Bilstein Spirint vs Koni Sport

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Bilstein Spirint vs Koni Sport

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Eli mitäs mieltä tänäpäivänä ollaan asiasta?
Konit tuntuvat olevan niin pirun kalliit, että Bilsteiniin taitaa oma kanta kohdistua. Entäpä mistä nuo Spintit kakkosneloseen sais halvimmalla? KL:n hinnat vaikuttavat vielä aika isoilta..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

dr wheelsgood oli ainaki joskus halvin
Avatar
bandit_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: La 11.02.2006 21:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja bandit_ »

mulla on itellä ollut nuo konit joku vuosi sitten bemarissa alla ja oli kyllä helvetin hyvät!
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

täällä päin on konit pari kymppiä halvemmat
ne on vähä pehmeämmät kuin bilsteinit
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Viime keväänä ostin KL:stä sprintit W201 ja ne oli sielä halvemmat kun drwheelgoodilla kun kyselin. Sprintit oli w201:een ainakin passelit pelit, toimii tosi hienosti.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

sku kirjoitti:täällä päin on konit pari kymppiä halvemmat
ne on vähä pehmeämmät kuin bilsteinit
Siitä nyt on aikaa 1,5 vuotta kun Vaasasta kyselin Bilsteinin Sprinttejä ja Konin Sportteja, sillon hintaero oli reilumpi, Sprintit lähemmäs 500€/rinki ja Sportit n.750€/rinki :shock:
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

_Antti kirjoitti:
sku kirjoitti:täällä päin on konit pari kymppiä halvemmat
ne on vähä pehmeämmät kuin bilsteinit
Siitä nyt on aikaa 1,5 vuotta kun Vaasasta kyselin Bilsteinin Sprinttejä ja Konin Sportteja, sillon hintaero oli reilumpi, Sprintit lähemmäs 500€/rinki ja Sportit n.750€/rinki :shock:
no on sitte varmaa hinnat tippunu roimasti 1.5vuoden jälkeen
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Herätellääs vanhaa aihetta kun tuli tehtyä tutkimustyötä asian tiimoilta.

Tuli tuossa tarve tilata uudet iskarit tuohon omaan käyttö farkkuun ja ajattelin, että perskeles. Jos oikein panostaisi ja ostaisi Koni Sportit mitkä on jäykkyys säädettävät ja heilauttaisin ne tuohon omaan sedaniin ja siinä paikoillaan olevat (uudet) Bilstein Sprintit sitten farkkuun. Jotenkin kun tosiaa oli sellainen päähän pinttymä, että koni/jäykkyys säätö on kova sana. :roll:

No nappasin Bilsteinit irti ja aloin vertailemaan niitä Koneihin ja yllätys oli melkoinen:

Kuva

Kuva

Kuva

Konin etu, sekä takaiskarit oli selkeesti pidemmällä varrella mitä noi Bilsteinit. :shock:

Ei tuo pituus ero vielä ollut oleellinen.....jäykkyyksissä sitten olikin ihan käsin painelemalla huomattava ero. Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli. :shock:

Löysimmälle säädettynä Konit tuntui löysemmiltä kun vakio iskarit.

Onhan iskareissa varmasti ominaisuuksia mitkä tulee esille vasta ajossa, mutta jotenkin jäi koneista sen verran huono vaikutelma, että laitoin Bilsteinit takaisin sedaniin ja saa kelvata käyttö farkuun nuo Konit. :roll:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli. :shock:
Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.

Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3980
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Bilstein vai Koni? Tätä debattia olen kuullut 70-luvulta alkaen ,-) Molemmat ovat laatumerkkejä ja mieltymykset ratkaisevat valinnan. Itse käytin autosuunnistuksessa Koneja, jotka kestivät kovaa ajoa. Bilstein ei ehkä ollut niin kestävän iskarin maineessa. Tosin autot olivat paljon kevyempiä kuin Mersut. Aiemmin oli Konin mitoitus sellainen, että nollasäätö vastasi vakioiskareiden jäykkyytä ja kiristämällä ulosjoustoa sai lisää tukevuutta esim. jäykemmilä jousilla. Toiset käyttivät säätöä vain kompensoimaan iän aiheuttamaa kulumista, jolloin iskareiden käytöikää saatiin lisää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

AM kirjoitti:
Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli. :shock:
Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.

Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
Siltä vaikutti juu ettei sisäänjoustoon ollut vaikutusta vaikka mihin suuntaan ruuvia käänsi. Itse en tuon sedanin kanssa niinkään hae mukavuutta vaan mahdollisimman jäykkää alustaa, ettei etupyörät raavi kiinni kaariin rajummissakaan heitoissa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Petehri kirjoitti:
Siltä vaikutti juu ettei sisäänjoustoon ollut vaikutusta vaikka mihin suuntaan ruuvia käänsi. Itse en tuon sedanin kanssa niinkään hae mukavuutta vaan mahdollisimman jäykkää alustaa, ettei etupyörät raavi kiinni kaariin rajummissakaan heitoissa.
pitäishän sunkin tietää, että jouset on sitä varten ja niiden jäykkyyttä muuttamalla voidaan vaikuttaa pohjaamiseen... iskarien tehtävä on sitten poistaa se jousien hallitsematon "huojunta"

ei iskarien jäykkyydellä ole kukaan järkevä ihminen vielä käsittääkseni yrittänyt poistaa jousien pohjaamista/liian syvään joustamista :shock:

lisäksi tuollainen käsipelillä suoritettava iskarien jäykkyys testi on aika kaukana todellisuudesta, kun nykyaikaiset ja paremman luokan iskarit osaavat lisätä "jäykkyyttään" joutuessaan oikeaan työhönsä... eli pikku liikkeessä tuntuvat aika veteliltä, mutta edestakaisen liikkeen voimistuessa, myös iskarin liikettä vastustama voima suurenee...

sisään vaimennus ei sais ikinä olla liian jäykkä, eikä ulos vaimennustakaan ole syytä lisätä tarpeettomasti... pahimmassa tapauksessa, kun on oikein jäykäksi vedetty ulosvaimennus, niin sopivalla nimismiehen kiharalla ajettaessa, koko auto makaa pian pohjaanlyöntikumien päällä :D

tupakillä käydessäni tuli mieleen, että sulla on varmaan liian suuret tai muuten väärän kokoiset pyörät siinä mersussas, jos ne raapii kiinni kiinni kaariin ajettaessa :roll: olisko tuollainen raapimis vika kuitenkin korjatavissa jotenkin muuten, kuin vaihtelemalla iskareita epätoivoisesti... tai sitten vain vaihtaa sen ajotyylin sellaiseksi "vie vanhusta paskalle" tyyliseksi, niin voi pitää ne väärän kokoiset pyöränsä autossa... tuota muuten tapaa usein näissä tuning autoissa, on näyttävän näköiset, mutta ei voi ajaa :P

omalla 124 pystyi ajamaan "kynnöspelollakin" ihan normaali vauhtia, eikä raapinu pyörät kaariin tai jousitus pohjannut, mutta siinä olikin ne tehtaan siihen autoon suunnittelemat renkaat... kettu, mua huvita taas mikään...
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No juu....sanotaan nyt alkuun etten ole tuolla omalla projektilla ajanut metriäkkän eikä sen alustassa mitään varsinaita vikaa ole. En siis ole harrastanut mitään epätoivoista iskarien vaihtoa vaan kunhan vertailin iskareita SILMÄMÄÄRÄISESTI, kun oli tilaisuus ottaa molemmat samaa aikaa pöydälle.

Ongelmahan yleisesti noissa mersun "alusta sarjoissa" mielestäni on liiallinen mukavuuden arvostaminen. Mitään epämukavaa rata-ajoon tarkeoitettua settiä, kun ei valmina noihin saa. H&R jouset tuossa omassa on, mutta kasvaneiden akselipainojen takia jäävät selkeästi liian pehmeiksi ja sitä koitan kompensoida laadukkailla iskareilla. Jämäkämpiä jousia kun ei oikein ole valmiina saatavilla. Toki teettämällä tai johonkin muuhun autoon sopivilla jousilla saisi varmasti jäykkyyttä.

Nuo Konin Sportit ei vielä ole niin nykyaikaisia, että lisäisivät jäykkyyttä joutuessaan rasitukselle. Konin FSD sarjan iskareissa on se ominaisuus, mutta niitä ei saa noihin vanhoihin mersun raatoihin.

Pyöristä sen verran, että ovat oikean kokoiset, mutta tulevat 500:sen jarrujen takia liian ulos edestä. Toisin sanoen pitäisi olla leveämmät 500:sen tyyliset lokarit niin ei raapisi pyörät kiinni kaareen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mitä :shock: saako mersuun muka alustasarjojakin... ei ole mulle vain tullu vastaan :roll: siksi aloin itse suunnitella, mistä osista sellaisen sais tehtyä ja 2 koppaisen golffin etutolpat vaikuttais hyvältä eteen, ne kun on melkein 20 cm lyhemmät, kuin mersun omat :twisted: nyt siis puhutaan sellaisesta rata-ajoon soveltuvasta ja ei enää tiekäytössä olevasta autosta...

yhdellä tutulla oli 124 jotku weitekin jouset ja se oli kyllä epämukava ja surkea ajaa :roll: (tais olla 300 jouset, siinä 200 D:ssä) mielummin sitten vaikka se mersun oma alusta, jos pitää tiellä ajella... no ,siinä oli kyllä tehty kaikki "teinituunajan" mokat :D vakio 200 D, laskettu alusta "tonttiin" ja vielä 17" vanteet, että kokoajan kuului rapina, kun yritti ajaa normaali maantiellä...

ne E36 koppaisen bemarin coiloverit ei taida sitten olla lailliset tieliikenteeseen, vai onko, ainakin niitä kullemma laitellaan... mikset sellaisia ole harkinnut :roll: voishan sinne jättää vielä ne mersun omat jouset kaveriksi, niin tulis ainakin jäykkyyttä :P
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tuntuupa siltä että pitäs coupen iskarit alkaa vaihtelemaan. Bilstein sprintistä oon haaveillut. Melkosen hintavat vaan on verrattuna sportteihin. Onko niissä muuta eroa kjuin se että sport on 0-40mm madalletuille ja sprint 40mm :arrow:
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
Dtr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 17.01.2006 22:46

Viesti Kirjoittaja Dtr »

Onko muilla miten kestäny nuo bilstein sprintit? Tuntuu että omassa takaiskareiden ulosvaimennus löysistynyt, moottoritie vauhdissa varsinkin jos pientäkin monttua tiessä niin perä jää helposti "keinumaan" ennenkun asettuu alas. Huomaa varsinkin jos takana 2 ihmistä kyydissä. Iskarit on 2vuotta vanhat ja 20tkm ajettu :roll: Vai voisko vika olla muualla kun noissa takaiskareissa?
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Mulla on sprintit edessä H&R jousilla ollu reilun vuoden ja reilun 30tkm ja aika veltoilta ne on tuntunu jo pitkään.
Aika helposti pohjaa pikku heitoissa,liekö sit jouset jo loppu?
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Sen verran pitää ottaa takas että kun kävin tiputtamas tasonsäädöstä perää alemmas niin auto muuttu "ihan täysin".Ei enään ollenkaan niiaile ja pomputa kuopissa niin pahasti. :shock:
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Istuukohan noi bilstein sprintit w210 E200cdi -99 missä eibachin pro kitti jouset? Eli siis pitäskö olla enemmän madaltavat jouset? Täl hetkel on noi sachsin sport iskarit.
W210 E320cdi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

joo mä väittäisin että menee kun tuo pro-kit madaltaa kuitenki 35mm. Ei se ole nii sentinpäälle noi lukemat ;)

mutta mikä vika sachseissa?
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Sergey kirjoitti:joo mä väittäisin että menee kun tuo pro-kit madaltaa kuitenki 35mm. Ei se ole nii sentinpäälle noi lukemat ;)

mutta mikä vika sachseissa?
Ei mitään vikaa sachseissa, ajattelin vaan että sitku nuo on entiset niin voisin laittaa noi sprintit alle. Onhan noi sachsit kyllä aika kovat että kuopat todellakin tuntuu :D
W210 E320cdi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

AM kirjoitti:
Petehri kirjoitti: Konit ei jäykimmälle säädettynäkään olleet lähellekkään yhtä jäykät mitä Bilsteinit oli. :shock:
Säätöhän vaikuttaakin vain ulosjouston vaimennukseen.

Itse pidin taas paljon enemmän Koneista. Paljon mukavampi kyyti johtuen pehmeämmästä sisäänjoustosta, kun taas ulosjoustosta sai tarpeeksi tehokkaan. Bilsteinissä oli ainakin silloin alla olleilla jousilla liian laiska ulosjoustonvaimennus, perän pomppimista ei saanut täysin kuriin.
paljos makso kierros? onko farmarin ja sedanin iskarit erilaiset?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

farkussa on omat takana, eli tasonsäätö. coupe ja sedan passaa keskenään takana.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Sergey kirjoitti:farkussa on omat takana, eli tasonsäätö. coupe ja sedan passaa keskenään takana.
juu. saako farkkuun siis sellaset että tason säätö säilyy? on varmaa kallis kierros?
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12285
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

alkuperäset tasonsäätöiskarithan on vähintäänki loistavat, ei niitä tarvi vaihtaa ;)
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1455
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Viesti Kirjoittaja oltzi »

Sergey kirjoitti:alkuperäset tasonsäätöiskarithan on vähintäänki loistavat, ei niitä tarvi vaihtaa ;)
nii kaua ku toimii :lol:
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12855
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aika ikuinen systeemihän se on , huollotta harvemmin mikään toimii kovin kauaa.
Vastaa Viestiin