Katsastuksesta...
Katsastuksesta...
Onko kellään kokemusta tai tietoa tällaisesta asiasta....
Tarkoitus olisi vaihtaa tuohon omaan W201 pikkumeseen kolmesatanen turbodiesel tekniikka vanhan kakspuolikkaan tilalle. Tässä onkelma: Minkä auton ottaa katsastuksessa vertailukohteeks? Eli olisiko 260 w201 lähinnä tai ehkäpä 2.5-16V? Tarttis vaan tietää minkä jarrut sinne laittaa.
Tarkoitus olisi vaihtaa tuohon omaan W201 pikkumeseen kolmesatanen turbodiesel tekniikka vanhan kakspuolikkaan tilalle. Tässä onkelma: Minkä auton ottaa katsastuksessa vertailukohteeks? Eli olisiko 260 w201 lähinnä tai ehkäpä 2.5-16V? Tarttis vaan tietää minkä jarrut sinne laittaa.
Mutta onkohan se katsastusmiehen mielestä okei jos jarrut ottaa toisen korimallin autosta.. vaikka kyllä luulis et jos ne satulat sopii niin ei pitäisi mitää ongelmaa olla katsastukses ku jarrut on samasta autosta mistä moottorikin.Kuitenkin tossa mun tapaukses täytyy olla joku 201 koppanen vertailuauto kun 124 korinen ei oikein sovellu vertailukohteeksi.. 2.5-16V taitaa olla lähinnä paitsi moottorin massan osalta.
Re: Katsastuksesta...
Jos vertaat 2.5 16V niin pitäisi vaihtaa paljon osia, samat osat löytyy 2.3 16V mallista, joten jos johonkin vertaa niin sitten tuohon 2.5 16v:seen jo valmiiksi.MjN kirjoitti:Onko kellään kokemusta tai tietoa tällaisesta asiasta....
Tarkoitus olisi vaihtaa tuohon omaan W201 pikkumeseen kolmesatanen turbodiesel tekniikka vanhan kakspuolikkaan tilalle. Tässä onkelma: Minkä auton ottaa katsastuksessa vertailukohteeks? Eli olisiko 260 w201 lähinnä tai ehkäpä 2.5-16V? Tarttis vaan tietää minkä jarrut sinne laittaa.
Tämmöistä ehdottivat konttorilla kun kysyin mitä vaaditaan jos laittaa w201024:ään mosselmanin turbosarjan = 122>175hp:
Etujarrut levyt 22 paksut ja 284mm halkaisijalla + satulat sopivat. Taakse pitää ainakin vaihtaa 15.5mm levyt ja ehkä satulatkin jotta mahtuvat. Navat pitää vaihtaa myös vastaamaan 16 veanasia. Kallistuksen vakaajatangot eteen ja taakse paksummat. Ehkä myös pääsylinteri jarruihin. Joitakin ripustuksen osia on myös erilaisia. Jousitus vastaamaan 16v.tä. Saattoi olla muutakin eroa en nyt heti muista.
Edelliset kyllä ymmärsin mutta en oikein sitä miten vaihdelaatikko, kardaani, perä, ja vetarit vaikuttaa turvallisuuteen. Ne pitäisi kuulemma kanssa vaihtaa. Pitää kysellä joltakin toiseltakin konttorilta mitä ovat mieltä. Lisäksi olisi pitänyt asentaa katti vaikkei itse pästönormit olisi ylittynytkään (ei vähäpäästöinen kyseessä) silloin he olisivat katsoneet ettei päästönormit ylity.
Offtopic:
Vapariksi sitten oisin saanut vaihtaa sytytyksen osat, tehdä muutokset ruiskuun, (ecu), tehdä pakoputkiston ja pakosarjan, virinokan, virikannen, ja herrat olisivat olettaneet tehon nousseen 10% ilman teholappua = ei muutoksia alustaan..... Pikkuisen outoa, nuilla virityksillä saisi hyvinkin sen +53hp aikaiseksi.......... Päästötkin olisi saaneet olla samat kuin ennen.
Turbolla olisi homma hoitunut niin että polttoaineen kulutus olisi vähentynt samoin päästöt, vaparilla päästöt ja kulutus taas pompsahtaa kummasti.....
Offtopic loppu:
Ainiin, jos mallisarjassa (W201) ei ole aiottuun teholukemaan "oikeuttavaa" tekniikkaa niin tokihan sen voi ottaa samasta mallisarjasta kuin sen moottorinkin. Eikös esim. w124 sarjasta löydy aika tehokkaita tehdasversioita? Tämmöinen toimenpide vaatii ehkä sen poikkeusluvan (kirjallinen hakemus, maksaa meni läpi tai ei) jos katsastushenkilö ei vakuutu asiasta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Tässäpä taas ollaan... soitin viime perjantaina konttorille ja sieltä käskettiin kylmästi soittaa maahantuojalle ja kysyä mikä auto pitää ottaa vertailukohteeksi ja vieläpä selvitykset alustarakenteesta ja jarruista.
Soitin sitten Max blaubergille joka on vehon tuotetekninen päällikkö ja hän onneksi avusti jonkin verran asiassa. Maahantuonnista sanottiin ettei katsastuskonttori tarvitse mitään lappua maahantuonnista näissä asioissa ja on kuulemma katsastusmiehen asia selvittää mitä muutoksia autoon kuuluu tehdä jotta auto pysyy liikenneturvallisena.
Kysäisin vertailukohteeksi sopivaa autoa niin ajattelemani 2.5-16V on ilmeisesti paras vaihtoehto vertailuun. Sitten.... Itselläni olisi 2.3-16V koko alusta eli jarrut, jouset, vakaajat yms.. Mutta ei mitään millä todistaa mistä olen ne hankkinut, ja katsastuskonttori vaati selvityksen siitäkin...
Tuolla 2.3:sem alustalla ei pitäisi olla sitten enää vaikeuksia saada katsastetuks mutta kuinkahan mahtaa käydä kun aletaan verrata moottoreiden painoja...
Suomessa ainakin osataan autonrakentelu tehdä harvinaisen vaikeaksi...
Soitin sitten Max blaubergille joka on vehon tuotetekninen päällikkö ja hän onneksi avusti jonkin verran asiassa. Maahantuonnista sanottiin ettei katsastuskonttori tarvitse mitään lappua maahantuonnista näissä asioissa ja on kuulemma katsastusmiehen asia selvittää mitä muutoksia autoon kuuluu tehdä jotta auto pysyy liikenneturvallisena.
Kysäisin vertailukohteeksi sopivaa autoa niin ajattelemani 2.5-16V on ilmeisesti paras vaihtoehto vertailuun. Sitten.... Itselläni olisi 2.3-16V koko alusta eli jarrut, jouset, vakaajat yms.. Mutta ei mitään millä todistaa mistä olen ne hankkinut, ja katsastuskonttori vaati selvityksen siitäkin...
Tuolla 2.3:sem alustalla ei pitäisi olla sitten enää vaikeuksia saada katsastetuks mutta kuinkahan mahtaa käydä kun aletaan verrata moottoreiden painoja...
Suomessa ainakin osataan autonrakentelu tehdä harvinaisen vaikeaksi...
"autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia"MjN kirjoitti: Tuolla 2.3:sem alustalla ei pitäisi olla sitten enää vaikeuksia saada katsastetuks mutta kuinkahan mahtaa käydä kun aletaan verrata moottoreiden painoja...
Nyt jostain kaivelemaan moottoreiden painoja.