Ilmamäärämittari ei sulkeudu
Ilmamäärämittari ei sulkeudu
Eli siis kun antaa kaasua koneelle ja päästää irti, niin kierrokset jäävät sekunniksi pariksi 2500rpm. Myöskin kun kiihdyttää niin huomaa että lautanen aukeaa viiveellä. Lähtee kyllä kiihtymään, mutta huomaa selvän "piikin" kiihtyvyydessä.
Kaasuttelin ilman ilmanputsaria ja selvästi näki kuinka lautanen jäi aina välillä auki. Sormella liikuteltaessa toimi hienosti.
Mekaanista vikaa itse kapistuksessa tuskin on, mutta mikäs se musta neliskanttinen sähkölaatikko on siinä mittarin kyljessä? Se ohjaa jotain mutta mitäköhän... Siinä taitaa olla jonkin verran säätöä, kun se heiluu jonkin verran kunhan pultit löysää.
Joku anturi sökönä vai mitä voisi katsella??
Auto oli 190 2.3 16v.
Kiitti
Kaasuttelin ilman ilmanputsaria ja selvästi näki kuinka lautanen jäi aina välillä auki. Sormella liikuteltaessa toimi hienosti.
Mekaanista vikaa itse kapistuksessa tuskin on, mutta mikäs se musta neliskanttinen sähkölaatikko on siinä mittarin kyljessä? Se ohjaa jotain mutta mitäköhän... Siinä taitaa olla jonkin verran säätöä, kun se heiluu jonkin verran kunhan pultit löysää.
Joku anturi sökönä vai mitä voisi katsella??
Auto oli 190 2.3 16v.
Kiitti
Se musta mötikkä mitä tarkoitat on ilmeisesti
EHA:n = "Electro Hydralic Actuator" sähköinen liitäntä.
Sen tarkoituksena on välittää keskusyksikön ruiskutuksen
säätökomennot polttoaineenjakajan paine-erosäätimelle.
Kaasuläppä sijaitsee ilmamäärämittarin alapuolella.
Tarkasta läpän liikealue. Läppärungon sivussa olevan
käyttövivun tulee tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla vastata
säätöruuvilla varustettuun rajoittimeensa.
Jos kaasuläppä ei sulkeudu kunnolla aiheuttaa se
myös ilmamäärämittarin läpän aukijäämisen.
Myös tyhjäkäynnin säätimen (ECU ohjaa) virhetoiminta saattaa aiheuttaa
kyseisen ilmiön.
Jos ilmamäärämittarin läpän liikeradassa on havaittavissa
epämääräisyyttä ja tai yläasennossa tuntuva n. 2mm. vapaaliike alue
kasvaa suuremmaksi, voi syynä olla myös ilmamäärämittarin perässä
olevan polttoainejakajan paine-erosäätimen käyttövivuston jumittaminen.
Tämä voi aiheutua esim. maantiepölyn päästessä huollossa
kiinnittämättä jääneen kampikammion tuuletusletkun liittimestä
ilmamäärämittariin. (koskee ainakin 190e 2,3-16)
Tulipahan kuivan tuntuista tekstiä. Koettakaa kestää.
EHA:n = "Electro Hydralic Actuator" sähköinen liitäntä.
Sen tarkoituksena on välittää keskusyksikön ruiskutuksen
säätökomennot polttoaineenjakajan paine-erosäätimelle.
Kaasuläppä sijaitsee ilmamäärämittarin alapuolella.
Tarkasta läpän liikealue. Läppärungon sivussa olevan
käyttövivun tulee tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla vastata
säätöruuvilla varustettuun rajoittimeensa.
Jos kaasuläppä ei sulkeudu kunnolla aiheuttaa se
myös ilmamäärämittarin läpän aukijäämisen.
Myös tyhjäkäynnin säätimen (ECU ohjaa) virhetoiminta saattaa aiheuttaa
kyseisen ilmiön.
Jos ilmamäärämittarin läpän liikeradassa on havaittavissa
epämääräisyyttä ja tai yläasennossa tuntuva n. 2mm. vapaaliike alue
kasvaa suuremmaksi, voi syynä olla myös ilmamäärämittarin perässä
olevan polttoainejakajan paine-erosäätimen käyttövivuston jumittaminen.
Tämä voi aiheutua esim. maantiepölyn päästessä huollossa
kiinnittämättä jääneen kampikammion tuuletusletkun liittimestä
ilmamäärämittariin. (koskee ainakin 190e 2,3-16)
Tulipahan kuivan tuntuista tekstiä. Koettakaa kestää.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41
vivusto toimii
kaasuläppä pelittää ok.
Kun auton pistää käymään eikä paina kaasua ollenkaan, niin silti kierrokset nousevat heti sinne 2500rpm. ja sitten taas laskevat.
Ajattelin vaihtaa ilmamäärämittarin. ...taas!
Mitenköhän 230e mallin mittari toimii 2.3 16v:ssä?
tai jos vaihtas eka vaan bensanjakajan...
Kun sitä kaasua painaa ja irroittaa niin kiekat laskevat johonkin 2300rpm ja sitten jotain tapahtuu. Kiekat nousevat hetkellisesti sinne 2500rpm ja laskevat taas. Eli mikäköhän siellä menee päälle??
Kun auton pistää käymään eikä paina kaasua ollenkaan, niin silti kierrokset nousevat heti sinne 2500rpm. ja sitten taas laskevat.
Ajattelin vaihtaa ilmamäärämittarin. ...taas!
Mitenköhän 230e mallin mittari toimii 2.3 16v:ssä?
tai jos vaihtas eka vaan bensanjakajan...
Kun sitä kaasua painaa ja irroittaa niin kiekat laskevat johonkin 2300rpm ja sitten jotain tapahtuu. Kiekat nousevat hetkellisesti sinne 2500rpm ja laskevat taas. Eli mikäköhän siellä menee päälle??
Re: vivusto toimii
Moottoritilan takaosassa imusarjan 3-4 putken alla on tyhjäkäynnin säädin.mopohiiri kirjoitti:kaasuläppä pelittää ok.
Kun auton pistää käymään eikä paina kaasua ollenkaan, niin silti kierrokset nousevat heti sinne 2500rpm. ja sitten taas laskevat.
Ajattelin vaihtaa ilmamäärämittarin. ...taas!
Mitenköhän 230e mallin mittari toimii 2.3 16v:ssä?
tai jos vaihtas eka vaan bensanjakajan...
Kun sitä kaasua painaa ja irroittaa niin kiekat laskevat johonkin 2300rpm ja sitten jotain tapahtuu. Kiekat nousevat hetkellisesti sinne 2500rpm ja laskevat taas. Eli mikäköhän siellä menee päälle??
Tämä jakaa moottorille ilmaa ECU:n ohjaamana ja pitää tyhjäkäynnin
vakiona. Tyhjäkäyntikierrosnopeus 2.3-16 moottorissa tulee kuumana olla
950 rpm. Kaasuläpän kautta ei tyhjäkäynnillä virtaa ilmaa juuri ollenkaan.
Mielestäni kannattaisi tyhjäkäynti ja käynnistys piiriin vaikuttavat laitteet tarkistaa ensin
ja jos näistä ei vikaa löydy siirtyä polttoainejakajan / ilmamäärämittarin
kimppuun. 2.3-16 ilmamäärämittari on isompihalkaisijainen k. 230e:ssa.
eikä todennäköisesti siis käy.
Tarkista ainakin:
- Moottorin lämpötila-anturi (kaksoisanturi 2.3-16:ssa) moottorin etuosassa
ylhäällä.
- Jännitesuoja releen toiminta (syöttää virtaa ECU:lle)
- ECU:n toiminta ja liittimien kontaktit
- Tyhjäkäynnin säädin (ym. paikassa)
- lisä polttoaine ruiskun toiminta (sähköisesti ohjattu, toimii käynnistettäessä)
katsottu on
tyhjäkäyntisuutin ei vaikuttanut vikaan kun nappasin piuhat siitä irti.
Tyhjäkäyntimoottorikin kokeiltiin vaihtaa mutta ei vaikuttanut.
Antureita en vielä ole tarkastanut.
Mulla kun on se täydellinen 230e ilmamäärämittari, niin voisin siitä kokeilla vaihtaa vain ecun ja bensanjakajan. Jos ne nyt ensinnäkään suostuu pelittämään tuossa kokoonpanossa.
Ei mistään ole vielä löytynyt 2.3 16 venasen oikeita osia joten pakko pärjätä niillä mitä on.
Uutena turha ostaa kun maksavat hunajaa...
Tyhjäkäyntimoottorikin kokeiltiin vaihtaa mutta ei vaikuttanut.
Antureita en vielä ole tarkastanut.
Mulla kun on se täydellinen 230e ilmamäärämittari, niin voisin siitä kokeilla vaihtaa vain ecun ja bensanjakajan. Jos ne nyt ensinnäkään suostuu pelittämään tuossa kokoonpanossa.
Ei mistään ole vielä löytynyt 2.3 16 venasen oikeita osia joten pakko pärjätä niillä mitä on.
Uutena turha ostaa kun maksavat hunajaa...
Onkos ECU ja jakajakaan vaihtokelposet 230E:n kanssa, mitkä on varaosanumerot?
Siis olet jo kerran vaihtanut ilmamäärämittarin, mikä oli vikana?
Miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat ilmamäärämittarin asentopotentiometrin (jakajan kyljessä etupuolella 3-napainen) liittimen?
Jos rauhoittuu, niin potikka voi olla puhkikulunut tyhjäkäyntialueelta.
Potikat ovat "standardeja" eli vaihtokelpoisia eri mallien kesken. Vaihtopotikka pitää kalibroida liikuttamalla sen oikeanpuoleista sivua ylös/alas. Omassa 2.0E:ssa on ylimmän (maa) ja alimman (syöttö) navan välinen jännite 4,85V (ei tarvi kalibrointia) ja ylimmän ja keskimmäisen (mittaus) navan välinen kalibroitu jännite 0,55V tyhjäkäynnillä.
Kun painat (virta päällä) läppää pohjaan niin mittausjännitteen tulee jatkuvasti kasvaa kohti syöttöjännitettä.
Pienikin vika potentiometrissä aiheuttaa epämääräisyyttä.
Potentiometrin toiminnan voit myös testata diagnosointipistokkeen (X11) navoista 2-/3+ nokkakulmamittarilla. Tämä kertoo varmuudella tulkitseeko ECU mittauksen oiken.
Jos potentiometrikin on OK, niin miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat tyhjäkäyntisäätimen liittimen?
Siis olet jo kerran vaihtanut ilmamäärämittarin, mikä oli vikana?
Miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat ilmamäärämittarin asentopotentiometrin (jakajan kyljessä etupuolella 3-napainen) liittimen?
Jos rauhoittuu, niin potikka voi olla puhkikulunut tyhjäkäyntialueelta.
Potikat ovat "standardeja" eli vaihtokelpoisia eri mallien kesken. Vaihtopotikka pitää kalibroida liikuttamalla sen oikeanpuoleista sivua ylös/alas. Omassa 2.0E:ssa on ylimmän (maa) ja alimman (syöttö) navan välinen jännite 4,85V (ei tarvi kalibrointia) ja ylimmän ja keskimmäisen (mittaus) navan välinen kalibroitu jännite 0,55V tyhjäkäynnillä.
Kun painat (virta päällä) läppää pohjaan niin mittausjännitteen tulee jatkuvasti kasvaa kohti syöttöjännitettä.
Pienikin vika potentiometrissä aiheuttaa epämääräisyyttä.
Potentiometrin toiminnan voit myös testata diagnosointipistokkeen (X11) navoista 2-/3+ nokkakulmamittarilla. Tämä kertoo varmuudella tulkitseeko ECU mittauksen oiken.
Jos potentiometrikin on OK, niin miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat tyhjäkäyntisäätimen liittimen?
aaagh
Aivot savuaa kun lukee teidän neuvoja...
Olen kyllä irroitellut kaikki liittimet, mutta millään ei ollut merkitystä käynnin suhteen.
Tuli tuosta kalibroinnista mieleen että vaihdoin sen uuden ilmamäärämittarin kun Lempinen niin neuvoi. Mutta se oli pelkkä mittarin runko ja tietysti lautanen yms:t. Loput roinat siirsiin uuteen mittariin vanhasta.
ja mittareissa oli eri numerot...
Eli sähköt ja jakaja on toisesta mittarista.
Mahtaakohan ne pelata yhteen ollenkaan??
Ja kun sen ecun laitoin paikalleen, niin enhän mä mitään säädellyt. Nappasin kiinni vaan ja toivoin parasta. Siinähän on pultirei'issä jonkin verran säätöä!?!?
Olen kyllä irroitellut kaikki liittimet, mutta millään ei ollut merkitystä käynnin suhteen.
Tuli tuosta kalibroinnista mieleen että vaihdoin sen uuden ilmamäärämittarin kun Lempinen niin neuvoi. Mutta se oli pelkkä mittarin runko ja tietysti lautanen yms:t. Loput roinat siirsiin uuteen mittariin vanhasta.
ja mittareissa oli eri numerot...
Eli sähköt ja jakaja on toisesta mittarista.
Mahtaakohan ne pelata yhteen ollenkaan??
Ja kun sen ecun laitoin paikalleen, niin enhän mä mitään säädellyt. Nappasin kiinni vaan ja toivoin parasta. Siinähän on pultirei'issä jonkin verran säätöä!?!?
Selvitetäänpä ensin nuo osien nimitykset.
ECU (engine control unit) on siellä akun ja muovisuojuksen takana
EHA, Hape jo kertoikin, on auton peräpään puolella, liittimeen tulee 2 piuhaa.
Läpän asentoanturi, potentiometri, "potikka", (muuttuva vastus) ja ilmeisesti tarkoittamasi "musta neliskanttinen sähkölaatikko", jossa on 3 napaa, on ilmamäärämittarin kyljessä auton etupuolella.
Potentiometrin kotelon kiinnitysrei'issä on tuo kalibrointivara.
Yleensäähän vika on juuri tuossa potikassa, eikä mittarin rungossa. Katso sinne potikan sisään, näet kaksi kaarenmuotoista vastusrataa, joita pitkin mittarin 2 viikseä liikkuvat. Nuo radat kuluvat ajan myötä puhki tyhjäkäyntialueelta, näet sen kyllä silmälläkin.
Onkos joku jo napannut tuon toisen mittarin potikan, kun laitoit vanhan siihen?
Kuten Hape sanoi, ainakin mittarin aukon halkaisijan tulee olla oikea. Tiedä sitten onko niissä muuta eroa.
Sulla oli siis eri numerot, näetkö jostain mihin osat kuuluvat?
Jos tuo potikka on kunnossa, niin kyllä sen pitäisi kalibroinnin jälkeen toimia.
Muista myös tuo läpän 2mm vapaaliike.
ECU (engine control unit) on siellä akun ja muovisuojuksen takana
EHA, Hape jo kertoikin, on auton peräpään puolella, liittimeen tulee 2 piuhaa.
Läpän asentoanturi, potentiometri, "potikka", (muuttuva vastus) ja ilmeisesti tarkoittamasi "musta neliskanttinen sähkölaatikko", jossa on 3 napaa, on ilmamäärämittarin kyljessä auton etupuolella.
Potentiometrin kotelon kiinnitysrei'issä on tuo kalibrointivara.
Yleensäähän vika on juuri tuossa potikassa, eikä mittarin rungossa. Katso sinne potikan sisään, näet kaksi kaarenmuotoista vastusrataa, joita pitkin mittarin 2 viikseä liikkuvat. Nuo radat kuluvat ajan myötä puhki tyhjäkäyntialueelta, näet sen kyllä silmälläkin.
Onkos joku jo napannut tuon toisen mittarin potikan, kun laitoit vanhan siihen?
Kuten Hape sanoi, ainakin mittarin aukon halkaisijan tulee olla oikea. Tiedä sitten onko niissä muuta eroa.
Sulla oli siis eri numerot, näetkö jostain mihin osat kuuluvat?
Jos tuo potikka on kunnossa, niin kyllä sen pitäisi kalibroinnin jälkeen toimia.
Muista myös tuo läpän 2mm vapaaliike.
Moi..
Jos et ole vielä vikaa löytänyt.
Kokeile ottaa lisäilmaventtiilin (imusarjan 2-3 putken välissä) johdot irti ja kokeile sitten jääkö vielä kierrokset päälle itellä teki saman ja kun otin johdot irti niin ei tehny enää sitä joten ilmeisesti se lisäilmaventtiili on sökö ja kylmänä se ei jaksanu pyöriä ollenkaan
Jos et ole vielä vikaa löytänyt.
Kokeile ottaa lisäilmaventtiilin (imusarjan 2-3 putken välissä) johdot irti ja kokeile sitten jääkö vielä kierrokset päälle itellä teki saman ja kun otin johdot irti niin ei tehny enää sitä joten ilmeisesti se lisäilmaventtiili on sökö ja kylmänä se ei jaksanu pyöriä ollenkaan

Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Tästäpä muistinkin, että minulla on hyllyssä joutilaana hyvä käytetty lisäilmaluisti (-venttiili) tähän moottoriin. Pitäisi joskus markkinoida. H. 50 euroa.M.R kirjoitti:Moi..
Jos et ole vielä vikaa löytänyt.
Kokeile ottaa lisäilmaventtiilin (imusarjan 2-3 putken välissä) johdot irti ja kokeile sitten jääkö vielä kierrokset päälle itellä teki saman ja kun otin johdot irti niin ei tehny enää sitä joten ilmeisesti se lisäilmaventtiili on sökö ja kylmänä se ei jaksanu pyöriä ollenkaan
Joko olet mopohiiri löytänyt vian mulla tekee samalla lailla ja vika ei ollutkaan siinä lisäilmaluistimessa
Ois kiva kuulla miten jos oot saanu moisen vian korjattua

Ois kiva kuulla miten jos oot saanu moisen vian korjattua

Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Se imuvuoto vois olla kans syynä sais vaan jotenkin se tutkittua päästöt oli kyllä hyvät
Miten tehoseppo sulla oireili sitten
Kun tuossa on vielä lisäks kun kylmänä käynnistää niin lähtee hyvin kyllä käyntiin mutta ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä vaan sammuu sit ku kone vähä lämpenee niin sit käy normaalisti 

Miten tehoseppo sulla oireili sitten


Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Joo niinhä ne pojat tulee mieleen että niinköhän ne siellä korjaavat että vaihtavat uusia osia tilalle kunnes toimii
Tuossa jää ilmaläppä selvästi auki vähäks aikaa kun kaasuttelin ilman putsaria mikähän sen voi jättää auki

Tuossa jää ilmaläppä selvästi auki vähäks aikaa kun kaasuttelin ilman putsaria mikähän sen voi jättää auki

Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87