mäntä katkesi aiheuttaen ykköpytylle täystuhon varoittamatta yhtään. Reilut 1000km kesti jäärata-ajoa. No onneksi on kertynyt nurkkiin noita 200d koneita ja osia riesaksi asti, joten äkkiäkös sitä koneen rakentaa.
tarkoitusha ois siirtyä tuohon isojen poikien moottoriin heti ku pääsee noista kahdesta 190/ 200d eroon..,kun ne ei ajamalla lopu niin turbotetaan.. :)on ainakin hauskaa niin kauan ku kone käy
hommailen sitten suoraan kunnon korin ja moottorin ,mihin rakentaa kuningas pelit,ja tekee sitten koneen kunnolla kestäväksi ja toimivaksi jos sitten vaikka tulis kunnon kyytiä vähän aikaa
hommailen sitten suoraan kunnon korin ja moottorin ,mihin rakentaa kuningas pelit,ja tekee sitten koneen kunnolla kestäväksi ja toimivaksi jos sitten vaikka tulis kunnon kyytiä vähän aikaa
tänään pumppu on lähtenyt kotimatkalle. huomenna varmaan saapuu tännepäin matkahuoltoon.
talli on varattuna maalaus hommien takia.
tietysti kiire ois saada 7mm elementtien tuottamaa savua jo.
syöttöä löytyy kuulemma vähä yli puolet enemmän ahdettuna kun ennen vakio pumpussa
,kuulostaa aika lupaavalta.
voi vakio mäntä parkoja heh.taitaa alkaa tulemaan löylyä koneeseen.
saa nähä pääseekö illalla asentamaan... toivottavasti.
vois yrittää laittaa kuvan moottorista (jos osais) sitten ku pumppu on paikallaan ja kaikki osat myös löytäneet paikkansa.
talli on varattuna maalaus hommien takia.

tietysti kiire ois saada 7mm elementtien tuottamaa savua jo.
syöttöä löytyy kuulemma vähä yli puolet enemmän ahdettuna kun ennen vakio pumpussa

voi vakio mäntä parkoja heh.taitaa alkaa tulemaan löylyä koneeseen.
saa nähä pääseekö illalla asentamaan... toivottavasti.
vois yrittää laittaa kuvan moottorista (jos osais) sitten ku pumppu on paikallaan ja kaikki osat myös löytäneet paikkansa.