Bilstein Spirint vs Koni Sport
Bilstein Spirint vs Koni Sport
Eli mitäs mieltä tänäpäivänä ollaan asiasta?
Konit tuntuvat olevan niin pirun kalliit, että Bilsteiniin taitaa oma kanta kohdistua. Entäpä mistä nuo Spintit kakkosneloseen sais halvimmalla? KL:n hinnat vaikuttavat vielä aika isoilta..
DuPu
Konit tuntuvat olevan niin pirun kalliit, että Bilsteiniin taitaa oma kanta kohdistua. Entäpä mistä nuo Spintit kakkosneloseen sais halvimmalla? KL:n hinnat vaikuttavat vielä aika isoilta..
DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Siitä nyt on aikaa 1,5 vuotta kun Vaasasta kyselin Bilsteinin Sprinttejä ja Konin Sportteja, sillon hintaero oli reilumpi, Sprintit lähemmäs 500€/rinki ja Sportit n.750€/rinkisku kirjoitti:täällä päin on konit pari kymppiä halvemmat
ne on vähä pehmeämmät kuin bilsteinit
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
no on sitte varmaa hinnat tippunu roimasti 1.5vuoden jälkeen_Antti kirjoitti:Siitä nyt on aikaa 1,5 vuotta kun Vaasasta kyselin Bilsteinin Sprinttejä ja Konin Sportteja, sillon hintaero oli reilumpi, Sprintit lähemmäs 500€/rinki ja Sportit n.750€/rinkisku kirjoitti:täällä päin on konit pari kymppiä halvemmat
ne on vähä pehmeämmät kuin bilsteinit
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
W126 280SE
W638 110CDI
Herätellääs vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tutkimustyötä asian tiimoilta.
Tuli tuossa tarve tilata uudet iskarit tuohon omaan käyttö farkkuun ja ajattelin, että perskeles. Jos oikein panostaisi ja ostaisi Koni Sportit mitkä on jäykkyys säädettävät ja heilauttaisin ne tuohon omaan sedaniin ja siinä paikoillaan olevat (uudet) Bilstein Sprintit sitten farkkuun. Jotenkin kun tosiaa oli sellainen päähän pinttymä, että koni/jäykkyys säätö on kova sana.
No nappasin Bilsteinit irti ja aloin vertailemaan niitä Koneihin ja yllätys oli melkoinen:



Konin etu, sekä takaiskarit oli selkeesti pidemmällä varrella mitä noi Bilsteinit.
Ei tuo pituus ero vielä ollut oleellinen.....jäykkyyksissä sitten olikin ihan käsin painelemalla huomattava ero. Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli.
Löysimmälle säädettynä Konit tuntui löysemmiltä kun vakio iskarit.
Onhan iskareissa varmasti ominaisuuksia mitkä tulee esille vasta ajossa, mutta jotenkin jäi koneista sen verran huono vaikutelma, että laitoin Bilsteinit takaisin sedaniin ja saa kelvata käyttö farkuun nuo Konit.
Tuli tuossa tarve tilata uudet iskarit tuohon omaan käyttö farkkuun ja ajattelin, että perskeles. Jos oikein panostaisi ja ostaisi Koni Sportit mitkä on jäykkyys säädettävät ja heilauttaisin ne tuohon omaan sedaniin ja siinä paikoillaan olevat (uudet) Bilstein Sprintit sitten farkkuun. Jotenkin kun tosiaa oli sellainen päähän pinttymä, että koni/jäykkyys säätö on kova sana.
No nappasin Bilsteinit irti ja aloin vertailemaan niitä Koneihin ja yllätys oli melkoinen:



Konin etu, sekä takaiskarit oli selkeesti pidemmällä varrella mitä noi Bilsteinit.
Ei tuo pituus ero vielä ollut oleellinen.....jäykkyyksissä sitten olikin ihan käsin painelemalla huomattava ero. Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli.
Löysimmälle säädettynä Konit tuntui löysemmiltä kun vakio iskarit.
Onhan iskareissa varmasti ominaisuuksia mitkä tulee esille vasta ajossa, mutta jotenkin jäi koneista sen verran huono vaikutelma, että laitoin Bilsteinit takaisin sedaniin ja saa kelvata käyttö farkuun nuo Konit.
Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli.![]()
Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
Bilstein vai Koni? Tätä debattia olen kuullut 70-luvulta alkaen ,-) Molemmat ovat laatumerkkejä ja mieltymykset ratkaisevat valinnan. Itse käytin autosuunnistuksessa Koneja, jotka kestivät kovaa ajoa. Bilstein ei ehkä ollut niin kestävän iskarin maineessa. Tosin autot olivat paljon kevyempiä kuin Mersut. Aiemmin oli Konin mitoitus sellainen, että nollasäätö vastasi vakioiskareiden jäykkyytä ja kiristämällä ulosjoustoa sai lisää tukevuutta esim. jäykemmilä jousilla. Toiset käyttivät säätöä vain kompensoimaan iän aiheuttamaa kulumista, jolloin iskareiden käytöikää saatiin lisää.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Siltä vaikutti juu ettei sisäänjoustoon ollut vaikutusta vaikka mihin suuntaan ruuvia käänsi. Itse en tuon sedanin kanssa niinkään hae mukavuutta vaan mahdollisimman jäykkää alustaa, ettei etupyörät raavi kiinni kaariin rajummissakaan heitoissa.AM kirjoitti:Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli.![]()
Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
pitäishän sunkin tietää, että jouset on sitä varten ja niiden jäykkyyttä muuttamalla voidaan vaikuttaa pohjaamiseen... iskarien tehtävä on sitten poistaa se jousien hallitsematon "huojunta"Petehri kirjoitti:
Siltä vaikutti juu ettei sisäänjoustoon ollut vaikutusta vaikka mihin suuntaan ruuvia käänsi. Itse en tuon sedanin kanssa niinkään hae mukavuutta vaan mahdollisimman jäykkää alustaa, ettei etupyörät raavi kiinni kaariin rajummissakaan heitoissa.
ei iskarien jäykkyydellä ole kukaan järkevä ihminen vielä käsittääkseni yrittänyt poistaa jousien pohjaamista/liian syvään joustamista
lisäksi tuollainen käsipelillä suoritettava iskarien jäykkyys testi on aika kaukana todellisuudesta, kun nykyaikaiset ja paremman luokan iskarit osaavat lisätä "jäykkyyttään" joutuessaan oikeaan työhönsä... eli pikku liikkeessä tuntuvat aika veteliltä, mutta edestakaisen liikkeen voimistuessa, myös iskarin liikettä vastustama voima suurenee...
sisään vaimennus ei sais ikinä olla liian jäykkä, eikä ulos vaimennustakaan ole syytä lisätä tarpeettomasti... pahimmassa tapauksessa, kun on oikein jäykäksi vedetty ulosvaimennus, niin sopivalla nimismiehen kiharalla ajettaessa, koko auto makaa pian pohjaanlyöntikumien päällä
tupakillä käydessäni tuli mieleen, että sulla on varmaan liian suuret tai muuten väärän kokoiset pyörät siinä mersussas, jos ne raapii kiinni kiinni kaariin ajettaessa
omalla 124 pystyi ajamaan "kynnöspelollakin" ihan normaali vauhtia, eikä raapinu pyörät kaariin tai jousitus pohjannut, mutta siinä olikin ne tehtaan siihen autoon suunnittelemat renkaat... kettu, mua huvita taas mikään...
No juu....sanotaan nyt alkuun etten ole tuolla omalla projektilla ajanut metriäkkän eikä sen alustassa mitään varsinaita vikaa ole. En siis ole harrastanut mitään epätoivoista iskarien vaihtoa vaan kunhan vertailin iskareita SILMÄMÄÄRÄISESTI, kun oli tilaisuus ottaa molemmat samaa aikaa pöydälle.
Ongelmahan yleisesti noissa mersun "alusta sarjoissa" mielestäni on liiallinen mukavuuden arvostaminen. Mitään epämukavaa rata-ajoon tarkeoitettua settiä, kun ei valmina noihin saa. H&R jouset tuossa omassa on, mutta kasvaneiden akselipainojen takia jäävät selkeästi liian pehmeiksi ja sitä koitan kompensoida laadukkailla iskareilla. Jämäkämpiä jousia kun ei oikein ole valmiina saatavilla. Toki teettämällä tai johonkin muuhun autoon sopivilla jousilla saisi varmasti jäykkyyttä.
Nuo Konin Sportit ei vielä ole niin nykyaikaisia, että lisäisivät jäykkyyttä joutuessaan rasitukselle. Konin FSD sarjan iskareissa on se ominaisuus, mutta niitä ei saa noihin vanhoihin mersun raatoihin.
Pyöristä sen verran, että ovat oikean kokoiset, mutta tulevat 500:sen jarrujen takia liian ulos edestä. Toisin sanoen pitäisi olla leveämmät 500:sen tyyliset lokarit niin ei raapisi pyörät kiinni kaareen.
Ongelmahan yleisesti noissa mersun "alusta sarjoissa" mielestäni on liiallinen mukavuuden arvostaminen. Mitään epämukavaa rata-ajoon tarkeoitettua settiä, kun ei valmina noihin saa. H&R jouset tuossa omassa on, mutta kasvaneiden akselipainojen takia jäävät selkeästi liian pehmeiksi ja sitä koitan kompensoida laadukkailla iskareilla. Jämäkämpiä jousia kun ei oikein ole valmiina saatavilla. Toki teettämällä tai johonkin muuhun autoon sopivilla jousilla saisi varmasti jäykkyyttä.
Nuo Konin Sportit ei vielä ole niin nykyaikaisia, että lisäisivät jäykkyyttä joutuessaan rasitukselle. Konin FSD sarjan iskareissa on se ominaisuus, mutta niitä ei saa noihin vanhoihin mersun raatoihin.
Pyöristä sen verran, että ovat oikean kokoiset, mutta tulevat 500:sen jarrujen takia liian ulos edestä. Toisin sanoen pitäisi olla leveämmät 500:sen tyyliset lokarit niin ei raapisi pyörät kiinni kaareen.
mitä
saako mersuun muka alustasarjojakin... ei ole mulle vain tullu vastaan
siksi aloin itse suunnitella, mistä osista sellaisen sais tehtyä ja 2 koppaisen golffin etutolpat vaikuttais hyvältä eteen, ne kun on melkein 20 cm lyhemmät, kuin mersun omat
nyt siis puhutaan sellaisesta rata-ajoon soveltuvasta ja ei enää tiekäytössä olevasta autosta...
yhdellä tutulla oli 124 jotku weitekin jouset ja se oli kyllä epämukava ja surkea ajaa
(tais olla 300 jouset, siinä 200 D:ssä) mielummin sitten vaikka se mersun oma alusta, jos pitää tiellä ajella... no ,siinä oli kyllä tehty kaikki "teinituunajan" mokat
vakio 200 D, laskettu alusta "tonttiin" ja vielä 17" vanteet, että kokoajan kuului rapina, kun yritti ajaa normaali maantiellä...
ne E36 koppaisen bemarin coiloverit ei taida sitten olla lailliset tieliikenteeseen, vai onko, ainakin niitä kullemma laitellaan... mikset sellaisia ole harkinnut
voishan sinne jättää vielä ne mersun omat jouset kaveriksi, niin tulis ainakin jäykkyyttä 
yhdellä tutulla oli 124 jotku weitekin jouset ja se oli kyllä epämukava ja surkea ajaa
ne E36 koppaisen bemarin coiloverit ei taida sitten olla lailliset tieliikenteeseen, vai onko, ainakin niitä kullemma laitellaan... mikset sellaisia ole harkinnut
Onko muilla miten kestäny nuo bilstein sprintit? Tuntuu että omassa takaiskareiden ulosvaimennus löysistynyt, moottoritie vauhdissa varsinkin jos pientäkin monttua tiessä niin perä jää helposti "keinumaan" ennenkun asettuu alas. Huomaa varsinkin jos takana 2 ihmistä kyydissä. Iskarit on 2vuotta vanhat ja 20tkm ajettu :roll: Vai voisko vika olla muualla kun noissa takaiskareissa?
Mulla on sprintit edessä H&R jousilla ollu reilun vuoden ja reilun 30tkm ja aika veltoilta ne on tuntunu jo pitkään.
Aika helposti pohjaa pikku heitoissa,liekö sit jouset jo loppu?
Aika helposti pohjaa pikku heitoissa,liekö sit jouset jo loppu?
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Ei mitään vikaa sachseissa, ajattelin vaan että sitku nuo on entiset niin voisin laittaa noi sprintit alle. Onhan noi sachsit kyllä aika kovat että kuopat todellakin tuntuuSergey kirjoitti:joo mä väittäisin että menee kun tuo pro-kit madaltaa kuitenki 35mm. Ei se ole nii sentinpäälle noi lukemat
mutta mikä vika sachseissa?
W210 E320cdi
paljos makso kierros? onko farmarin ja sedanin iskarit erilaiset?AM kirjoitti:Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli.![]()
Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru






