Pumpun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
JJ300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 23.01.2006 20:49

Viesti Kirjoittaja JJ300 »

Onko Tampere- Jyväskylä seudulla pumppupajaa josta mersuun vois loihtia voimaa edes vähän ja sais tyhjäkäynnin tuntumasta nykimisen pois, 124 300td. Mynädieselissä kovin usein puhelinvastaaja... Pitääkö ite sotkea näppinsä...
VNE-vaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 13.03.2006 12:16
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja VNE-vaba »

eeropp kirjoitti:Mese tuli pp-dieseliltä.

Kyllähän se parani todella paljon.
Vastaa paremmin kaasuun.
Vetää paremmin alakierroksilla.
Yläkierroksia ei ole vielä paljoa testattu.
Suosittelen.
Kaikki diesel mersun omistajat pp-dieselille ja heti.

Minkäs hintanen toi projekti oli?
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

En kysele hintoja :lol:, vaan lähinnä vetokierrosten nostamisen vaikutusta voimanlähteen elinkaaren pituuteen?

Eikös noi 60x-koneet vakiovireisinä anna sen parhaan väännön jossain alle 3000 tienoilla ja parhaat tehot alta viiden tonnin? Mitä mahtaa esim kk-laakerit ja männäntapit pidemmän päälle tykätä yli 6000 nousevista kierroksista? Varsinkin toi katsastaminenhan on koneelle yhtä tuskaa jos konetta päräytetään rajoitinta vasten ilman kuormaa.

Maksimitehothan kait siirtyy sitä mukaa isommille kierroksille kuin pumpusta säädetään ryntäytyskierroksia ylöspäin, johonkin pisteeseen x asti. Jos oletetaan moottorin sisuskalut äärettömästi kierroksia kestäväksi, niin syttymisjättämähän kait on se teoreettinen kieroksia rajoittava tekijä. Isommilla ruiskutuselementeillä noi vetokierrokset on mahdollista nostaa vieläkin isommiksi kun pumppu pysyy paremmin kiivaammassa touhussa mukana.
Suomalainen häviää aina!
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

Moi
En muista hintaa oisko ollu jotai 350-400€ voin kysyä iskältä se muistaa.

Kyllä sitä voimaa tulee joka puolelle mutta eniten sinne ylös ja vetää ylemmäs.

Kyllä se kannattaa aivan ehdottomasti.

Hyvällä pajalla ne osaa laittaa pumpun priima kuntoon tehoja, lisää tasaa syötön, eikä pitäis olla ongelmia katsastuksen kanssa.

Maantie kulutuksen pitäis hiukan vähentyä ja kaupungissa vähän nousta mutta paljon kiinni kaasujalasta.

Jos laitatat pumpun niin ainut mikä mietityttää on että mikset laitattanut aiemmin. :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja pera8x »

JP74 kirjoitti:
eeropp kirjoitti:Paljonko 250 vapaasti hengittävään diisseliin saa potkua pumpun ruuvauksella?

Onko hintansa väärti?

Onko ikinä testattu dynossa paljonko vaikuttaa?

Minkälaisia kokemuksia on pumpun ruuvaamisesta?
Vie pumppu heti suosiolla ammattimiehelle, tai koko auto.

Ruuvaus auttaa paljon, vakio 300d on jaloissa, jos on kunnolla säädetty 250D.
tuntuis, että w124 300D:kin tomaatilla on vähän jaloissa, kun on kunnolla säädetty w201 200D manuaalilla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Pumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

pera8x kirjoitti:
tuntuis, että w124 300D:kin tomaatilla on vähän jaloissa, kun on kunnolla säädetty w201 200D manuaalilla.
Kyllä varmasti vakio kuntoinen 300D jääkin jalkoihin... Ruuvatulle ei pärjää. :wink:
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

JuMu S kirjoitti:En kysele hintoja :lol:, vaan lähinnä vetokierrosten nostamisen vaikutusta voimanlähteen elinkaaren pituuteen?

Eikös noi 60x-koneet vakiovireisinä anna sen parhaan väännön jossain alle 3000 tienoilla ja parhaat tehot alta viiden tonnin? Mitä mahtaa esim kk-laakerit ja männäntapit pidemmän päälle tykätä yli 6000 nousevista kierroksista? Varsinkin toi katsastaminenhan on koneelle yhtä tuskaa jos konetta päräytetään rajoitinta vasten ilman kuormaa.

Maksimitehothan kait siirtyy sitä mukaa isommille kierroksille kuin pumpusta säädetään ryntäytyskierroksia ylöspäin, johonkin pisteeseen x asti. Jos oletetaan moottorin sisuskalut äärettömästi kierroksia kestäväksi, niin syttymisjättämähän kait on se teoreettinen kieroksia rajoittava tekijä. Isommilla ruiskutuselementeillä noi vetokierrokset on mahdollista nostaa vieläkin isommiksi kun pumppu pysyy paremmin kiivaammassa touhussa mukana.

Pitkässä juoksussa paljon ajettu kone ei kestä korkeita kierroksia. "Ralliauton" motti hajosi, koska mäntä katkesi jatkuvan 6000rpm kierrättämisen seurauksena. Männäntapin ja männän välillä oli pieni välys, joka väsytti männän. Paras teho tulee myös jo hiukan ennen 5000 kierrosta, vaikka kone kiertäisi enemmänkin. Tosin käytännössä tuntuu koneen vetävän ylempänäkin, mutta tehokäyrä on kääntynyt laskuun siinä vaiheessa.

Veivinlaakerithan kuluu näissä koneissa muutenkin, tosin kestävät normikäytössä kuitenkin 500-1000tkm. :lol:
eeropp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 27.12.2005 19:14
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja eeropp »

HEI

Eihän ideana olekkaan kierrättää 5000-6000rpm normaali ajossa vaan että kierrokset joskus harvoin käyvät siellä yli 5000 kiihdytyksissä ja jos sitäkään.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja kuten olen jo moneen kertaan tähän topikkiin kirjottanu. Sillä maksimi kierrosten nostolla haetaan lähes aina sitä että kone vetää sinne vaihtorajalla täysillä. Vakiosäädössä oleva pumppu rajottaa syöttöä jo 3800-4000 kierroksesta alkaen... maksimikierroksia nostamalla saa koneen vetämään "täysillä" sinne 5000 asti.

Piristyy huomattavasti.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:Ja kuten olen jo moneen kertaan tähän topikkiin kirjottanu. Sillä maksimi kierrosten nostolla haetaan lähes aina sitä että kone vetää sinne vaihtorajalla täysillä. Vakiosäädössä oleva pumppu rajottaa syöttöä jo 3800-4000 kierroksesta alkaen... maksimikierroksia nostamalla saa koneen vetämään "täysillä" sinne 5000 asti.

Piristyy huomattavasti.
Ja ajossa ei kannata tuon ylemmäs vedättääkään. Noh, automaatin kanssa ei tarvitse tuotakaan miettiä :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkäs toi tomaatti tykkää, jos siä on viä täys veto päällä, kun se alkaa vaihtaa vaihdetta? eli palaako herkemmin kytkin tms.?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kunnossa oleva laatikko ole moksiskaan.. Tosin laatikoa joutuu säätämää tiukemmalle jos säätää pumpusta lisää rehua ja kierroksia. :D Esim vapari 300D:n 722.4 laatikko ei pidä vakio säädöissä ollenkaan jos syötöt ruuvaa tappiin. Paineita kirimällä pelaa hienosti.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:Ei kunnossa oleva laatikko ole moksiskaan.. Tosin laatikoa joutuu säätämää tiukemmalle jos säätää pumpusta lisää rehua ja kierroksia. :D Esim vapari 300D:n 722.4 laatikko ei pidä vakio säädöissä ollenkaan jos syötöt ruuvaa tappiin. Paineita kirimällä pelaa hienosti.
Ja ainakin jos pumppu käy PP:llä, niin kaasupedaalia ei tarvitse säädön jälkeen painaa niin paljon saadakseen aikaan tietyn vasteen. Tuosta seuraa se, että pumpun kyljessä olevaa alipainekelloa tulee hieman kääntää.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sama "efekti" on myös kotioloissa ruuvatuilla pumpuilla. Tosi ei ehkä niin selvänä..

Omassa tuo "efekti" tuntuu hyvin kun pumppu kävi säädössä ja ruuvasin vielä ite lisää soppaa kun auto oli säädön jlk laiskempi kuin ennen pumpun pajalla käyttöä.... :D Laatikko ei taas pidä... Pitänee kokeilla vieläkö painetta saa nostettua laatikosta.
Avatar
JuMu S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 09.08.2005 16:26
Paikkakunta: Itä

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eihän sitä vakiotakaan normaalisti tappiin vedätetäkään. Se katsastus vaan on jokavuotinen pakko. Vaikkei mitään syytä huoleen olisikaan niin aika se ikävältä kuulostaa kun OMAA autoa vingutetaan rajoitinta vasten. :cry:

Ja jostain muistan kuulleeni/lukeneeni, että nimenomaan tuollainen paikallaan huudattaminen on turmiollisempaa vaihde päällä tappiin vedätykseen verrattuna. Tämä nyt on taas tällaista mutu-tietoa, oikaiskaa ihmeessä jos varmempaa tietämystä aiheesta omaatte.

Saattaa tällainen tuntua vainoharhaiselta, mutta...

Viime katsastuksessa huudattivat ensin Mersua kolme kertaa, sitten ottivat vanhemman mittarin käyttöön kun uusi ei rekisteröinyt arvoja. Vanhemmalla mittarilla sitten huudattivat ensin pari kertaa harjoituksen vuoksi kun eivät osanneet kytkeä johtoja oikein. Sitten kolme varsinaista mittausta joka viimeinen kesti monta sekunttia.
Suomalainen häviää aina!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

:D Ei se kunnossa oleva kone siitä hajoa.

Sitten saattaa tulla romua jos siellä alakerrassa on väljäksi kuluneita laakereita.

Esim mulla kiertää tuo oma OM603 yli 6000. Ei puhunut katsastuksessa mitään vaikka kiertää reilusti yli mitä vakiokuntoinen.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Pumpun säätöä!

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Käytin vasta autoa pp dieselissä (tuota 2puokkia) ja tehoja otettiin lisää irti vain sen verran että vastaa nyt vakio 300:sta. 60:stä 90:iin kiihdytyksessä kolomosella ennen meni n. 6.3 sekkaa ja nyt meni 5.5 seutuville. ei tullut muilla testeillä kellotettua aikaisemmin ettei osaa muuten sanoa. tehoa olisi voinut lisätä vielä reilusti mutta eipähä tarvitte katsastukseen säädellä mitenkään myllyä.. Kyllä eron huomaa selvästi entiseen ohituksissa.. myöhemmin lisää mitä on vaikuttanut kulutukseen.. vielä ei siitä faktaa. :arrow:
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pumpun säätöä!

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

johturpe kirjoitti:Käytin vasta autoa pp dieselissä (tuota 2puokkia) ja tehoja otettiin lisää irti vain sen verran että vastaa nyt vakio 300:sta. 60:stä 90:iin kiihdytyksessä kolomosella ennen meni n. 6.3 sekkaa ja nyt meni 5.5 seutuville. ei tullut muilla testeillä kellotettua aikaisemmin ettei osaa muuten sanoa. tehoa olisi voinut lisätä vielä reilusti mutta eipähä tarvitte katsastukseen säädellä mitenkään myllyä.. Kyllä eron huomaa selvästi entiseen ohituksissa.. myöhemmin lisää mitä on vaikuttanut kulutukseen.. vielä ei siitä faktaa. :arrow:
Vaimon 190D:n pumpun käyttö Matkahuollossa (PP) pudotti kulutusta puolisen litraa vaikka skruuvailin syötön rajoituksen minimiin ja putkesta tuli kunnon muftaamakkaraa.

E300 diesel:n vastaava homma ei vaikuttanut kulutukseen mitenkään, vaikkei mustaa paljon tulekaan. Kulkuun kylläkin :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Kaksivuotta ajellu Mynäsedän säädöillä orkkiselementeillä, ja nyt katsastuksessa heti ekasta sotkaisusta tuli 1.08 ja kiersi jotain 5600rpm, en sano painoko ihan lattiaan petaalia,mut mielestäni se on ennen kiertäny sen 6000rpm. Varaa olis ruuvata lisää...nälkä kasvaa syödessä... :) (leima tuli taas kerrasta)
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Vastaa Viestiin