Pumpun säätö
En kysele hintoja
, vaan lähinnä vetokierrosten nostamisen vaikutusta voimanlähteen elinkaaren pituuteen?
Eikös noi 60x-koneet vakiovireisinä anna sen parhaan väännön jossain alle 3000 tienoilla ja parhaat tehot alta viiden tonnin? Mitä mahtaa esim kk-laakerit ja männäntapit pidemmän päälle tykätä yli 6000 nousevista kierroksista? Varsinkin toi katsastaminenhan on koneelle yhtä tuskaa jos konetta päräytetään rajoitinta vasten ilman kuormaa.
Maksimitehothan kait siirtyy sitä mukaa isommille kierroksille kuin pumpusta säädetään ryntäytyskierroksia ylöspäin, johonkin pisteeseen x asti. Jos oletetaan moottorin sisuskalut äärettömästi kierroksia kestäväksi, niin syttymisjättämähän kait on se teoreettinen kieroksia rajoittava tekijä. Isommilla ruiskutuselementeillä noi vetokierrokset on mahdollista nostaa vieläkin isommiksi kun pumppu pysyy paremmin kiivaammassa touhussa mukana.

Eikös noi 60x-koneet vakiovireisinä anna sen parhaan väännön jossain alle 3000 tienoilla ja parhaat tehot alta viiden tonnin? Mitä mahtaa esim kk-laakerit ja männäntapit pidemmän päälle tykätä yli 6000 nousevista kierroksista? Varsinkin toi katsastaminenhan on koneelle yhtä tuskaa jos konetta päräytetään rajoitinta vasten ilman kuormaa.
Maksimitehothan kait siirtyy sitä mukaa isommille kierroksille kuin pumpusta säädetään ryntäytyskierroksia ylöspäin, johonkin pisteeseen x asti. Jos oletetaan moottorin sisuskalut äärettömästi kierroksia kestäväksi, niin syttymisjättämähän kait on se teoreettinen kieroksia rajoittava tekijä. Isommilla ruiskutuselementeillä noi vetokierrokset on mahdollista nostaa vieläkin isommiksi kun pumppu pysyy paremmin kiivaammassa touhussa mukana.
Suomalainen häviää aina!
Moi
En muista hintaa oisko ollu jotai 350-400€ voin kysyä iskältä se muistaa.
Kyllä sitä voimaa tulee joka puolelle mutta eniten sinne ylös ja vetää ylemmäs.
Kyllä se kannattaa aivan ehdottomasti.
Hyvällä pajalla ne osaa laittaa pumpun priima kuntoon tehoja, lisää tasaa syötön, eikä pitäis olla ongelmia katsastuksen kanssa.
Maantie kulutuksen pitäis hiukan vähentyä ja kaupungissa vähän nousta mutta paljon kiinni kaasujalasta.
Jos laitatat pumpun niin ainut mikä mietityttää on että mikset laitattanut aiemmin.
En muista hintaa oisko ollu jotai 350-400€ voin kysyä iskältä se muistaa.
Kyllä sitä voimaa tulee joka puolelle mutta eniten sinne ylös ja vetää ylemmäs.
Kyllä se kannattaa aivan ehdottomasti.
Hyvällä pajalla ne osaa laittaa pumpun priima kuntoon tehoja, lisää tasaa syötön, eikä pitäis olla ongelmia katsastuksen kanssa.
Maantie kulutuksen pitäis hiukan vähentyä ja kaupungissa vähän nousta mutta paljon kiinni kaasujalasta.
Jos laitatat pumpun niin ainut mikä mietityttää on että mikset laitattanut aiemmin.

Re: Pumpun säätö
tuntuis, että w124 300D:kin tomaatilla on vähän jaloissa, kun on kunnolla säädetty w201 200D manuaalilla.JP74 kirjoitti:Vie pumppu heti suosiolla ammattimiehelle, tai koko auto.eeropp kirjoitti:Paljonko 250 vapaasti hengittävään diisseliin saa potkua pumpun ruuvauksella?
Onko hintansa väärti?
Onko ikinä testattu dynossa paljonko vaikuttaa?
Minkälaisia kokemuksia on pumpun ruuvaamisesta?
Ruuvaus auttaa paljon, vakio 300d on jaloissa, jos on kunnolla säädetty 250D.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Pumpun säätö
Kyllä varmasti vakio kuntoinen 300D jääkin jalkoihin... Ruuvatulle ei pärjää.pera8x kirjoitti:
tuntuis, että w124 300D:kin tomaatilla on vähän jaloissa, kun on kunnolla säädetty w201 200D manuaalilla.

JuMu S kirjoitti:En kysele hintoja, vaan lähinnä vetokierrosten nostamisen vaikutusta voimanlähteen elinkaaren pituuteen?
Eikös noi 60x-koneet vakiovireisinä anna sen parhaan väännön jossain alle 3000 tienoilla ja parhaat tehot alta viiden tonnin? Mitä mahtaa esim kk-laakerit ja männäntapit pidemmän päälle tykätä yli 6000 nousevista kierroksista? Varsinkin toi katsastaminenhan on koneelle yhtä tuskaa jos konetta päräytetään rajoitinta vasten ilman kuormaa.
Maksimitehothan kait siirtyy sitä mukaa isommille kierroksille kuin pumpusta säädetään ryntäytyskierroksia ylöspäin, johonkin pisteeseen x asti. Jos oletetaan moottorin sisuskalut äärettömästi kierroksia kestäväksi, niin syttymisjättämähän kait on se teoreettinen kieroksia rajoittava tekijä. Isommilla ruiskutuselementeillä noi vetokierrokset on mahdollista nostaa vieläkin isommiksi kun pumppu pysyy paremmin kiivaammassa touhussa mukana.
Pitkässä juoksussa paljon ajettu kone ei kestä korkeita kierroksia. "Ralliauton" motti hajosi, koska mäntä katkesi jatkuvan 6000rpm kierrättämisen seurauksena. Männäntapin ja männän välillä oli pieni välys, joka väsytti männän. Paras teho tulee myös jo hiukan ennen 5000 kierrosta, vaikka kone kiertäisi enemmänkin. Tosin käytännössä tuntuu koneen vetävän ylempänäkin, mutta tehokäyrä on kääntynyt laskuun siinä vaiheessa.
Veivinlaakerithan kuluu näissä koneissa muutenkin, tosin kestävät normikäytössä kuitenkin 500-1000tkm.

Ja kuten olen jo moneen kertaan tähän topikkiin kirjottanu. Sillä maksimi kierrosten nostolla haetaan lähes aina sitä että kone vetää sinne vaihtorajalla täysillä. Vakiosäädössä oleva pumppu rajottaa syöttöä jo 3800-4000 kierroksesta alkaen... maksimikierroksia nostamalla saa koneen vetämään "täysillä" sinne 5000 asti.
Piristyy huomattavasti.
Piristyy huomattavasti.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja ajossa ei kannata tuon ylemmäs vedättääkään. Noh, automaatin kanssa ei tarvitse tuotakaan miettiäMika.T kirjoitti:Ja kuten olen jo moneen kertaan tähän topikkiin kirjottanu. Sillä maksimi kierrosten nostolla haetaan lähes aina sitä että kone vetää sinne vaihtorajalla täysillä. Vakiosäädössä oleva pumppu rajottaa syöttöä jo 3800-4000 kierroksesta alkaen... maksimikierroksia nostamalla saa koneen vetämään "täysillä" sinne 5000 asti.
Piristyy huomattavasti.

Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ja ainakin jos pumppu käy PP:llä, niin kaasupedaalia ei tarvitse säädön jälkeen painaa niin paljon saadakseen aikaan tietyn vasteen. Tuosta seuraa se, että pumpun kyljessä olevaa alipainekelloa tulee hieman kääntää.Mika.T kirjoitti:Ei kunnossa oleva laatikko ole moksiskaan.. Tosin laatikoa joutuu säätämää tiukemmalle jos säätää pumpusta lisää rehua ja kierroksia.Esim vapari 300D:n 722.4 laatikko ei pidä vakio säädöissä ollenkaan jos syötöt ruuvaa tappiin. Paineita kirimällä pelaa hienosti.
Terveisin
Tero
Tero
Sama "efekti" on myös kotioloissa ruuvatuilla pumpuilla. Tosi ei ehkä niin selvänä..
Omassa tuo "efekti" tuntuu hyvin kun pumppu kävi säädössä ja ruuvasin vielä ite lisää soppaa kun auto oli säädön jlk laiskempi kuin ennen pumpun pajalla käyttöä....
Laatikko ei taas pidä... Pitänee kokeilla vieläkö painetta saa nostettua laatikosta.
Omassa tuo "efekti" tuntuu hyvin kun pumppu kävi säädössä ja ruuvasin vielä ite lisää soppaa kun auto oli säädön jlk laiskempi kuin ennen pumpun pajalla käyttöä....

Eihän sitä vakiotakaan normaalisti tappiin vedätetäkään. Se katsastus vaan on jokavuotinen pakko. Vaikkei mitään syytä huoleen olisikaan niin aika se ikävältä kuulostaa kun OMAA autoa vingutetaan rajoitinta vasten.
Ja jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että nimenomaan tuollainen paikallaan huudattaminen on turmiollisempaa vaihde päällä tappiin vedätykseen verrattuna. Tämä nyt on taas tällaista mutu-tietoa, oikaiskaa ihmeessä jos varmempaa tietämystä aiheesta omaatte.
Saattaa tällainen tuntua vainoharhaiselta, mutta...
Viime katsastuksessa huudattivat ensin Mersua kolme kertaa, sitten ottivat vanhemman mittarin käyttöön kun uusi ei rekisteröinyt arvoja. Vanhemmalla mittarilla sitten huudattivat ensin pari kertaa harjoituksen vuoksi kun eivät osanneet kytkeä johtoja oikein. Sitten kolme varsinaista mittausta joka viimeinen kesti monta sekunttia.

Ja jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että nimenomaan tuollainen paikallaan huudattaminen on turmiollisempaa vaihde päällä tappiin vedätykseen verrattuna. Tämä nyt on taas tällaista mutu-tietoa, oikaiskaa ihmeessä jos varmempaa tietämystä aiheesta omaatte.
Saattaa tällainen tuntua vainoharhaiselta, mutta...
Viime katsastuksessa huudattivat ensin Mersua kolme kertaa, sitten ottivat vanhemman mittarin käyttöön kun uusi ei rekisteröinyt arvoja. Vanhemmalla mittarilla sitten huudattivat ensin pari kertaa harjoituksen vuoksi kun eivät osanneet kytkeä johtoja oikein. Sitten kolme varsinaista mittausta joka viimeinen kesti monta sekunttia.
Suomalainen häviää aina!
Pumpun säätöä!
Käytin vasta autoa pp dieselissä (tuota 2puokkia) ja tehoja otettiin lisää irti vain sen verran että vastaa nyt vakio 300:sta. 60:stä 90:iin kiihdytyksessä kolomosella ennen meni n. 6.3 sekkaa ja nyt meni 5.5 seutuville. ei tullut muilla testeillä kellotettua aikaisemmin ettei osaa muuten sanoa. tehoa olisi voinut lisätä vielä reilusti mutta eipähä tarvitte katsastukseen säädellä mitenkään myllyä.. Kyllä eron huomaa selvästi entiseen ohituksissa.. myöhemmin lisää mitä on vaikuttanut kulutukseen.. vielä ei siitä faktaa. 

____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pumpun säätöä!
Vaimon 190D:n pumpun käyttö Matkahuollossa (PP) pudotti kulutusta puolisen litraa vaikka skruuvailin syötön rajoituksen minimiin ja putkesta tuli kunnon muftaamakkaraa.johturpe kirjoitti:Käytin vasta autoa pp dieselissä (tuota 2puokkia) ja tehoja otettiin lisää irti vain sen verran että vastaa nyt vakio 300:sta. 60:stä 90:iin kiihdytyksessä kolomosella ennen meni n. 6.3 sekkaa ja nyt meni 5.5 seutuville. ei tullut muilla testeillä kellotettua aikaisemmin ettei osaa muuten sanoa. tehoa olisi voinut lisätä vielä reilusti mutta eipähä tarvitte katsastukseen säädellä mitenkään myllyä.. Kyllä eron huomaa selvästi entiseen ohituksissa.. myöhemmin lisää mitä on vaikuttanut kulutukseen.. vielä ei siitä faktaa.
E300 diesel:n vastaava homma ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään, vaikkei mustaa paljon tulekaan. Kulkuun kylläkin

Terveisin
Tero
Tero
Kaksivuotta ajellu Mynäsedän säädöillä orkkiselementeillä, ja nyt katsastuksessa heti ekasta sotkaisusta tuli 1.08 ja kiersi jotain 5600rpm, en sano painoko ihan lattiaan petaalia,mut mielestäni se on ennen kiertäny sen 6000rpm. Varaa olis ruuvata lisää...nälkä kasvaa syödessä...
(leima tuli taas kerrasta)

S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"