Ilmamäärämittari ei sulkeudu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mopohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 06.08.2003 11:58

Ilmamäärämittari ei sulkeudu

Viesti Kirjoittaja mopohiiri »

Eli siis kun antaa kaasua koneelle ja päästää irti, niin kierrokset jäävät sekunniksi pariksi 2500rpm. Myöskin kun kiihdyttää niin huomaa että lautanen aukeaa viiveellä. Lähtee kyllä kiihtymään, mutta huomaa selvän "piikin" kiihtyvyydessä.
Kaasuttelin ilman ilmanputsaria ja selvästi näki kuinka lautanen jäi aina välillä auki. Sormella liikuteltaessa toimi hienosti.

Mekaanista vikaa itse kapistuksessa tuskin on, mutta mikäs se musta neliskanttinen sähkölaatikko on siinä mittarin kyljessä? Se ohjaa jotain mutta mitäköhän... Siinä taitaa olla jonkin verran säätöä, kun se heiluu jonkin verran kunhan pultit löysää.

Joku anturi sökönä vai mitä voisi katsella??
Auto oli 190 2.3 16v.
Kiitti
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Katsele kaasuläpän toiminta.
mopohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 06.08.2003 11:58

toimii

Viesti Kirjoittaja mopohiiri »

jos tarkoitat sitä lautasta, niin hyvin pelittää...
Ainaskin sormella paineltaessa.
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Se musta mötikkä mitä tarkoitat on ilmeisesti
EHA:n = "Electro Hydralic Actuator" sähköinen liitäntä.
Sen tarkoituksena on välittää keskusyksikön ruiskutuksen
säätökomennot polttoaineenjakajan paine-erosäätimelle.

Kaasuläppä sijaitsee ilmamäärämittarin alapuolella.
Tarkasta läpän liikealue. Läppärungon sivussa olevan
käyttövivun tulee tyhjäkäynnillä ja täydellä kaasulla vastata
säätöruuvilla varustettuun rajoittimeensa.

Jos kaasuläppä ei sulkeudu kunnolla aiheuttaa se
myös ilmamäärämittarin läpän aukijäämisen.

Myös tyhjäkäynnin säätimen (ECU ohjaa) virhetoiminta saattaa aiheuttaa
kyseisen ilmiön.

Jos ilmamäärämittarin läpän liikeradassa on havaittavissa
epämääräisyyttä ja tai yläasennossa tuntuva n. 2mm. vapaaliike alue
kasvaa suuremmaksi, voi syynä olla myös ilmamäärämittarin perässä
olevan polttoainejakajan paine-erosäätimen käyttövivuston jumittaminen.

Tämä voi aiheutua esim. maantiepölyn päästessä huollossa
kiinnittämättä jääneen kampikammion tuuletusletkun liittimestä
ilmamäärämittariin. (koskee ainakin 190e 2,3-16)

Tulipahan kuivan tuntuista tekstiä. Koettakaa kestää. :?
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

Se on joskus pienestä kiinni. Mulla oireili 280 SE (K-jetronic) samalla tavoin. Kaasuvivuston voitelu ja herkistely hävitti taudin (ja pari muuta kylmäkäynnistysongelmaa samalla) :?
mopohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 06.08.2003 11:58

vivusto toimii

Viesti Kirjoittaja mopohiiri »

kaasuläppä pelittää ok.
Kun auton pistää käymään eikä paina kaasua ollenkaan, niin silti kierrokset nousevat heti sinne 2500rpm. ja sitten taas laskevat.
Ajattelin vaihtaa ilmamäärämittarin. ...taas!
Mitenköhän 230e mallin mittari toimii 2.3 16v:ssä?
tai jos vaihtas eka vaan bensanjakajan...

Kun sitä kaasua painaa ja irroittaa niin kiekat laskevat johonkin 2300rpm ja sitten jotain tapahtuu. Kiekat nousevat hetkellisesti sinne 2500rpm ja laskevat taas. Eli mikäköhän siellä menee päälle??
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Re: vivusto toimii

Viesti Kirjoittaja hape »

mopohiiri kirjoitti:kaasuläppä pelittää ok.
Kun auton pistää käymään eikä paina kaasua ollenkaan, niin silti kierrokset nousevat heti sinne 2500rpm. ja sitten taas laskevat.
Ajattelin vaihtaa ilmamäärämittarin. ...taas!
Mitenköhän 230e mallin mittari toimii 2.3 16v:ssä?
tai jos vaihtas eka vaan bensanjakajan...

Kun sitä kaasua painaa ja irroittaa niin kiekat laskevat johonkin 2300rpm ja sitten jotain tapahtuu. Kiekat nousevat hetkellisesti sinne 2500rpm ja laskevat taas. Eli mikäköhän siellä menee päälle??
Moottoritilan takaosassa imusarjan 3-4 putken alla on tyhjäkäynnin säädin.
Tämä jakaa moottorille ilmaa ECU:n ohjaamana ja pitää tyhjäkäynnin
vakiona. Tyhjäkäyntikierrosnopeus 2.3-16 moottorissa tulee kuumana olla
950 rpm. Kaasuläpän kautta ei tyhjäkäynnillä virtaa ilmaa juuri ollenkaan.

Mielestäni kannattaisi tyhjäkäynti ja käynnistys piiriin vaikuttavat laitteet tarkistaa ensin
ja jos näistä ei vikaa löydy siirtyä polttoainejakajan / ilmamäärämittarin
kimppuun. 2.3-16 ilmamäärämittari on isompihalkaisijainen k. 230e:ssa.
eikä todennäköisesti siis käy.

Tarkista ainakin:
- Moottorin lämpötila-anturi (kaksoisanturi 2.3-16:ssa) moottorin etuosassa
ylhäällä.
- Jännitesuoja releen toiminta (syöttää virtaa ECU:lle)
- ECU:n toiminta ja liittimien kontaktit
- Tyhjäkäynnin säädin (ym. paikassa)
- lisä polttoaine ruiskun toiminta (sähköisesti ohjattu, toimii käynnistettäessä)
mopohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 06.08.2003 11:58

katsottu on

Viesti Kirjoittaja mopohiiri »

tyhjäkäyntisuutin ei vaikuttanut vikaan kun nappasin piuhat siitä irti.
Tyhjäkäyntimoottorikin kokeiltiin vaihtaa mutta ei vaikuttanut.
Antureita en vielä ole tarkastanut.
Mulla kun on se täydellinen 230e ilmamäärämittari, niin voisin siitä kokeilla vaihtaa vain ecun ja bensanjakajan. Jos ne nyt ensinnäkään suostuu pelittämään tuossa kokoonpanossa.
Ei mistään ole vielä löytynyt 2.3 16 venasen oikeita osia joten pakko pärjätä niillä mitä on.
Uutena turha ostaa kun maksavat hunajaa...
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Onkos ECU ja jakajakaan vaihtokelposet 230E:n kanssa, mitkä on varaosanumerot?
Siis olet jo kerran vaihtanut ilmamäärämittarin, mikä oli vikana?

Miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat ilmamäärämittarin asentopotentiometrin (jakajan kyljessä etupuolella 3-napainen) liittimen?
Jos rauhoittuu, niin potikka voi olla puhkikulunut tyhjäkäyntialueelta.
Potikat ovat "standardeja" eli vaihtokelpoisia eri mallien kesken. Vaihtopotikka pitää kalibroida liikuttamalla sen oikeanpuoleista sivua ylös/alas. Omassa 2.0E:ssa on ylimmän (maa) ja alimman (syöttö) navan välinen jännite 4,85V (ei tarvi kalibrointia) ja ylimmän ja keskimmäisen (mittaus) navan välinen kalibroitu jännite 0,55V tyhjäkäynnillä.
Kun painat (virta päällä) läppää pohjaan niin mittausjännitteen tulee jatkuvasti kasvaa kohti syöttöjännitettä.
Pienikin vika potentiometrissä aiheuttaa epämääräisyyttä.
Potentiometrin toiminnan voit myös testata diagnosointipistokkeen (X11) navoista 2-/3+ nokkakulmamittarilla. Tämä kertoo varmuudella tulkitseeko ECU mittauksen oiken.

Jos potentiometrikin on OK, niin miten tyhjäkäynti toimii, kun irrotat tyhjäkäyntisäätimen liittimen?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Tuli vielä mieleen, että kai tuo kaasuvivuston päässä oleva tyhjäkäyntikytkin (idle switch) on kunnossa?
mopohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 06.08.2003 11:58

aaagh

Viesti Kirjoittaja mopohiiri »

Aivot savuaa kun lukee teidän neuvoja...
Olen kyllä irroitellut kaikki liittimet, mutta millään ei ollut merkitystä käynnin suhteen.
Tuli tuosta kalibroinnista mieleen että vaihdoin sen uuden ilmamäärämittarin kun Lempinen niin neuvoi. Mutta se oli pelkkä mittarin runko ja tietysti lautanen yms:t. Loput roinat siirsiin uuteen mittariin vanhasta.
ja mittareissa oli eri numerot...
Eli sähköt ja jakaja on toisesta mittarista.
Mahtaakohan ne pelata yhteen ollenkaan??
Ja kun sen ecun laitoin paikalleen, niin enhän mä mitään säädellyt. Nappasin kiinni vaan ja toivoin parasta. Siinähän on pultirei'issä jonkin verran säätöä!?!?
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Selvitetäänpä ensin nuo osien nimitykset.
ECU (engine control unit) on siellä akun ja muovisuojuksen takana
EHA, Hape jo kertoikin, on auton peräpään puolella, liittimeen tulee 2 piuhaa.
Läpän asentoanturi, potentiometri, "potikka", (muuttuva vastus) ja ilmeisesti tarkoittamasi "musta neliskanttinen sähkölaatikko", jossa on 3 napaa, on ilmamäärämittarin kyljessä auton etupuolella.

Potentiometrin kotelon kiinnitysrei'issä on tuo kalibrointivara.

Yleensäähän vika on juuri tuossa potikassa, eikä mittarin rungossa. Katso sinne potikan sisään, näet kaksi kaarenmuotoista vastusrataa, joita pitkin mittarin 2 viikseä liikkuvat. Nuo radat kuluvat ajan myötä puhki tyhjäkäyntialueelta, näet sen kyllä silmälläkin.
Onkos joku jo napannut tuon toisen mittarin potikan, kun laitoit vanhan siihen?

Kuten Hape sanoi, ainakin mittarin aukon halkaisijan tulee olla oikea. Tiedä sitten onko niissä muuta eroa.
Sulla oli siis eri numerot, näetkö jostain mihin osat kuuluvat?

Jos tuo potikka on kunnossa, niin kyllä sen pitäisi kalibroinnin jälkeen toimia.
Muista myös tuo läpän 2mm vapaaliike.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Moi..
Jos et ole vielä vikaa löytänyt.
Kokeile ottaa lisäilmaventtiilin (imusarjan 2-3 putken välissä) johdot irti ja kokeile sitten jääkö vielä kierrokset päälle itellä teki saman ja kun otin johdot irti niin ei tehny enää sitä joten ilmeisesti se lisäilmaventtiili on sökö ja kylmänä se ei jaksanu pyöriä ollenkaan :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

M.R kirjoitti:Moi..
Jos et ole vielä vikaa löytänyt.
Kokeile ottaa lisäilmaventtiilin (imusarjan 2-3 putken välissä) johdot irti ja kokeile sitten jääkö vielä kierrokset päälle itellä teki saman ja kun otin johdot irti niin ei tehny enää sitä joten ilmeisesti se lisäilmaventtiili on sökö ja kylmänä se ei jaksanu pyöriä ollenkaan :oops:
Tästäpä muistinkin, että minulla on hyllyssä joutilaana hyvä käytetty lisäilmaluisti (-venttiili) tähän moottoriin. Pitäisi joskus markkinoida. H. 50 euroa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joko olet mopohiiri löytänyt vian mulla tekee samalla lailla ja vika ei ollutkaan siinä lisäilmaluistimessa :?
Ois kiva kuulla miten jos oot saanu moisen vian korjattua :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mitenkäs imu vuoto vaikuttaa asiaan?
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 24.08.2003 19:50

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Tarkista sähköjohtojen liitokset, itselläni oli vika löysässä naaras liitoksessa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Se imuvuoto vois olla kans syynä sais vaan jotenkin se tutkittua päästöt oli kyllä hyvät :?
Miten tehoseppo sulla oireili sitten :?: Kun tuossa on vielä lisäks kun kylmänä käynnistää niin lähtee hyvin kyllä käyntiin mutta ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä vaan sammuu sit ku kone vähä lämpenee niin sit käy normaalisti :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Su 24.08.2003 19:50

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Tyhjäkäynti oli välillä normaali ja yli 3000rpm. Vika oli tosiaan moottorin ohjausyksikön liitoksessa kiristin naarasliittimen ja ei mitään ongelmaa sen jälkeen. Vehosta kauppasivat vielä ennen sitä kallista kaasuläppä jossa on myös se musta mötikkä kiinni.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niinhä ne pojat tulee mieleen että niinköhän ne siellä korjaavat että vaihtavat uusia osia tilalle kunnes toimii :?

Tuossa jää ilmaläppä selvästi auki vähäks aikaa kun kaasuttelin ilman putsaria mikähän sen voi jättää auki :shock:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Vastaa Viestiin